HDMI geluid via receiver valt weg bij uitschakelen TV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.439 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non-sens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 21:33

non-sens

Voor meer foto's:

Topicstarter
Ik heb de volgende setup:
HTPC --> HDMI --> Onkyo TX-SR607 --> HDMI --> Sony Bravia TV

Wanneer ik via mijn HTPC bijvoorbeeld een mp3'tje wil afspelen zet ik de TV aan selecteer ik het MP3'tje en deze wordt dan netjes via de receiver afgespeeld. Echter, wanneer ik dan de TV uitschakel valt het geluid via de receiver weg. Nu vraag ik me af waarom dit gebeurt, omdat alleen het beeld naar de TV wordt gestuurd en het geluid volgens mij gewoon zou moeten doorspelen via de receiver.

Hoe kan het een ander zodanig instellen dat het geluid niet uitgeschakeld wordt wanneer de TV uitstaat.
Deze vraag heb ik al meerder malen voorbij zien komen, maar nergens een goed antwoord kunnen vinden.

Canon 350D | Canon 18-55 3.5-5.6 | Canon 50mm 1.8 mkII | Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het niet een instelling van de HTPC die moet zorgen dat de handshake actief moet blijven, ookal is de TV uit?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
Ik heb hetzelfde probleem met een PS3, Marantz SR8001 en Samsung LE32T51.
Het vreemde is dat als ik de receiver op Pure Direct zet en er geen beeld naar de tv gaat alles goed gaat, maar als ik de tv uitzet het geluid wegvalt. Ik denk dat dit inderdaad een probleem met de handshake is waar je weinig aan kunt doen. HDMI blijft voornamelijk door de kopieerbeveiligingen een soms onvriendelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non-sens

non-sens

Voor meer foto's:

Topicstarter
Na nog meer zoekwerk lijkt het erop dat ik mijn setup als volgt aan moet gaan passen:
HTPC video --> HDMI --> TV
HTPC audio --> Optical --> Receiver

Uiteraard hoop ik dat een mede-tweaker toch nog een oplossing weet.
De HTPC is overigens een ION 330 bordje.

Canon 350D | Canon 18-55 3.5-5.6 | Canon 50mm 1.8 mkII | Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:47
In mijn Onkyo TX-SR507 kan je een instelling veranderen : HDMI Cntrl on/off.

Als ik die aan zet, werkt alles via HDMI perfect, zonder dat de receiver daarvoor aan hoeft te staan.

Misschien zit die instelling op jouw 607 ook ?

[ Voor 4% gewijzigd door brtk op 11-01-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
Als je die instelling op ON zet blijft het hele HDMI circuit actief en krijgt je tv hetzelfde signaal als wanneer de receiver helemaal aanstaat. Hou er wel rekening mee dat je stroomverbruik in vergelijking met normale standby met deze instelling op OFF met rond de 30 watt toeneemt (op minder dan 1 watt relatief veel). Als je receiver deze optie heeft is het wel de oplossing als het stroomverbruik je niks uitmaakt. Mijn receiver heeft deze optie helaas niet maar als een 507 deze optie heeft zal het model erboven deze optie ook wel hebben lijkt me :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:47
non-sens schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:13:
Na nog meer zoekwerk lijkt het erop dat ik mijn setup als volgt aan moet gaan passen:
HTPC video --> HDMI --> TV
HTPC audio --> Optical --> Receiver

Uiteraard hoop ik dat een mede-tweaker toch nog een oplossing weet.
De HTPC is overigens een ION 330 bordje.
Ik heb het zo aangesloten :

HTPC (met Asus M2N-VN HDMI) Video/Audio -> Onkyo 507 -> Plasma TV
PS3 HDMI -> Onkyo 507 -> Plasma TV

Dus een HDMI kabel vanaf HTPC en PS3 naar de Onkyo, en weer 1 HDMI kabel naar de TV.

Nou weet ik alleen zo 1-2-3 niet of een ION 330 bordje ook audio over HDMI kan uitsturen... anders moet je die optische kabel blijven gebruiken.

offtopic:
Mooie foto's heb je gemaakt non-sens ! :)

[ Voor 4% gewijzigd door brtk op 11-01-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non-sens

non-sens

Voor meer foto's:

Topicstarter
brtk schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:19:
In mijn Onkyo TX-SR507 kan je een instelling veranderen : HDMI Cntrl on/off.

Als ik die aan zet, werkt alles via HDMI perfect, zonder dat de receiver daarvoor aan hoeft te staan.

Misschien zit die instelling op jouw 607 ook ?
Die optie zit inderdaad ook op de SR607 (en heb ik ingeschakeld). Maar het probleem wat ik beschreef betreft het wegvallen van het geluid bij het uitschakelen van de TV. De receiver blijft dus gewoon aan staan.
mac1987 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:38:
Als je die instelling op ON zet blijft het hele HDMI circuit actief en krijgt je tv hetzelfde signaal als wanneer de receiver helemaal aanstaat. Hou er wel rekening mee dat je stroomverbruik in vergelijking met normale standby met deze instelling op OFF met rond de 30 watt toeneemt (op minder dan 1 watt relatief veel). Als je receiver deze optie heeft is het wel de oplossing als het stroomverbruik je niks uitmaakt. Mijn receiver heeft deze optie helaas niet maar als een 507 deze optie heeft zal het model erboven deze optie ook wel hebben lijkt me :).
Ok, dat extra verbruik is goed om te weten. Maar het is dus niet de oplossing voor het probleem.
brtk schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:56:
[...]

Ik heb het zo aangesloten :

HTPC (met Asus M2N-VN HDMI) Video/Audio -> Onkyo 507 -> Plasma TV
PS3 HDMI -> Onkyo 507 -> Plasma TV

Dus een HDMI kabel vanaf HTPC en PS3 naar de Onkyo, en weer 1 HDMI kabel naar de TV.

Nou weet ik alleen zo 1-2-3 niet of een ION 330 bordje ook audio over HDMI kan uitsturen... anders moet je die optische kabel blijven gebruiken.

offtopic:
Mooie foto's heb je gemaakt non-sens ! :)
Ik heb het dus op dezelfde manier aangesloten, alleen dan zonder PS3 erbij. En het ION 330 bordje kan audio over HDMI sturen, anders had ik ook geen geluid via de receiver gehad als de TV wel aan stond :)
offtopic:
Thanx!
EDID override heb ik ook al geprobeerd met behulp van moninfo.exe, maar heeft geen effect op het probleem. Lijkt overigens ook meer een probleem te zijn van ATI kaarten en op de ION 330 zit een NVidia kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• non-sens

non-sens

Voor meer foto's:

Topicstarter
Ik ben weer een stap verder!
Het probleem blijkt te liggen aan MediaPortal. Wanneer ik de TV uitschakel onstaan er problemen met de audio codecs. Vandaar dat mijn MP3'tje er dus mee stopte wanneer ik de TV uitschakelde.
Via remote desktop heb ik vanuit windows media player vervolgens een MP3'tje aangezet (terwijl de TV nog steeds uit stond) en deze speelt dan netjes via de receiver af.
Nog steeds geen oplossing, maar wel een stap dichter bij de oorzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

non-sens schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:33:
[...]

EDID override heb ik ook al geprobeerd met behulp van moninfo.exe, maar heeft geen effect op het probleem. Lijkt overigens ook meer een probleem te zijn van ATI kaarten en op de ION 330 zit een NVidia kaart.
Klopt, is inderdaad een ATI probleem, maar mogelijk kon het ook voor jou een oplossing bieden. Helaas niet dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:31
ben je al verder? ik heb precies hetzelfde met een 508 :(

edit:
ik ga morgen eens proberen ASIO4all te installeren voor mijn radeon 3400 en daarnaast pure audio plugin voor MP. kijken of dat werkt

[ Voor 56% gewijzigd door B-Force op 07-02-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
hmmm, zowel plugin als EDID override helpt niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
laatste kick dan maar: niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

B-Force schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:04:
ben je al verder? ik heb precies hetzelfde met een 508 :(

edit:
ik ga morgen eens proberen ASIO4all te installeren voor mijn radeon 3400 en daarnaast pure audio plugin voor MP. kijken of dat werkt
Welkom bij de (discutabele) club :)
Niet om het topic over te nemen maar ik heb dus ook een gelijksoortig probleem:
laptop via HDMI => 508 via HDMI => samsung led tv
Een beetje overdreven om de tv aan te hebben om wat muziek te luisteren natuurlijk en elke keer de hdmi uit de tv moeten trekken is natuurlijk niet de oplossing.
Ik heb de onkyo al op hdmi control on dus het zou (in theorie natuurlijk }:| ) dan moeten werken. Bijkomend probleem is ook nog eens dat ik elke keer als ik de laptop aangesloten hou de ene keer het beeld wel automatisch op de tv komt maar de andere keer weer niet. Dan moet ik switchen naar een andere input, de hdmi kabel eruit, er weer in, weer op juiste input drukken en dan hopen dat het goed gaat... Als er iemand wat weet gaarne hier even laten weten :)
Het is een nvidia 9300 gs chip.

[ Voor 6% gewijzigd door SouLLeSSportal op 15-02-2011 09:26 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 16:06
ik heb een yamaha rx-v667 receiver waar ik een samsung hdtc decoder en een htpc moederbord asus m3a78pro allemaal via hdmi 1.4 kabels aangesloten, als os draai ik windows 7 32 bits.
Indien ik nu via de htpc audi afspeel gaat alles perfect totdat ik de tv uitzet..dan verdwijnt ook de audio...als ik hetzefde doe via de samsung decoder speelt de audio vrolijk door...
heb diverse fora doorgekeken maar ik heb de oplossing helaas nog niet..wil gewon audio kunnen afspelen van de htpc naar de receiver dmv hdmi verbinding. hopenlijk heeft iemand een oplossing hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:06

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.