Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:32
Ik heb sinds enige tijd mijn HTPC (zie specs onderaan post) in gebruik samen met een Harman Kardon AVR255 receiver (en HK DVD-speler) en een Samsung LE40B652 lcd-tv (alles is met HDMI kabels verbonden). Het probleem is dat ik soms problemen heb om beeld op mijn tv te krijgen wanneer ik een component heb ingeschakeld.

In eerste instantie lopen alle signalen van de randapparatuur over de AVR naar de tv. Echter kon ik geen patroon vaststellen van wanneer het probleem zich voor deed. Zodoende heb ik mijn HTPC en DVD-speler eens rechtstreeks met HDMI op mijn tv aangesloten. Als ik bijv. mijn HTPC rechtstreeks met HDMI aan mijn tv hang en ik schakel eerst de HTPC in en dan de tv, geeft mijn tv aan dat er geen signaal is. Het maakt dan ook niet uit of ik eerst naar een ander kanaal schakel en dan weer terug. Maar ook als mijn HTPC staat te idle terwijl ik tv kijk en ik schakel van gewoon tv kijken naar HTPC kanaal dan krijg ik meestal geen beeld. Als ik de tv op het HTPC kanaal laat staan en ik doe een reboot van mijn HTPC schakelt het beeld in en is te zien dat de HTPC opstart.

Het lijkt erop dat mijn tv geen signaal krijgt om AAN te gaan of geen handshake kan krijgen met het juiste HDMI component. Negen van de tien keer als mijn tv dan beeld geeft krijg ik een melding in Windows Vista Premium 32-bit van Ati dat ik een HDMI to DVI converter gebruik terwijl dat niet zo is.

Is er iemand bekend met dit probleem? Of heeft er iemand een oplossing voor dat het feit dat ik geen beeld krijg? Ik neem aan dat er wel meer mensen hier last van moeten hebben die ook HDMI aansluitingen en Ati igp gebruiken.

Wat heb ik al geprobeerd?
1) Uiteraard gegoogled op "Ati hdmi to dvi error" en "handshake problems", diverse hits gekregen waarin werd vermeldt dat het met de nieuwste ati drivers verholpen zou moeten zijn;
2) Dus ik heb geprobeerd de nieuwste Ati 9.9 drivers te installeren maar dat maakte niks uit terwijl er in de release notes vermeldt wordt dat handshake problemen verholpen zouden moeten zijn.

Specs
- Samsung LE40B652 LCD monitor;
- Harman Kardon AVR255 receiver;

- AMD Athlon II X2 245
- Gigabyte GA-MA78G-UD2H
- 2 x 2Gb Corsair geheugen
- Asus HDAV 1.3 Slim;
- 2 x 2Tb WD green HDD's (RAID 1)
- Enermax PRO82+ 385
- Samsung DVD-speler

EDIT
Ik heb hier net op mijn werk nog wat gegoogled op handshake problemen en heb zojuist het volgende gevonden. Op die website wordt doorgelinkt naar een specifieke post in een AVS forums thread.

Daar wordt als oplossing aangedragen om voor je HTPC het programma moninfo.exe te gebruiken. Hiermee zou je het HDCP pad vast kunnen leggen door de juiste componenten te selecteren en vervolgens met het proggie een *.INF file aan te maken. Deze file kun je dan gebruiken om in apparaatbeheer de Generic PnP monitor driver te overschrijven. Ik heb het nog niet kunnen proberen maar ben erg benieuwd of het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door K1LL3RB33 op 05-11-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Ik had een soortgelijk probleem toen ik nog gebruik maakte van een hdmi switch.

Als ik mn pc opstartte had ik gewoon beeld, maar als ik ff naar een andere source was gegaan (xbox bijv) en daarna weer terug ging naar de pc dan had ik helemaal geen beeld.
Alleen door de pc opnieuw op te starten kreeg ik weer beeld.

Toen heb ik de pc direkt in de tv gedaan en toen was het probleem verholpen. Misschien kan je het geluid via een andere kabel laten lopen, terwijl je hdmi van de pc gewoon in de tv prikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Bedankt voor je reactie. Momenteel heb ik idd mijn HTPC direct op de tv aangesloten door middel van het volgende aansluitschema IGP --> Asus Xonar --> Samsung tv. Het lijkt erop dat dat werkt want gisteren kreeg ik continue gewoon beeld als ik terug schakelde naar HTPC kanaal. Moest alleen af en toe even muis bewegen om tv weer te activeren (screensaver ofzo). Echter wil ik straks mijn Xonar weer op de HK receiver aansluiten natuurlijk.

Als ik mijn receiver terug heb ga ik eerst nog eens proberen om video- en audio signaal over AVR te laten lopen. Als dat niet goed werkt dan probeer ik video van mijn HTPC direct op tv aan te sluiten. Ik vraag me alleen af als ik mijn bureaublad instel op 1280 x 768 en een HD film wil spelen of dat het signaal dan ook 1080p op het scherm komt?

Alternatieve oplossing
Ik heb mogelijk op internet nog een andere oplossing gevonden waarbij er gebruik gemaakt wordt van het programma Moninfo.exe. Daarmee kun je eigenlijk het EDID traject vastleggen door de juiste componenten te selecteren waar het signaal over moet lopen. Ik heb het inmiddels gedownload (gratis verkrijgbaar) en als het straks niet automatisch werkt dan probeer ik het eens met dat programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik zou dus inderdaad de pc direkt aansluiten op de tv. De reso van het bureaublad moet dan wel op 1920x1080 staan, want de pc zal deze reso uitsturen.

Zou je de pc op 1280x720 zetten (ik noem maar wat) en je zou een 1080p film afspelen, dan wordt ook deze uitgestuurd op 720.

• K1LL3RB33
[b][message=32896103,noline]Zou je de pc op 1280x720 zetten (ik noem maar wat) en je zou een 1080p film afspelen, dan wordt ook deze uitgestuurd op 720.
Is het niet zo dat je tv dan het signaal opschaalt naar 1080p? Als ik namelijk mijn scherm op 1080p resolutie moet inschakelen is op het bureaublad niks meer te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Ik heb sinds vandaag mijn versterker terug en handshakes komen wel makkelijker tot stand. Echter valt nu af en toe het beeld ineens weg en als het dan terug komt is in de ATI driver de kwaliteit versprongen van 32-bit naar 16-bit (erg blokkerig dus). Iets gaat er dus nog niet helemaal lekker.

Ik ga morgen eerst maar eens de speakers aansluiten en checken of het geluid goed werkt. Als dat zo is dan kan ik moninfo nog eens proberen. Tot slot ga ik zaterdag voor de zekerheid toch nog maar even een HDMI kabel bij halen zodat ik evt. mijn HTPC los aan kan sluiten op mijn monitor en de Asus Xonar los op de versterker. Ik hoop alleen dat ik dan niet teveel sync problemen krijg tussen beeld en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Hier vind je de oplossing voor het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

K1LL3RB33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:06:
Hier vind je de oplossing voor het probleem.
Crossposten en/of een nieuw topic openen voor alleen de oplossing is niet de bedoeling. Je andere topic Oplossing HDMI handshake problemen is daarom op slot gezet. Je kan hier gewoon verder gaan :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
K1LL3RB33 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:55:
[...]

Is het niet zo dat je tv dan het signaal opschaalt naar 1080p? Als ik namelijk mijn scherm op 1080p resolutie moet inschakelen is op het bureaublad niks meer te lezen.
Ja, maar een full hdtv schaalt alles naar 1080p en wel om de simpele reden dat hij niets anders kàn weergeven!
Echter, zodra je een reso doorstuurt die verschillend is van die van de tv, zal je meteen in beeldkwaliteit moeten inleveren. Dit is het ergste als de aangeboden content een lagere reso heeft.

Het is niet voor niets dat een blu-ray er vele malen beter uitziet dan een standaard dvd. Hoe groter de tv, des te meer verschil je zult zien. Ook verschilt het per tv vanwege de scaler.

Ben het wel met je eens dat op 1080p de letters nogal klein worden. Als je een hd film gaat kijken vanaf je pc, zou je tijdelijk ff de reso op 1080p moeten zetten en daarna zet je m weer terug.

Het zou makkelijk zijn als dit automatisch zou gebeuren als je in de opties van de videoplayer kan aangeven dat die meteen op 1080p moet uitsturen, no matter what de reso van het bureaublad is. Volgens mij kan dat helaas niet, maar ik heb weinig ervaringen met dat soort dingen.
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 00:34:
Ik heb sinds vandaag mijn versterker terug en handshakes komen wel makkelijker tot stand. Echter valt nu af en toe het beeld ineens weg en als het dan terug komt is in de ATI driver de kwaliteit versprongen van 32-bit naar 16-bit (erg blokkerig dus). Iets gaat er dus nog niet helemaal lekker.

Ik ga morgen eerst maar eens de speakers aansluiten en checken of het geluid goed werkt. Als dat zo is dan kan ik moninfo nog eens proberen. Tot slot ga ik zaterdag voor de zekerheid toch nog maar even een HDMI kabel bij halen zodat ik evt. mijn HTPC los aan kan sluiten op mijn monitor en de Asus Xonar los op de versterker. Ik hoop alleen dat ik dan niet teveel sync problemen krijg tussen beeld en geluid.
Misschien kan je videokaart het niet aan en schakelt deze terug naar een stand die hij wèl aankan?

Er zit zeker geen audio-delay op je receiver? Dan kan je eventuele lipsync problemen mee oplossen. Ook kan je dit bij sommige videoplayers instellen heb ik wel 's gelezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ferry34 op 21-11-2009 11:22 ]

Pagina: 1