Toon posts:

Heeft hulp nodig* Temperaturen van de Q6600 liggen (té) hoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste iedereen,

Een behoorlijk lange tijd geleden heb ik door Mycom (ik weet 't klotezaak) een computer in elkaar laten zetten. Dit zijn een paar specs:

Intel core 2 Quad Q6600
Asus P5N-e SLI
Gforce 8800 GTS (320mb)
2GB DDR2 RAM
520W PSU

Nu zat ik laatst naar mn idle temperaturen te kijken m.b.v. Speedfan en ik kwam erachter dat bij idle load, alle core temperaturen rond de 70C-80C graden zaten :o
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/7164/screenshot614.jpg

Nu weet ik dat dit geen goede temperaturen zijn. Ik heb al een keer de Heatsink van de processor afgehaald en de thermal paste opnieuw aangebracht (ervoor zorgend dat het hele contactplaatje goed bedekt is), maar dit brengt geen verandering in de zaak.

Dit zijn de huidige instellingen wat betreft snelheden en voltages van de Quadcore:
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/1586/screenshot615.jpg

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Voltage verlagen? Kan ik met een lager voltage dan hierboven weergegeven alsnog proberen de FSB te verhogen? Wat voor'n nadelige gevolgen kan dit hebben? Moet ik dan ook gelijk op letten dat het geheugen snelheid synchroon blijft lopen? Hier nog een plaatje met de snelheid van mn RAM:
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/291/screenshot616o.jpg

Mocht hier niets aan gedaan kunnen worden; ik zat ook al te overwegen een nieuw moederbord en processor aan te schaffen. Ik kijk dan altijd bij de reviews wat de populairste producten zijn. Maar zijn dit ook altijd de betere (niet persé beste) opties? Want de meest populaire producten hebben soms ook geen enkele review. Hoe komt dat eigenlijk? Wordt de populariteit alleen maar bepaald door aantal views of iets?

Alvast bedankt!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
welke temp geeft bios aan? wat is mainboard temp? hoe zit het met de airflow? staat de nieuwste bios erop? pak eens een tool als realtemp.

[ Voor 13% gewijzigd door Picaroon op 10-01-2010 23:28 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probeer eens wat ander tools en kijk wat het bios aangeeft.

Mocht die temperatuur echt correct zijn dan moet je eens kijken of je CPU koeler nog goed vast zit en vooral ook of hij niet compleet onder het stof zit. Stof eventueel verwijderen met perslucht (fan stilhouden!).

Verwijderd

Topicstarter
Oke, net even mn kast opengemaakt en de stock cooler verwijderd (jezus wat een kutsysteem). Behoorlijk wat stof eruit geblazen en weer teruggezet, ervoor zorgend dat ie echt goed vast zit. Bij de eerste opstart in het BIOS gekeken en deze gaf een moederbord temperatuur van 34C graden aan en een core temperatuur van 54C graden. De core temperatuur kroop echter al wel weer langzaam (maar gestaag) omhoog richting de 60.

Net ff realtemp gedownload en dit waren de temperaturen bij idle load:
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/5025/screenshot619b.jpg

Dus het zit nog steeds niet helemaal goed volgens mij. Heeft iemand trouwens ook antwoorden op mn vragen wat betreft het mogelijk verlagen van het voltage niveau? En het mogelijk overklokken van de FSB?

Nogmaals bedankt alvast!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59

Herman

FP ProMod
Ik heb ook een q6600.

Allereerst heb je een b3 versie en de G0 temps liggen lager. Maar dat verklaard je hoge temps niet helemaal.
Je Vcore ligt zeker niet te hoog. Die van mij liggen hoger en ik heb nergens last van.
Daarnaast heb ik een nieuwe koeler erop gezet. Dit scheelt een hoop. Ik heb de koelermaster Hyper TX3 en mijn temps zijn van (idle) 45 naar 18 gegaan. Deze koeler kost € 15. Duurdere exemplaren kunnen nog meer schelen.

Ook zou ik de temps in de bios zowieso nachecken.
Succes!

Edit: mijn q6600 loopt op 333 fsb X 9 is 3ghz. Ik heb een P5Q pro moederbord

[ Voor 7% gewijzigd door Herman op 10-01-2010 23:58 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15
je hebt maar een heel klein beetje koelpasta nodig, ik kreeg laatst een medion systeem onder mijn ogen die de hele tijd vast liep. Toen ik de standaard koeler van de processor haalde was het net of dat de pastaman eerst vloerbedekkinglegger was geweest :) Ik heb alles schoongemaakt en een heel klein beetje koelpasta in het midden geplaatst en het scheelde meteen 25 graden.

die van mij loopt op 3 Ghz en zit nu na 8 uren op 50 graden celsius.

Hij wordt wel gekoeld door een Arctic cooling pro.

[ Voor 14% gewijzigd door boers706 op 11-01-2010 00:11 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kontroleer de bios temps, met de temps die het programma die bij je moederbord is geleverd.
Dan kun je zien dat het klopt of niet klopt.
Bios update doen, misschien herkent de bios de cpu niet goed.(is eigen risico).

Is je airflow in de kast goed? Dus word de cpu meteen heel heet.
Wat is de maximum temp van de cpu.
De pasta op de cpu moet heel heel erg dun erop gedaan worden, dus een beetje erop doen en dan afstrijken met creditcard, zodat een zo dun mogelijk laagje blijft zitten.

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

koop gewoon een aftermarket koeler, het hoeft niet duur te zijn maar mijn ervaring leert dat het vaak wel veel scheelt.

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Hoe is de airflow in de rest van je computer kast, en welke kast is het? Ik kan zien dat je twee langzaam draaiende casefans hebt, maar hoe zitten die in de kast gemonteerd? Als je stock cooler de temps niet kwijt kan via de fans aan de achter- en of bovenkant maakt het verder niets uit wat je doet met je koeler. Check ook even of de videokaart niet warmte naar binnen blaast (niet waarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten). Het lijkt er namelijk op alsof je hele systeem zijn warmte niet kwijt kan.

"That was left handed..." - JJH

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
jan99999 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 05:36:
Kontroleer de bios temps, met de temps die het programma die bij je moederbord is geleverd.
mooi niet dus, die geeft vaak de case sensor weer en niet de interne sensor.
realtemp/coretemp zijn prima betrouwbaar en stukken beter dan de programma's die je bij je moederbord zijn geleverd.
jan99999 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 05:36:
Bios update doen, misschien herkent de bios de cpu niet goed.(is eigen risico).
als dat het geval is zou het geen problemen met de temperatuur opleveren. aangezien de processor op normale snelheid draait herkent de bios hem gewoon.

ik zou inderdaad gewoon de koelpasta is nakijken.

[ Voor 35% gewijzigd door Rollo op 11-01-2010 15:14 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Leuke processor, alleen de warmte van dat ding is inderdaad niet normaal. (2x Dual-cores aan elkaar geplakt)

Het is dus een normaal gegeven.

Ik raad je aan een goede koeler te kopen, zoals de Mugen 2.

Dan schieten je temps weer omlaag, en zitten ze idle rond de 37 C.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Jouke74 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:11:
Hoe is de airflow in de rest van je computer kast, en welke kast is het? Ik kan zien dat je twee langzaam draaiende casefans hebt, maar hoe zitten die in de kast gemonteerd? Als je stock cooler de temps niet kwijt kan via de fans aan de achter- en of bovenkant maakt het verder niets uit wat je doet met je koeler. Check ook even of de videokaart niet warmte naar binnen blaast (niet waarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten). Het lijkt er namelijk op alsof je hele systeem zijn warmte niet kwijt kan.
Dat voornamelijk. Als je airflow in je kast afdoende is zou je de cooler nog een keer opnieuw vast kunnen zetten. Veeg m goed schoon en doe een rijstkorreltje pasta op de CPU, dat is echt genoeg.
Dubbelcheck ook of de (heerlijk irritante) pushpins goed vast zitten.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:15
Voel eerst maar eens aan je koelblok of deze echt zo heet wordt. brand je je vingers? nee?

Mocht het koelblok koud zijn is er wellicht sprake van slecht contact. als hij lauw is (wat zou horen) dan is er echt niets aan de hand.

Zelfs met een stock koeler zijn die dingen prima op temperatuur te houden. IMO heb je dus ook echt geen andere koeler nodig.

Bios update is ook niet weg trouwens ivm rotte sensors, en het is welbekend dat Core 2 / Quad CPU's soms een defecte sensor hebben die "vast" zit op een bepaalde plek, waardoor de meting niet klopt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:27
En nu de 100.000euro vraag: heb je nu problemen met je pc?
Crasht ie vaak bij veel belasting?
Zo nee, dan is er toch geen probleem??

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nou, misschien valt die niet uit, maar er is toch een ander probleem: de temperatuur.

Als jij het geen probleem vindt om idle op 70 C te zitten, fijn voor jou.
Maar je levensduur gaat daarmee wel fors achteruit.

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Inderdaad goede koeler plaatsen, en kloddertje koelpasta ten grote van een rijst korrel aanbrengen en verspreiden.

Ik heb zelf de Q6600 G0 @ 3,2 met idle temps ronde 30-40 graden. Dit alles onder een Tuniq Tower 120 8)

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Pagina: 1