• Seven_PRX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 13:34
Momenteel heb ik een laptop met een gewone S-VIDEO out, die ik aangesloten heb op mijn S-VIDEO IN van mijn TV, zodat ik films e.d. vanaf mijn laptop op TV kan bekijken.

Ik wil binnenkort mijn laptop vervangen. Helaas hebben de meeste moderne laptops alleen een HDMI TV out, naast de standaard VGA (dus geen S-VIDEO).

Er bestaan volgens mij geen kabels die HDMI > S-VIDEO doen. Wel convertors, maar die zijn erg prijzig.

Anyway, ik zie dat er wel VGA > S-VIDEO kabels zijn (bv http://www.amazon.co.uk/V...RCA-Adaptor/dp/B000P3UB24).

Er staat daar alleen een note bij:
"NOTE: Your VGA card must support TV out directly through VGA port function. Please consult with your VGA card's user manual for more information."

Geen idee of deze laptop:
http://h10010.www1.hp.com...4354-4011368-4043805.html

Dat ondersteunt. Helaas mag/kan je HP niet mailen met pre-sales vragen over Notebooks.

Anyway, als hier mensen zijn die met deze materie bekend zijn:

Denk je dat het gaat lukken om dan een VGA > SVIDEO kabel op mijn laptop aan te sluiten, die vervolgens dus naar mijn S-VIDEO IN van mijn TV gaat, en dat ik dan mijn TV dus weer als 2e 'monitor' kan gebruiken voor het kijken van films e.d.?

Thnx

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er bijna wel vanuit gaan dat die dingen dat niet hebben. De enige kaarten die ik tot dusver ben tegengekomen die met dit soort kabels overweg kunnen zijn Matrox kaartjes.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen (voor die paar cent kun je natuurijk geen bult vallen).

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-02 22:18
Is het dan niet eens tijd om een nieuwe TV aan te schaffen met VGA of HDMI?

En anders: kijk eens in de pricewatch
Het aanklikken van bovenstaande link geeft een lijst met laptops die op dit moment verkocht worden die S-VIDEO ondersteunen.

[ Voor 153% gewijzigd door ShitHappens op 10-01-2010 16:24 ]

• Seven_PRX
ShitHappens schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:21:
Is het dan niet eens tijd om een nieuwe TV aan te schaffen met VGA of HDMI?

En anders: kijk eens in de pricewatch
Het aanklikken van bovenstaande link geeft een lijst met laptops die op dit moment verkocht worden die S-VIDEO ondersteunen.
TV is pas 4 jaar oud en voldoet verder prima. 400-500 EUR bovenop de laptop wordt meteen erg veel geld ;)
Heb zelf trouwens nog nooit een TV gezien met een VGA aansluiting.

Mijn TV heeft trouwens ook nog composite Video IN, en natuurlijk SCART. Als VGA > SVIDEO niet kan, dan kan VGA > composite en/of SCART denk ik ook niet?

Verwijderd

SCART is geen signaal; SCART is de soort connector. Over SCART loopt vrijwel altijd één van de volgende signalen:
1) composite (slechtste signaal, TV-out houdt vrijwel altijd (minimaal) dit signaal in. SCART op de TV is eigenlijk altijd compatable met dit signaal)
2) S-Video (beter dan composite, TV-out houdt - tegenwoordig - vrijwel altijd ook dit signaal in. Niet alle TV's accepteren S-Video op een SCART aansluiting)
3) RGB (beter dan S-video, zit eigenlijk nooit op laptops/pc's. Niet alle TV's ondersteunen RGB over SCART)

Zoals hierboven al gezegd: met een VGA uitgang kan je vrij weinig. Met sommige videokaarten kan je een RGB signaal in elkaar modden (moet je zelf een kabel voor solderen). Je kunt dus het beste gewoon zoeken naar een laptop met S-video out.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 16:49 ]

• D2D_Christiaan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-01 17:50
"Heb zelf trouwens nog nooit een TV gezien met een VGA aansluiting."

Kijk eens in de prijswatch onder televisies en filter dan eens op Videoverbinding: D-sub (VGA)

Maar ik kan begrijpen dat je geen zin hebt om een nieuwe TV te kopen, een laptop alleen is al duur genoeg. Die VGA>S-video kabel gaat waarschijnlijk niet werken. Dat wordt verder uitgelegd op dit forum: http://forum.videohelp.com/topic345015.html

Wat je wel kan doen is een videoconverter aanschaffen. Echter geeft deze oplossing wel een resultaat van mindere kwaliteit (opzich nog wel goed voor films maar niet voor teksten/desktop op je TV). Op deze website staan verschillende oplossingen: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html

• Seven_PRX
Net even gekeken, helaas maar 1 laptop met SVIDEO out en een Core 7.

Daarna gekeken voor LCD televisie's, en als ik bv kijk naar: http://www.bcc.nl/product/lg-32lh3300#RatingsAnchor

dan zie ik day die weer geen SCART aansluiting heeft. Mijn UPC MediaBox heeft helaas alleen SCART uit (voor zover ik zie aan de achterkant)... Hehe, dan zou ik dus TV, Laptop & Media Box moeten vervangen.

Of zou die media box op een andere manier toch aan te sluiten zijn?

edit: nm, zie dat er ook genoeg LCD TV's zijn met SCART in.

[ Voor 6% gewijzigd door Seven_PRX op 10-01-2010 17:49 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:28
De VGA uitgang op je video kaart is een analoge RGB uitgang. Die kan je dus niet op een S-VIDEO ingang aansluiten zonder een convertor te gebruiken. Blijkbaar zijn er wel VGA kaarten die ipv RGB S-VIDEO kunnen uitsturen over de VGA port maar als ik de specs van je nieuwe laptop bekijk ondersteunt deze dit niet. Ik vrees dus dat je een convertor zal moeten aanschaffen, iets als http://kabeltje.com/k%C3%...-tv-converter-p-1116.html. Andere opties zijn of een andere laptop met een HDTV achtige uitgang op de videokaart, of een nieuwe TV kopen :P

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
De tv heeft ok geen hdmi of dvi in? Dat heeft de laptop namelijk wel.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Seven_PRX
Nee, dat is het hele probleem. TV heeft svideo & composite in (& scart). Geen DVI of HDMI, is een 4 jaar oud toestel (nog CRT).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Lord_Dain schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:09:
De VGA uitgang op je video kaart is een analoge RGB uitgang. Die kan je dus niet op een S-VIDEO ingang aansluiten zonder een convertor te gebruiken. Blijkbaar zijn er wel VGA kaarten die ipv RGB S-VIDEO kunnen uitsturen over de VGA port maar als ik de specs van je nieuwe laptop bekijk ondersteunt deze dit niet. Ik vrees dus dat je een convertor zal moeten aanschaffen, iets als http://kabeltje.com/k%C3%...-tv-converter-p-1116.html. Andere opties zijn of een andere laptop met een HDTV achtige uitgang op de videokaart, of een nieuwe TV kopen :P
mee eens, of je moet je laptop als HTPC gebruiken (je oude laptop gebruiken om films mee af te spelen). High-def materiaal heb je met een CRT toch weinig aan, dus tenzij de oude kapot is kun je die nog gebruiken :)

-_-

• Seven_PRX
Het is een C2D 2 GHz, die trekt helaas 720p & 1080p films niet. De CPU bedoel ik dan, die gaat naar 100% en dan stottert de film dus. Het gaat me dan ook niet om de kwaliteit, maar gewoon om de mogelijkheden om alles af te kunnen spelen.

• M2M

M2M

medicijnman

Seven_PRX schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:51:
Het is een C2D 2 GHz, die trekt helaas 720p & 1080p films niet. De CPU bedoel ik dan, die gaat naar 100% en dan stottert de film dus. Het gaat me dan ook niet om de kwaliteit, maar gewoon om de mogelijkheden om alles af te kunnen spelen.
hm.... waarmee speel je af? (en wat voor een videochip zit er in je huidige laptop?) Software heeft namelijk erg veel invloed op de afspeelbaarheid van HD formaten, en hardware ook trouwens.

-_-

• Seven_PRX
M2M schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:23:
[...]

hm.... waarmee speel je af? (en wat voor een videochip zit er in je huidige laptop?) Software heeft namelijk erg veel invloed op de afspeelbaarheid van HD formaten, en hardware ook trouwens.
GPU heeft in dit geval geen invloed op het afspelen van films, aangezien er een Geforce Go 7900 GS inzet, die geen hardwarematige ondersteuning biedt voor films e.d.

Videospelers van alles geprobeerd, VLC Player, BSplayer, WM, WM classic, etc. Het speelt wel, alleen zodra er 1 spike is waardoor de CPU op 100% komt, gaat het op dat moment stotteren, en loopt de audio ook niet meer synchroon met de video.

Anyway, heb dit een beetje uitgezocht, en het lukt niemand om 1080p movies goed af te spelen op een C2D 2 GHz (laptop), CPU trekt het gewoon niet.

• M2M

M2M

medicijnman

Seven_PRX schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:26:
[...]

GPU heeft in dit geval geen invloed op het afspelen van films, aangezien er een Geforce Go 7900 GS inzet, die geen hardwarematige ondersteuning biedt voor films e.d.

Videospelers van alles geprobeerd, VLC Player, BSplayer, WM, WM classic, etc. Het speelt wel, alleen zodra er 1 spike is waardoor de CPU op 100% komt, gaat het op dat moment stotteren, en loopt de audio ook niet meer synchroon met de video.

Anyway, heb dit een beetje uitgezocht, en het lukt niemand om 1080p movies goed af te spelen op een C2D 2 GHz (laptop), CPU trekt het gewoon niet.
tja, dan houd het op, en heb je twee opties. Of een converter aanschaffen (actieve converter à 50 euro) of ook een nieuwe TV met HDMI ingang. (soms kun je ook gewoon een computerscherm neerzetten, als je TV kijkt via een HD decoder. Enkel een scherm met HDMI nodig dan)

-_-

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12

jmk

Ik adviseer geen laptop te kopen met s-video uitgang. Dan kom je uit op oudere modellen. Interessant is juist een laptop te kopen met moderne chipset.

Nieuwe TV kopen doe je ook niet "omdat hij bij de laptop moet passen"

Ga er maar vanuit dat een verloopstekkertje/kabel niet gaat werken.

Dit is een goedkope oplossing VGA -> S-Video/SCART/composiet convertor:
http://www.sundialmicro.com/pc_to_tv_converter_gez1000_1706_166.html
Je hebt hiervan een PAL versie(moet jij hebben) en een NTSC(moet jij niet hebben)

Ik heb er 1 gekocht en het werkt perfect icm de VGA out van de Asus EEE netbook 1000H.
Ik zoek even de factuur van de NL-shop erbij. Ik kocht hem voor 44 euro incl verz kosten.

edit: NL SHOP: mcsnet.nl zoeken op "Budget VGA naar Video converter Opruiming op=op" 39 euro excl verz kosten
in doos zit: vga kabel, composiet kabel, s-vidieo kabel, s-video(RGB)->Scart convertor.
de actieve convertor heeft stroom nodig. daarvoor zit een USB kabel bijgeleverd. geen netstroom nodig.
Deze oplossing zorgt wel voor veel kabels in het zicht...

[ Voor 22% gewijzigd door jmk op 11-01-2010 10:18 ]

Yippie kayak, other buckets!

• Seven_PRX
Thnx, 44 EUR is zeker te doen. De kwaliteit die je over houdt is goed genoeg voor het kijken van films/series? Dus niet te veel flickering of andere nadelige gevolgen?

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12

jmk

Seven_PRX schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:23:
Thnx, 44 EUR is zeker te doen. De kwaliteit die je over houdt is goed genoeg voor het kijken van films/series? Dus niet te veel flickering of andere nadelige gevolgen?
Nee. Bij mij is het beeld bijna net zo goed als bijvoorbeeld mijn DVD speler. Films kijken gaat best goed.

Yippie kayak, other buckets!

Pagina: 1