Nou ik zit een beetje speakers te zoeken in de prijs van ongeveer 200 euro. Ik heb mijn keuze al gelimiteerd tot de Eltax Concept 800 of de Mivoc SB210.
Specificaties Eltax Concept 800:
Vermogen 200 Watt RMS, 400 Watt Max. 4 - 8 Ohm
4-weg bas reflex systeem,
Woofer 1 x 250 mm + 1 x 200 mm
Midrange 130 mm
Tweeter 25 mm soft dome
Schroefaansluitingen
Frequentiebereik 40 - 20.000 Hz
Gevoeligheid 93 dB
Maten 1030x320x300 mm
Gewicht 15,5 Kg. (p. st.)
Specificaties Mivoc SB 210:
Vermogen 250 Watt RMS, 500 Watt Max. 4 Ohm
4-weg systeem,
Woofer 2 x 250 mm
Midrange 130 mm
Horn
Frequentiebereik 35 - 22.000 Hz
Gevoeligheid 93 dB
Maten 980x360x325 mm
Gewicht 23,8 Kg. (p. st.)
De prijs is op een tientje na zowat het zelfde, ze hebben beide zo hun voors en tegens. De Eltax heeft wel een leuke vorm, je ziet niet elke dag piramide vormige speakers bij iemand in de kamer. Daarentegen heeft deze speaker twee verschillende basunits (25 & 20cm). Wellicht heb ik het mis, maar is het niet zo dat met verschillende membraan oppervlakten je verschillende golven krijgt en daardoor verstoring krijgt in het muziek? Nog een minpunt tov de Mivoc is het gewicht. Daar zit toch een goede 8 kilo verschil in. Gewicht zegt iets over de dichtheid van de kast en de gebruikte materialen. In mijn mening is zwaarder altijd beter. Het voorkomt resonanties en een iets minder holle klank in de kast. Alhoewel dat laatste enigszins te verhelpen is met dempingsmateriaal.
Aan de andere kant heeft de Mivoc een hoorn. Hoorns zijn veel scheller dan tweeters. Maar dit is dan nog aan te passen door met de equalizer wat te spelen. De Mivoc gaat met z'n 35 hz net iets lager dan de Eltax.
Ik heb jaren ervaring met Eltax gehad en nooit klachten over gehad. Ooit had ik de Eltax Millennium 500 serie, beesten van speakers, en voor een iets minder langere tijd de Concept 400 gehad. Ook fijne speakers voor hun prijs. Ik ben niet zo het type die naar de winkel gaat om te luisteren, zo strikt nauwkeurig zijn mijn eisen ook weer niet. Over de Eltax Millennium 500 kon ik nog wel redelijk wat reviews vinden, maar over de Mivoc SB 210 dus niet. Het zou dus een gok zijn. Nou ja, officieel mag je spullen een aantal dagen op zicht hebben, dus als het echt nergens naar klinkt zou ik ze kunnen retourneren.