Domotica: zo ideaal mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben inmiddels aan het einde van mijn studie, heb een vriendin en zal over niet al te lange tijd een eigen huis willen hebben (op zijn best over een jaartje, ander langer in het verschiet). Het liefst wil ik een huis kopen dat in zodanig slechte staat is, dat er een hoop moet worden gedaan. Dat geeft mij namelijk de mogelijkheid om het huis verregaand te automatiseren en anderszins elektrisch te updaten. Daarnaast wil ik ook met het oog op de energierekening de mogelijkheid hebben om ventilatie en isolatie volledig onder mijn eigen controle te hebben. Ik heb geen idee of dit haalbaar is, en of dit ooit zal gebeuren (je zult zien dat ik uiteindelijk in een vinexwoning ga zitten waar niks aan hoeft te gebeuren) maar toch wil ik een topic starten over domotica.

Domotica staat nog hartstikke in zijn kinderschoenen, er is geen de-facto standaard: noch voor transmissielijnen, noch voor communicatie. Ik denk dat het onmogelijk zal zijn om al mijn domoticawensen tegen die tijd te kopen, ik zal spul zelf moeten gaan maken. Maar wat kan ik maken dat zo toekomstbestendig mogelijk, en tegelijkertijd efficient en slim genoeg is?

Transmissielijnen

Allereerst de stroomvoorziening. Ik snap eigenlijk niet waarom alles nog op AC werkt. Het zorgt voor lage efficientie van de transmissielijn zelf, apparaten die eraan hangen en zorgt ook nog eens voor ontzettend veel elektromagnetische storing. Ik heb er last van wanneer ik met elektronica aan het rommelen ben (een rekstrook-versterker die ik in mijn woonkamer op mijn fietspedaal testte gaf alleen maar troep, ik begreep niet wat er aan de hand was tot ik de scope er eens op gooide en zag dat de inkoppeling van de netspanning groter was dan het brugsignaal zelf...).

Eigenlijk wil je in je huis HVDC-systeem hebben met een sterpunt in de meterkast, en de draden zo goed mogelijk om elkaar heen gewikkeld. Lage stroom, weinig loopoppervlak, dus absoluut minimale straling van je transmissielijnen. Dit heeft voordelen, maar ook flinke nadelen:

- Alle schakelende voedingen blijven prima werken en sterker nog, ze lopen efficienter doordat het PFC-filter effectief wordt gebypassed wat toch meestal voor 2-3% efficientieverlaging zorgt
- AC-motoren werken opeens niet meer :( (stofzuiger, centrifugestand van de wasmachine)
- LED-verlichting is wild inefficient

Vooral dat laatste punt vreet. Power LED dies werken van zichzelf op 3V, en om een step-downconverter van 300VDC naar 3V te maken is gekkenwerk (het wordt gedaan, en dat is de nummer 1 reden dat LED-lampen zo inefficient zijn tegenwoordig). En er is meer, want het grootste deel van de domotica-elektronica (zoals afstandbestuurbare schakelaars in stopcontacten, etc.) wil op laagspanning lopen, want er zit hoe dan ook een microcontrollertje oid in. De oplossing?

- Een ouderwets idioot 230V netwerk, maar dan wel heel netjes aangelegd met minimale current loops, ster-topologie en PFC in de meterkast
- Daarnaast een 12V-netwerk met efficiente, low-load standbystand en aardige full-loadstand, met een Gigabyte Odin voeding in de meterkast, puur vanwege de kickass naam.

Communicatie

Dit is het lastigste. Feit blijft dat bedrade communicatie het veiligste, zuinigste en meest foolproof oplossing is. Het meest gemakkelijke protocol hiervoor is Ethernet, maar dit heeft ontzettend veel draden nodig want je kunt het niet daisychainen. Elke draad = extra complexiteit, en dat willen we niet. Draadloos is een rommeltje en bovendien, als ik op mijn werkplek aan het klooien ben met een next-gen draadloos protocol om in mijn brein te implanteren, wil ik eigenlijk niet dat ik per ongeluk door aan mijn schone vrouw te denken de badkamerverlichting aandoe. Maar wat dan? Of willen we toch draadloos?

Functies

De belangrijkste functies voor mijn idee van domotica zijn:

- universalisatie van media. Als ik op plek A een video- of audiostream heb, wil ik die moeiteloos op plek B ook kunnen afspelen.
- Aan/uitschakelaar op elk stopcontact en elke lamp individueel.
- Weg met gordijnen, LCD's willen we. Scheelt voorlopig ook een hoop gezeik over welke kleur/materiaal gordijnen we nu weer moeten.
- Stats. Luchtsensoren (temperatuur, vochtigheid), verbruik van apparaten, verbruik van alles bij elkaar.
- Scriptbaarheid! Je hebt niks aan automatisering als je alles zelf moet doen.

Intel is nu hard op weg met Wireless HD voor beeldstreams. Eigenlijk is dit zo'n goed idee dat dit het wel moet worden. Draadloze audio moet ook geen probleem zijn, en anders bestaan er nu al uitstekende streamservers die automatisch je winamp-audio over ethernet streamen. Daar maak ik me geen zorgen over.

Aan-uitschakelaars en stats komen in hetzelfde apparaat te zitten, dus dit wordt wel wat moeilijker. Er is momenteel al één systeem dat precies dit doet, namelijk de Plugwise (die dit met het ZigBee-protocol doet, draadloos dus). Echter, dit is een lelijke stekker die je in het stopcontact moet doen, waarna je je apparaat er nog in moet stoppen. Zo zijn wij niet getrouwd, het moet in de muur! Voorlopig lijkt dit dus een van de makkelijkere zelfbouwprojectjes, behalve als iemand een beter idee heeft.

LCD-ramen, zijn ze al te koop? Ik moet ze definitely hebben.

Scriptbaarheid. Dat is een flinke. Hoe pak je dat aan? Eigenlijk wil je dus alle informatie op je domoticanetwerk vanaf elk punt inzichtelijk kunnen maken.

Dus... Hoe zouden jullie deze dingen aanpakken? Wat voor functionaliteit zou jullie leven duidelijk vergemakkelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Qua verbinding, gedacht aan draadloos of powerline? En hoe wil je dat DC gedeelte regelen. Kabels moeten lang zijn, wil je een beetje stroom trekken dan heb je mega dikke kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:34
Kijk eens naar het topic op co.net. Daar zijn ze ook bezig met dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso, dat DC is echt niet to te passen, alles is voor 230v~ gemaakt. En DC geeft ook problemen. (geen scheiding meer door trafo's waardoor storingen ook bij andere apparaten binnen komt bijvoorbeeld) Voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Dan lijkt het mij handiger om een centraal 12V gedeelte te hebben. Kun je daar led's, acculader, modem, switch, tel. lader, en al dat soort dingen op aansluiten waar je normaal een losse stekkertrafo voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, dat is niet helemaal waar. Lang niet alles op AC wordt gescheiden en guess what, je 50Hz sinus wordt ook ontzettend vervormd. Dat is ook wat ik bedoel met de straling die inkoppelt uit je 230V-net: het is niet netjes 50Hz, er zitten ontzettend veel hogere frequenties in.

Omdat 99% van de apparaten die je inplugt een schakelende voeding hebben werken ze ook uitstekend op DC. Daar zit het probleem hem niet. Het probleem zit hem in apparaten met AC-motor, die werken opeens niet meer.

Over lange/dikke kabels: DC zorgt voor minder dissipatie op je kabels bij dezelfde RMS stroomsterkte dan AC. Een 12V-systeem moet natuurlijk beperkt blijven tot lage stromen, maar HVDC geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Voor communicatie, hangt er sterk vanaf wat je wil.

Lage snelheid/goedkoper kabel -> rs485 of can.
Vergelijkebare variant waarbij de slaves stroom kunnen krijgen (paar watt) van de master is m-bus (wel lagere snelheid)

Of wil je iets waar je ook audio/video overheen kan duwen? Dan zal je toch richting ethernet of fibre moeten.
Volgens mij is plastic fibre daarvoor goed zat en niet heel duur. En natuurlijk helemaal 0 storing van bij powerkabels erbij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 14:14

Roani52

R_52

LCD ramen bestaan, maar in de vorm van gecontrolleerd mat/helder, niet donker of licht zo ver ik weet...

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
Ik heb hier zelf ook al over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat je de physical layers van het ganse netwerk moet scheiden in een domoticanetwerk (alle sturingen, sensors enz...) en een media netwerk. Je wilt echt niet hebben dat je hele bandbreedte volgetrokken wordt omdat er een filmpje gekeken word.
Ook moet het domoticanetwerk een min of meer realtime zijn, en dat is niet mogelijk met ethernet.
Een zeer belangrijk criterium is ook de WAF (wife approval factor). Je wilt trouwens niet iedere lamp en ieder stopcontact individueel kunnen schakelen. Als je vriendin in haar nakie in de badkamer een haardroger wil gebruiken, wil ze gewoon dat ding in het stopcontact rammen en niet eerst ook nog uitzoeken welk stopcontact ze nu eerst precies ook aan moet zetten op een of andere ingewikkelde user interface ;)

Het domoticanetwerk:
De physical layer wordt een CAN-bus netwerk (standaard EIB kabel - 2 paren: CAN + voeding) dat event driven werkt. Iedere node heeft zijn eigen intelligentie, en beslist zelf wat te doen bij de verschillende events. Zo wordt bijvoorbeeld een lichtschakelaar 'geabonneerd' op de events van de schakelaars die dezelfde lichtkring bedienen en op het relais die de lichten effectief schakelt.
Op deze manier kunnen er zonder gevolgen voor de rest van het systeem nodes toegevoegd of uitgehaald worden. Ook wordt het netwerk zelf robuuster.
Nodes:
Schakelaars, sensoren, relaismodule in de schakelkast, rookalarm, bel, toegangscontrole...

Het Medianetwerk:
De physical layer wordt een ethernet netwerk (standaard utp kabel). Er bestaan vandaag de dag al erg veel systemen die leuke dingen doen; ik zelf heb thuis (zoals veel tweakers) een servertje dat ieder pc automatisch backupped en waar films, muziek en documenten op staan. Er hangen hier ook een aantal airport express stations die muziek kunnen streamen vanaf de server en de playstion3 speelt films af in de woonkamer. Op deze server kan dan gelijk ook een programma draaien waarmee vanalles mee bedient en gelogt wordt. (evt. een usb <-> CAN module)
Via deze software op de server kunnen de meest fantasierijke applicaties verzonnen worden: Je huis besturen en monitoren vanop een hotelkamer in Zimbabwe, een app die de brandweer een melding geeft wanneer de rookmelder alarm maakt, een database bijhouden van hoeveel keer de voordeur geopend is geweest met iemands persoonlijke accescode...
Ook deze software moet modulair werken, een soort plug-instructuur hebben.
Nodes:
tv, settopbox, pc's, server, gameconsole, muziekinstallatie, ...

De Sotwarelayer:
Dit wordt het moeilijkste deel. Uiteraard maakt het voor deze layer niet uit wat voor soort physical layer het heeft. Je kan dus, als je wil, later ook nog uitbreiden met pakweg Zigbee. Dit moet een protocol worden (zoals ik al eerder vermeldde) dat event driven werkt, en moet zo ongeveer de volgende structuur hebben:

[Event type] - [Id Afzender] - [Data] - [Time-stamp] - [CRC]

Op deze manier kan voor iedere functie een node uitgevonden worden, ontworpen en toegevoegd aan het netwerk.

Nuja, dit is mijn kijk op het ganse verhaal, hoe ik het voor ogen heb. Ik heb jammer genoeg nog niet genoeg /geen tijd gevonden om er iets concreets van te maken, maar ik heb al veel op papier staan.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kijk, goeie informatie. Geweldig. Bedankt!

Een CAN-netwerk is wel ideaal, want de microcontrollers waar ik mee werk hebben dat allemaal wel, ik begrijp inmiddels ook hoe dat werkt dus dat kan redelijk gemakkelijk worden gemaakt. Overigens, vergeet niet dat ik het liefst in elk stopcontact stroommeting wil dauwen, zelfs als er geen schakelaar in zit. De WAF zit hem in de correcte uitvoering, het moet werken en eigenlijk ook goed werken. Vandaar dat ik een tijdje van tevoren begin, dan heb ik alle tijd om nog een paar revisies te produceren enzo.

Het apart houden van de medialayer is wel erg slim, die had ik nog niet bedacht. Het reduceert de kabels meer dan genoeg, want zoveel ethernetpoortjes installeer ik niet in mijn toekomstig huis.

@Roani52: ze bestaan inmiddels ook van licht/donker. Ik heb zelfs een woonprogramma gezien waar iemand dat al heeft ingebouwd in zijn huis... Maar terugvinden waar je het kunt kopen, ho maar.

@SA007: Plastic fiber hmmm.... Ik heb er nog niet mee gewerkt, en de master moet wel heel veel fibers kunnen aansturen. Nu dat ik mijn zinnen een beetje op CAN heb gezet vind ik fiber toch meer nadelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23

Ibex

^^ met stom.

wartos schreef op zondag 10 januari 2010 @ 03:07:
[...]
Het domoticanetwerk:
De physical layer wordt een CAN-bus netwerk (standaard EIB kabel - 2 paren: CAN + voeding) dat event driven werkt. Iedere node heeft zijn eigen intelligentie, en beslist zelf wat te doen bij de verschillende events. Zo wordt bijvoorbeeld een lichtschakelaar 'geabonneerd' op de events van de schakelaars die dezelfde lichtkring bedienen en op het relais die de lichten effectief schakelt.
Op deze manier kunnen er zonder gevolgen voor de rest van het systeem nodes toegevoegd of uitgehaald worden. Ook wordt het netwerk zelf robuuster.
Nodes:
Schakelaars, sensoren, relaismodule in de schakelkast, rookalarm, bel, toegangscontrole...
[...]
Maar krijg je dan dat elke node intelligent moet zijn, met alle gevolgen van dien zoals bijvoorbeeld dat elke schakelaar de nodige microcontrollers moet krijgen, een stroomvoorziening? En dan lijkt het me lastig om gemakkelijk "firmwareupdates" te doen.

Of ga ik hier compleet de mist in?

Hoe snel moet bijvoorbeeld een licht aanknippen na het indrukken van de schakelaar wil het voor een mens als "direct" overkomen? Stel dat je alles via ethernet doet, dan zit je met een vertraging van pakweg 100ms? Is dit zichtbaar voor de mens?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De nodes moeten toch wel intelligent zijn. Ik weet niet hoe je anders stroommeting, eventueel andere meting en pff, uberhaupt CAN handshaking voor elkaar gaat krijgen.

Firmware-updates kunnen vast wel met een bootloader over CAN. Voor de microcontroller zat ik te denken aan een LPC2109.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 10-01-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:16

Matis

Rubber Rocket

ssj3gohan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:03:
De nodes moeten toch wel intelligent zijn. Ik weet niet hoe je anders stroommeting, eventueel andere meting en pff, uberhaupt CAN handshaking voor elkaar gaat krijgen.
De CAN-transceiver moet intelligent zijn, handshaking is er niet, de entiteit met de laagste identifier heeft de hoogste prioriteit. Per definitie.

Daarnaast heb je ook nog genoeg veldbussen waarbij de voeding ook al over de bus loopt (Profibus-PA bijvoorbeeld). Dat kan je ook al een hele hoop extra bedrading besparen. (Wel erg traag).
De veldbus met de hoogste snelheid is momenteel de ethernet variant, helaas is dat nog een vrij nieuw beestje.
Misschien heb je hier wat aan.

Wel een ogenschijnlijk leuk project btw :)

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 10-01-2010 10:13 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Native
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:48
Op de site: http://www.quantumglass.com staat verschillende speciale soorten glas. De private-lite lijkt wel het soort wat je bedoelt. Wat het kost staat er niet bij, maar er staat wel een telefoonnummer van een nederlandse verkoper ergens bij de contact gegevens.

[ Voor 5% gewijzigd door Native op 10-01-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Matis: is het niet zo dat veldbussen.. zoals de naam het al zegt, meestal een scheidingstrafo nodig hebben om stroom en signaal af te tappen? Dat zijn relatief grote dingen, misschien niet zozeer in absolute zin, maar twee draadjes aansluiten kost me een halve vierkante millimeter en is een kwart millimeter hoog, een scheidingstrafo gaat me minimaal 5 à 10 mm in de hoogte kosten. Ik moet op heel weinig ruimte werken dus, is dat wel praktisch?

Stroomverbruik van die LPC's is trouwens ook niet persé laag, die dingen kunnen bij vlagen 30-40mA nodig hebben.

@hierboven: kijk, das de eerste die iets in NL doet.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 10-01-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
Iedere doodgewone schakelaar moet dan indd intelligent zijn, dus een uC bij zich hebben. Maar eigenlijk is dit niet zon grote kost, tegenwoordig worden toch meestal schakelaars per 4 ofzo gecombineerd + elk knopje een lampje. Das al 8 I/Os en dan zijn er nog 2 nodig voor de CAN bus.
Over ethernet: dat is gewoon er een erg inefficient protocol vanwege de grote overhead en minimale payload van ±64 byte (uit men hoofd).
Je wilt ook gewoon geen grote delays hebben, want een simpele 'vraag' van een node kan al snel een heel 'gesprek' worden op de bus en dan stapelen die delays zich op.
De voeding zit in het andere aderpaar van de EIB kabel voor de CAN bus dus dat is ook gewoon heel handig.

Persoonlijk ben ik trouwens meer gecharmeerd door de uC's van microchip, die hebben ook CAN aan boord, en daarnaast maken ze ook driver chips én hebben ze leuke app notes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Waarom nog AC? Omdat het veiliger is.

Hang jij maar lekker aan 230V DC, ik hang liever aan 230V AC. Idem voor brandweer in het geval jouw huis in de vlammen opgaat.

Wij hebben een 230V net en er zal, wanneer ik de verlichting eens onder handen neem, een stuk daarvan in 12VDC veranderen voor LED verlichting. (De lichtgroepen zijn al centraal geschakeld, er moet enkel nog een transfo tussen).

Verder:
Je zou beter Cisco dan Intel in het oog houden wil je overal in het thuisnetwerk audio/video benaderen. Ik denk overigens dat je met DLNA en een Synology/QNAP/... NAS al een heel eind komt.

Netwerk zou ik ook op ethernet houden. Je kan dan met QoS of aparte VLANs de boel scheiden/prioritiseren.
Ethernet is zo standaard als het maar kan en dus liggen de prijzen typisch laag.

Een tijd terug zag ik op TED.com een presentatie over slimme stopcontacten. Ik dacht dat ze daarvoor RFID gebruikten. Elk apparaat kreeg een RFID tag op de stekker geplakt en de stopcontacten leverden geen stroom tenzij ze de RFID konden uitlezen.
Het doel hiervan was veiligheid (lees: 2jr oude koter + scherp metalen voorwerp) en ook controle over stopcontacten (lees: energiebesparing)

[ Voor 75% gewijzigd door H!GHGuY op 10-01-2010 13:08 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Over stroommeting aan elk stopcontact.
Je hebt voornamelijk 3 soorten stroommeting:
o Shunt, plaats een stuk metaal in serie met de fase en meet de spanningval erover.
Voordelen:
- Goedkoop
- Simpel
Nadelen:
- Heeft een sigificant eigen verbruik.
- Wordt warm

o Stroomtrafo, ringkern met een zooitje wikkelingen erom waar de draad doorheen loopt
Voordelen
- Kan tot hele hoge stromen (duizenden ampere's zonder problemen)
- Nauwelijks eigen verbruik.
Nadelen:
- Groot
- Relatief duur

o HALL sensoren, chipje op de geleider
Voordelen:
- Erg klein
- Geen eigen verbruik
Nadelen:
- Lastig te eiken
- Erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
In principe zijn de stromen bij 230VAC heel erg laag, enkele ampères. Het eigen verbruik van shunts is nagenoeg niks dus uitstekend toe te passen. Stroommeetchips zijn ook al volledig geintegreerd te vinden, inclusief uitlezing van PF, ingebouwde RTC, etc. Er zijn inmiddels zelfs al meettrafo's-on-chip, blindvermogenchips en dat soort dingen die ook in de Plugwise worden gebruikt. Ik maak me niet echt zorgen daarom.

De kosten zijn verder ook niet echt hoog te noemen; een pcb kost me al helemaal niks (2e per stuk als ik het heel bont maak), LPC's zijn voor mij hoogstwaarschijnlijk gratis te bietsen, stroommeetchips zijn 4 euro (http://nl.farnell.com/cir...ure-smd-ssop24/dp/1506323) en de rest van de onderdelen bij elkaar zorgen ervoor dat ik per cluster van stopcontacten niet meer dan 20 euro kwijt ben aan elektronica. Gezien die stopcontacten zelf ook al een half been kosten is dat geen enkel probleem.

Over HVDC vs AC: HVDC gaat het toch niet worden omdat de stofzuiger, koelkast en wasmachine dan niet meer werken. Het is inderdaad ook best een veiligheidsrisico, hoewel je HVDC nog veel beter dan AC kunt beschermen met een aardlekschakelaar (en dus geen echt gevaar introduceert). Naast 230VAC is een 12V-netwerk wel gewenst, ik wil gewoon LED-verlichting zodat ik geen lampen meer hoef te gebruiken (dwz: verlichting volledig kan wegwerken in het 'huis').

Overigens, het idee van stopcontacten met close-range RFID is wel heel geil, ik ga zeker eens informeren bij mijn afstudeerbedrijf (die daarmee bezig is) of dit in prototype goedkoop is te integreren in mijn stopcontactelektronica. Ik denk het wel eigenlijk.

Wartos: Bedoel je de MIPS-driven microcontrollers of originele 8-bit MCPICs? Ik vind de PIC een budsysteem, en wat mij betreft zijn de 32-bitvarianten ook niet veel beter. De peripherals lopen achter op zelfs kleine concurrentie zoals Infineon. Docs ben ik het helemaal over eens: Atmel en Microchip hebben dat 100x beter voor elkaar dan NXP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En communicatie over de stroomkabel? Is dat niet een optie?
Sparkfun verkoopt mooie modules hiervoor (wel wat prijzig helaas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Communicatie over de stroomkabel is in de praktijk waardeloos.

Alles wat geen PFC=1 heeft stoort verschikkelijk op je signaal, denk aan tl-buizen, switched power supply's etc.

Daarbij is de bekabeling natuurlijk helemaal niet gemaakt voor datacommunicatie.

Ik zou zelf overal een dubbel geisoleerd twisted pair draadje bijtrekken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

H!GHGuY schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:57:
Waarom nog AC? Omdat het veiliger is.

Hang jij maar lekker aan 230V DC, ik hang liever aan 230V AC. Idem voor brandweer in het geval jouw huis in de vlammen opgaat.

Wij hebben een 230V net en er zal, wanneer ik de verlichting eens onder handen neem, een stuk daarvan in 12VDC veranderen voor LED verlichting. (De lichtgroepen zijn al centraal geschakeld, er moet enkel nog een transfo tussen).
Hier ben ik wel benieuwd naar, als ik het huis uit ga ben ik niet van plan om ook nog maar 1 lamp op 230v te laten werken :P Hoe ik ze dan wil schakelen weet ik nog niet (ik denk ik in de woonkamer met IR+ Harmony one, in de rest van het huis gewoon met schakelaars) Op mijn werk hebben we IIG mooie kabel met 2x massief 2,5mm2 + 2x 0,8mm2, speciaal voor voeding+data dus.
Maar dan heb je waarschijnlijk alle leidingen opnieuw aangelegd? En heb je dan nog centraaldozen waar alle WCD's op uit komen? Want in 99% van de woningen wordt daar de centraaldoos in het plafond voor gebruikt, maar daar komt dan je 12volt in te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 10-01-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
@ssj3gohan:

Rechtstreeks uit een brochure van microchip:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2cxysep.png
Ze kunnen dus beide gebruikt worden (hoewel ik enkel ervaring heb met de 8 en 16 bitters, niet de nieuwe PIC32)

Bijvoorbeeld deze is een erg leuke: PIC18F2580
Hij heeft gewoon wat ie moet hebben (CAN, UART, 32kB flash, 1,5kB RAM, 10MIPS, PWM, een paar adc's en weet ik wat nog allemaal), verbruikt weinig, kost weinig, 28 pin SOIC,...
Ik geef absoluut toe dat pic's niet zo mooi ineen zitten als andere architecturen (ik heb een boon voor de 8051), maar daar merk je eigenlijk alleen iets van als je in asm werkt. Vier kloktikken per cyclus is ook niet zo mooi, maar het kan me eigenlijk weinig schelen. Ze zijn trouwens geoptimaliseerd voor C, das dan wel weer netjes.

Nouja, ik ben eigenlijk nogal bevooroordeeld... Ik heb een ICD2, een PICKit2, en een paar dev bordjes van ze gekregen :+

Wat betreft hardware kan je met een 3 tal soort modules al heel ver, al de rest is echt software.
- een gewoon I/O bordje (PIC18F2580, mcp2551, voeding)
- usb-can module, voor de server (PIC18F2580, mcp2551, ft232r)
- en een relais/stuur module (PIC18F2580, mcp2551, voeding, relais)

@de rest,
Ik zie dat je veel vragen hebt over kabels: indien je de software layer goed ontwerpt maakt het echt geen ruk uit op wat voor physical layer (lees kabel) dat draait. Heb je geen zin om kabels te trekken; gebruik Zigbee, dat is echt zeer betrouwbaar, wat echt een MEGA pro is.
Trek je kabels, ga dan voor EIB kabels:
Afbeeldingslocatie: http://www.kabelscheune.de/out/pictures/1/eibleitung_p1.png
Goeie afscherming, europees keurmerk, dikke isolatie, relatief dikke isolatie en naast een aderpaar voor data, ook een paar voor voeding. (bvb die 12VDC waar jullie zo gek van zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door wartos op 10-01-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen, ze hebben alles wat je nodig hebt en voor de toepassing zijn ze ongetwijfeld meer dan goed genoeg. Maar Microchip microcontrollers zullen altijd mijn n-de keuze blijven, zeker weten achter ARM7 LPC's, AVR's, AVR32's en MSP430-microcontrollers. Niet heel wetenschappelijk aan mijn kant maarja, de macht der gewoonte. Ik heb allemaal lpc- en avr-zooi al liggen :)

Overigens gebruik ik andere elektronica van Microchip wel veel, ze hebben net als Maxim en TI zo'n oneindig grote productline dat je er gewoon alles in kunt vinden wat je wilt. Fijn van TI en Maxim is dat ze erg goede sampling-mogelijkheden hebben en daar maak ik dankbaar gebruik van bij recent nog bijvoorbeeld de keuze tussen PWM buckcontrollers van TI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe denken jullie de bekabeling voor 12VDC te dimensioneren?
In functie van: nodige lengte en stroomsterkte -> welke dikte kiezen om nog een toelaatbare relatieve spanningsval te hebben?
Iemand die dit al heeft gedaan in praktijk en weet wat realistische waardes voor lengte en stroomsterkte zijn op een 12VDC netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zelf eigenlijk juist geen 12VDC pakken, maar een flink pak hoger.
Niet meteen naar 325 (230VAC gelijkricht) maar iets van 24 of 48V.

Vanaf 48 naar 12 geschakeld is goed te doen, je hebt minder stroomsterkte door je kabels heen.
Maar het grootste voordeel is dat spanningval van je kabels veeel minder boeit.

Als je 12V lijnen hebt liggen, en 12V led lampen dan zullen ze vlak bij de voeding (meterkast) merkbaar feller branden dan een eind verderop.
Door per punt een switcher te gooien kan je dat prima afvangen en brand je verlichting overal evenhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
Zoiets had ik me ook al bedacht - en het wordt in de praktijk gedaan ook: de installatie bij mijn ouders is uitgevoerd in 24VAC. AC is nog veiliger, en is echt heel gemakkelijk naar beneden te transformeren, bij installatie hoef je je geen zorgen te maken over polariteit, nog minder verlies over de leiding...
Voor 24VAC zijn ook makkelijk transfo's te vinden voor montage op standaardrails in de elektrische kast.

Dit is ook alleen maar de stuurleiding, de voedingslijnen zijn allemaal 230VAC, en net voor ieder spotje zit een kleine transfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

Stoney3K

Flatsehats!

Hee, een topic naar mijn hart...

Ik ben een klein half jaar geleden inverhuisd in een nieuwe flat, en na het basis-opknapwerk ben ik eens gaan bedenken hoe ik de boel 'intelligent' kan automatiseren, zonder dat ik daarvoor de hele elektrische installatie uit elkaar moet rippen en problemen krijg met de woningbouw ;)

Ik heb zelf ook al multiroom Audio en Video aangelegd. Ik heb bewust gekozen omdat via aparte bekabeling te doen (line-level audio over UTP CAT5, in mijn geval) omdat ik met audio-streams over Ethernet toch te veel latency ga krijgen. Mijn slaap- en woonkamer liggen nog geen 8m uit elkaar (de hele flat is pakweg 12 x 12, balkons meegerekend) dus dat ga je horen als je één bron op twee plekken tegelijkertijd aanzet.

Ik wil zelf, behalve voor het casual surfwerk, Wireless toepassingen vermijden. Ik heb op zijn minst nog 5 boven-, onder-, en zijburen, die ook allemaal een 802.11 kanaaltje willen claimen. Van veel bandbreedte en betrouwbare verbindingen blijft dan niet veel meer over op de 2.4GHz, dus daar wil ik geen kritiek verkeer (media, domotica, telefonie) over hebben lopen.

IMO zou de ideaalste situatie voor power-transmissie zijn, dat je een hoogfrequent (bv. 400Hz) AC netwerk aanlegt met driefasige aansluiting naar de afnemers toe. Dan is het netto veld door wat door al je kabels uitgestraald wordt in principe nul, vooral als je het aan het andere eind weer gelijkricht en je dus een gebalanceerde belasting op elke verbinding hebt. TL-balken en LED-verlichting kun je daar direct op aansluiten, die vinden 400Hz juist veel fijner dan 50Hz voor voedingsspanningen. (flikker, flikker!)

De reden waarom we zoveel 50Hz instraling overal hebben, is omdat een of andere heer Edison dacht dat het een goed idee was om de aarde samen te laten vallen met de nulgeleider (scheelde immers een draadje) en je dus heel gauw een mega-stroomlus creëert wat door alles opgepikt wordt.

Voor domotica-protocollen heb je tegenwoordig een aardige waslijst. Nu zit ik zelf in de professionele licht- en geluidsindustrie en ga dus voor aansturen van verlichting (en een aantal andere output-devices, zoals rolluiken en -gordijnen) DMX512 gebruiken. Veel LED, dus in combinatie met Project: ScrapDMX en klaar-om-te-gebruiken software en API's (voor Win32, Mac en Linux) zijn we daar al een heel eind mee klaar.

Aansturingen van sensoren (aanwezigheid, licht- en geluidssterkteniveau, temperatuur, luchtvochtigheid, etc...) en media-apparatuur ben ik nog niet helemaal uit, goed kans dat ik ook daar een variant van RS485 voor ga inzetten. Gezien CAT5 UTP geen drol meer kost en precies de goeie impedantie voor EIA485 heeft, is die keus snel gemaakt. De MAC en bovenliggende layers kan ik dan nog altijd zelf verzinnen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:49:
IMO zou de ideaalste situatie voor power-transmissie zijn, dat je een hoogfrequent (bv. 400Hz) AC netwerk aanlegt met driefasige aansluiting naar de afnemers toe. Dan is het netto veld door wat door al je kabels uitgestraald wordt in principe nul, vooral als je het aan het andere eind weer gelijkricht en je dus een gebalanceerde belasting op elke verbinding hebt.
Als je 3 fasig gelijkricht, krijg je toch dat elke lijnspanning periodiek apart belast wordt? Zoals in deze foto. De belasting wordt dus om de 60° geswitched tussen de lijnspanningen. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:05:
[...]
Als je 3 fasig gelijkricht, krijg je toch dat elke lijnspanning periodiek apart belast wordt? Zoals in deze foto. De belasting wordt dus om de 60° geswitched tussen de lijnspanningen. Of bedoel je iets anders?
Dat klopt, maar de rimpel is veel minder dramatisch dan met een 50Hz enkelfasige gelijkrichter (die je in bijna elk modern stuk elektronica tegenkomt tegenwoordig). Dan krijg je namelijk dit, met dezelfde netfrequentie. Veel grotere condensatoren nodig, en een bagger PF omdat je enkelfasig werkt.

De eigenschap van een 3-fase transmissielijn is juist dat het afgenomen vermogen over de 3 fasen gecombineerd, altijd constant is. Bij een enkelfasige verbinding pulseert dat met 100Hz (I * U), driefasig gelijkrichten naar DC is dan ook veel makkelijker en stabieler.

400Hz heeft het bijkomend voordeel dat je kleinere transformatoren nodig hebt voor step-up/down, en kleinere condensatoren om rimpelspanningen af te vlakken. Dat is ook de reden dat het in de scheep-/luchtvaart veel wordt toegepast, plus, mensen hebben er minder last van dan van 50Hz als het om ELF straling gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
OK... Je hebt gelijk dat trafo's kleiner worden en je rimpel lager wordt bij 400 Hz.

Aan de andere kant gaat je noise power bij dezelfde stralingsvermogen omhoog en los je eigenlijk niks op. Je creëert tegelijk een netwerk dat weer volledig incompatibel is met juist die apparaten die niet tegen een afwijkende spanning en frequentie kunnen zoals kooiankermotoren en seriemotoren. En zoals gezegd, schakelende voedingen pikken alsnog de topjes van je sinus af wat zorgt voor kwantitatief dezelfde vervorming (in distortion power dus, niet lineaire distortion, die wordt wel lager). Ik zie het nog niks oplossen eerlijk gezegd.

@SA007: Het punt is dat er niet echt 12V LED-lampen bestaan, ook 12V LED-lampen hebben een dc/dc buckconvertertje intern zitten dat nog even naar 3.0-3.6V gaat. Als de spanning van je net dus bijv. naar 48V gaat wordt de conversion ratio 48:3.iets=~15 en dat is echt een te groot gat om met een buckconverter efficient op te lossen (daarom zijn de power converters op een moederbord ook zo inefficient, typisch 72-80%, niet zo erg als sommige converters in ledlampen op 230V die de 50% niet halen). Ik denk dat ik toch voor de 12V blijf gaan, ondanks dat de stroomsterkte daarop pittig gaat worden en de transmissielijnefficientie misschien niet al te best (ik heb nu op 70 m^2 effectief woonoppervlak 300W aan verlichting geinstalleerd, het equivalent in LED-verlichting is dan dus ruwweg 100-150W, ofwel ~10A. Als de gemiddelde kabellengte naar een lamp 10m vanuit de centrale voeding is en ik gebruik standaard installatiedraad, dan krijg ik ~140 mohm weerstand oftewel een 14W verlies op de transmissielijn. Helemaal correct is dit niet, verschillende lampen zitten op verschillende lijnen etc. maar het verlies zal alsnog in de procenten zitten. Redelijk naar alle maatstaven omdat de LEDs veel efficienter kunnen lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10A bij 140mohm is een spanningsval van 1.4V
Je 12VDC wordt dan 10.6VDC.

Als het puur voor die LED verlichting is kan dat geen kwaad: die step-downs zitten er nog tussen. Voor andere elektronica kan het dan misschien weer wel van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Alles wat op 12V loopt heeft een dc/dc converter of LDO aan boord om naar een nuttige spanning te gaan. Het is puur vermogenstransmissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:50
denk ook eens aan PoE in het verhaal.

verder, welke comercieele producten zou je als ideel bestempelen en kun je het zelf goedkoper?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Momenteel heb ik nog geen ideaal commercieel systeem gezien, want de beste vergelijkbare producten (Plugwise bijvoorbeeld) zijn insteek-stekkers en zitten niet ín het stopcontact. Bovendien werken ze draadloos, en ik heb liever bedrade communicatie om eerdergenoemde redenen (zelfs met het uiterst betrouwbare 802.15-protocol).

Power over ethernet... werkt misschien voor de elektronica in stopcontacten, maar er loopt ook echt power hungry spul op m'n laagspannings-DC-netwerk en dat gaat echt niet door die dunne adertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

_ferry_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:55:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar, als ik het huis uit ga ben ik niet van plan om ook nog maar 1 lamp op 230v te laten werken :P Hoe ik ze dan wil schakelen weet ik nog niet (ik denk ik in de woonkamer met IR+ Harmony one, in de rest van het huis gewoon met schakelaars) Op mijn werk hebben we IIG mooie kabel met 2x massief 2,5mm2 + 2x 0,8mm2, speciaal voor voeding+data dus.
Maar dan heb je waarschijnlijk alle leidingen opnieuw aangelegd? En heb je dan nog centraaldozen waar alle WCD's op uit komen? Want in 99% van de woningen wordt daar de centraaldoos in het plafond voor gebruikt, maar daar komt dan je 12volt in te zitten.
Het huis is recent en ik vermoed dat de vorige eigenaars reeds 12V in gedachten hadden.
In de berging (helemaal centraal in het huis, op het gelijkvloers) komen de kabels van de belangrijkste licht- en schakelpunten samen. Het centraal schakelen is er dus al. Ik moet alleen nog de transformatoren installeren en dan 12V-lampen op de lichtpunten aansluiten.
Ik heb reeds berekend dat het voltage-verlies (1,5mm²) beperkt zal blijven aangezien de langste kabel niet verder dan 10m is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 11:31

Phalox

Solar Powerrrd

De 3 sites waar ik aardig wat elektronica zie voorbij komen, zijn nu allen voorzien van een domotica topic. Een 4de (minder activiteit was de eerste met concrete plannen)

* Schemateek: http://www.schematheek.ne...hp?p=forum/topic&t=61&n=1
Concreet voorbeeld met uitwerking. Op vlak van elektronica een pak simpeler, enkel heb je meer elektriciteitsdraden. Het nadeel: je kan het zo goed als niet uitbreiden.

* Circuitsonline: http://www.circuitsonline.net/forum/view/80157/1
Wat vanalles

* Samenkopen: http://samenkopen.net/topic/85286/968457
Proberen een systeem samen te rapen, maar ik geef ze niet alteveel kans van slagen op deze manier.

Misschien is het handig om wat mensen bij mekaar te krijgen :) Ik volg dit topic ook met alle interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SA007 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:30:
Ik zou zelf eigenlijk juist geen 12VDC pakken, maar een flink pak hoger.
Niet meteen naar 325 (230VAC gelijkricht) maar iets van 24 of 48V.

Vanaf 48 naar 12 geschakeld is goed te doen, je hebt minder stroomsterkte door je kabels heen.
Maar het grootste voordeel is dat spanningval van je kabels veeel minder boeit.

Als je 12V lijnen hebt liggen, en 12V led lampen dan zullen ze vlak bij de voeding (meterkast) merkbaar feller branden dan een eind verderop.
Door per punt een switcher te gooien kan je dat prima afvangen en brand je verlichting overal evenhard.
Op zich zijn de led lampen stroom gestuurd, er zit nog een printje voor die ze stuurt. Maar dan hou je nog wel de spanningsval en dus verlies over de kabel over. Wat weer ten koste gaat van de efficiëntie. Maar als ik bijv. uitga van een huiskamer waar elke ledlamp (van 3 a 20 watt) een 2x 2,5mm2 kabel heeft vanaf de centrale voeding, dan zal het verlies waarschijnlijk best meevallen. IIG veel efficienter dan elke lamp een eigen 230~ -> stroombron.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 11-01-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10 17:49

Guldan

Thee-Nerd

ssj3gohan schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:35:
Momenteel heb ik nog geen ideaal commercieel systeem gezien, want de beste vergelijkbare producten (Plugwise bijvoorbeeld) zijn insteek-stekkers en zitten niet ín het stopcontact. Bovendien werken ze draadloos, en ik heb liever bedrade communicatie om eerdergenoemde redenen (zelfs met het uiterst betrouwbare 802.15-protocol).
Er zijn van plugwise ook inbouw apparaten (de zgn. stealth) en ze komen binnenkort ook met een schakelaar op de markt. Ikzelf heb met behulp van anderen het protocol deels weten te ontcijferen en dit in een library (dll) te drukken. (plugwiselib.codeplex.com). Ik moet eerlijk bekennen dat ik de bijgeleverde software (van Plugwise zelf) niet altijd even snel vind.. vandaar datik zelf iets heb gemaakt.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je bent een held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:22:
OK... Je hebt gelijk dat trafo's kleiner worden en je rimpel lager wordt bij 400 Hz.

Aan de andere kant gaat je noise power bij dezelfde stralingsvermogen omhoog en los je eigenlijk niks op. Je creëert tegelijk een netwerk dat weer volledig incompatibel is met juist die apparaten die niet tegen een afwijkende spanning en frequentie kunnen zoals kooiankermotoren en seriemotoren. En zoals gezegd, schakelende voedingen pikken alsnog de topjes van je sinus af wat zorgt voor kwantitatief dezelfde vervorming (in distortion power dus, niet lineaire distortion, die wordt wel lager). Ik zie het nog niks oplossen eerlijk gezegd.
Iets zegt me dat je je stofzuiger, wasmachine, kookplaat of koffiezetapparaat niet gauw gaat automatiseren :)... het is natuurlijk geen universele one-plug-fits-all oplossing, maar voor digitale elektronica en verlichting (home-cinema systemen, PC's, LED- en TL-bakken) is het een betere oplossing dan de archaïsche 230V/50Hz.

Om compatibel te zijn met 'bestaande' hardware zul je toch voor de afnemer weer gelijk moeten richten, anders moet je alle voedingen ombouwen naar driefasige varianten. Een volledig 240V-300VDC gelijkspanningsnet wil je niet in je huis aanleggen, in verband met aardig wat veiligheidsrisico's die daaraan vast hangen. De keus is ooit op AC gevallen omdat dat nou eenmaal x keer per seconde zichzelf op magische wijze afschakelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Als je echt domotica wilt dan ga je waarschijnlijk beter/gemakkelijker af zijn met een commerciele oplossing. Het gaat waarschijnlijk goedkoper en veiliger zijn bij een bestaand huis. Met een nieuw huis kun je wel wat experimenteren omdat je kabels kunt aanleggen maar in een bestaand huis is het niet zo gemakkelijk om die kabels overal door te steken.

Ik heb onlangs een huis gekocht en je hebt niet overal aarding, katoenen kabels etc. Zelfs een kabel verleggen kan kortsluiting veroorzaken.

Ik ben zelf begonnen met domotica gebaseerd op het X10/A10 protocol. Het is enorm goedkoop (via e-bay kun je zelfs nieuwe modules krijgen voor een tientje) en het is enorm gemakkelijk, de modules gaan gewoon in de plaats van klassieke schakelaars.

Als je een iewat groter huis hebt kun je Z-Wave of een ander protocol gebruiken

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
Toevallig zijn er een paar sites/fora tegelijk die met domotica bezig zijn. Eén van de serieuste is CO en uit dat topic is een wikipagina onstaan met de bedoeling echt iets te ontwikkelen.
Aangezien het hier een beetje aan het doodbloeden is, is het misschien interessant voor de mensen die er echt serieus mee willen beginnen om daar even ten rade te gaan of eventueel te participeren (liefst :) )
wiki-pagina
Helaas is er nog niet echt veel nuttigs op te vinden (aangezien de wiki 2 dagen bestaat) maar daar komt hopelijks snel verandering in!

Ook een interessante wiki over een protocol, opensource, oorspronkelijk ontwikkeld voor CAN, maar physical layer independent.
VSCP
(ook nog niet helemaal compleet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, doodbloeden doet het niet echt, het wordt gewoon af en toe gekickt ;) Zo interessant is het ook niet dat het halve forum hier gaat kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Laatst online: 20:02

dj_dysaster

Stoom \o/

He! interresant topic alert.

Ik heb al een tijdje geleden naar vscp gekeken. Zag er redelijk interresant uit, maar jammer dat de documentatie tamelijk rommelig is. Misschien is het een idee om de applicatielaag van vscp al opzet te nemen omdat de softwarematige intergratie er zeer goed uit ziet.

Als fysieke laag zat ik te denken aan can. Ik heb een at90can128 ontwikkelbordje, misschien moet ik daar is mee beginnen. Ook zal ik een draadloze extentie willen op het systeem (voor moeilijk bereikbare plekken). Hiervoor dacht ik aan de nordic 9e5 chip. Die bestaat uit een 8051 kern met een ingebouwde draadloze functionaliteit.

Ik ben in het bezit van diverse microchip en atmel ontwikkeltools, daar zit het probleem niet. Alleen is mijn tijd helaas beperkt, maar als hier meer mensen mee bezig gaan zal ik zeker mijn steentje bij willen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, eigenlijk moet je dit soort projecten echt op projectbasis oppikken: een paar mensen met gedeelde interesse bij elkaar nemen en af en toe design meetings houden. Individuele projecten zoals dit gaan (in mijn geval) gewoon 1-2 jaar kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Laatst online: 20:02

dj_dysaster

Stoom \o/

Dat ben ik met je eens. Als er een aantal mensen zich voor dit project interreseren, moeten we misschien is een lijstje maken met de kennis/ervaring en ontwikkeltools van de personen die mee willen doen.

Zelf lijkt het me wel een leuke uitdaging en natuurlijk is het ook altijd leuk om ideeen met anderen uit te wisselen IRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op maandag 18 januari 2010 @ 21:39:
Ja, eigenlijk moet je dit soort projecten echt op projectbasis oppikken: een paar mensen met gedeelde interesse bij elkaar nemen en af en toe design meetings houden. Individuele projecten zoals dit gaan (in mijn geval) gewoon 1-2 jaar kosten.
Wat ik vooral ook met OpenLaserFrag heb gemerkt, is dat we inderdaad wel bij elkaar moeten komen. Als je alleen maar in je eigen werkplaats blijft sleutelen en alleen wat specificaties heen en weer schufit, zie je uiteindelijk ook geen resultaat en loop je ontzettend vlot vertraging op.

Nu is het hele domotica verhaal wel een leuke uitdaging waar je veel 'omdat-het-kan' zaken uit kan halen. De basisinstallatie in een gemiddeld huis is, als het om elektra gaat, niet veel verschillend van iets van 50 jaar terug: Alle stroom komt nog altijd uit een WCD in de muur, en de lampen worden met een schakelaar (of dimmer) met de hand bediend. In tegenstelling tot de hoeveelheid informatie- en mediastromen die er de laatste 10 jaar door een huis bijgekomen zijn: Het is nu moeilijk om een huis te vinden waar géén LAN ligt, en waar niet iets van een home-theater achtig setupje staat (al is het maar een TV met DVD speler).

Qua DIY-baarheid zit je met domotica redelijk goed: Het gaat om een niet-kritiek regelsysteem, en de hoeveelheid data die verwerkt moet worden is zeer weinig. Zelfs als je een super-systeem zou bouwen wat continu temperatuur, lichtniveau's, luchtvochtigheid, aanwezigheid van mensen en whatnot bij zou houden, dan kun je dat prima over een serieel busje van 38400 baud verstouwen zonder dat apparaten elkaar in de weg zitten.

Als ik mijn 'ideale' situatie zou beschrijven, dan denk ik gelijk aan de ontwerpfillosofie van Bang & Olufsen in de jaren 80/90, en deels in het 'ontwerp' van allerlei systemen binnen Star Trek. Veel zaken werken gewoon op een manier waarop je er niet over na hoeft te denken. Verlichting die gewoon aanschakelt als je de ruimte binnenwandelt, in plaats van dat je het licht aan moet doen, (rol)gordijnen en luxaflexen die vanzelf sluiten om het lichtniveau overdag aan te passen, of privacy te bieden 's nachts. Ik ga hier niet alles verklappen, sinds mijn eigen appartement een beetje een proefproject aan het worden is om zoiets op een goed implementeerbare, simpele manier te doen :)

Met domotica-projecten zit je vaak aan een behoorlijke hoeveelheid aan hardware-protocollen. X10, Z-Wave en ZigBee voor wireless, RS232/422/485 en bijvoorbeeld DMX voor seriële comminicatie, Ethernet voor netwerken, HDMI, component en S-video voor beeld. Iets zegt me dat een aantal niveaus van abstractie hier wel handig zullen zijn, want de inhoud van de berichen die je uiteindelijk over gaat zenden is natuurlijk compleet onafhankelijk van het protocol... cue OSI :Y)

Note: Het volgende lijstje is misschien een goeie start om een open domotica-standaard neer te gooien, hoe het precies geïmplementeerd wordt is een tweede zorg. Het gaat hier alleen om de Media Layers (1-3).

Physical layer: X10, Zwave, SPI, RS485, 100BaseTX, etc...

Hier ga ik verder nog niet veel aandacht aan besteden, als uitgangspunt voor de physical layer wil ik RS485 gaan gebruiken. Makkelijk te communiceren tussen microcontrollers en PC's, multi-point bus, veel onderdelen goedkoop verkrijgbaar, simpele bekabeling (CAT5 UTP).

Data Link: Voor nog niet binnen OSI gespecificeerd ontwerp (from scratch dus), wat vaak het geval is met uC's. Single master, multiple slave is de meest logische combinatie hier. Vaak heb je veel domotica-apparaatjes (dus bv. dimmers, temperatuursensoren, A/V transceivers, etc.) die aan één centrale server verbonden zitten, hoe die server uiteindelijk weer met andere masters communiceert, dat gaat via veel hoger niveau (more on that later). De framing van data moet onder andere ook een protocol-versie meenemen, zodat 'oudere' devices weten welke berichten ze kunnen verwachten.

Network: De netwerklaag zelf is verder niet zo heel spannend, behalve dat ieder slave-apparaat netjes een adres krijgt, wat ook de volgorde is waarin het antwoord mag geven. Verder segmenteren kán altijd (voor mega-netwerken), maar ik denk dat installeren van kleinere sub-servers en de hele boel over IP kapselen toch makkelijker is.

Qua aangesloten apparatuur zit je natuurlijk met een behoorlijke hoeveelheid en verscheidenheid aan materieel. Denk aan:

Outputs
* A/V apparatuur. Weergevers, versterkers, afspeelapparatuur (DVD/STB/HTPC), schakelsystemen voor multi-room verbindingen.
* Verlichting. Conventioneel (TL/halogeen/gloeilamp) of RGB (LED).
* Motoren, zoals rolluiken die alleen helemaal open óf helemaal dicht kunnen.
* Servo's, dus gordijnen of rolluiken die een bepaalde stand aan kunnen houden.
* Verwarming (bediening CV thermostaat en afsluitkranen)
* Luchtverplaatsing/verversing (ventilatoren)
* Airconditioning
* Sloten en weergevers voor beveiliging
* Geschakelde wandcontactdozen

Inputs
(sensoren)
* Temperatuur
* Lichtniveau (binnen/buiten)
* Geluidsniveau, eventueel spraak-input
* Nabijheidssensoren (camera, ultrasoon, IR of RF)
* Luchtvochtigheid en druk (binnen/buiten)
* Stroomverbruik per WCD

(bediening)
* Bedieningspaneeltjes, zowel wandbevestigd als draadloos. Liefst touch-gestuurd, klikkende knopjes zijn zó 1972!
* Afstandsbedieningen (IR)
* Tablet-PC met dedicated applicatie
* iPhone/iPod Touch met dedicated App
* Webpage

Mogelijke scenario's
* Normaal bedrijf: Licht wordt aangepast aan het gewenste lichtniveau, door rolluiken te sluiten bij directe zoninval of bij te verlichten in schemering. Indien er niemand in de ruimte is, alle verlichting uit, verwarming en ventilatie op een lage setting.
* Normaal standby (niemand thuis, BRB): Alle verwarmingen op zijn laagst, verlichting heel zwak aan.
* Vakantiestand: Verlichting en rolluiken worden automatisch via een script bediend, zodat inbrekers de indruk krijgen dat er iemand thuis is.
* Low-power standby: Alles compleet uit, inschakeling alleen op de hand.
* Privacy-stand: Alle luiken gesloten, alle microfoons afschakelen. Verder via normaal bedrijf.
* Theaterstand: Beamer en projectiescherm omlaag, rolluiken sluiten tot een verduisterde ruimte. Achtergrondverlichting bij scherm (zwak), audio op 5.1, cue trailers, start movie! ;)

Nee, zoals ik het van plan ben maakt het systeem geen popcorn voor je als je een film wil zien. Wel kun je de verlichting in de slaapkamer instellen als automatisch wake-up light, bellen via de TV (er hangen immers overal microfoontjes en er staat een stereo) of als je wakker wordt het nieuws kijken en de agenda op je TV/tablet-PC weergeven.

Ik had zelf een naam bedacht: MARTHA (Multiplatform ARchitecture for Total Home Automation), maar ik denk dat je dan wel even de vrouwelijke computerstem weg moet denken. Iets doet mij bij de naam 'Martha' (behalve in Doctor Who) aan een oude, poets-paranoïde huisvrouw-taart denken, niet aan een sexy Hollywood-computer-assistente. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je mist nog de belangrijkste feature: als je 'Emergency! Code Red!' roept moet alle verlichting uitgaan en moeten rode LED-strips op de muur oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
ssj3gohan schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 07:04:
Je mist nog de belangrijkste feature: als je 'Emergency! Code Red!' roept moet alle verlichting uitgaan en moeten rode LED-strips op de muur oplichten.
En een stem die zegt: This building will self destruct in 5 minutes, please evacuate.

Ik ben de laatste tijd ook wat bezig met microcontrollers en dergelijke dus ik ga dit wel een beetje volgen :P

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 07:04:
Hee, de Red Alert-call was het eerste wat in me opkwam, vooral sinds de spraakherkenning in Windows 7 nu een beetje leuk werkt, kan dat straks nog wat grappigs worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:08:
[...]

Hee, de Red Alert-call was het eerste wat in me opkwam, vooral sinds de spraakherkenning in Windows 7 nu een beetje leuk werkt, kan dat straks nog wat grappigs worden :+
Met de microsoft Speech-to-text library voor .NET kom je al een heel eind, dan heb je Win7 niet eens perse voor nodig. Hier heb ik een tijdje terug samen met een vriend wel wat mee zitten experimenteren. De truuk is vooral een compacte library met commando's aan te leggen: hoe minder verschillende teksten de PC moet kunnen herkennen, hoe betrouwbaarder het wordt. Je moet wel de "automatische leerfeature" (hij leert je stem beter herkennen als hij meer ervaring krijgt) van de library uitzetten, want anders gaat hij ook leren van de ruis die hij binnenkrijgt als je geen commando geeft. Ook het triggeren van het luisteren met 1 specifieke tekst kan nuttig zijn. Pas als jij "computer!" zegt begint hij met luisteren voor meerdere commando's. Anders kan hij bijvoorbeeld ineens het licht aan doen als jij aan iemand in de kamer vertelt dat je de lichten van je auto aan hebt laten staan. (ofzo)

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hoeveel computerkracht heeft zoiets nodig? Is natuurlijk wel een gave feature om in m'n thuisserver te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dbeijer85 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 18:53:
Met de microsoft Speech-to-text library voor .NET kom je al een heel eind, dan heb je Win7 niet eens perse voor nodig. Hier heb ik een tijdje terug samen met een vriend wel wat mee zitten experimenteren. De truuk is vooral een compacte library met commando's aan te leggen: hoe minder verschillende teksten de PC moet kunnen herkennen, hoe betrouwbaarder het wordt. Je moet wel de "automatische leerfeature" (hij leert je stem beter herkennen als hij meer ervaring krijgt) van de library uitzetten, want anders gaat hij ook leren van de ruis die hij binnenkrijgt als je geen commando geeft. Ook het triggeren van het luisteren met 1 specifieke tekst kan nuttig zijn. Pas als jij "computer!" zegt begint hij met luisteren voor meerdere commando's. Anders kan hij bijvoorbeeld ineens het licht aan doen als jij aan iemand in de kamer vertelt dat je de lichten van je auto aan hebt laten staan. (ofzo)
Hee, dat zou wel eens leuk zijn om mee te sleutelen. Je moet inderdaad wel een gestructureerde set commando's hebben, dus bijvoorbeeld "Computer, reduce kitchen lighting by 50 percent", of, "Computer, engage privacy mode.". Als je verwacht hele intelligente gesprekken met het ding te gaan houden à la Star Trek, dan kom je voorlopig nog bedrogen over ;)

ssj3gohan: Het STT-systeem vreet wel een beetje CPU, maar niet iets wat een gemiddelde Windows-bak niet aankan (ja, zelfs mijn Atom netbookje kan het).

De grote truc zit hem wel in je audio-pad en plaatsing van je microfoons, het ideaalste geval heb je zelf een (draadloos) microfoontje bij je, maar dat is niet altijd praktisch. In elke kamer op de hoeken microfoons plaatsen komt een heel eind, en de ruis kun je prima eruit trappen door er een gate/compressor/limiter tussen te hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Ik dacht ook om eens te experimenteren met STT maar kwam van een koude reis thuis: De nederlandstalige versie van Windows supporteert het ding niet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

H!GHGuY schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 08:31:
Ik dacht ook om eens te experimenteren met STT maar kwam van een koude reis thuis: De nederlandstalige versie van Windows supporteert het ding niet. :'(
Ohja, dat was de ellende inderdaad: de Engelse STT werkt niet op NL windows, en een NL STT is of niet te vinden of jenkend duur. Sindsdien heb ik een Engelse windows :).

De toepassingen kunnen echt heel erg leuk zijn. Wij konden om een gegeven moment Winamp muziek laten starten via tekstcommando's. Een ander idee dat ik had destijds (maar nooit toegekomen aan de uitwerking) is dat je op die manier opdracht kunt geven tot Skypen van iemand. "computer call X", en dat je dan over diezelfde mics en speakers (want uiteraard gebruik je de TTS engine van M$ dan om de PC feedback te laten geven) je Skype conversatie kunt voeren al zittend op de bank. Als je een beetje een ordentelijke microfoon hebt kom je qua geluidskwaliteit een heel eind...

off topic: Supporteren is echt een HEUL lelijk anglicisme :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

* Schapie moet nog het hele topic lezen.

Maar wil wel er even bij toevoegen dat ik op dit moment bezig ben met een EIB project.
ETS software staat nu op m'n laptop de database van BJ in te laden. Buskabels in het pand zijn inmiddels getrokken en de groepenkast gaat komende week opgebouwd worden.

Het systeem gaat gebruikt worden om het volgende te doen:

Het betreft een bedrijfspand met een aantal kantoren, kantine, spreekkamer, werkplaatsen en een opslag ruimte. (+/-800m2) Daarin gaat alle verlichting, jaloezieën en een gedeelte van de verwarming/koeling geregeld worden door EIB componenten. Alle verlichting wordt centraal geschakeld danwel gedimd. De jaloezieën worden decentraal per 2 ramen geschakeld. De verwarming wordt per verwarmings setje (er lagen al aparte slangen naar iedere ruimte, enkel de vloerverwarming is anders ingedeeld dit moet ik nog uitzoeken van de kantoren/kantine.).

De verwarming van de opslagruimte gaat geregeld worden door een ander computer systeem die tevens de ketels gaat aansturen en ook bijv. het gasverbruik gaat loggen en regelen. (Systeem uit de tuinbouw, _Ferry_ weet wel welke ;) toch buurman...?)

Standaard scenario's die ik ga programmeren omvatten bijvoorbeeld:
Aankomst: 'alle' verlichting aan, donkere jaloezieën omhoog, lichte jaloezieën omhoog indien de instraling niet te hoog is, Verwarming hoger/ingestelde setpoints.
Vertrek: Verlichting uit, donkere jaloezieën omlaag, verwarming lager.
En dat via het centrale touchscreen of een impuls drukker.

Maar ook de automatische regeling van de buitenverlichting, ben nog aan het uitzoeken of ik een bepaald type led lampen kan aansturen tussen 10% en 100% dmv een contact. (Zit wel in de uitgebreidere versie met bewegingsmelder, maar ik wil meer dingen. :P)

Koppeling met inbraak alarm, visualisatie op touchscreen en pc.
Verlichting uitschakelen bij geen beweging bijv. op zolder.
Verlichting uitschakelen op lichtniveau in de opslag (is voorzien van een lichtstraat).
Ook de lichte jaloezien gaan mee op lichtniveau, dus gelijkmatig bij een stijgende instraling, steeds iets meer zakken. (Zit standaard een looptijd ingebouwd waar je een 0-100% regeling op kan creeren.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

@dbeijer85: ik heb zelf wel wat ervaring met text to speech onder zo in . Net maar daar werd ik niet zo blij van. Is het zo verbeterd in Windows 7? Of zijn er nog andere acceptabele alternatieven (liefst iets os onafhankelijk). Dragon pro werkte vroeger wel leuk maar de sdk is wel vrij prijzig.

[ Voor 5% gewijzigd door Guldan op 24-01-2010 23:07 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

Helaas, de enige variant waar ik ervaring mee heb is de Microsoft engine daarvoor, en gebruikt onder windows XP/Vista. Of die van windows 7 veel beter is weet ik niet, die heb ik zelf namelijk nog niet. Uiteraard, het klinkt niet heel erg natuurlijk of menselijk, maar omdat het eerder om een coole gimmick ging (je lult wat tegen je pc, die lult terug en doet vervolgens het licht aan) dan natuurlijke spraak was deze variant eigenlijk nog geschikter voor ons doeleinde dan een supernatuurlijke speech synthesizer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Ik doelde meer op het speech to text verhaal eigenlijk. Ik heb wel eens een testje gedaan daarmee en ik vond het niet echt super overtuigend werken. Vaak false hits etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

Guldan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:37:
Ik doelde meer op het speech to text verhaal eigenlijk. Ik heb wel eens een testje gedaan daarmee en ik vond het niet echt super overtuigend werken. Vaak false hits etc.
Oh zo. Naar mijn (beperkte) ervaring kan het goed werken. STT als in "lappen tekst dicteren" werkt inderdaad niet zo heel erg briljant, maar als hij maar een beperkte commandoset hoeft te herkennen gaat dat vrij goed. Hoe kleiner de set hoe beter. En wat ik hierboven ergens al meldde moet je ergens in het object een property uitzetten die zegt of hij gaandeweg moet leren. Anders probeert hij op stille momenten te leren van de ruis, en dat geeft inderdaad slechte resultaten en veel false hits.

Een eenvoudige oplossing (maar niet cool 8) ) zou kunnen zijn dat je altijd een soort afstandsbedieningkje met 1 knop bij je hebt die je indrukt als hij moet gaan luisteren. Ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 13:50
Hey wat leuk een domotica topic op tweakers.

Ik zelf gebruik nu 2 jaar mijn systeem en je blijft er aan bouwen. ( homeseer incombinatie met hstouch )

Spraak sturing werkt zover ik het weet en in de praktijk heb ondervonden niet echt lekker. Wat wel handig kan zijn is spraak gestuurde anouncements.

Het makkelijkste werkt een domotica setup toch met aardig wat touchscreen op gecentraliseerde plekken
Hou hierbij ook het stroom verbruik in de gaten, want het is 24/7.

PS: heel veel informatie, kennis en enthousiastelingen kan je vinden op http://www.domoticaforum.eu

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dbeijer85 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:28:
[...]Een eenvoudige oplossing (maar niet cool 8) ) zou kunnen zijn dat je altijd een soort afstandsbedieningkje met 1 knop bij je hebt die je indrukt als hij moet gaan luisteren. Ofzo.
Je kan natuurlijk ook gelijk een combadge op je bast spelden, leuk voor de Star Trek-fan, maar voor veel normale situaties toch denk ik wat aan de onpraktische kant. ;)

Zelf ben ik er in geïnteresseerd om een systeem te maken wat niet (noodzakelijk) afhankelijk is van commerciële oplossingen of betaalde standaarden. X10, Z-wave, ZigBee en de hele reut zijn leuk, maar je zit altijd vast aan één fabrikant waar je modules of componenten van moet kopen, of licentiekosten moet betalen voor het standaardblad. Rolling our own is niet moeilijk, zoals ik al zei, je zit met een bus-systeem wat verre van veeleisend is en we kunnen altijd onze eigen standaarden nog publiceren zodat een of andere commerciële fabrikant het kan implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

Stoney3K schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:19:
[...]

Je kan natuurlijk ook gelijk een combadge op je bast spelden, leuk voor de Star Trek-fan, maar voor veel normale situaties toch denk ik wat aan de onpraktische kant. ;)
Mmm, op zich kan het nog wel, je hoeft enkel maar de aan-knop er op te monteren en een klein zendertje. Alle geluidsprocessing kan je door de microfoon en speakers in de kamer laten doen die aan de domoticaserver hangen.Met wat creatief solderen aan de Arduino Lilypad zou je zelfs als beginnende Domoticus al rap een heel eind moeten kunnen komen :).

Werken met beschikbare open-source systemen lijkt me inderdaad de enige geschikte methode voor de hobbyist die niet vast wil zitten aan 1 fabrikant. Als je het dan echt leuk doet kan er zomaar ineens een community rond ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dbeijer85 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:47:
[...]
Mmm, op zich kan het nog wel, je hoeft enkel maar de aan-knop er op te monteren en een klein zendertje. Alle geluidsprocessing kan je door de microfoon en speakers in de kamer laten doen die aan de domoticaserver hangen.Met wat creatief solderen aan de Arduino Lilypad zou je zelfs als beginnende Domoticus al rap een heel eind moeten kunnen komen :)
Ik denk dat het meest onpraktische nog altijd is, dat je altijd een stuk (wearable) elektronica bij je moet hebben en dat ook betekent dat jij de enige bent die dat ding commando's kan geven. Als je dan zoiets wil doen, kun je beter gaan voor speech-commando's die je via een mobiel/iPhone/PDA naar het ding stuurt, maar sinds je dan toch al knopjes in moet drukken of op een scherm aan de gang moet, kun je dat net zo goed als veredelde remote gebruiken.

Mijn ideale situatie is óf een one-remote-to-rule-them-all (dus ook verlichting, klimaatregeling en telecommunicatie) of een hands-free oplossing waar je alleen nog apparatuur nodig hebt als je rare situaties wil gaan doen of instellingen wil veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ik ben nu zelf bezig met het verbouwen van mijn huis en ik loop ook al heel lang met de gedachte te spelen om een domotica systeem te bouwen (ruim voordat ik een eigen huis had)..

Het systeem dat ik in gedachten heb werkt op ZigBee en alle elektra in huis is gewoon standaard 230VAC.. Voor de lampen wil ik een zo klein mogelijke module maken met een triac en ZigBee module ingebouwd zodat deze net als een kroonsteentje in de centraaldoos gestopt kan worden.. Er loopt dan geen schakeldraad naar de lamp toe, maar de lamp wordt aan/uit geschakeld/ gedimd dmv de triac.. Op de plekken van de lichtknopjes komen modules met touchscreens die het licht bedienen.. Eventueel de mogelijkheid om deze via een timer in te kunnen stellen, misschien bewegingssensoren toevoegen.. En temperatuur instellen via deze touchscreen module..

Dit alles bevindt zich in nogal conceptuele status in mijn hoofd.. Dus of het er ooit van zal komen weet ik niet, maar ik vind het wel interessant om de gedachten van anderen te lezen over dit onderwerp.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Hoi,

Ook ik ben behoorlijk geïnteresseerd in domotica, alleen theoretisch niet zo goed onderlegd als sommigen hier aanwezig. Thuis ben ik bezig met een eenvoudige FS20 setup en dat bevalt tot nu toe prima, zo goed zelfs dat ik er veel meer mee wil gaan doen. Veel lezen dus, en zodoende kwam ik via CO een nieuw project tegen dat m.i. (als ze de beloftes waarmaken) erg veel belovend is en volgens mij ook best aansluit bij veel van de wensen die hier besproken worden.

www.digitalstrom.org

Voordelen die ik zo zie:

1. Erg klein, daardoor heel makkelijk weg te werken
2. Op basis van bestaande elektriciteitsnet
3. Niet alleen bedoeld voor domotica, maar ook voor intelligent electriciteitsmamagement (past daarmee dus in de ideeen achter het "smart grid")
4. Niet af te luisteren danwel te beinvloeden tenzij je zelf besluit de hele boel ook van buiten te willen benaderen
5. Mogelijk generiek te gebruiken door fabrikanten (het zgn. "digitalstrom ready")
6. Slechts 3 verschillende soorten componenten als basis voor de automatisering van je huis (de meter/master, de slave en de server)
7. Open source benadering voor de achterliggende software
8. Het zou goedkoper zijn dan alle tot nu toe bestaande commerciële domotica oplossingen

Nadelen:

1. De ontwikkeling duurt blijkbaar al erg lang en aangekondigde deadlines zijn blijkbaar nog nooit gehaald
2. Er bestaat m.n. op de Zwitserse fora veel twijfel omtrent de haalbaarheid van hetgeen beloofd wordt, m.n. als het gaat om de capaciteiten om te dimmen en te schakelen (zou fysiek niet mogelijk zijn met zo'n klein chipje)
3. Het verheffen tot internationale standaard lijkt mij niet haalbaar, Cisco schijnt nl met iets vergelijkbaars bezig te zijn waardoor je naar alle waarschijnlijkheid problemen gaat krijgen om de grote jongens op het gebied van consumerelectronica mee te krijgen, zeker als er ook nog andere concerns zich op dit soort technologie gaan storten.

Anyway, ik dacht dat het misschien wel interessant zou zijn voor dit topic.

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed te zien dat dit onderwerp bij meer mensen speelt..
Ook ik ga binnenkort beginnen met kabels trekken om zo mijn huis te automatiseren. Software die ik wil gaan gebruiken is domotiga . Het is opensource en voor mij (op dit moment) voldoet het voor alle opties...

1. audio / video
Hiervoor heb ik een multiroom versterker die ik verdeel in woonkamer / slaapkamer / badkamer. De woonkamer wil ik ook doortrekken naar keuken/terras. Dreambox/xbmc/squeezebox icm met server kan ik alles mee doen. Besturing doe ik nu nog met een pronto 9600, maar wil ik gaan uitbreiden met een touchscreen. De badkamer middels een audio keypad en de slaapkamer gebruik ik nog maar ff mn logitech harmony.

2. verlichting
Moeilijke keuze op het moment. Voorkeur gaat uit naar zwave. 3 groepen met spots in woonkamer/keuken welke (dimbare) LED spots moeten worden. Overige lampen wil ik gaan schakelen met plugwise. Als het budget niet meezit misschien wel met klikaanklikuit :X. Deze moeten event driven worden door..

3. sensoren
Op de deuren/ramen sensoren. Hiervoor wil ik RF gebruiken, liever nog zwave. Daarnaast enkele bewegingssensoren voor keuken/wc/voordeur/gang en garage. En temperatuur/vocht/schemer sensor.

4. camera's
Gewoon omdat dat kan :+

5. Server
Mijn keuze is nu dus gevallen op domotiga. Ik heb gekeken naar GURU plug, dit is wel een leuk ding voor mijn servertje. Alles kan dan met usb aangesloten worden. De rest is toch allemaal IP.

Probleem is dat ik nog steeds niet overtuigd ben van welk protocol ik zal gaan kiezen. Ik heb me dan ook maar voorgenomen om meerdere te gaan gebruiken :P
Voordeel is dat het een nieuw huis is dus ik kan naar hartenlust kabels gaan trekken (frezen) zodat ik altijd nog kan aanpassen/omschakelen.
Belangrijk nog om even te vermelden is dat het doel van domotica is het automatiseren van bepaalde taken en niet het centraal kunnen bedienen. Ik heb nu ook een afstandsbediening waar ik niet zonder kan.. (Alle apparatuur staat boven). Het moet dus ook nog werken door op de knoppen te drukken..

Plugwise is trouwens wel een leuk setje. geeft veel inzicht in het verbruik, Apparatuur die normaal in standby staan verbruiken best watt.. Als je deze kan schakelen loont de moeite..

gr, Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De grote uitdaging bij veel domotica-projecten is dat veel apparatuur graag zijn 'eigen' (vaak proprietary) interface wil zien, die je 9 van de 10 keer niet zomaar aan een open-source project kan knopen. Lichtschakelaars of gordijnen met een USB-plug zijn niet zo heel erg common :+

Mijn plan is om de uiteindelijke front-end naar de centrale server gewoon via RS232 te doen. Nagenoeg elke microcontroller snapt dat, en van daaraf kun je uitsplitsen naar andere, meer a-standaard protocollen (I2C, SPI, media-automation protocollen zoals Beolink)

RS232 is alleen niet multi-point, maar dat kun je met een paar IC'tjes ombouwen naar RS485. De hoeveelheid retourverkeer van je sensoren is in verhouding weinig, dus qua collision-detectie hoef je niet veel te doen. Ik ben bewust van plan om alle aansluiting bedraad te doen, alleen al vanwege de enorme hoeveelheid draadloos verkeer dat in de meeste huizen al aanwezig is, en het feit dat je CAT3 (telefoonkabel) of CAT5 kabel tegenwoordig bijna voor niks kan krijgen, die kabel is prima geschikt voor 12V power + RS485.

Devices die meer energie vereisen (zoals LED-verlichting en actuatoren zoals rolgordijnen) kun je via CAT5 bekabeling voeden en de laatste 4 aders gebruiken voor meerfasig 400Hz 12VAC, zodat je meer stroom door de kabel kan persen. Écht grote devices kun je dan altijd nog vanaf 230V schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, kleine update vanuit de TS: ik doe tegenwoordig stage bij een bedrijf dat ook met smart grids bezig is, daar hoop ik ook nog het e.e.a. op te steken van domotica. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:13:
Oh, kleine update vanuit de TS: ik doe tegenwoordig stage bij een bedrijf dat ook met smart grids bezig is, daar hoop ik ook nog het e.e.a. op te steken van domotica. Wordt vervolgd.
Nice, laat ons vooral weten wat eruit komt, alleen denk ik dat er wel een deel onder een NDA zal vallen ;)

Ik ben trouwens wel benieuwd of er al een open, alles-omvattende standaard is (op hoog niveau dan) om bepaalde domotica-events af te handelen. Volgens mij is het nu zo dat er een aardige hoeveelheid versplinterde specificaties rondzwerven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hun specifieke technologie kan ik uiteraard niet gebruiken, maar het is allemaal gebaseerd op uberbekende principes en technologieën (zigbee, rs-485, etc.) dus verwacht geen wonderen. Het voornaamste probleem waar je tegenaan loopt is dat je wel de lusten en niet de lasten van zo'n systeem wilt:

- Je wilt het liefst met een zo simpel mogelijke bus al je 'nodes' (stopcontacten, lampen, etc.) kunnen meten en regelen
- Je wilt niet dat als een node stukgaat of het hele systeem uitvalt, je stopcontacten allemaal niet meer werken (maar als de nodes wel werken, wil je stopcontacten eigenlijk by default UIT hebben staan), dat is een heel lastig probleem, niet even met een triacje op te lossen ofzo.
- Je wil niet dat al je nodes bij elkaar 50W gaan zitten verstoken ofzo. Zelfs 5W voor een heel huis is eigenlijk teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal mensen zijn een open source domotica project begonnen ziet er interessant uit. Kijk op onderstaande link voor meer informatie:

http://77.74.53.70/~codom...tion=com_kunena&Itemid=57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:41:
Een aantal mensen zijn een open source domotica project begonnen ziet er interessant uit. Kijk op onderstaande link voor meer informatie:

http://77.74.53.70/~codom...tion=com_kunena&Itemid=57
Dat soort projecten ben ik in eerste instantie wat sceptisch over. Ik weet uit eigen ervaring dat het moeilijk is om specificaties op te stellen als nog niemand wat werkends heeft gecreëerd. Laat staan om zoiets tot een internationale de-facto standaard te kunnen verheffen ;)

@ss3jgohan: Misschien een goed idee om eens te inventariseren wat voor node-types (sensoren, actuatoren, power-conversie) er nodig zouden zijn en wat voor eisen je gaat stellen aan het verkeer wat er verzonden wordt.

Een compleet master-loos netwerk wat 100% fail-safe is ga je toch niet voor elkaar kirjgen, er zal altijd een node in het netwerk zijn die een master-functie voor zijn rekening neemt. Mocht die node falen, dan wil je eigenlijk het gedrag dat alle slave-nodes in hun 'ongeregelde' gedrag (uit-stand, manual override) terug gaan.

Een decentrale aanpak kun je over denken, maar de vraag is dan even hoe je dat kan automatiseren en, omdat alles aan een centrale bus hangt, arbitreren om collisions te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Interessant topic!

Zelf ben ik ook bezig om het een en ander te automatiseren in me kamer. Had al een tijd een Interface van velleman liggen (k8055) en deed er eigenlijk niks mee dus daar ben ik mee aan de slag gegaan. Mijn verlichting in mijn kamer ging al via een kaku systeem. Dus ik heb nog een zelfde remote gekocht en die aan dat kaartje gehangen. Met python een servertje geschreven die naar TCP commando's luistert van me iPod met iViewer. Erg leuk tooltje om ook een naar te kijken. Daarnaast hang er ook nog een beamertje in me kamer met een zelf geknutseld elektrisch projectie scherm van een Ikea rolgordijn.

De gehele aansturing licht nog op me bureau. Ik van plan dat in te gaan bouwen in een 19" kastje wat mooi in het rackje onder me bureau past. Ik zat te kijken naar zo'n GURU Plug, erg leuk ding is dat.
Daarnaast moet ik de datalijn naar me beamer nog aansluiten zodat ik die ook vanaf afstand kan schakelen.

Filmpje voor de liefhebbers: http://www.youtube.com/watch?v=Kv-DNjwPu5w (let niet op de muziek :P)

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook bezig met domotica, Met PIC microcontrolers aan de gang, wat een tijd vretend werk.

Zelf probeer ik met eigen protocol op RS485 lijn Met 1 Master PIC met 4 bussen er aan + secundaire PIC aan mijn Linux Server+Nokia3310(@serieelRS232).

Ik was goed op dreef tot ik van rs232 naar 485 over stapte waarna het nu stil ligt omdat ik een storing heb in mn PIC loader/windows XP(@verse install)/whatever waar ik voorlopig even geen zin heb om uit te zoeken

Mijn idee was de slaves(info verstrekkers@bus/uitvoerders) te voeden met Dikke 12V + losse data lijn(CAT5/ISDN/Coax).

Hopelijk begrijpbaar schemaatje:

Shift registers met Trisystors/relais bijv. 8x8(dimbaar/aan-uit) met schak draden naar centraal dozer resp. U40 dozen in de wand(led verlichting gang wc badkamer etc word door slave controler bestuur met eigen draai spanning)
******||********************slave______slave_____slave(woonkamer controler)____
MasterRS 485 4x ====-----------------------------------------------------------------------------------|
I2c bus || naar sec. PIC
`RS232 ``````======Server======Nokia3310=Marantz A/V receiver|
com. trigger|``````````````````|`````````````````````````|``````````````````````|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

@Hierboven: Erg begrijpbaar inderdaad. Ooit wel eens van regeleinden, spaties, komma's en punten gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
of code-tags waardoor alles monospace wordt ;)
Pagina: 1