welke 2.5" hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.145 views

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-02 22:52
Beste tweakers,

ik heb hier al een tijdje mijn x61sl asus te koop staan, maar gezien verkoop voor een goede prijs niet wil lukken ga ik maar een poging doen het leven met deze laptop draaglijker te maken.
Het huidige probleem is dat de laptop er tijden over doet om op te starten en daarna nog steeds een redelijk slechte performance heeft, wat gezien de specs van de laptop lastig te verklaren is.
(p8400, 4gb ddr2-667, hd4570; voor laptopbegrippen best goed). Gezien het trage opstarten was mijn harddisk hoofdverdachte. Nu heb ik mijn harddisk gemeten met hdtune en kwam tot deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/286/kutharddisk.jpg
(windows vista x86 draaide ook op de harddisk, alle processen zoveel mogelijk uitgezet)

nu is een acces time van 32.1 ms volgens mij niet erg goed en in de op internet gevonden benchmarks kwam deze schijf er ook niet al te best vanaf, dus welke betaalbare, normale (ik heb de opslagruimte (320/250gb) nodig en een grote ssd is te duur) 2,5" hdd zou significant beter presteren?

[ Voor 5% gewijzigd door Bastard op 08-01-2010 19:32 ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

32ms is abnormaal voor deze harde schijf. Ik vermoed dat er toch bepaalde achtergrond processens plaats vonden. Het zou ook je AV kunnen zijn.

Ik zou daar eerst naar kijken voordat je een nieuwe koopt. Wellicht ook eens kijken of er misschien bad sectors op de HDD staan. En heb je hem gedefragmenteerd?

Ook een clean install zou je wel eens meer kunnen helpen dan een nieuwe HDD.

Snelste harde schijven:
Hitachi 7K500, maar die is (nog) niet verkrijgbaar.
De WD5000BEVT is een goede, die verslaat de Seagate 7200.4 500GB in de meeste situaties. Review.
De WD3200BEKT en WD1600BEKT zijn snelle 7200rpm schijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 08-01-2010 19:32 ]

• Bastard
Philflow schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:30:
32ms is abnormaal voor deze harde schijf. Ik vermoed dat er toch bepaalde achtergrond processens plaats vonden. Het zou ook je AV kunnen zijn.

Ik zou daar eerst naar kijken voordat je een nieuwe koopt. Wellicht ook eens kijken of er misschien bad sectors op de HDD staan.
av heb ik ook uitgezet voordat ik hdtune heb aangezet (met av + chrome zat ie op 40-45ms), bad sectors heeft ie volgens hdtune niet.(overigens doet deze schijf op zijn best 22-23 ms acces time volgens de verschillende sites).
Philflow schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:30:En heb je hem gedefragmenteerd?

Ook een clean install zou je wel eens meer kunnen helpen dan een nieuwe HDD.
defragmenteren laat ik 'm vanavond/morgen doen, als dat niet helpt komt er een clean install en win7 x64 op.
Philflow schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:30:
Snelste harde schijven:
Hitachi 7K500, maar die is (nog) niet verkrijgbaar.
De WD5000BEVT is een goede, die verslaat de Seagate 7200.4 500GB in de meeste situaties. Review.
De WD3200BEKT en WD1600BEKT zijn snelle 7200rpm schijven.
bedankt voor de tips, zal ze eens even gaan bekijken :)

[ Voor 94% gewijzigd door Bastard op 08-01-2010 19:42 ]

• Philflow

Philflow

Oh ik zie nu pas dat het een 5400.5 is. Die is erg traag ja... Upgraden heeft dan toch wel zin.

Als het je om pure snelheid gaat is de Scorpio Black met enkele platter niet te verslaan. Ik heb er ook een review over geschreven:
productreview: Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT review door Philflow

Kost nog maar 42 euro op dit moment.

• Bastard
die maakt inderdaad gehakt van mijn schijf, ook niet moeilijk gezien die van mij met gepaste afstand helemaal onderaan in de lijst met acces times bungelt: http://www.tomshardware.c...ndom-Access-Time,690.html
Ik heb hier trouwens ook nog een samsung hm250ji liggen als externe schijf, maar die blijkt het overall nauwelijks beter te doen, dus ik ga denk ik maar een wd3200bekt aanschaffen, bedankt voor de tips en snelle reacties :)

Overigens had je nog gelijk wat betreft mijn antivirus, die stond nog wel aan, heb net een test zonder gedaan en toen heb ik een acces time van 30ms gehaald...

[ Voor 70% gewijzigd door Bastard op 09-01-2010 01:28 ]

• Bastard
op mijn zoektocht naar een nieuwe hdd ben ik helaas gestrand bij de niet leverbare wd3200bekt, heeft iemand hier misschien een benchmark van de (wel leverbare) wd2500bekt? (ik heb gegoogled, maar niets zinnigs over die schijf gevonden). De wd1600bekt is qua snelheid (en prijs + hij is leverbaar) ook een goede optie, maar qua opslagruimte is hij net wat te klein voor me. Andere merken zijn ook een optie maar ik heb liever geen seagate hdd in mijn pc, ik maak niet zoveel backups, dus mocht je een betaalbare, snelle 2.5" 250/320gb hdd weten..

[ Voor 9% gewijzigd door Bastard op 09-01-2010 01:36 ]

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-02 12:45
Hoi

1

Hoe oud is de installatie? Voor een lekker draaiende Windows computer is 1x per jaar of per anderhalf jaar de computer opnieuw installeren toch wel aan te raden.

2

Hoe veel processen draaien er als de computer is opgestart? Vaak draaien er processen programma's die helemaal niet nodig zijn.

3

Een notebook harddisk gaat in de regel niet snel kapot en gaat vaak lang mee. Ik zou toch aanraden de harddisk te vervangen voor een 500 GB model die je tegenwoordig al voor €70,- koopt en hier opnieuw Windows te installeren.

Vooraf even alle nieuwe drivers en software die je nodig hebt voor een nieuwe installatie op een USB stick of memory kaart kopiëren niet te vergeten documenten en internet links dat scheelt heel veel tijd.

Voordeel als je een nieuwe harddisk koopt je altijd nog via een usb case bij je oude harddisk kunt komen en deze later als externe opslag kunt gebruiken.

Inderdaad computers 2ehands verkopen levert bijna niets meer op als je niet oppast moet je geld toegeven.

Nog even een link

http://www.alternate.nl/h...criteriasCount=6&bfbox=1&

Veel succes.

[ Voor 26% gewijzigd door LEX63 op 09-01-2010 03:02 ]

• Philflow

Philflow

KAdrifter schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 01:33:
op mijn zoektocht naar een nieuwe hdd ben ik helaas gestrand bij de niet leverbare wd3200bekt, heeft iemand hier misschien een benchmark van de (wel leverbare) wd2500bekt?
Is ook prima.

De WD5000BEVT is ook heel goed, dan heb je 500GB en zal in de praktijk bijna net zo goed presteren als de Black.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 09-01-2010 11:34 ]

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-02 12:52
misschien is dit apple, topic over notebook harddisks ook handig om te lezen:

[Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

ik ga voor de 5000BEVT zodra die bij mijn lokale hardware boer weer leverbaar is

• Bastard
Bedankt voor de reacties,
- de Laptop is ongeveer 4 maanden oud, dus redelijk verse installatie.
- taken in de achtergrond zijn er haast niet, heb al een grote schoonmaak gehouden
- 500gb is voor mijn gebruik redelijk overbodig, maar ik zal eens naar wat benchmarks van de wd5000bevt kijken.

• Philflow

Philflow

Goede, real life, benchmarks: http://techreport.com/articles.x/17010

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:42
Als de latop pas 4 maanden oud is (heeft dan een data aansluiting) en je wilt een nieuwe harde schijf ga dan voor een SSD schijf.

Maar na 4 maanden hoort een pc nooit erg langzaam te zijn !!!

• Bastard
de pc was al na een dag langzaam;), maar ik ben wel verbaasd dat ik mijn random acces time niet onder de 30ms krijg (zonder achtergrondtaken), terwijl ze in de reviews 22-23 ms halen (ook al dramatisch traag, maar stukken beter dan 30+ ms).

maar iig komt er een andere hdd in en windows 7 op, gezien de gratis windows update a 22 euro 2 weken levertijd heeft wacht ik nog even met het aanschaffen van een nieuwe hdd, misschien dat er nog een lading wd3200bekt's ergens vandaan komen, zo niet dan wordt het waarschijnlijk de wd2500bekt of de wd5000bevt.
In ieder geval bedankt voor alle tips/links enz _/-\o_

en sorry maar een SSD van 160gb of groter (postville a 400 euro dus) in een laptop van 600 euro?

[ Voor 42% gewijzigd door Bastard op 09-01-2010 18:42 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

KAdrifter schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:21:
de pc was al na een dag langzaam;), maar ik ben wel verbaasd dat ik mijn random acces time niet onder de 30ms krijg (zonder achtergrondtaken), terwijl ze in de reviews 22-23 ms halen (ook al dramatisch traag, maar stukken beter dan 30+ ms).

en sorry maar een SSD van 160gb of groter (postville a 400 euro dus) in een laptop van 600 euro?
waarom 160 GB? heb je echt 160 GB aan programmatuur op je laptop? 40 GB is vaak eigenlijk al voldoende, zolang je er niet te veel rommel op zet. En de oude schijf kun je in een 2.5" behuizing stoppen, die kan dienen als opslag voor opslagvretende bestanden.

(en uiteraard kun je een SSD natuurlijk ook in je gewone computer kwijt. Het is niet zo dat zo'n SSD enkel en alleen geschikt is voor een laptop :)

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 09-01-2010 18:28 ]

-_-

• Bastard
unigraphics nx7 is 8gb dacht k, matlab met wat toolboxen zit op 4-5 gb, solidworks (zal ook wel rond de 5gb hangen) heb k ook nog nodig af en toe en dan nog de standaard windows/office dus 40gb gaat helaas echt niet genoeg zijn. Ik snap dat een gruwelijk snelle hdd fijn is, maar 't is me niet zoveel waard, gezien een gewone saaie hdd ook al makkelijk 2 keer zo snel is als de schijf die er nu in zit en maar 42 euro kost (de wd1600bekt).

een ssd zou k eerder in mijn normale pc duwen, daar heeft ie meer toegevoegde waarde.

[ Voor 47% gewijzigd door Bastard op 10-01-2010 13:55 ]

• Bastard
ik heb trouwens wat benchmarks gevonden van de wd2500bekt:
http://www.epinions.com/r...rive/content_492797726340
HD Tach Version 3.0.4.0 was used next to find the reading ability of this drive.

Here are the results of three runs at Long Bench setting (32mb zones):
#1 Burst Speed: 235.9 Mb/s, Average Read: 57.5 Mb/s, CPU Utilization: 2%, Random Access: 14.3 ms
#2 Burst Speed: 237.7 Mb/s, Average Read: 57.5 Mb/s, CPU Utilization: 2%, Random Access: 14.1 ms
#3 Burst Speed: 237.5 Mb/s, Average Read: 57.5 Mb/s, CPU Utilization: 2%, Random Access: 14.1 ms
Random acces is ongeveer 1ms sneller dan een wd3200bekt, read 5.5 mb/s trager dan een wd3200bekt.

ook nog een hdtune plaatje gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.thaicyberpoint.com/ford/blog/wp-content/filesuploaded/Image/HDNotebook7200UPS_14947/20090113_141409_thumb.jpg
maar gezien de cpu-usage van bijna 10% niet mega betrouwbaar lijkt me.

[ Voor 52% gewijzigd door Bastard op 12-01-2010 10:20 ]

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-02 12:52
ik heb vandaag de WD5000BEVT besteld.
zodra hij binnen is post ik hier wel een benchmark

• Bastard
productreview: Western Digital Scorpio Black WD2500BEKT review door Bastard

toch voor de wd2500bekt gegaan en ik heb zojuist het hdd-lampje van mijn laptop een keer zien uitgaan 8)
Hdd is trouwens volgens HDtune ongeveer 2x zo snel als de seagate die hij vervangt

[ Voor 32% gewijzigd door Bastard op 14-01-2010 16:23 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een WD3200BEVT in gebruik, en die is ook al een stukje sneller qua accestime dan jouw Seagate:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/14249/11374.jpg

En hier nog een benchmark van een wat ouder Seagate ST9160823AS schijfje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/15877/12043.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2010 15:51 ]

• Philflow

Philflow

De HDtune sequentiele read en acces time zeggen niet zo veel over de echte performance.

De IOPS scores van HDTune Pro zijn een stuk interessanter imo. Zie ook de review van de topicstarter:
productreview: Western Digital Scorpio Black WD2500BEKT review door Bastard

• Bastard
ik heb inmiddels voor mijn vriendin's laptop een wd3200bekt aangeschaft, omdat zij ook met dezelfde 'fantastische' seagate schijf zat, resultaten staan in mijn review van de wd2500bekt(zie link hierboven), maar echt veel verschil tussen beide schijven is er niet in real-life performance, de wd2500bekt scoort beter op transfer rate, de wd3200bekt doet het beter bij acces time's.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastard op 25-01-2010 14:59 ]

Verwijderd

Beste KAdrifter,

Allereerst enorm bedankt voor je topic en je review.
Ik ben bij dit topic terecht gekomen omdat ik zelf ook de problemen ervaar van de erg trage harde schijf die in de ASUS x61sl laptops zit. Ik heb zelf de ASUS x61sl 6X024C met dezelfde specs als de laptop die jij omschrijft. (p8400, 4gb ddr2-667, hd4570). Ik was erg teleurgesteld toen ik ontdekte dat mijn laptop niet gewoon HighDefinition HDV kan editten in video bewerking software zoals adobe premiere. Ik verdenk de harde schijf als de boosdoener, gezien 3 gb RAM (vista 32bit) en de p8400 processor wel snel genoeg zouden moeten zijn.

Als ik jouw verhaal lees lijkt het een wijze beslissing om de harde schijf te vervangen. Is het verschil daadwerkelijk groot genoeg om aan te kunnen nemen dat ik met de black scorpion 7200 rpm wel HD zou kunnen editten? Verder vraag ik me af of er nog steeds garantie op de laptop zit als ik de harde schijf vervang, weet jij hier toevallig meer over? (Ik zal ASUS deze week eens bellen)

Een geheel andere vraag gaat over je OS. Ik maak uit je posts op dat je gebruik hebt gemaakt van de ASUS actie om van vista naar windows 7 64-bits te gaan. Ik heb momenteel 32-bits vista (kreeg ik bij aanschaf) maar kan volgens de ASUS actie enkel upgraden naar windows 7 32-bit, echter ik zou liever 64-bit draaien om de extra gigabite ram te benutten....was dit voor jou mogelijk, of had je hier voor ook al 64-bit? Merk je overigens dat de laptop beter draait op 64-bit?

Alvast enorm bedankt!

• Bastard
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 02:47:
Beste KAdrifter,

Allereerst enorm bedankt voor je topic en je review.
Ik ben bij dit topic terecht gekomen omdat ik zelf ook de problemen ervaar van de erg trage harde schijf die in de ASUS x61sl laptops zit. Ik heb zelf de ASUS x61sl 6X024C met dezelfde specs als de laptop die jij omschrijft. (p8400, 4gb ddr2-667, hd4570). Ik was erg teleurgesteld toen ik ontdekte dat mijn laptop niet gewoon HighDefinition HDV kan editten in video bewerking software zoals adobe premiere. Ik verdenk de harde schijf als de boosdoener, gezien 3 gb RAM (vista 32bit) en de p8400 processor wel snel genoeg zouden moeten zijn.

Als ik jouw verhaal lees lijkt het een wijze beslissing om de harde schijf te vervangen. Is het verschil daadwerkelijk groot genoeg om aan te kunnen nemen dat ik met de black scorpion 7200 rpm wel HD zou kunnen editten? Verder vraag ik me af of er nog steeds garantie op de laptop zit als ik de harde schijf vervang, weet jij hier toevallig meer over? (Ik zal ASUS deze week eens bellen)

Een geheel andere vraag gaat over je OS. Ik maak uit je posts op dat je gebruik hebt gemaakt van de ASUS actie om van vista naar windows 7 64-bits te gaan. Ik heb momenteel 32-bits vista (kreeg ik bij aanschaf) maar kan volgens de ASUS actie enkel upgraden naar windows 7 32-bit, echter ik zou liever 64-bit draaien om de extra gigabite ram te benutten....was dit voor jou mogelijk, of had je hier voor ook al 64-bit? Merk je overigens dat de laptop beter draait op 64-bit?

Alvast enorm bedankt!
Beste Jules,

of je er na een hdd wissel wel HD materiaal mee kan editten durf ik niet te zeggen, dat is iets wat ik zelf nooit heb gedaan en ik heb de programma's er niet voor om dat uit te proberen. Wat ik je wel kan zeggen is dat bij mij alle programma's met gemak 2 tot 3 keer sneller opstarten t.o.v. de originele schijf. Volgens mijn vriendin was het verschil in 3dmax opstarten ook enorm (eerst ging ze ondertussen altijd naar het toilet/andere studenten lastig vallen, nu duurt het ongeveer 30 seconden voordat ze aan de slag kan). Verder draait windows gewoon veel soepeler dan met de 5400.5.

De garantie van Asus blijft gewoon gelden als je je geheugen of hdd vervangt, naar wat ik heb vernomen gaat het zelfs zover dat je zelf kleine defecten mag verhelpen met behoud van garantie.( _/-\o_ )

Over windows 7, ik heb een win7 32bit via asus verkregen (duurt wel een week of 2 en je hebt een cc nodig, maar goed), maar gezien ik niet zo kapot ben van 32 bit besturingssystemen als je 4 gb geheugen heb, draai ik nu een 64 bit windows (volgens mij valt deze te activeren met de key die je bij je asus upgrade cd krijgt, al kan ik je hier geen garantie op geven en of dat geheel legaal is weet ik niet (ik vermoed van niet)). Of er veel verschil tussen gebruik van de 32-bit en 64-bit versie kan ik niet beoordelen, ik heb alleen de 64-bit's versie van win7 en de 32 bit's versie van vista gebruikt i.c.m. deze laptop.

In ieder geval heeft in mijn geval de harddisk wissel (samen met de overstap naar windows 7) ervoor gezorgd dat ik gewoon tevreden ben over de prestaties van mijn laptop en ik zie nu ook geen reden meer om hem te verkopen. Ik hoop dat je hier wat aan heb.

groeten, Joost

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat hier voldoende informatie in het topic staat, daarnaast is er ook genoeg te vinden over het verschil van hardeschijven. Nu er ook Windows smaakjes bij gehaald worden gaan we hier redelijk off topic.

In iedergeval voor Windows hebben wij een ander deel op het forum ingericht en genoeg topic's over het presteren van hardeschijven, daarom gaat dit topic nu dicht.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.