Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil mijn laptop nu formatteren , met een 'schone lei' beginnen maar..

ik steek de xp cd erin , hij runt die, doet eerst wat voorbereiding

dan kom ik op het scherm met de 3 mogelijkheden (xp installeren - xp herstellen - afsluiten)

dus ik druk op xp herstellen dan krijg ik deze melding:

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.
Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnotisch programma of installatieprogramma uit te voeren. Setup kan niet doorgaan. Druk F3 afsluiten...

Enig idee hoe ik dit kan oplossen? (ik heb geen floppy station dus geen diskette oplossing mogelijk)

info:
- Medion Laptop 97900
- Intel® Core™ Solo T1300 1.66GHz 667 MHz FSB
- Specs van het BIOS:
BIOS Type: Phoenix
BIOS Date: October 13th 2006
BIOS ID: Ver 1.00PARTTBL
BIOS OEM: R01-A0I
Chipset: Intel 27A0 rev 3
SuperIO: Unknown
Manufacturer: MEDION
Motherboard: WIM2100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

F6 indrukken en de drivers voor je sATA drive laden, of ze slipstreamen met nLite.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drivers voor sata.. hoe moet ik die laden?

is niet mogelijk via diskette...

en dat andere heb ik geen idee van

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 10:11
als je hier kijkt staat hoe het moet!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1298955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Of je hard disk controller op legacy/IDE oid zetten. Kan even niet op de juiste naam komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als je geen diskette station hebt, is slipstreamen imho de enige mogelijkheid bij XP volgens mij.
LzpAppel schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:10:
Of je hard disk controller op legacy/IDE oid zetten. Kan even niet op de juiste naam komen
Klopt, maar de juiste naam weet ik ook even niet, die kunnen ook per BIOS verschillen.

[ Voor 60% gewijzigd door Kluk-Kluk op 08-01-2010 19:12 ]

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

Reptile209

- gers -

Overigens wil je volgens mij (en de rest van je verhaal) XP installeren (schone installatie) en niet herstellen! Check dus even welke optie je kiest. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dan moet je of slipstreamen wat gambieter al voorstelde, of aan een usb diskettestation zien te komen, zodat je wel een diskette kan gebruiken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geld dit ook voor mij ? want ik wil gewoon formateren en dit gaat toch over vista naar xp omzetten , niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mensen, hou nou eens op met die "zet 'm in IDE modus" flauwekul.
Daar krijg je later weer last van als je 'm weer op AHCI zet omdat je dan de drivers wéér moet wijzigen.
Als je dat toch doet, geef dan voortaan ook deze link mee:
http://smallvoid.com/arti...cessible-boot-device.html

TS moet wel degelijk zijn AHCI drivers met bijvoorbeeld nLite in z'n CD verwerken als ie geen usb drive heeft die een floppy kan emuleren (en dat doen de moderne laptop BIOSjes sowieso- pak een ouwe usb stick < 512MB en die wordt vaak als flop gezien).

[ Voor 39% gewijzigd door alt-92 op 08-01-2010 19:19 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Nee dit gaat niet over het omzetten (de correcte term zou zijn: upgraden) van XP naar vista, maar over het feit dat de XP installatie CD je SATA controller niet kan vinden. Als je installatie CD geen HDD kan vinden, heeft hij geen plek om je "nieuwe" OS te installeren.

Ik raad je aan om even precies uit te zoeken welke hardware je laptop heeft, dan kun je een XP CD slipstreamen met de drivers voor je SATA controller in je laptop.

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
alt-92 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:16:
Mensen, hou nou eens op met die "zet 'm in IDE modus" flauwekul.
Daar krijg je later weer last van als je 'm weer op AHCI zet omdat je dan de drivers wéér moet wijzigen.
Als je dat toch doet, geef dan voortaan ook deze link mee:
http://smallvoid.com/arti...cessible-boot-device.html

TS moet wel degelijk zijn AHCI drivers met bijvoorbeeld nLite in z'n CD verwerken als ie geen usb drive heeft die een floppy kan emuleren (en dat doen de moderne laptop BIOSjes sowieso- pak een ouwe usb stick < 512MB en die wordt vaak als flop gezien).
Maar waarom zou je AHCI gebruiken ? Dat is in de meeste gevallen juist onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
grr... ik zei toch in mijn eerste post, dat ik geen diskettestation heb!!!

STAP 23. Smash your floppy and poke F6 in the eye

daarmee bedoelt die toch diskette insteken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kluk-Kluk schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:22:
Nee dit gaat niet over het omzetten (de correcte term zou zijn: upgraden) van XP naar vista, maar over het feit dat de XP installatie CD je SATA controller niet kan vinden. Als je installatie CD geen HDD kan vinden, heeft hij geen plek om je "nieuwe" OS te installeren.

Ik raad je aan om even precies uit te zoeken welke hardware je laptop heeft, dan kun je een XP CD slipstreamen met de drivers voor je SATA controller in je laptop.
1 gig of memory, 80 gig hard drive, intel T1300 1.66 GHZ cpu, wim 2100 motherboard, chipset intel 27 ao rev 3, oem bios ro1-ao1

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:47:
grr... ik zei toch in mijn eerste post, dat ik geen diskettestation heb!!!
Als je nu eens gaat zoeken met de gegeven zoekwoorden: XP slipstreamen, drivers en nLite. Dit is echt bijna standaard, zat informatie te vinden als je een beetje moeite doet. Niet zomaar alles gaan vragen, zelf aan de slag :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb alle stappen gevolgd, mijne xp cd is nu geslipstreamt

nu nog juist dat iso bestand op cd zetten juist?

en dan deze eerst insteken , opstarten , f6 en dat eerst installeren , daarna de xp cd gebruiken en bij de setup , Windows XP installeren / herstellen ??

:)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:26:
heb alle stappen gevolgd, mijne xp cd is nu geslipstreamt

nu nog juist dat iso bestand op cd zetten juist?

en dan deze eerst insteken , opstarten , f6 en dat eerst installeren , daarna de xp cd gebruiken en bij de setup , Windows XP installeren / herstellen ??

:)
Nee, je moet de drivers slipstreamen in de CD. Dan heb je F6 niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm klein probleem nog

dat ISO bestand is 732MB , gvd :D moet ik eerst nog nieuwe lege cd's kopen , deze die ik heb zijn maar 700 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:31
Dan fik je hem toch op DVD? Of heb je ook geen DVD speler in je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een installatie-CD van XP is nog geen 550 MB dus ik vermoed dat je iets verkeerd hebt gedaan. Of hebben die SATA-drivers ook al last van het Nvidia-syndroom, 150 MB downloaden voor een driver van 2 MB?

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 08-01-2010 23:37 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LaptopSmurf schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:36:
Dan fik je hem toch op DVD? Of heb je ook geen DVD speler in je laptop?
heb geen dvd schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:36:
Een installatie-CD van XP is nog geen 550 MB dus ik vermoed dat je iets verkeerd hebt gedaan. Of hebben die SATA-drivers ook al last van het Nvidia-syndroom, 150 MB downloaden voor een driver van 2 MB?
ik heb alle stappen precies gevolgd en heb zelfs mindere updates geselecteerd dan er op die guide stonden dus zou normaal minder moeten zijn maarja .. morgen even naar winkel dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=312225

deze volledig gevolgd. Ik post het maar in het geval iemand anders ook dit probleem heeft en een antwoord zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Keesk schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:29:
[...]

Maar waarom zou je AHCI gebruiken ? Dat is in de meeste gevallen juist onzin.
Motiveer maar waarom je juist een native Serial ATA designed controller NIET zou willen gebruiken zonder het onzin te noemen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica