Nieuwe computer, waar moet ik het topic starten

Pagina: 1
Acties:
  • 660 views

• por200
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-12 18:07
Dag allemaal,

Ben hier nieuw. Vroeg mij af of jullie mij konden vertellen waar ik een nieuw topic kan starten met daarin de vraag of een combinatie van een Htpc en een Gamesysteem volgens het BBG mogelijk is.

Als ik de vraag hier niet mag posten dan kun je onderstaande als niet verzonden beschouwen:

Ik heb een vraag mbt het combineren van een Htpc en een Game (basis) comp. Ik weet weinig van comp's af. Heb de BBG's doorgenomen alsmede dit forum (bij de reacties op de BBG).

Het kan zijn dat ik deze vraag ergens anders moet stellen en dat ik hiermee het topic vervuil, if so ... laat het aub weten.

Ik wil in de eerste plaats een sterke comp aanschaffen die een aantal (minimaal 3 jaar, met weinig tot geen upgrades) jaar vooruit kan. Daar wil ik een paar spellen goed op draaien (CS, COD4, Flight S. (recente versies) in de toekomst miss meer) en verder wil ik het ook zoveel als mogelijk als Htpc gebruiken (iig geen gezeik met downloaden en afspelen etc).

Daarom dacht ik zelf aan een combinatie van een Gamesysteem en een Htpc-systeeem (zie het voorgestelde lijstje onderaan).

1. Is dit uberhaupt een goed idee/mogelijk?
1A. Als dit mogelijk is, is mijn lijstje hieronder dan toereikend? Hoe zouden jullie het doen, voor dat budget max 1200 eu exclusief monitor speciale muis etc).

Zouden jullie verder rekening willen houden met wat praktische zaken zoals:
2. Past al deze voorgestelde troep in de behuizing, heb ik genoeg voeding, SATA-poorten etc. --> loop ik niet het risico dat componenten te heet zullen worden en dat er 1 klein kut-zekeringetje doorbrand, omdat de componenten te dicht op elkaar zitten.

3. Is het punt van olie469 m.b.t. 7.1 PCM ondersteuning een punt van aandacht, en is dit verholpen met de AMD van het gamesysteem en de bijbehorende videokaart?

4. Ik kan zelf niet helemaal beoordelen of ik een ssd nodig heb, maar snel opstarten en stil een film afspelen is voor mij wel een pre. Als ik hem aanschaf heb ik dan voldoende aan de 40GB ssd? Ik speel ook meestal gedurende een bepaalde periode (pak em beet 1 maand) maar 1 spel tegelijk, om vervolgens naar een ander spel te switchen. Het lijkt mij dat ik dan genoeg heb aan een 40 gb. Suggesties?

5. Wat vinden jullie van onderstaande lijst? Wat zouden jullie er aan veranderen of aan welke punten heb ik niet gedacht?

AMD Phenom II X4 955 Black Edition-------------------------- 132,-
Gigabyte GA-770TA-UD3 ---------------------------------------------78,-
Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)---------------------- 218,-
Lancool PC-K58 Zwart --------------------------------------------------63,-
Scythe Mugen 2 ----------------------------------------------------------29,-
Cooler Master Real Power M620 -----------------------------------72,-
Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB ----------------87,-
GeIL GV34GB1333C7DC ----------------------------------------------85,-
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB ---------------------------69,-
LG CH08LS10 -------------------------------------------------------------92,-
Anysee E30TC Plus ---------------------------------------------------149,-
Conceptronic C300EXI -------------------------------------------------22,-
Bleutooth adapter --------------------------------------------------------10,-

totaal 1106,-

P.S. Als deze vragen hierboven echt totaal belachelijk zijn dan zou ik het op prijs stellen als je daar niet alle aandacht in steekt, maar dat je ook een oplossing voor me aandraagt.

Alvast bedankt,

groeten per

• por200
p.s. link naar de racties op het BBG:

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waar je deze vraag kunt stellen: bij een [BBG aanschaf]-topic, die het meeste met jouw aankomende pc overeenkomt. Die voor het game-systeem lijkt me de beste.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Praktisch elk modern gamesysteem is qua snelheid meer dan voldoende om ook als htpc ingezet te worden. Echter wil je bij die laatste vaak juist een zuinig en stil systeem, want dan vaak weer wat lastiger is te combineren met een gamesysteem. Of een ssd dan echt aan te raden is weet ik niet, bij een htpc wil je juist veel opslag, en hd's maken vaak niet het meeste lawaai in een systeem.

• por200
bedankt voor de snelle response,

gr

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:20:
Praktisch elk modern gamesysteem is qua snelheid meer dan voldoende om ook als htpc ingezet te worden. Echter wil je bij die laatste vaak juist een zuinig en stil systeem, want dan vaak weer wat lastiger is te combineren met een gamesysteem. Of een ssd dan echt aan te raden is weet ik niet, bij een htpc wil je juist veel opslag, en hd's maken vaak niet het meeste lawaai in een systeem.
Hdd's maken juist wel het meeste geluid in een kast. Als je een film aan het kijken bent, zal de koeler van de processor en de videokaart op een laag toerental draaien en die zul je dus niet horen. Als je voor een Htpc kiest dan kies je uiteraard ook voor een stille voeding en stille casefans. Dus dat zal ook weinig geluid maken. Dan blijven dus de hdd's over. In mijn systeem hoor ik mijn 7200rpm schijven het meest (ben nogal een geluidfreak hierin).
Dus als je een nieuw systeem wilt samenstellen en deze moet stil zijn, dan zou ik een SSD als Windows schijf en een stille SATAII schijf (Western Digital Green schijven bijvoorbeeld) als opslag schijf gebruiken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Game en HTPC vind ik een lastige combinatie, vanwege de typische HTPC kenmerken als:

Energiezuinig
Compact (in TV meubel en onherkenbaar als PC)
Stil
Bedienbaar (dwz: afstandsbediening als Logitech Harmony die alles kan bedienen, of een bluetooth oplossing)

Een game PC is van nature uitgerust met een videokaart die punt 1, 2 en 3 vernielt. Zuinig zijn ze niet (tenzij je een oplossing als CrossfireX gebruikt waarbij een IGP het meeste normale werk doet en de HD5xxx kaart pas bij games in gebruik treed), stil al helemaal niet, en ze zijn vaak zo groot dat je het geheel moeilijk kan combineren in een kast als de Antec Fusion.

De bedienbaarheid is een ander punt. Velen hebben het geprobeerd, maar om echt met een losse muis/toetsenbord op de bank te gaan gamen is zo goed als een no-go. Daarnaast wil je bij gamen eigenlijk toch nog wel een draadje.

Nu kun je met een lange kabel een 2e monitor + een setje invoer apparatuur aan een lange USB kabel een losse gameplek inrichten, maar praktisch? Nah.

Persoonlijk heb ik het zo opgelost: een €300 systeem in een Antec Fusion wat helemaal met een Logitech Harmony bediend wordt aan een vette LCD TV met een comfortabele bank op een paar meter afstand (budget CPU, HD3200 IGP, op voeding en één 5v 12cm fan na helemaal passief) in m'n TV meubel, door de game wens te droppen kon ik ook het een en ander met de software doen, waardoor ik nu O.A. gelijk bij boot een media-interface heb. In de meterkast loeit een Atom-servertje met een paar dikke harddisks met mijn media library (ook over UPnP en DLNA!), en mijn Game PC zit in een traditionele kast, onder een traditioneel bureau, met een 'standaard' samsung monitor (met het predikaat 2ms, geen enkele rekening gehouden met kleurkwaliteit, puur gekozen op game-gemak), een lekker dikke voeding, en een dosis hardware die zeker in de zomermaanden genoeg herrie kan maken om filmplezier te vergallen.

Door m'n media centraal op te slaan kan ik meer dan alleen die HTPC aansluiten, en zelfs op die zuip-PC alles bekijken wat ik wil. Door een zuip-PC te nemen kon ik zuinigere en stillere hardware gebruiken (save the trees man!), en de PC inrichten zoals ik het wou. Het is op termijn de bedoeling dat de meterkast-atom ook voor de hele woning TV gaat regelen door middel van een of meer DVB-C kaarten, een TV-server, en een smartcard reader en een stukje software wat Ziggo decode. Maar dat zijn toekomstdromen.

• por200
Bedant voor de reacties,

Ik zie vooralsnog af van een combi van Htpc en game, de punten van umbrah vind ik overtuigend en daarnaast heeft het Htpc-systeem een behoorlijk lagere prioriteit dan het game-systeem. Dus ik ga eerst het game-systeem aanschaffen en zodra ik er behoefte aan heb een budget-htpc (ga er van uit dat ik dan wel weer wat cash heb).

Dan nog een extra vraag. Als ik geen ervaring heb met assembleren, wat raden jullie mij dan aan? de producten aanschaffen bij de goedkoopste leveraar (waarschijnlijk azerty) en vervolgens zelf in elkaar zetten met wat handleidingen op internet. Of naar een winkel gaan (geloof dat in de regio Amsterdam computerland redelijk goedkoop is, andere suggesties hoor ik graag) vervolgens daar bestellen en laten assembleren. voor pak em beet 50-100 euro

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Je kunt 'm bij Azerty toch ook laten assembleren? Is ook handiger mbt garantie (op het volledige systeem).

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Optie drie: gewoon bij die goedkoopste leverancier laten assembleren, goedkope webshops als Azerty en Cool-prices kunnen vaak ook assemblage doen.

Maar dan nog zou ik het zelf in elkaar zetten 8) Het is opzich niet moeilijk en als je een beetje geinteresseerd bent in hardware is het best leuk. Het aantal dingen wat echt mis kan gaan is op één hand te tellen, dus als je je vooraf wat inleest zullen die dingen niet gebeuren (dit zijn bijvoorbeeld statische electriciteit verliezen door jezelf voor het knutselen te ontladen aan een verwarmingsbuis o.i.d., niet vergeten de afstandsbusjes voor het moederbord te gebruiken... allemaal niet hele moeilijke dingen als je ze weet).

Garantie op onderdelen heb je trouwens sowieso, als je zelf iets sloopt natuurlijk niet maar mocht een onderdeel niet werken dan is het dus geen probleem als je zelf assembleert.

En ik zal het voor de zekerheid maar nog een keer zeggen, als je dus nog advies wilt over onderdelen dan is het aanschaftopic the place to be. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 08-01-2010 15:31 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• por200
Wist niet dat ik hem ook kon laten assembleren bij azerty en andere leveranciers: goed om te weten

Had net een filmpje gezien van hoe je je computer in elkaar zet. Het wekte zeker mijn interesse en enthousiasme om zelf te gaan knutselen. Maar ik doe er denk ik goed aan wat extra uit te geven aan het assembleren. Kan me nog herinneren dat ik de cpu en het luchtfilter van mijn ducati ging vervangen --> ging niet zo goed, kon de motor naar de garage duwen. Ik blijf wel bij mijn leest

• por200
bwerg heeft gelijk,

En ik zal het voor de zekerheid maar nog een keer zeggen, als je dus nog advies wilt over onderdelen dan is het aanschaftopic the place to be.

nogmaals, bedankt voor de responses

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 10:59
Ik zag dat je inmiddels je HTPC wens hebt laten varen, toch wil ik nog wat toevoegen. Ook een gamesysteem hoeft geen lawaai te maken. Nu zijn mijn specs neit zo indrukwekkend (E8400, HD4850, 4GB) Maar mijn systeem is helemaal stil, of beter WAS helemaal stil. Ik had eerst single platter F1 320GB schijfjes van samsung, deze zijn snel en erg stil. Toen heb ik even een F1 1TB gehad welke toen de stilste 1tb schijf zou moeten zijn, maar toch nog erg resoneerde.

Nu heb ik er nog een F3 1TB van samsung, en hoewel deze iets stiller lijkt, hoor ik hem wel. Die single platter 320GB blijft tot nu toe de stilste (onhoorbaar op 75CM)

Wat ik wil zeggen: een SSD is voor stilte geen vereiste, en een gamesysteem mag ook best lekker stil zijn. als casefans heb ik 3 van die oranje nexus dingen op 7Volt en als cpu een HyperTX3 die ik ook niet hoor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is sowieso een vraag over een compleet systeem, niet alleen over processor, moederbord of geheugen.

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica