Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Reboot and select proper boot device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem
Ik heb een nieuwe HDD geplaatst naast de oude HDD en daarop Windows XP en een boel applicaties schoon geinstalleerd. Resultaat: een goed werkende dual boot. Tot zover geen probleem, dagen uitstekend mee gewerkt.

Nu heb ik de oude HDD verwijderd.
Resultaat: "Reboot and select proper boot device" in het begin van de boot sequence (na het mobo-logo).

Analyse
- in de BIOS worden beide disks herkend
- in de XP Recovery command prompt kan ik beide disks uitlezen. De nieuwe HDD heeft in DISKPART wel ineens een andere drive letter dan die ik bij de Windows installatie heb meegegeven.

Zelfs het terughangen van de oude HDD hielp niet: in plaats van dual boot vindt ie geen enkele bootable disk meer.

Conclusie
Als iemand weet hoe ik mijn nieuwe HDD weer herkend kan krijgen hoor ik het graag, want een complete re-install gaat heel veel tijd kosten 8)7

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je de zoekfunctie had gebruikt, had je bijvoorbeeld dit recente topic gezien, met de oplossing:
[Windows 7] XP schijf weg, W7 start niet. Opstarten van XP CD, recovery doen, bootsector fixen etc :) .

Volgende keer: oude disk eruit halen, XP installeren, en dan pas oude disk terughangen.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 07-01-2010 22:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt (ben ondanks mijn recente heraanmelding hier geen complete n00b), maar specifiek gericht op de foutmelding "Reboot and select proper boot device".

Bedankt voor de link!

(en bedankt voor de preventie-tip)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heeft de recovery, gevolgd door de fixmbr en fixroot niet geholpen.

Uitgebreide google-zoektochten naar de "Reboot and select proper boot device" melding en naar het veranderen van drive letters hebben van alles opgeleverd, maar nog geen werkende XP.

Dus wederom zijn alle ideeën welkom.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Volgens mij moet je de commando fixboot en fixroot gebruiken.
Staat de juiste op start schijf in je bios aangegeven?

44

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
En is Windows geinstalleerd op de eerste primaire partitie, en staat deze partitie ook als 'actief' gemarkeerd?

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
Waarschijnlijk heb je met het verwijderen van de oude schrijf de bootmanager/bootsector weggehaald. Als je namelijk een besturings systeem naast een bestaand OS zet zal die de bootmanager van het bestande os gebruiken. Nu je dus de oude HD en dus je oude OS hebt weggehaald is je bootmanager weg. Reinstall of met een Live CD proberen je boot te herstellen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

@r44: fixroot had ik geprobeerd, fixboot is geen command line optie in Windows Recovery (misschien is dat dezelfde als fixmbr?)

@Nielson: Windows is geinstalleerd op de eerste en enige partitie. Recovery herkent ook deze Windows-installatie om te recoveren. Waar kan ik verifiëren of de partitie actief gemarkeerd is?

@NL-RaVeR: met het terughangen van de oude HD is de melding er nog steeds. Live CD is een goed plan. Die ga ik eens proberen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Met bv (dos) fdisk kun je zien of de partitie actief is, maar met een LiveCD natuurlijk ook, bv PartedMagic (partition editor starten en dan kijken of de partitie de boot flag heeft). In de recovery console heb je fixmbr en bootfix (niet fixboot).

[ Voor 19% gewijzigd door Nielson op 08-01-2010 15:21 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[google=restore boot files XP]

Description of the Windows XP Recovery Console for advanced users

Bootcfg is wat je dan zoekt..

[ Voor 48% gewijzigd door alt-92 op 08-01-2010 15:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
De partitie is actief. Sterker nog, ik heb 'm weer aan de praat zonder enig dataverlies.

De uiteindelijke oplossing bleek best simpel (achteraf): ik heb de nieuwe HD ontkoppeld en alleen de oude HD aan mijn PC gehangen. Die had inderdaad het boot record van beide disks. Na weer afsluiten heb ik de nieuwe HD ernaast gehangen. En die wilde nu ineens wel booten. Hoera!

Ik kwam op dit idee door jullie reacties. Na al die jaren blijkt dit toch weer het snelste en betrouwbaarste forum dat er is. Bedankt! _/-\o_
Pagina: 1