HD-tv flikkert als videobestand/game op fullscreen speelt

Pagina: 1
Acties:

• cwk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-04-2023
Ik heb een Panasonic HD-tv die ik met een DVI-HDMI aansluiting op mijn PC heb aangesloten. Videokaart is een Geforce 8800 waar ik voorheen nooit problemen mee heb gehad. Sinds een tijdje is het echter zo dat elke keer als ik mijn resolutie op maximaal heb en fullscreen een video afspeek, de HDtv begint te flikkeren, grijze balken. Begint onderaan, soms heel weinig, soms extreem veel. Hetzelfde probleem heb ik met games overigens. Te irritant voor woorden.

Als ik de resolutie één tikje lager zet (een onder 1786x992) dan heb ik geen last van het geknipper, maar dan kloppen de beeldverhoudingen natuurlijk niet waardoor ik een zwart kader om mijn video krijg. Als ik de resolutie lager zet met een kloppende beeldverhouding heb ik het geflikker weer.

Heb al gekloot met andere hertz, ben de Omegadriver gaan gebruiken, clone of uitgebreid beelscherm maakt geen reet uit. Gebruik windows 7 nu, maar met XP had ik hiervoor hetzelfde gedonder, wat me doet vermoeden dat het niet software gerelateerd is. Iemand een idee wat het kan zijn?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

het kan natuurlijk zijn dat je videokaart simpelweg defect is of te warm wordt, wat te testen is met een furmark sessie icm gpu-z voor temperatuurmeting en een tafelventilator voor wat extra koeling. Maar de kans is groot dat het aan de combo videokaart - tv ligt. Geflikker duid meestal op een verkeerde refreshratio, dus probeer daar eens mee te spelen. Eventueel kun je voor je scherm, de driver in het apparaatbeheer eruit gooien, en een generic driver installeren. Dan kun je uit meer resoluties en refreshrates kiezen. Door het driver rollback systeem kun je ook altijd terug, en volgens mij is het ook niet mogelijk je tv op te blazen dus schade aan je hardware kun je in ieder geval niet aanrichten.

-_-

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 13:49
Lijkt op een stervende 8800.
Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367618

Computer says no