Toon posts:

Pc sluit van zichzelf af, schijven worden niet herkend in bi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds paar weken problemen met mijn pc.
Op willekeurige intervallen herstart mijn pc.
Soms typt de pc vanzelf, het is altijd 1 knop die precies vasthangt, hij blijft bijvoorbeeld spatiebalk intypen, of blijft op + drukken zo'n dingen.
Heb ook al paar keer gehad dat nadit de pc van zeichzelf herstarte één van mijn schijven niet gevonden word wardoor mijn pc niet meer naar windows wil.
heb ook al gehad dat pc bleef vasthangen toen hij exspressgate starte(een asus moederbord application)
Dit alles lijkt gebeurd te zijn nadat ik een nieuwe samsung spinpoint F3 in mijn pc heb gestoken.
Het gebeurt helemaal willekeurig, soms draait pc een halve dag zonder problemen en dan begint het ...
Dingen die ik al gedaan heb :
-Temperaturen gecontroleerd.
-nieuwe windows installatie
-Voltages op alle lijnen gecontroleerd
-alle kabels goed vast gestoken
-clear cmos

Dit zijn de temperaturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
   Temperatures:
      Motherboard                                       34 °C  (93 °F)
      CPU                                               21 °C  (70 °F)
      CPU #1 / Core #1                                  31 °C  (88 °F)
      CPU #1 / Core #2                                  22 °C  (72 °F)
      CPU #1 / Core #3                                  20 °C  (68 °F)
      CPU #1 / Core #4                                  26 °C  (79 °F)
      GPU Diode (DispIO)                                58 °C  (136 °F)
      GPU Diode (MemIO)                                 68 °C  (154 °F)
      GPU Diode (Shader)                                57 °C  (135 °F)
      GPU VRM                                           53 °C  (127 °F)
      SAMSUNG HD103SJ                                   20 °C  (68 °F)
      SAMSUNG HD103SJ                                   28 °C  (82 °F)
      SAMSUNG HD103UJ                                   21 °C  (70 °F)
      SAMSUNG HD103UJ                                   21 °C  (70 °F)
      WDC WD5000AAKS-00YGA0                             27 °C  (81 °F)

Cooling Fans:
      CPU                                               1298 RPM
      Chassis #2                                        1298 RPM
      GPU                                               1317 RPM  (26%)

Voltage Values:
      CPU Core                                          1.15 V
      +3.3 V                                            3.34 V
      +5 V                                              4.99 V
      +12 V                                             12.04 V
      +5 V Standby                                      5.19 V
      GPU VRM                                           1.26 V

Current Values:
      CPU                                               17.50 A
      GPU VRM                                           33.19 A

Ik denk dat er iets mis is met mijn moederbord maar heb er niet echt een idee van ...

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59

Herman

FP ProMod
Misschien is het wel handig om het systeem te beschrijven?
Processor/moederbord/voeding/geheugen etc.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

Topicstarter
Herman87 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 20:07:
Misschien is het wel handig om het systeem te beschrijven?
Processor/moederbord/voeding/geheugen etc.
ow juist ja, niet gewoon van hier te posten, normaal staat systeem in mijn signature.
systeem :
Intel Core 2 Quad Q9550 / ASUS P5Q-E /MSI ati R4870 512mb ddr5 + Sapphire ati HD4550/ OCZ Platinum 2X2Gb/ CoolerMaster Real Power M700 / 2x Samsung 2443BW+1x neovo x19av / 2x samsung spinpoint F1 1tb / 2x samsung spinpoint f3 1tb / western digital 500 gb

Verwijderd

De voltages via het moederbord opvragen is niet zo nauwkeurig. Ik gebruik altijd een multimeter.
En je systeem vraagt vrij veel stroom. Als meerdere harde schijven aktief worden, dan trekt dat een piekstroom. En om even een dipje op de 5V of 12V te meten is lastig zonder apparatuur.

Maar ik weet niet hoeveel vermogen je Power Supply zou moeten zijn, misschien kan iemand anders dat adviseren?

Heb je een goedkope voeding? Die kunnen minder piekstroom leveren, dus heb je meer vermogen nodig. Dan is 450Watt misschien te weinig.
Heb je een modulaire voeding? Dan is er nog wat extra verlies van de stekkerverbinding.
Hoe loopt de bekabeling vanaf de voeding? Het liefst een aparte kabel naar elke schijf.

Dat probleem met de herhalende spaties heb ik ook wel eens gehad (bij een PS/2 toetsenbord). Dat probleem zat toen niet in het toetsenbord, maar ook in het moederbord. Blijkbaar kan zoiets als het moederbord zich verslikt.

• DonPr0n
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-01 15:56
Ik verwacht dat die 700W voeding wel genoeg is hoor Zeemijl..
Maar gunsten, heb je die nieuwe HDD er al uitgehaald? Gebeurt dan nog hetzelfde?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-02 14:14

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mja ik gok ook op een defecte HDD / slechte verbinding.
Check even de connectie tussen de HDD en mobo / Voeding en HDD.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59

Herman

FP ProMod
Ik zou, hoe dan ook, even de belangrijke documenten en foto's op een externe HDD zetten.

Vervolgens zou ik een en ander testen:
-Zijn inderdaad alle bekabeling goed verbonden?
-Functioneert het systeem beter waneer je de nieuwe HDD verwijderd?
-Systeemherstel van je OS?

Wat is trouwens je OS?

Offtopic:
Expressgate kun je in de BIOS uitzetten. Scheelt elke boot weer wat tijd. :9

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Als je aan geeft dat de problemen zich vooral voordoen na de installatie van een nieuwe HD dan zou ik dat als eerste gaan testen.

Verwijderd

Topicstarter
PC heeft na de nieuwe windows 7 installatie weer ff goed gedraaid.
Ik denk idd ook dat het aan de nieuwe hdd ligt, want telkens ik een film ofzo start vanaf mijn nieuwe schijf krijg ik bsod :
http://img402.imageshack.us/img402/647/p1010001cjn.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/4594/p1010004uk.jpg
ik ga zo ff die harde schijf ontkoppelen en zo even verder draaien.
alle kabels enzo zijn goed aangesloten, mijn voeding is 700 watt, wat meer als genoeg zou moeten zijn voor dit systeempje

edit:/ ben nu ff wat dingen aan het overzetten van de nieuwe schijf naar mijn oude en dat doet hij dan wel weer perfect ...
stabiel aan 50mb/s aan het kopieren :s
Ik heb ff systeemherstel gedaan, en de drivers van mijn roccat kone zijn nu weg, en nu lijkt het weer normaal te draaien, misschien ligt het daar aan ?
heb al met everest ultimate en speedfan is smart uitgevoerd op de nieuwe schijf en die zegt dat alles ok is ...
Weet iemand anders een soort van tool om die hdd te stress testen ?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 14:34 ]

Verwijderd

Die foutmeldingen zouden van een onstabiel moederbord kunnen zijn, bijvoorbeeld een SouthBridge die vreemd doet. En zowel je USB als je SATA schijven zitten op de ICH10R SouthBridge.
Beide foutmeldingen heb ik pas nog gezien, het was met een moederbord dat teveel overgeclockt was, de tweede kan volgens mij ook ontstaan als er een fout met de geheugenstripjes is.

Dat je roccat kone drivers de SouthBridge kunnen verstoren, dat lijkt me ver gezocht. Ik kan met het niet voorstellen.

Maar dat zou betekenen dat je harde schijf de SouthBridge verstoord, dat lijkt me ook vreemd.

Een schijfcontrole (met lege ruimte controle) is iets dat je kunt doen, of defragmentatie. Om een schijf en de SATA bus te stressen kopieer ik soms honderden kleine bestanden (foto's) op de harde schijf, en daar dwars doorheen honderden andere kleine bestanden.

Er kan altijd nog een storing op je voeding staan. Of inderdaad een driver die niet goed met de interrupts omgaat. Of een harde schijf die niet goed is en dingen verstoord.

Ik kan weinig anders dan adviseren om stapje voor stapje verder te gaan, en afwachten tot het mis gaat.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 10:44
Hmm,

Je kunt het beste even de UBCD downloaden en branden. Hierop staan diverse tools voor het testen van je HD. Het is een bootable cd als je de iso download en brandt, hierop dus van opstarten ipv je HD.
www.ultimatebootcd.com

Succes!

Verwijderd

Kleine aanvulling: Ik lees net dat zo'n IRQ foutmelding ook door een slechte driver kan komen. Dus puur softwarematig. Dus dan kan het toch nog aan de drivers van je muis liggen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Memtest86 4.0 laten lopen voor de zekerheid.
Heb je intern alle apparaten goed verdeeld over de aanwezige stroomkabels?
Installeer eens xp, of dit wel stabiel is.
Een andere voeding lenen.
Ander toetsenbord proberen.
Zoveel mogelijk hardware verwijderen indien je niks vind, printer usb sticks, etc.
Fout kan ook ontstaan door software, vooral software die op de achtergrond loopt en scan op virussen en spyware, vroeger een programma gehad die kontrole deed op diverse dingen, toen op de forum van de site gaan kijken en er zat een fout in het programma waardoor de pc blue screen kreeg bij veel mensen.

Voltages en temps kontroleren tijdens zware belasting.
Zie overclockings forum gedeelte, bijv occt, hier kun je de voeding zwaar belasten en de voltages in de gaten houden.(videokaart en cpu word vol belast).

Zo xp installeren:

Xp installeren.
Chipset drivers installeren.
Videokaart drivers installeren.
De rest van de drivers installeren.
(zelf pak ik normaal alles van de moederbord firma, dus de drivers).
Zo min mogelijk installeren aan software en testen.

[ Voor 87% gewijzigd door jan99999 op 11-01-2010 05:17 ]

Verwijderd

Je geeft ook aan dat er toetsen blijven hangen. Heb je al een ander tobo geprobeerd. Mischien dat daar je probleem zit.
Pagina: 1