Hele schijf kopieren, 2 partities ?

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 22:13
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort mijn 160gb hdd uit me macbook pro te gaan vervangen door een 500gb wd hdd. Nu staat er OSX partitie van 90 gb op en een Windows (bootcamp) partitie van 70 gb. Aangezien ik totaal geen zin heb om alles opnieuw te installeren en al me programmaatjes en spellen opnieuw te installeren wil ik graag dus alles 1:1 overzetten op de 500gb schijf.

Na wat zoeken vond ik Acronis True image home edition, die dan een image kan maken.

Maar het is mij niet duidelijk of er dan een image van de schijf word gemaakt, of van de partities. En of dat wel gaat lukken met een osx en windows partitie.

En wat zou een handige manier zijn om te werk te gaan ? Zelf monteren en demonteren kan ik wel, en een lege 2,5'' hdd behuizing voor de 500gb is volgens mij ook handig in dit proces, zodat ik alles van me laptop meteen daarop kan installeren

Alvast bedankt voor de moeite!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
hiren's boot cd doet wonderen ;) daarmee kan je een 1:1 kopie maken
google daar maar eens op

makkelijkste is om beide schijven in een gewone pc te hangen en dan op te starten van de boot cd.
Disk clone tools >> northon ghost >> normal ghost >> disk to disk

[ Voor 71% gewijzigd door navlim op 07-01-2010 00:34 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Verwijderd

Ik dacht dat partities maken toch echt handmatig gedaan moet worden, en niet kan d.m.v. een image terugplaatsen?

hang me er niet op aan, als ik dit incorrect heb.

Voor de image's kan je misschien beter Norton Ghost gebruiken (makkelijk overzichtelijk en kwaliteit)

Daarnaast denk ik toch echt dat je je windows opnieuw moet installeren? Dan wel je OsX

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Dit kan prima met Acronis True Image. Je moet niet met de image opties bezig gaan, maar gewoon met de Disk Clone optie.

Ik doe het zelf ook, met een bootCDtje (volgens mij Acronis 2010 ofzo, maar pin me er niet op vast :+ ).

Beide schijven aansluiten, opstarten van CDtje, bron kiezen, doel kiezen, en dan schaalt hij de partities zelf op aan de hand van je schijfruimte (wel in verhouding met de originele schijf natuurlijk).

Gaat prima bij mij, meestal is hij halfuurtje tot een uurtje bezig en dan is het klaar en kan je de nieuwe hardeschijf er zo indrukken en verder werken alsof er niks is gebeurd :D

Werkt echt perfect.

Verwijderd

Oke, mijn excuses en Succes

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ik gebruik Easus Partition Manager home edition (freeware) voor dit soort operaties. Voordeel is dat het vanuit Windows werkt, de software reboot zelf, scheelt een bootable cd branden. Ook handig als je geen optical drive hebt.

• 6pack15
Oke, dus dat kan wel. Nu het volgende probleem, wij hebben hier in huis geen desktops.. , is het mogelijk om soort van sata > usb kabels te kopen zodat ik ze zonder behuizing aan een andere laptop kan hangen ?

edit, zon adapter setje is nogal duur aangezien je er dan 2 nodig hebt,,, en dat kost dan net zoveel als je schijf zelf..

na wat zoeken zijn 2 van deze toch het slimst (denk ik) dus als er een beter idee is, laat maar horen! :P

konig behuizing

[ Voor 45% gewijzigd door 6pack15 op 07-01-2010 12:06 ]

• 6pack15
kleiinn schopje

• ThinkPad
Ja een andere oplossing is er volgens mij niet.

Maar volgens mij heb je niet 2 van die dingen nodig hoor, je kunt ja 1 schijf intern aansluiten.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.made-in-china.com/image/2f0j00aYTtvMEhUgfRM/USB-2-0-To-SATA-IDE-Adaptor.jpg

:Y

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

- Acronis/Paragon software kan dit inderdaad via Clone Disk. Paragon kan daarna ook nog de partities resizen voor je.
- Als je iets koopt doe het dan goed : pricewatch: Scythe Kama Connect 2 ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• 6pack15
Dankjulliewel! , Ik ga alleen geen 30 euro neergooien voor een kabeltje oid die ik 1x gebruik :P , ik koop wel zon behuizing voor een 2,5'' sata schijf. Kan ik daar ook mooi me oude schijf indoen voor opslag.

• 6pack15
Daar ben ik weer

Ik heb de hirens 10.1 bootcd gebrand en daarmee mijn macbook (zie sig) opgestart. ALT inhouden tijdens opstarten en dan de keuze uit windows/mac partitie, en na paar sec ook de bootcd.

Dus bootcd opstarten > backup tools

Ik kies meteen de eerste optie > Imagecenter 5.6 (drive Image)

Maar vervolgens krijg ik de volgende melding (uit gebrek aan fototoestel oid maar opgeschreven en overgetypt :P )

Unable to control A20 line
XMS driver not installed

HMA (High memory area) is not available
additional low memory (below 640k) will be used instead
creating 100mb ram drive as R:
XMS driver is not found
Failed to load SHSURDRV ram drive, loading XMSDSK

Memory allocation error
cannot load command, system halted

Kan nu niks meer doen, dus maar powerknop inhouden tot hij uitgaat en opnieuw proberen

Nu kies ik optie 2, Norton ghost

ik kies optie 8 : normal (overig is usb support, SCSI, network support, FFX-FNI hoogste compressie dinges, lijkt me nvt )

Maar krijg zelfde foutmelding als hierboven

Ligt het nou aan mijn mac ? Of is dit simpel te verhelpen ? Het kan wel (gevonden op google) maar bij mij werkt het niet .

Iemand tips ? Of gewoon even ander progje proberen ?

Edit:

Gewoon maar een True image bootcdtje gemaakt, doet het wel. Zover ik heb kunnen proberen dan iig, want me harde schijf en behuizing liggen te wachten op 2x2gb geheugen voor de macbook pro, maar dat duurt eeeeuuwig, dus hoop dat het er volgende week is.

[ Voor 9% gewijzigd door 6pack15 op 09-01-2010 20:48 ]

• ThinkPad
Komt omdat die 2 programma's die je eerst hebt geprobeerd op DOS zijn gebaseerd, en Acronis op linux.

En blijkbaar werkt linux toch net wat beter dan DOS op een Mac :P

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het maken van een copy van een hardeschijf moet niet zo heel moeilijk zijn, het reeds aangehaalde programma Acronis True Image moet dit prima kunnen. Zoals reeds opgemerkt moet je voor disk image/copy kiezen en niet voor de afzonderlijk partities. Overigens is hier genoeg over te vinden op het forum.

Als laatste een waarschuwing m.b.t. Hiren's BootCD, deze valt onder warez, omdat het illegale software bevat. Hulp bieden of verwijzen naar waar te downloaden wordt niet op prijs gesteld op GoT.

Om bovenstaande redenen gaat dit topic dan ook op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 10-01-2010 05:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.