Toon posts:

Wat 'juridische' hulp nodig omtrent moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte,

Ik heb een vraag voor mensen die wat meer verstand hebben van consumentenrecht en dan specifiek op de elektronica (pc) markt.

Namelijk het volgende:

Mijn neefje heeft eind vorig jaar allemaal componenten via webwinkels gekocht om zijn eigen pc samen te stellen. Zo heeft hij bij zaak X een moederbord van merk Z gekocht. Nadat alle componenten waren geplaatst kwam de pc niet door zijn boot heen. Hij starte gewoon niet op. Mijn tante heeft een abbonoment op een pc hulpdienst (don't ask :) ) en de monteur daarvan concludeerde dat de controller van de HDD op het moederbord kapot was. Nou dus mijn tante contact opnemen met zaak X en die melde dat het maar terug gestuurd moest worden. En hierbij was de afspraak dat het moederbord gecontroleerd zou worden. Nu was ik van de week bij me neefje dus heb maar ff geholpen met het inpakken, adresseren etc etc. Gewoon normaal netjes verpakt. Heb het zelf nog na gekeken.

Nu kreeg zij vandaag een telefoontje van zaak X dat de leverancier van merk Z het moederbord had ontvangen en het uberhaupt niet eens hebben nagekeken. Nee wat was namelijk het geval er was een pin verbogen en dat was user created (weet niet welke term ze gebruikte, mijn tante belde mij, maar komt neer op zo iets) en daarom keken ze hem niet na en hebben hem al weer terug gestuurd naar zaak X.

Nu is dit precies de reden waarom ik zelf nooit een pc samenstel maar laat samenstellen en als ik het al doe, 1 webwinkel gebruik. Maarja gebeurd is gebeurd. Ik heb hieromtrent een aantal vragen.

1) Het moederbord is RMA gestuurd omdat hij het niet doet, en de afspraak was dat de leverancier het zou nakijken. Naar mijn mening is dit niet gedaan, enkel de conclusie dat één pin is verbogen. Natuurlijk grote kans dat dit de oorzaak is maar zo best nog iets onderliggend kunnen zijn. Dus is de RMA afspraak in deze na gekomen?

2) Ik heb geen verstand hoe de electronica markt precies werkt, maar het laatste wat ik zelf als consument nog had was een bank met een heel stuk leer er uit wat ik volgens het bedrijf zelf had gedaan tijdens transport (had vast honger 8)7 ). In iedergeval na veel beltjes uiteindelijk het bedrijf in gebreken gesteld waarna ze uiteindelijk een nieuwe bank leverde. Wie weet of dergelijke consumentenwetten ook hierop toepasbaar zijn.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik ben wel benieuwd welke zaak X het dit keer is, er is dr een die de reputatie heeft expres de socket 775/1156/1366 pins te verbuigen zodat ze geen garantie meer hoeven te verlenen.

ja, ze hebben wettelijk gewon garantie te verlenen op de defecten die niet door de gebruiker zelf gekomen zijn. ze zullen daar natuurlijk altijd tegenin gaan over het feit dat die pin verbogen is, maar dat heb jij niet gedaan, en als je het plastic beschermkapje op de socket had zitten voor ie in de doos ging, is dat ook niet tijdens transport gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Zaak X is in dit geval Max ICT.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat betreft verbogen pinnetjes, lees eerst Garantie kwestie Azerty eens door. Je kunt dan tot drie conclusies komen:

1) neefje (of computer 'expert') heeft pinnen verbogen (al dan niet per ongeluk) -> pech!
2) men heeft het mobo niet goed ingepakt en pinnetjes zijn verbogen bij transport -> pech!

Als men 100% zeker is dat beide gevallen compleet onmogelijk zijn (met bewijs), dan blijft er over:

3) Max ICT verbuigt bewust pinnetjes Het pinnetje is verbogen sinds het moederbord bij Max ICT is. -> actie ondernemen.

@ Gambieter: dat is waar :>

[ Voor 12% gewijzigd door Mad Marty op 06-01-2010 19:32 ]

Rail Away!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mad Marty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:06:
Wat betreft verbogen pinnetjes, lees eerst Garantie kwestie Azerty eens door. Je kunt dan tot drie conclusies komen:

1) neefje (of computer 'expert') heeft pinnen verbogen (al dan niet per ongeluk) -> pech!
2) men heeft het mobo niet goed ingepakt en pinnetjes zijn verbogen bij transport -> pech!

Als men 100% zeker is dat beide gevallen compleet onmogelijk zijn (met bewijs), dan blijft er over:

3) Max ICT verbuigt bewust pinnetjes -> actie ondernemen.
Dat "bewust" is een oordeel, welke je niet kunt onderbouwen. 3) moet zijn: het pinnetje is verbogen sinds het moederbord bij Max ICT is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn trouwens dat het met verbogen pinnetje is aangekomen bij mijn neefje. Ik zelf was daar niet bij dus ik heb echt geen idee, maar kan hij niet geleverd zijn op deze manier?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:23:
Kan het zijn trouwens dat het met verbogen pinnetje is aangekomen bij mijn neefje. Ik zelf was daar niet bij dus ik heb echt geen idee, maar kan hij niet geleverd zijn op deze manier?
Is ook een optie, maar onbewijsbaar en het is de plicht van de ontvanger om de waar bij ontvangst te controleren. Dus in dat geval zou je pech hebben.

Bij garantiegevallen is het de eerste 6 maanden aan de winkelier/fabrikant om jullie schuld te bewijzen, als ik me goed herinner. Echter, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Je hebt trouwens niets te maken met de fabrikant, alleen met de winkelier. Die moet het oplossen. Stel ze dus in gebreke, en vraag om reparatie of vervanging onder de garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 06-01-2010 19:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

Even heel anders. Kan je dat mobo niet gewoon terug laten sturen en zelf met een of twee (zak)mesjes die pin weer overeind zetten? Als je dan met een beetje beleid die IDE-kabel er op zet zou de boel het misschien gewoon nog doen. Ik kan me daarnaast ook wel indenken dat zo'n moederbord niet goed boot wanneer de connectie met de HD/Optical niet goed is, dus die kromme pin lijkt me wel een goede verklaring voor het niet willen booten.

Ik was laatst namelijk ook zo stom om een IDE-kabel te lomp een oud moederbord in te raggen en ik heb die pin gewoon weer recht gekregen met behulp van mijn zakmes. Ook kromme CPU-pinnen kan je vaak gewoon weer recht krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door PeaceNlove op 06-01-2010 19:49 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> SF

Verwijderd

Als de controller op het mobo defect is en je er "juridisch" niet uitkomt kun je altijd nog een losse controller kopen (PCI-e) ;)

• skizo0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06-2023
De monteur die heeft vast gesteld dat de hdd controller stuk is, welke reden gaf hij daar voor?

Een krom pinnetje zal deze monteur ook opgevallen zijn en als dat toen al het geval was is dat als het goed is gemeld aan de klant. (jou neefje en tante)
Als dit toen niet gemeld is kun je concluderen dat het pinnetje nog niet scheef stond toen jij hem terugkreeg en dit weer doorspelen aan Max ICT lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
PeaceNlove schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:48:
Even heel anders. Kan je dat mobo niet gewoon terug laten sturen en zelf met een of twee (zak)mesjes die pin weer overeind zetten? Als je dan met een beetje beleid die IDE-kabel er op zet zou de boel het misschien gewoon nog doen. Ik kan me daarnaast ook wel indenken dat zo'n moederbord niet goed boot wanneer de connectie met de HD/Optical niet goed is, dus die kromme pin lijkt me wel een goede verklaring voor het niet willen booten.

Ik was laatst namelijk ook zo stom om een IDE-kabel te lomp een oud moederbord in te raggen en ik heb die pin gewoon weer recht gekregen met behulp van mijn zakmes. Ook kromme CPU-pinnen kan je vaak gewoon weer recht krijgen.
Dat terug buigen is wat de zaak nu aanbied.

Wat zouden jullie mij adviseren om te adviseren ;) . Ik zelf vind het lastig omdat ik niet weet of het moederbord kapot of heel is aangekomen. Als ik zelf dingen ontvang weet ik precies wat ik doe en wie dus eventueel schuldig is. En dan ga ik altijd door vuur om mijn gelijk te krijgen. In dit geval weet ik het echter niet. Claimen dat het al door hun komt, voelt voor mij oncomfortable omdat ik dit niet zeker weet. De andere optie is dan het terug laten buigen, zonder garantie dat het werkt en daar ook nog eens voor moeten betalen (het heen en weer sturen)....
skizo0 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:15:
De monteur die heeft vast gesteld dat de hdd controller stuk is, welke reden gaf hij daar voor?

Een krom pinnetje zal deze monteur ook opgevallen zijn en als dat toen al het geval was is dat als het goed is gemeld aan de klant. (jou neefje en tante)
Als dit toen niet gemeld is kun je concluderen dat het pinnetje nog niet scheef stond toen jij hem terugkreeg en dit weer doorspelen aan Max ICT lijkt mij.
Zal dit navragen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 01:02 ]

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Wat ik uit jouw verhaal begrijp:
Je hebt het moederbord RMA gestuurd, zaak x heeft deze doorgestuurd naar de leverancier.
Die vervolgens zeggen dat er een pinnetje krom is.

Waarom heeft zaak x dat zelf dan niet gezien? De meeste webshops controleren eerst producten voordat ze het naar de leverancier/fabrikant sturen.

Wat betekent dat dit dus ook tijdens de verzending van zaak x naar leverancier/fabrikant gebeurd kan zijn. Hoogst onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door navlim op 07-01-2010 01:01 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Pagina: 1