Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179116

Topicstarter
Goedemorgen!

Ik heb een probleempje. Ik heb eergister een contract getekend bij een bedrijf waar ik vanaf 3 feburari in dienst zal treden.
Gister kreeg ik echter een veel mooier aanbod van een ander bedrijf dus vraag ik me af of ik op 1 of andere manier onder mijn getekende contract uit kan komen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, in proeftijd lijkt het me niet zo'n probleem...

Beetje slordig van je, maar ik zou het bedrijf waar je weg wilt gewoon bellen met de mededeling dat je ervanaf ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja hoor, je hebt een proeftijd normaal gesproken. Binnen de proeftijd kunnen beide partijen zonder opgaaf van redenen het contract opzeggen. Lees je contract maar even na, daar staat het wel in als het goed is.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ligt compleet aan de voorwaarden? Over het algemeen heb je een periode dat je begint bij een baan waar je een proefperiode hebt. In die tijd mag je zonder consequenties gewoon opzeggen. Lijkt mij dus dat als je nog niet eens begonnen bent, je er makkelijk onderuit moet kunnen komen?

Wow, 3 dezelfde posts in dezelfde tijd met dezelfde gedachte :D

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 06-01-2010 10:07 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179116

Topicstarter
Wow, jullie zijn snel :)

Ik denk dat het weinig te maken heeft met "netjes" zijn, een goed aanbod is moeilijk af te slaan natuurlijk.
Ik heb een proeftijd van een maand, dus dat komt goed!

Allemaal bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54

Wish

ingwell

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h133.htm
Zoals altijd te laat... maar ik had een link!

[ Voor 44% gewijzigd door Wish op 06-01-2010 10:21 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Laatst online: 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

Let er wel op dat het bedrijf waar je al getekend hebt kan gaan zeuren; zie ook Boeteclausule bij afzeggen nieuwe baan

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
In principe kun je (volgens mij) als je nog niet eens begonnen bent, en je 3 feb pas begint, er altijd nog onderuit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik neem aan dat je je contract goed gelezen hebt, voordat je het ondertekend hebt? In ieder geval ligt het antwoord in je contract :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10-2024
Zodra je getekend heb moet je officieel 1 dag werken om in die dag te kunnen opzeggen zonder financiële consequenties, 1 minuut is al voldoende.

Doe je dit voor dat je gewerkt hebt dan kan de werkgever een boete opeisen , net zoals jij dat kan doen als de werkgever dit zou doen.

iets met lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Laatst online: 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

Dat lijkt me onzin. Heb je een bron?

Als dat namelijk waar zou zijn dan is iedereen nadeliger uit:

- De werknemer die wil opstappen moet naar kantoor komen, doorgeven dat ie per direct opstapt, en weer weg. Dat is tijd die hij mogelijk vrij moet nemen bij zijn "andere" werkgever, waar hij wel wil werken.

- De werkgever krijgt pas op dag 1 te horen dat ze op zoek moeten gaan naar een vervanger. Dit betekent dat het hele traject dat al geeindigd is opnieuw gestart moet worden, met mogelijk maanden zonder een geschikte medewerker.

Dus het veel eerder aangeven is alleen maar voordelig voor allebei de partijen; de werknemer hoeft niet eventjes op en neer alleen om te zeggen dat hij opstapt, en de werkgever kan veel eerder een nieuw sollicitatietraject starten (of mogelijk zelfs het initiele traject doorstarten).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19
IceManX schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:38:
Dat lijkt me onzin. Heb je een bron?
Het staat mij ook bij dat opzeggen vóór de daadwerkelijke termijn begint nadelige consequenties kan hebben, terwijl opzeggen in de proeftijd zonder meer mogelijk is.
Als dat namelijk waar zou zijn dan is iedereen nadeliger uit:

- De werknemer die wil opstappen moet naar kantoor komen, doorgeven dat ie per direct opstapt, en weer weg. Dat is tijd die hij mogelijk vrij moet nemen bij zijn "andere" werkgever, waar hij wel wil werken.
Is dat niet een beetje "eigen schuld" dan?
- De werkgever krijgt pas op dag 1 te horen dat ze op zoek moeten gaan naar een vervanger. Dit betekent dat het hele traject dat al geeindigd is opnieuw gestart moet worden, met mogelijk maanden zonder een geschikte medewerker.
Dat is het "risico" van de proefperiode. Als je een medewerker in zijn proeftijd betrapt op diefstal of iets anders wat niet kan, heb je hetzelfde: dan moet je ook een nieuwe medewerker zoeken omdat je die andere er op staande voet (in de proeftijd) heb uitgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon even telefonisch contact opnemen met je werkgever en dan het liefst diegene waarmee je de contract bespreking gedaan hebt. Leg gewoon uit dat je na veel wikken en wegen uiteindelijk hebt besloten om toch voor een ander aanbod te gaan omdat je je daarbij toch wat beter voelt.
Excuseer je voor het feit dat je al wel getekened hebt en wens ze succes met het zoeken naar een nieuwe collega.

Als werkgever zou ik dit meer waarderen dan iemand die niks zegt en dag 1 zegt dat die niet meer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34661
Ik zit nog in mijn proeftijd. Kan ik zomaar ontslag nemen?

De proeftijd in uw arbeidscontract is bedoeld als kennismakingsperiode. Daarom zijn veel regels tijdens de proeftijd wat minder streng. U mag bijvoorbeeld per direct, zonder opzegtermijn, ontslag nemen. Omdat u het werk of uw collega's niet leuk vindt of omdat u toch een betere baan kunt vinden. De reden doet er eigenlijk niet toe. Wel moet u de reden voor uw werkgever opschrijven als die daarom vraagt.

U mag zelfs al ontslag nemen voordat u met het werk begonnen bent. Maar als uw werkgever kosten heeft gemaakt om u aan te nemen (bijvoorbeeld voor een medische keuring of een psychologische test), dan kan hij die kosten op u proberen te verhalen.

Bedenk wel dat u meestal geen WW-uitkering krijgt als u zelf ontslag neemt en u nog geen andere baan hebt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:58

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Bedenk wel goed wat je zelf wil. Als het betere aanbod alleen in salaris is, dan zou ik er nog een keer goed over nadenken.
Wat wil je zelf, welke baan past beter bij jou?
Mogelijk zelfs als je met je werkgever contact opneemt met een mooi verhaal, dat je een nieuw aanbod krijgt.
Mooi verhaal is dan iets van: kan nu geld goed gebruiken, dus wat dat betreft moet ik jammer genoeg voor de nieuwe partij kiezen, maar eigenlijk spreekt dit werk/omgeving/sfeer/etc. mij beter aan... Als ze je graag willen hebben kan je waarschijnlijk wel een nieuwe aanbieding verwachten....

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Sypher schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:41:
Dat is het "risico" van de proefperiode. Als je een medewerker in zijn proeftijd betrapt op diefstal of iets anders wat niet kan, heb je hetzelfde: dan moet je ook een nieuwe medewerker zoeken omdat je die andere er op staande voet (in de proeftijd) heb uitgegooid.
Staat los van de proeftijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Jeroen V schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:43:
[...]

Staat los van de proeftijd....
Klopt. Een dringende reden is een dringende reden. Diefstal van de werkgever is in beginsel altijd een dringende reden, de proeftijd heeft daar op zich niets mee te maken.

Wel is het natuurlijk feitelijk zo dat er zich situaties kunnen voordoen die buiten de proeftijd de toets van de dringende reden misschien (net) niet kunnen doorstaan, terwijl de werkgever die situaties ín de proeftijd natuurlijk zonder meer zal aangrijpen om je eruit te lazeren.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 06-01-2010 16:19 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1