@DaLuca,
Ik herken het probleem dat jij hebt. Alhoewel ik me er niet van bewust ben dat er bij mij mogelijk ook een stroomstoring aan ten grondslag ligt.
Op mijn Philips 46PFL9705 heb ik in eerste instantie via HDMI 1 een Yamaha YSP4100 soundbar aangesloten. Werkt goed, bij beiden easylink c.q. HDMI-control ingeschakeld zodat ze met elkaar kunnen kwekken. Inschakelen TV betekent automatisch inschakelen soundbar en vice versa, ik hoef geen timers in te stellen om lip sync problemen te voorkomen en ik hab maar 1 afstandbediening nodig.
Toen kwam er een Philips BDP8000 speler bij. In eerste instantie aangesloten op HDMI 2 van de TV. Handig want beide kunnen met elkaar praten via easylink, dus ik kon het nog steeds met 1 afstandbediening regelen.
In deze configuratie kwam ik drie problemen tegen :
1) Het mislukken van de verbinding TV <--> Yamaha en daarom het overschakelen naar de interne speakers. Is af en toe op te lossen door Easylink, HDMI-ARC c.q. HDMI-control (willekeurig) in en uit te schakelen.
2) De TV stuurt het audio-signaal van de BDP alleen als stereo door naar de soundbar. Geen DTS of Dolby Digital. Is op te lossen met een aparte digitale coax kabel naar de soundbar maar dan moet ik met de afstandsbediening van de soundbar weer een andere ingang selekteren.
3) In het home-menu van de TV werden de functie icoontjes (instellingen, Net TV etc) van de BDP speler te pas en te onpas opgenomen danwel verwijderd.
Probleem 2 uiteindelijk opgelost door de BDP aan te sluiten op HDMI 2 van de soundbar. In eerste instantie met de easylink van de BDP ingeschakeld en weer met de problemen met de verschijnende en verdwijnende icoontjes. Toen de easylink van de BDP maar eens uitgeschakeld en dat had effect (probleem 3 ook weg). Sterker nog: probleem 1 komt vanaf dit moment ook niet meer voor.
Mijn indruk is dat de communicatie van de HDMI logica in de TV (google even op "HDMI instaport") zeer kieskeurig is of snel van de wijs wordt gebracht. Of dat Easylink (Philips marketing-term voor HDMI-CEC) niet goed overweg kan met een combinatie van CEC signalen van apparatuur van verschillende fabrikanten.
En misschien is het naar aanleiding van jou observatie na de stroomstoring ook mogelijk dat ik al vanaf het begin een stukje "rotte" electronica in mijn TV heb zitten.
Het enige dat ik jou kan adviseren is om eens te gaan experimenteren met verschillende aansluit combinaties waarbij je HDMI-CEC de ene wel en de andere maal niet inschakeld.
Succes,
Ben
DaLuca schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:55:
configuratie
tv: 7605
versterker: yamaha
Nadat ik een stroomstorinkje heb ervaren bij mij thuis ben ik een probleem rijker...
Mijn receiver is het hart (kpn, BR, computer) van mijn opstelling. Alles is aangesloten dmv HDMI's en HDMI 1 ondersteund ARC.
Zodra ik overschakel naar SmartTV op de tv zie ik dat de versterker overschakelt naar het goede audio kanaal. Echter bij bijvoorbeeld uitzendinggemist ontbreekt het geluid!
Easylink instellingen heb ik van voor naar achter gewijzigd zonder resultaat. Ik heb mijn opstelling opnieuw toegevoegd aan het menu van de tv.
Goede toevoeging aan bovenstaande is dat zodra ik de easylink op automatisch instel de tv tijdens het opstarten de volgende volgorde weergeeft van meldingen. "Overschakelen naar versterker" --> "Mislukt, TV speakers actief"
Wat doe ik fout? hebben jullie nog briljante ideeen? Vind het raar dat het na de stroomstoring is opgetreden. Alle apparaten zouden toch gewoon alles moeten onthouden. (dit betekend ook dat ik de hele set niet geheel uit mag zetten...)