Ik ben geïnteresseerd in een geluidskaart voor in mijn HTPC. Ik wil deze alleen gebruiken voor muziek en films. Ik had al een Club 3D Theatron op het oog, maar maakt het nou uit of ik de DTS of de DD versie heb voor gebruik met een Z-5500. Kan de DD versie ook gewoon DTS doorsturen uit films?
Het verschil tussen de DD en de DD/DTS versie zit hem in wat de kaarten kunnen decoderen:JoJo nl schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:51:
Kan de DD versie ook gewoon DTS doorsturen uit films?
Club 3D Theatron Dolby Digital:
Real-Time Dolby Digital Encoding; Dolby Digital en DTS pass through.
Club 3D Theatron Agrippa DTS
Real-Time Dolby Digital & dts Encoding; Dolby Digital en DTS pass through.
Zoals je ziet doen beide kaarten gewoon een Dolby Digital en DTS pass-through. Dus alles in bitstream naar de Z-5500 sturen. Verschil zit hem in het on the flyof real time decoderen: zo doet de DTS versie zowel Dolby Digital Live als DTS Connect waar de andere versie alleen Dolby Digital Live doet.
Maar voor alleen doorsturen zullen beide kaarten dus werken
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Nog een vraag, wat is het nut van een CD SPDIF en een CD In? En zijn er nog andere geluidskaarten in ongeveer dezelfde prijscategorie, die aan te raden zijn?
Anders eens zien naar een Xonar D1 (PCI) of DX (PCIe). Deze zijn ongeveer even duur als die Club 3D kaarten. Normaal zijn de analoge uitgangen op deze kaarten degelijk/goed en zou je eventueel het ding analoog kunnen aansluiten (heb je meer instel mogelijkheid zoals de sub crossover,...). Zit natuurlijk ook een optische uitgang op.
Als je optisch gaat aansluiten, heb je geen realtek onboard met optische uitgang? Normaal is dit toch genoeg?
EDIT: @JoJo die Xonar heeft CD in (aansluiting voor je cd drive), interne SPDIF out (geluid over HDMI bij een nVidia kaart) en een front audio connector (spijtig dat zoiets niet op alle kaarten zit!).
Als je optisch gaat aansluiten, heb je geen realtek onboard met optische uitgang? Normaal is dit toch genoeg?
EDIT: @JoJo die Xonar heeft CD in (aansluiting voor je cd drive), interne SPDIF out (geluid over HDMI bij een nVidia kaart) en een front audio connector (spijtig dat zoiets niet op alle kaarten zit!).
[ Voor 18% gewijzigd door _Silencer op 05-01-2010 15:46 ]
Ik heb ook een vraagje. Ik ben van plan om mij een degelijke HiFi installatie aan te schaffen. Maar ik wil ook veel films en muziek zien via een zelfgebouwde htpc (onder linux). Zit er dan veel verschil op de geluidskaarten als je de verwerking laat doen door een AV receiver?
Ik dacht aan spdif optisch (TOSLINK is dat zeker?) of spdif coaxiaal te verbinden met een AV receiver. Zit er dan veel verschil op de kwaliteit van de data die (digitaal?) doorgestuurd wordt?
Ik dacht aan spdif optisch (TOSLINK is dat zeker?) of spdif coaxiaal te verbinden met een AV receiver. Zit er dan veel verschil op de kwaliteit van de data die (digitaal?) doorgestuurd wordt?
Mijn moederbord zou wel een SPDIF out moeten hebben volgens de fabrikant (http://www.abit.com.tw/pa...2&pMODEL_NAME=KN9%20Ultra). Maar ik kan 'm nergens vinden._Silencer schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:44:
[ Voor 99% gewijzigd door JoJo nl op 05-01-2010 15:56 ]
@ZodiacQ
Gebruik gewoon de optische uitgang van je onboard, een geluidskaart kan je altijd nog kopen als je niet tevreden bent of problemen hebt.
@JoJo nl
Er zit gewoon een optische uitgang achteraan op je moederbord (zit wel een zwarte plug op tegen het stof).
Gebruik gewoon de optische uitgang van je onboard, een geluidskaart kan je altijd nog kopen als je niet tevreden bent of problemen hebt.
@JoJo nl
Er zit gewoon een optische uitgang achteraan op je moederbord (zit wel een zwarte plug op tegen het stof).
achter je blauwe koolblokje zie je een zwart puntje, dat lijkt op een spdif uitgang...
Edit: Silencer was eerder
Edit: Silencer was eerder

[ Voor 16% gewijzigd door Vendrom op 05-01-2010 16:03 ]
Dat zwarte stukje zit er bij niet op. Er staat alleen maar Opt-out1 op m'n moederbord.
[ Voor 83% gewijzigd door JoJo nl op 05-01-2010 16:31 ]
Klopt:_Silencer schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:03:
@JoJo nl
Hieronder een afbeelding waarop het duidelijk is te zien:Back Panel I/O
1 x PS/2 Keyboard, 1 x PS/2 Mouse
1 x S/PDIF Out
1 x Audio connector (Line-out, Line-in, MIC-in, Center/Subwoofer, Rear Surround, Side Surround)
4 x USB connectors, 1 x RJ-45 LAN Connector

Dus voor alleen DTS en Dolby Digital pass through zou je gewoon de optische S/PDIF uitgang van het moederbord kunnen gebruiken.
Zie post voor je, die zit er bij mij niet op. 
Dankjewel nog voor het aanmaken van dit topic
Dankjewel nog voor het aanmaken van dit topic
[ Voor 35% gewijzigd door JoJo nl op 05-01-2010 16:26 ]
Note:
Ik heb dit topic afgesplitst van Beste geluidskaart. Dit omdat het anders wat te veel naar topickaping ging neigen.
Ik heb dit topic afgesplitst van Beste geluidskaart. Dit omdat het anders wat te veel naar topickaping ging neigen.
Dat is apart, zou je dan niet de gewone Abt KN9 hebben of een eerdere versie zonder S/PDIF-uitgang?
Maar waar staat dan "Opt-out1" op je moederbord? Want dat zou dus duiden op een optische uitgang...
Ik heb even snel pics gemaakt. Sorry voor de iPhone kwaliteit. 
Boven dat blauwe stuk zitten 6 zilveren puntjes. Daar staat opt-out op, daarnaast is ook opt-in

En hier staat toch echt KN9 Ultra:

Ik kwam er net ook achter dat ik maar 1 Ethernet port heb ipv 2
Boven dat blauwe stuk zitten 6 zilveren puntjes. Daar staat opt-out op, daarnaast is ook opt-in

En hier staat toch echt KN9 Ultra:

Ik kwam er net ook achter dat ik maar 1 Ethernet port heb ipv 2
Gebeurt wel vaker dat ze één PCB hebben en daar voor verschillende versies dan wel opties/aansluitingen op zetten dan wel weg halen. Asus doet het wel vaker (klopt dus wel aangezien Abit van Asus is), maar dan wordt er veelal een sticker over de oude naam geplaktJoJo nl schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:05:
Ik had net de handleiding van de KN9 Series ingekeken en daaruit blijkt dat ik gewoon een KN9S heb. Alles komt overeen met een KN9S. Ik vind het alleen een beetje raar dat er KN9 Ultra op m'n moederbord staat...
Ik denk dat ik dan maar voor de Club 3D Theatron Agrippa DTS ga. Of zijn er nog andere goede alternatieven?
Pagina: 1