Toon posts:

Beste geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey Tweakers,

Ik heb zelf een Sound Blaster Audigy LS 24-bit en de Logitech Z-5500, zoals de meeste wel weten deze kaart kan niet alles uit mijn speakers halen en bovendien wil ik mijn speakers aansluiten m.b.v. een digital output (het liefst Toslink). Zelf heb ik al een geluidskaart op het oog, namelijk de Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 (http://www.alternate.nl/h....html?articleId=-1062630&). Maar ik zie veel positieve reviews en ook een aantal negatieve reviews.

Ik ben niet echt een computer gamer, ik game meer op me xBox ^^. Wel ben ik iemand die heel erg veel van films houdt. Vandaar dat ik ook vooral HD films heb met DTS en DD, dus het zou handig zijn als mijn geluidskaart dit ondersteund (zoals de Theatron), maar de Z-5500 heeft zelf ook een decoder ervoor (toch?) heb ik dan wel een geluidskaart nodig die dit ondersteunt?

Daarnaast houd ik ook erg veel van muziek en zou het geweldig zijn als mijn kaart daar ook goed mij overweg kan? Kan iemand mij vertellen welke kaart het best voor mij zou zijn?

Alvast bedankt!

P.S.: Ik draai Windows 7, dus het zou fijn zijn als de driver support ook goed is (want met de 'goedkope' Creative kaarten heb ik geen goede ervaringen).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-Fi Fata1ty of xtreme gamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
Volgens mij maakt het weinig uit wat voor kaart je neemt als hem toch via de digitale uitgang aansluit. Het enige wat de kaart dan doet is het geluid direct digitaal doorsturen naar je z5500. Als je een analoge output neemt zal de geluidskaart eerst het geluid van digitaal naar analoog omzetten, waarbij je dus flink verschil in kwaliteit tussen verschillende kaarten kunt horen. Zover ik weet is dit niet het geval bij een digitale output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrCostanzo schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:22:
Volgens mij maakt het weinig uit wat voor kaart je neemt als hem toch via de digitale uitgang aansluit. Het enige wat de kaart dan doet is het geluid direct digitaal doorsturen naar je z5500. Als je een analoge output neemt zal de geluidskaart eerst het geluid van digitaal naar analoog omzetten, waarbij je dus flink verschil in kwaliteit tussen verschillende kaarten kunt horen. Zover ik weet is dit niet het geval bij een digitale output.
Oke, dus het moet niet zo veel verschil maken welke kaart ik pak zolang ik hem maar digitaal aansluit? Hmm wel vreemd maakt het dan ook niets uit of je kaart DD en DTS ondersteunt?

Mieleman:
De xtreme gamer heeft geen optical out en de fata1ty vind ik te duur ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:30:
[...]

Oke, dus het moet niet zo veel verschil maken welke kaart ik pak zolang ik hem maar digitaal aansluit? Hmm wel vreemd maakt het dan ook niets uit of je kaart DD en DTS ondersteunt?

Mieleman:
De xtreme gamer heeft geen optical out en de fata1ty vind ik te duur ^^
Zolang je die Z 5500 set gebruikt, maakt het inderdaad weinig uit. HiFi zal het dan toch nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 13:44

The Zep Man

🏴‍☠️

MrCostanzo schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:22:
Volgens mij maakt het weinig uit wat voor kaart je neemt als hem toch via de digitale uitgang aansluit.
Tenzij je 5.1 over de digitale uitgang wilt sturen tijdens het spelen van spellen. Dolby Digital Live of DTS Connect is dan wel gewenst.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
DD en DTS ondersteuning maakt wel weer uit, maar hier heb ik weinig ervaring mee, ik weet wel dat het voor de kwalitiet an sich bij bijvoorbeeld mp3tjes het geen verschil met maken welke geluidskaart je neemt als je digitaal aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Zep Man schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:42:
[...]
Tenzij je 5.1 over de digitale uitgang wilt sturen tijdens het spelen van spellen. Dolby Digital Live of DTS Connect is dan wel gewenst.
Mwa ik speel bijna geen spellen (op mijn pc), maar ik kijk te veel films :P Ik neem aan dat het geluid daarin bijna hetzelfde werkt of zit ik helemaal verkeerd? Maar zal de Theatron voldoen aan mijn eisen of is er een kaart die een betere prijs/kwaliteit verhouding levert in mijn situatie.

Gustav Mahler:
HiFi genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb sinds eergisteren een Theatron Agrippa DTS in mijn systeem. Ik had hiervoor een audigy 2 ZS. Ik hoor het verschil tussen de kaarten goed. De Theatron Agrippa heeft een heldere en mooiere toon en heeft ook wat meer bas. Ik heb het idee dat mijn oordoppen tekort schieten. Ik heb nog niet veel games gespeeld, maar ik heb wel het idee dat hij iets minder is in games dan de audigy.

Ik moet hierbij opmerken dat ik geen digitale uitgang gebruik. Ik heb mijn geluidskaart aan creative 630 oordoppen hangen. De theatron heeft erg goede componenten om digitaal naar analoog om te zetten. Dit is een van de grote voordelen van de kaart. Ik denk dat je niet gek veel verschil maakt als je alleen de digitale uitgang gebruikt. Je hebt er alleen wat technieken bij, zoals DTS en Dolby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17

FeaR

In GoT we trust

Leuke van die Agrippa kaart is dat deze dus on the fly DTS en Dolby Digital kan maken door software als DTS Connect en Dolby Digital Live. Dus in games heb je dan wel meerkanaals digitaal geluid.

Verschil tussen games en films is dat films een standaard codec aan boord hebben met daarin Dolby Digital en/of DTS. Deze codec is vast aangezien er niets interactiefs is aan een film. In games ben je vrij om te doen wat je wilt en kan een vaste codec dus niet. Dus in games wordt telkens berekend waar je bent, wat je doet en waar dan het geluid vandaan moet komen. Elke pc kan dit analoog wel doen en als je je Z-5500 dan analoog aansluit heb je gewoon 5.1 geluid (al dan niet digitaal). Om digitaal 5.1 geluid te krijgen moet je geluidskaart dus beschikken over iets wat on the fly digitaal geluid maakt. En dat kan dus met Dolby Digital Live of DTS Connect.

Maar als je alleen DTS en Dolby Digital wilt krijgen door DVD te kijken dan is elke geluidskaart met digitale passthrough al meer dan genoeg. Sterker nog: de meeste moederborden hebben al zo'n functie. Het digitale signaal wordt dan bitstream doorgestuurd naar de Z-5500 om het daar pas te decoderen en uit de speakers te laten klinken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:31:
Leuke van die Agrippa kaart is dat deze dus on the fly DTS en Dolby Digital kan maken door software als DTS Connect en Dolby Digital Live. Dus in games heb je dan wel meerkanaals digitaal geluid.

Verschil tussen games en films is dat films een standaard codec aan boord hebben met daarin Dolby Digital en/of DTS. Deze codec is vast aangezien er niets interactiefs is aan een film. In games ben je vrij om te doen wat je wilt en kan een vaste codec dus niet. Dus in games wordt telkens berekend waar je bent, wat je doet en waar dan het geluid vandaan moet komen. Elke pc kan dit analoog wel doen en als je je Z-5500 dan analoog aansluit heb je gewoon 5.1 geluid (al dan niet digitaal). Om digitaal 5.1 geluid te krijgen moet je geluidskaart dus beschikken over iets wat on the fly digitaal geluid maakt. En dat kan dus met Dolby Digital Live of DTS Connect.

Maar als je alleen DTS en Dolby Digital wilt krijgen door DVD te kijken dan is elke geluidskaart met digitale passthrough al meer dan genoeg. Sterker nog: de meeste moederborden hebben al zo'n functie. Het digitale signaal wordt dan bitstream doorgestuurd naar de Z-5500 om het daar pas te decoderen en uit de speakers te laten klinken.
Oke bedankt al mijn vragen zijn opgehelderd en dan is de Theatron een goede aankoop voor mij :). Mag een slotje op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17

FeaR

In GoT we trust

Zodra een vraag beantwoord hoeft er niet perse een slotje op een topic gezet te worden.
Wij doen hier dus niet aan QATC. Reden is dat je bijvoorbeeld in hetzelfde topic verder kan gaan mocht je toch nog vragen hebben of misschien hebben anderen nog wel een aanvulling op eerdere posts.

Indien er niet meer gepost wordt in een topic zakt deze zelf naar beneden in de topiclijst en verdwijnt dan uit het zicht :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1