Toon posts:

Waterkoeling aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een waterkoeling samenstellen voor mijn PC omdat ik mijn luchtkoelers en het bijhorende lawaai wat moe ben. En ook natuurlijk om wat met die i7 te kunnen spelen aangezien deze saaie 955 BE met niets over de 3.6 te krijgen is... uitgespeeld dus :(

Specs:
GA-EX58-UD5, i7, 5850 XF

Nu dacht ik aan een systeem dat stil was, maar toch voldoende krachtig. Waarschijnlijk dus 1000-1200RPM fans zoals de Noctua P12.

Qua radiator kom ik meteen bij de Swiftech MCR320 uit dankzij deze round-up. Goede prestaties met lage cfm fans en een prijs die tot 30% lager ligt als de directe concurrentie.
Anderzijds is de XSPC RX360 nog ietsje beter maar ook wat duurder.

CPU block zal dan een Apogee XT worden. Welke fittings bedoeld men nu met: "The Apogee™ XT ships pre-installed with chrome plated high flow 1/4" BSPP x 1/2" Eurostyle barbs."

Welke VGA koeling zou ik kopen voor mijn Xfire? Wat zijn de verschillen tussen al die EK blokken? (Ik heb 2x 5850 van Sapphire.)

Ik denk niet dat het nut heeft om ook de mosfets en de NB mee in de loop te brengen?

Ook bij de pompen is er weer zoveel keuze... Ik weet al niet goed welke pomp ik moet hebben, laat staan welke top erbij hoort.

En welke fittings moet ik nu gebruiken ism welke darmen?

Ik had zo wel al een ideetje van alles, maar ik dacht het hier eerst eens na te vragen zodat alles mooi past en niet lekt of toeplooit :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

1/2" fittings met 1/2" slang, of 3/8 fittings met 3/8 slang. 3/8 slang is makkelijker in je kast weg te werken. afhankelijk van welke pomp en blokken je koopt is meestal t makeklijkste de keuze te maken.

ik heb zelf 2 stuks xspc rs240 met 4 800 rpm fans, heel erg stil, en geeft (iig voor mij) meer dan voldoende koelvermogen. waarschijnlijk gebruikt jouw setup een stuk meer, dus je zult zelf ff moeten uitvissen welke het beste is, die roundup is inderdaad een goede start.

qua pomp, ik heb zelf een liang ddc, die is erg krachtig en als je em met rubbers monteert, erg stil. als je em koud op het metaal van je kast zet, resoneert ie behoorlijk, minder prettig.
tegenwoordig ben je voor 2 tientjes meer beter af met de D5, die schijnen iets stiller te zijn (en ze zijn instelbaar in rpm)

waterblokken moet je zelf weten, nickel blijft langer mooi, das zo'n beetje het enige voordeel. ik zou acetal kiezen, geen goede ervaring met plexi/doorzichtige watercooling onderdelen.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:13:
Ik wil een waterkoeling samenstellen voor mijn PC omdat ik mijn luchtkoelers en het bijhorende lawaai wat moe ben. En ook natuurlijk om wat met die i7 te kunnen spelen aangezien deze saaie 955 BE met niets over de 3.6 te krijgen is... uitgespeeld dus :(

Specs:
GA-EX58-UD5, i7, 5850 XF

Nu dacht ik aan een systeem dat stil was, maar toch voldoende krachtig. Waarschijnlijk dus 1000-1200RPM fans zoals de Noctua P12.

Ook bij de pompen is er weer zoveel keuze... Ik weet al niet goed welke pomp ik moet hebben, laat staan welke top erbij hoort.

En welke fittings moet ik nu gebruiken ism welke darmen?

Ik had zo wel al een ideetje van alles, maar ik dacht het hier eerst eens na te vragen zodat alles mooi past en niet lekt of toeplooit :)
Heb je de eerste post gelezen van deze thread, [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes ?
Daar staan al veel dingen besproken die je nu vraagt.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je al een kast waar de waterkoeling in komt?
als je een 240mm radiator neemt en hem bovenin wilt hebben moet je meestal 1 hebben van 3cm max dikte anders past het niet met fans (die wil je eronder hebben namelijk naar buiten blazend).

Tacens fans heb ik laatst bij iemand op een waterkoeling gehoord (naja niet eigenlijk), zijn erg stil en deden ook nog een indrukwekkende airflow. (zeker 40cfm+).

Koelblok voor de Gpu zou ik een klein blok nemen (maze 4 ofzo), en dan losse blokjes kopen voor het geheugen/mosfets vga.

NB etc hoeft niet gekoeld, als je maar wel minimaal 1 fan in de kast houdt voor wat airflow (geheugen houdt er ook wel van als je flink overklokt).

Haf 922 ofzo is wel een aardig kastje in dit opzicht, top fan naar de zijkant en je hebt genoeg koeling.

Sowieso nergens plexi glas gebruiken behalve bij het reservoir, het is te kwetsbaar.
Pomp Lian li, of swiftech 350 ofzo, opvoerhoogte is de key om op te letten.

Eigenlijk vind ik ook dat je naar het waterkoeling topic moet verhuizen, maar heb het nu al getypt dus post het maar :P

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Blord schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:38:
[...]

Heb je de eerste post gelezen van deze thread, [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes ?
Daar staan al veel dingen besproken die je nu vraagt.
Ja, zit er met m'n hoofd wat minder bij. Getuige daarvan dat ik nog niet eens besefte dat het bij die Swifty om 'n binnenmaat ging om die 1/2" in te vijzen 8)7

Bij de EK's is gewoon veel keuze, maar als acetal op zich even goed koelt dan is dit m'n keuze. Ik weet nog hoe mijn plexi Maze4 eruitzag na een tijd ;(

Ik werkte vroeger steeds met 1/2", maar een 3/8" is natuurlijk makkelijker in te passen. Hoewel dat nu geen probleem is aangezien ik voor deze koeling mijn Lancool K7 buitengooi en een Lian Li full tower koop. Een A71 of iets in die aard.

De northbridge is makkelijk te koelen met een goede compound en wat airflow. En de mosfets zullen het ook moeten stellen met de standaardkoeling. Met 1/2" moet ik toegevingen doen omdat ik graag stugge darmen heb. Bovendien voldoet de OEM oplossing hier perfect.

Eigenlijk is m'n enige vraag nog de pomp en eventueel bijhorende top. Ik werkte vroeger namelijk met een systeem met groot res. (AXP1700+ days :9~ )

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 11:10

Lemmy18

H2O-cooling addict

als je een i7 en crossfire wil koelen zal je imho wat meer dan een RX360 nodig hebben me dunkt, je kan dan miss opteren voor een dikke quad radiator a la RX480/TC PA120.4 ...

Qua pomp zou ik indien je veel flow wilt, optren voor een een laing DDC 18w en indien mogelijk de 3.25 versie
voor je pomp neem je miss best een top om de prestaties nog wat meer omhoog te krikken EK X-top V2 is geloof ik volgens de laatste test die ik zag de beste, watercool heeft er nu ook uit, maar ik ben nog geen testresultaten tegengekomen

blokje voor je cpu, HK3.0 of ek Supreme HF, nieuwe performancekoningen !, toch die laatste, de HK kennen we al even.

Fans => Yate loon !

Qua gpublokken zijn fullcoverblokken leuk, Nickel + Acetal is wel mooi, nadeel aan fullcoverblokken, ze verkocht krijgen is een ramp (krijg mijn ek fullcovers voor 4870 niet weg ...)

qua slangenmaat is 3/8 leuk, maar 3/8-5/8 OD is nog leuker, deze hebben een dikkere wand en zijn daardoor flexibeler, zoals het zelf al zegt, binnendiameter van 3/8 slangen (10mm en buitendiameter van 16mm, dus de wand is 3mm dik, dat levert heel wat extra flexibiliteit op ;)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Pagina: 1