Toon posts:

Verschillende vragen: Data Recovery; Booten van IDE; BSOD.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na zoeken op GOT kwam ik op verschillende topics waar enige programma's gediscussieerd werden.

Windows XP Pro

De problemen zijn onstaan door deze stappen

1 Ik start mijn pc op, krijg na de gewone windows laadscherm een BSOD die zichzelf heel kort laat zien. Ik kon er ongeveer uit maken: buffer corrupt...
(aangezien ik mijn boot.ini door een virus al een keer was kwijtgeraakt, maar hij wel normaal bleef opstarten, heb ik besloten om windows toch maar opnieuw te installeren.)

2 Ik start de pc op met de Windows XP installatie cd en heb 3 (1 SATA 1000GB, 1 SATA 250GB en 1 IDE 300GB) schijven in mijn computer. De IDE schijf was gelukkig leeg, dus dit leek mijn beste optie
(aangezien een oude windows xp installatie cd nog niet grotere schijven kan lezen dan 130gb en mijn schijf 300gb was, wilde ik deze formatteren op deze grootte en later met schijfbeheer de schijf "verlengen" tot 300GB)

3 Ik wil de IDE schijf formatteren. Plotseling formatteert het windows installatieprogramma ook mijn 1000gb SATA schijf waarop al mijn belangrijke bestanden stonden. Ik druk hierop meteen op de UIT knop, formatteren stond al op 20%.

4 Ik koppel beide SATA schijven los om vervolgens de windows installatie te vervolgen. Dit keer formatteert hij goed (130GB) en reboot de computer nadat de windows installatie van de cd klaar is. Vervolgens geeft het bios aan: reboot and select proper boot device or insert proper media.
(Hierbij stond in de bootinstellingen: Boot1: CD, Boot2: HDD - IDE 300GB, deze verandert in Boot 1: HDD - IDE 300GB en Boot2: none. Na verandering in de bios geeft hij -"reboot and select proper boot device or insert proper media"- nog steeds aan)

5 Ik koppel de 250GB Sata schijf aan, en de IDE schijf los, vervolgens start ik de windows installatie. Formatteer weer op 130GB en alles verloopt vlekkeloos. Na de windows installatie van de cd, vervolgt de installatie zich op de HDD en start windows op. Na de SP2 update herkent schijfbeheer (rechterklik op deze computer, beheren, schijfbeheer) de rest van mijn Sata schijf en deze kan ik ook zonder problemen "verlengen" tot 250GB)

6 Ik koppel de 300GB IDE en 1000GB SATA schijf weer aan, en de bios wil het windows scherm nieteens tonen. Na enig los- en aankoppelen, bleek de IDE schijf hier voor de problemen te zorgen. Zonder de IDE schijf kan windows wel normaal opstarten (let op, de bootinstellingen in de bios stonden constant op Boot1: HDD - Sata 250GB.)

7 Ik koppel nu alleen de 250GB SATA (windows) en de 1000GB SATA aan. Schijfbeheer van windows geeft: 128GB (in orde en actief) 803,51GB (niet toegewezen).

Mijn vragen:
- Hoe kan ik het beste mijn data in 1x terughalen van mijn 1000GB schijf. Ik durf hier nu niets aan te doen,
omdat ik weet als ik nu iets fout doe, al mijn data kwijt kan zijn of in ieder geval corrupte data terugkrijg ...
(dit komt door ervaring met Getntfsdataback)

- Hoe kan het dat mijn computer niet normaal kan booten van een IDE schijf? (hier snap ik helemaal niets van)

- Hoe kan het komen dat ik mijn BSOD kreeg van buffer corrupt? en hoe kon ik dit oplossen?

Specificaties
Moederboard: Asus P5QL-CM
Processor: Intel C2D E8400
Videokaart: GF 9600GT
HDD's: Maxtor 6L250S0, WDC WD10EVDS (1000GB), Samsung HD300LD
Windows: Windows XP Pro SP1 installatie CD

Hopelijk kan iemand mij met mijn vragen helpen. Het belangrijkste is toch het data terughalen, de rest kan ik me alleen aan ergeren hoe dit nou gekomen is en hoe dit in de toekomst te verkomen is...

Tot zover weet ik dat:
Bij de windows installatie voorkomen dat schijven aangesloten zijn die niet nodig zijn tijdens de installatie. Dus alleen de schijf aansluiten waarop windows komt. Dit om fout formatteren en schijfbenaming (C:, D:) te voorkomen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je xp cd gaan slipstreamen zodat je grote schijven kan zien tijdens installatie!

Tijdens installatie kon je niet de goede boot apparaat vinden.
Bij een asus moederbord had ik dit ook, ik koos een boot apparaat, na save en reboot, moest ik weer in de bios gaan en de 2e keer alles goed zetten, dan was het pas goed.

Om boot device te kiezen kun je ook dmv f12, f11, f8, (zie op het bios scherm welke), direct naar de hd/cd rom gaan, je krijgt eem lijst met welke boot apparaat je wilr hebben. Dit is eenmalig.

Zet je xp op de sata schijf, dit is sneller.(1000 Gb).

Xp formateerd niet alle schijven tijdens installatie, dus of je hebt het zelf gedaan, of je xp cd doet geautmatiseerd installeren.

6
2x xp installeren op een pc kan problemen opleveren, boot je van de goede hd?

7
Je xp cd sleapstreamen met de nieuwste update's.

Terughalen data.
Zie forum Thematopic: Datarecovery
Beste eerst een backup maken van je hd.(extra hd)
Dan hd recoveren naar een ander hd(extra hd).

Niet booten van ide, kontroleer de bios vermoed ik, misschien driver van ide aansluiting, hoewel windows hier een algemene driver voor zou moeten gebruiken. Daarom hier niet xp op zetten, sata is sneller.

Bsod kan van alles zijn , virus, software, geheugen etc, dit moet je dus testen.(zie forum hoe anderen dit doen, en op overclocking gedeelte vind je software om pc te testen voor stability.

Los 1 probleem tegenlijk op, nu heb je een gigantische lijst.
En nu kun je niks proberen om op te lossen omdat je van alles weer gewijzigd hebt.