PC wil niet booten voor ik aan sata kabels heb lopen wroeten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
-na nieuwe ervaringen heb ik deze post totaal ge-edit, er waren toch geen reacties-

Steeds als ik mijn Ubuntu Karmik PC reboot na het updaten start mijn computer niet meer op. Althans, grub start netjes op en laat de opties zien, maar als ik een optie kies (en splash voor het gemak uitzet anders blijft het scherm zwart) staat er dit en blijft de computer met een blinkende niet-reagerende cursor stil staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[ 0.000000] NR_IRQS:2304 nr_irqs:424
[ 0.000000] Fast TSC calibration using PIT
[ 0.000000] Detected 2399.225 MHz processor.
[ 0.001299] Console: colour VGA* 80x25
[ 0.001305] console [tty0] enabled
[ 0.004000] Calibrating delay loop (skipped), value calculated using timer frequency.. 4798.45 BogoMIPS (lpj=9596900)
[ 0.004000] Security Framework initialized
[ 0.004000] AppArmor: AppArmor initialized
[ 0.004000] Mount-cache hash table entries: 512
[ 0.004000] Initializing cgroup subsys ns
[ 0.004000] Initializing cgroup subsys cpuacct
[ 0.004000] Initializing cgroup subsys memory
[ 0.004000] Initializing cgroup subsys freezer
[ 0.004000] Initializing cgroup subsys net_cls
[ 0.004000] CPU: Trace cache: 12K uops. L1 D cache: 8K
[ 0.004000] CPU: L2 cache: 512K
[ 0.004000] CPU: Physical Processor ID: 0
[ 0.004000] CPU: Processor Core ID: 0
[ 0.004000] mce: CPU supports 4 MCE banks
[ 0.004000] CPU0: Thermal Monitoring enabled (TM1)
[ 0.004000] Performance Counters: no PMU driver, software counters only.
[ 0.004000] Checking 'hlt' instruction... OK.
[ 0.019640] ACPI: Core revision 20090521

De BIOS laat alle schijven netjes zien. Boot ik via USB of Cd, dan kan ik mijn schijven gewoon mounten en erop schrijven. En het vreemde is: Als ik de kast open haal, de sata kabels uit de (3) harde schijven trek, er weer in stop en reboot, dan doet ie het meestal weer Er lijkt geen touw aan vast te knopen en na een willekeurige greep handelingen doet ie het weer, soms na een uur soms na een dag.

Wooot?

[ Voor 112% gewijzigd door Sando op 22-01-2010 17:51 . Reden: nieuwe info ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
-Schopje na update-

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 00:38
Heb je een bios update geprobeert? Verander je soms de volgorde van de sata kabels wanneer je hebt gerommeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb de recentste bios, en ik verander de volgorde niet.
De routine is inmiddels voorspelbaar, kast open, elke kabel er even uit en weer in, en hij boot weer!

Misschien is dat met die update een sterk geval van toeval. Dan is het alsof de computer bij lang aanstaan iets niet meer kan waar de grub2 beta naar vraagt waardoor je dit krijgt. Alsof er constant een lading op de kabels staat die bij even loshalen wegvalt waardoor de boel weer normaal doet. Ja ik speculeer maar wat geks, want dit is erg raar van mijn computer.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik had er een poosje geen last van en nu opeens weer wel, zonder update of wat dus dat was pure toeval.
Maar nu kom ik niet meer door het booten heen, ook niet na kabelgewroet en ook niet in recovery mode.

Mijn computer moet opwarmen of afkoelen of een dag zonder stroom of even een klap krijgen ofzo, en op een willekeurig moment doet ie het weer.

Wat is er toch aan de hand? ;( :?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

probeer eens te booten met kernel parameter 'acpi=off'
Dit kun je in grub doen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Sando schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:50:
Ik had er een poosje geen last van en nu opeens weer wel, zonder update of wat dus dat was pure toeval.
Maar nu kom ik niet meer door het booten heen, ook niet na kabelgewroet en ook niet in recovery mode.

Mijn computer moet opwarmen of afkoelen of een dag zonder stroom of even een klap krijgen ofzo, en op een willekeurig moment doet ie het weer.

Wat is er toch aan de hand? ;( :?
Als het nou je TV was wat zou je dan denken?
Hoogstwaarschijnlijk gewoon kapot en dan moet je gaan zoeken;
kabels wisselen
HDD wisselen
Mobo wisselen

En dit lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Pc op een geaarde stopcontact?

Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, dus printer, usb sticks etc, in de pc ook indien mogelijk.
Misschien dat er hardware niet goed werkt, door het weghalen weet je welke het is.

Andere voeding gebruiken om te testen of het hier aan ligt(probeer te lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK heb 't zelfde probleem in Windows gehad, lag aan de slechte kwaliteit sata kabels die ik bij m'n Asus bordje kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

S-ata kabels vervangen, soms zijn de goedkope S-ata kabels naar twee keer inpluggen al kapot of verbogen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik ben nu weer thuis dus ik wilde jullie bedanken voor alle suggesties want ik had nog niet alles geprobeerd. Ik had de computer kapot achter gelaten omdat ik weg moest dit weekend.

Twee van de drie gebruikte satakabels zijn inderdaad cheap en acpi=off klinkt als een goed probeerbegin omdat het (gebrek aan) gedonder ook begint bij een message over acpi.

Mijn voeding is al vijf jaar de shit maar wie weet, toevallig is vorige week de voeding van mijn andere computer ermee gekapt terwijl die het ook drie jaar deed.

Maar... nu kom ik thuis en ik zet de computer in de ijskoude kamer aan, en hij start weer gewoon op!

Het zal ongetwijfeld weer gebeuren, weet alleen niet of het morgen of volgende maand is. Dan heb ik alvast wat dingen om te proberen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gebeurt het altijd, of alleen als je een reboot doet? Misschien dat dat het probleem is. Een cold boot gaat wel goed, maar een warm boot niet.
Ik had met mijn PC (geen idee of ik het nog steeds heb) het probleem dat hij niet normaal wilde starten (cold of warm) tenzij ik een toets op m'n toetsenbord drukte. Windows had hier last van, hij wilde gewoon niet starten (splash scherm). Aansluiting verandert van USB naar PS/2 en werken.
Wie weet, misschien het een zelfde soort idioot punt. Wroeten aan je SATA kabels doe je neem ik aan als de PC van spanning is (iig uit).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hero Of Time schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:26:
Gebeurt het altijd, of alleen als je een reboot doet?
Ik heb alles geprobeert. Gewone reboot, uit/aan, stroom eraf, zelfs stroom er een halve dag af, niets leek te helpen. En na een weekendje weg deed ie het weer.

Ik heb dus ook gewoon een idioot probleem. Het lijkt erop dat ik weer eens iets met een geheime handleiding heb. Dat heb ik niet gehad sinds mijn Pentium 75. Die crashte ook altijd, maar het geheim was om hem even een uurtje gecrashed aan te laten en daarna kon je hem rebooten en de problemen waren weg.
Wroeten aan je SATA kabels doe je neem ik aan als de PC van spanning is (iig uit).
Wel als de computer uit is, maar gewoon nog spanning op het mobo. Neh.. als mijn computer niet lief is ben ik dat ook niet altijd. "Russische fix" wil nogal eens helpen bij problemen die ik heb. Maar in dit geval dus niet. :P

Besides, sata is wel hotpluggable.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
random gok: zit-ie wel in een geaard stopcontact?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee. Al 20 jaar zitten mijn computers ongeaard. Nooit problemen gehad. Maar inderdaad, hij zit niet in een geaard stopcontact.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verklaard nog niet waarom het bij een reboot niet meer door wil starten. Je zou met ongeaard eerder random crashes verwachten.

Ik zie even niet welke parameters je gebruikt (of juist niet gebruikt) bij je uitvoer. Als je er nog 'quiet' bij hebt staan, haal dat eens weg en kijk wat je krijgt. Hopelijk meer informatie en een reden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Volgens mij was dat zonder quiet (en zonder splash) maar de eerst volgende keer dat ie het weer doet zal ik eerst zeker zijn dat ik ook output zonder quiet heb voordat ik met kabels en voeding ga wisselen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Pas anders je /boot/grub/menu.lst even aan, zodat je splash en silent weghaalt. Zou zo eens kunnen dat je het een keer vergeet, en hij weer vastloopt, dat je nog geen foutmelding hebt....

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
/boot/grub/menu.lst bestaat niet meer (grub 2). Maar los van dat, goed punt!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik had het vandaag weer, exact de zelfde melding.

En met de tip van H!GHGuY kan ik booten.
H!GHGuY schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:54:
probeer eens te booten met kernel parameter 'acpi=off'
Eindelijk een makkelijke fix :D Maar het is natuurlijk een workaround. Waarom zou acpi zorgen voor een eens-in-de-zoveel-tijd bootfailure? Ik wilde verder zoeken naar kabels, hardware en had al een andere voeding klaar, maar nu boot ie weer gewoon zonder acpi=off. Lastig vergelijken.

Niettegeleuven :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
-update-

Ik dacht dat er geen andere hardware was aangesloten, het betrof een server die ergens weggestopt staat, maar ik kwam er onlangs achter dat er toch nog een usbstick achterin zat. Als ik deze weghaal krijg ik de foutmelding niet! Ik heb ook nog een cardreader liggen dus ik probeerde natuurlijk even te booten met dat ding in de usbpoort, weer de zelfde foutmelding.

Twee dingen vallen op:
  • Inmiddels krijg ik altijd de foutmelding wanneer een van deze usbapparaten is aangesloten
  • Vroeger was dit geen probleem
Goed ik weet inmiddels dankzij jullie hulp dat ik er omheen kan werken met de bootoptie noacpi. Of gewoon de usb's ontkoppelen. Nu vraag ik me twee dingen af:
  • Wat doet acpi precies usb related, en wat is het nadeel om dit uit te zetten? Ik dacht dat het alleen over hdd's, videokaart etc ging (slaapstand, standby etc., welke ik toch nooit gebruik, dus als dat alles is, is er geen nadeel)
  • Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Gaat mijn computer langzaam kapot?

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 15-02-2010 10:24 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja onze desktop thuis wilde ook niet starten wanneer de printer (usb) was aangesloten. Die loskoppelen en hij boot wel. Geen idee wat er aan te doen is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Tsurany schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:32:
Tja onze desktop thuis wilde ook niet starten wanneer de printer (usb) was aangesloten. Die loskoppelen en hij boot wel. Geen idee wat er aan te doen is.
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je printer zich als mass storage device presenteerd (cardreader erin?) en de bios van USB wil booten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik lees "sata kabels wroeten" en "niet booten" in één zin. Dan vrees ik al het ergste voor die @#$%^&*(() sata kabels, hoe vaak die bij mij niet al kapot zijn gegaan :(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-10 09:16
psy schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:26:
Ik lees "sata kabels wroeten" en "niet booten" in één zin. Dan vrees ik al het ergste voor die @#$%^&*(() sata kabels, hoe vaak die bij mij niet al kapot zijn gegaan :(
ik heb er al 4 versleten in 2 jaar.
en ik loop niet in mijn case te wroeten ofzo.

Sterker nog, als ik nu een probleem met pc heb is 1e wat ik check of de satakabels nog goed zijn. Kan zoveel vage problemen veroorzaken.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Maar even voor de duidelijkheid, die Satakabels hadden er dus eventually niets mee te maken. :)
Nog steeds kan ik het niet verklaren though..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1