Toon posts:

[Projector] Barco Data 801s

Pagina: 1
Acties:
  • 1.624 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Vermits ik al lange tijd bezig ben met audio (en dan vooral in stereo) wou ik der nu ook wel eens een goed scherm bij gooien daar ik al jaar en dag op een zeer oud SABA tvtje kijk. Recentelijk heeft deze de geest gegeven en ben ik wat opzoekingswerk gaan doen ivm projectoren.

Na lang zoeken en afwegen ben ik bij CRT projectoren gekomen omdat ik denk dat dat het beste bij mij past, ik heb er de plaats voor en niemand die het kreng lelijk zal vinden daar ik daar zowat mijn plan mee kan trekken en ik een dedicated ruimte heb. (Ook heb ik een boon voor oude en vooral analoge toestellen)

Ik heb voor een zeer mooie prijs (350 euro) een barco data 801s kunnen kopen met slechts 1000 uren op de beeldbuizen. Ik heb hem terplaatse snel even getest en alles zag er goed uit. Thuisgekomen, direkt een oude dvd speler op aangesloten via SVHS en het ding werkte goed (na een uurtje calibreren met de testschermen).

Maar telkens ik direkt de RGBHV 5-polige coax aansluit -> direkt op m'n PC werkt het niet. De bron wordt zogezegd niet gevonden, terwijl de beide SVHS 'en het perfect blijken te doen.

Heeft iemand een idee van wat ik of het toestel verkeerd doen? Kan ik het uberhaupt direkt aansluiten of hoort daar een scaler/line doubler tussen te zitten vooralleer de Barco het snapt?

Alvast bedankt voor de hulp :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46
Je moet de sync op negatief zetten, in de drivers van de videokaart, of anders met een programma als powerstrip. Ik draai een Data 800 op 1280x720 op 75Hz, dat is echt een zware verbetering t.o.v. svideo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Hewel, dat las ik ook al maar dat op mijn graka vind ik niet en ik geraak niet wijs uit powerstrip, zou je me dat laatste eventueel eens kunnen uitleggen aub?

Dank.

Of waar ik eventueel die setting op de graka kan vinden (werk met win 7)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Wel opletten met inbranden hé met een CRT projector. Vooral als je je PC er aan hangt en je bijv. eventjes wegloopt en het ding vergeet uit te zetten :P

Verwijderd

Topicstarter
En plots, vond ik het. Na lang zoeken stoote ik op die instellingen in de graka config en hij werkt nu perfect op 1024*768 @ 75 hz.

Na de Barco weer volledig heringesteld in z'n on-screen menu moet ik zeggen dat het beeld echt prachtig is en weg zijn die afschuwelijke lijnen die ik met svhs had.

Valt daar trouwens nog meer uit te halen dat de resolutie en Hz. waar ik nu op draai?

Hartelijke dank,

• ShittyOldMan
Niet veel, grote verbeteringen zijn nog een goed scherm (indien breedbeeld ook breedbeeld resolutie), zwarte achtergrond achter het scherm en 'masking' voor 2.35:1 films (google)
Bij mij moet de projector ook altijd even opwarmen, de convergentie staat nooit helemaal goed als je 'm net aan zet. Als je koud start is het enkel rood en/of blauw in het geheel 1 tikje verschuiven (raster shift, de middelste in je convergentie grid) en dan later in de film weer terugzetten.

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 23:31:
Je moet de sync op negatief zetten, in de drivers van de videokaart, of anders met een programma als powerstrip. Ik draai een Data 800 op 1280x720 op 75Hz, dat is echt een zware verbetering t.o.v. svideo.
ik ga er vanuit dat je speciaale instellingen hebt gebruikt in pstrip. ik draai altijd 1280x720x50hz.
zou je een screenshot kunne maken van je instellingen.
ben wel benieuwd.

thx

• ShittyOldMan
Er staan een paar standaard settings in, o.a. 1280x720, die kun je gebruiken en gewoon de refreshrate omhoog zetten. Screenshot heb ik zo snel even niet (dedicated htpc)

• ShittyOldMan
Wel dus :)
(alleen dan voor 72Hz)

Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/1387077-powerstrip_720psettings1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/1387077-powerstrip_720psettings2.gif

Hoewel het voor een Data800 misschien teveel bandbreedte is, maar op 72/75Hz kijkt het wat rustiger, op 50Hz krijg ik bijna een soort van regenboog effect zoals ik bij DLP heb.

(settings voeg je toe onder custom resolutions, dan opnieuw opstarten en kijken of de kaart het pakt)

Verwijderd

Topicstarter
Merci voor je info te delen, ge hebt me al enorm geholpen en nu kan ik eindelijk genieten van m'n 350 euro well spent :D

Kleuren zijn zeer vibrant (veel beter dan Bv. het kleine lcd beemertje waarmee ik op m'n werk moet werken) en met een 720p film lijk ik echt in een cinema te zitten.

Net TopGear in 720p gezien en het zag er erg gelikt uit!

PS: Bij mij ios de convergence idd ook wat out of synch tot hij wat warmer staat.

Verwijderd

Topicstarter
Aja, nog een klein onnozel vraagje.

Ik heb bij die Barco geen 2de afstandsbediening gekregen en gebruik dus de vaste die er vanachter in zit. Maar die grote knop met opschrift "barco" voor wat dient die eigenlijk?

• ThinkPad
Heb je misschien ook foto's van het beeld c_x ? :P

Ben wel benieuwd wat voor plaatje zo'n ding kan leveren

En die afstandsbediening, misschien om hem bij te stellen? Instellingen veranderen dus?

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2010 17:07 ]

• ShittyOldMan
Dat is de backlight, die het kennelijk niet meer doet?

Een zooi downloads: http://www.curtpalme.com/Barco500_Downloads.shtm

Het plaatje van een 800:
Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/barco/screenshot.jpg

Hele mooie kleuren dus, maar niet de scherpte die je vandaag kan krijgen met digitale projectie.

Verwijderd

Topicstarter
En wat doet die backlight dan wel?

• ShittyOldMan
Dan zie je de knopjes in het donker :)

• ThinkPad
Mmm beetje flauw om Ice Age te laten zien :P Gerenderde afbeeldingen zien er altijd wel scherp uit.

Heb je niet RL beeld in een hoge resolutie wat je kunt showen O-)

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:45:
Dan zie je de knopjes in het donker :)
ah, die zijn altijd opgelicht :p

• ShittyOldMan
Ja de resolutie is sowieso vertekend op een kleine foto (het ging ook om de kleur), ook niet gerenderde plaatjes zien er dan heel goed uit omdat je geen referentie hebt. Maar bij deze wat originele foto's, die geven een wat betere indicatie van de onscherpte (al blijft het lastig met een stilstaand beeld, en scherpte en ccd van het fototoestel). Volgens mij had ik toen scherp gesteld op de rand van het scherm, die is strak, daar kun je het een beetje naar vergelijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/1387077-IMG_1723-klein.jpg
Dit komt het meest overeen denk ik

Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/1387077-HPIM0402-klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/1387077-HPIM0470-klein.jpg
Met de camera noise wat lastig (achtergrond is sowieso onscherp), maar hier kun je wel weer goed zien als de convergentie niet helemaal goed staat, bijv bij die paal links heb je aan beide kanten een gekleurd randje.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 17:57

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

mmmmmm.. doet me denken aan mijn oude data 808s met vloeistofgekoelde buizen.. lang leve ex-defensie materiaal: hij deed 1080p :D kleuren en contrasten waar geen enkele beamer tegenop kan

maarja, samenwonen is ook leuk. en 't scheelt 1KW/h op de rekening :P veel plezier ermee verder, en ik hoop dat ie het nog lang doet.

[ Voor 23% gewijzigd door powerflux op 03-01-2010 02:40 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 1 nadeel gevonden, als het geen DVD of HD toestand is moet ik het niet meer heben lol :D

Iets waar ik me vroeger weinig van aantrok.

Verwijderd

Topicstarter
@ ShittyOldMan

Wat zou je me aan kunnen raden als scherm? Ik projecteer nu op een vuile wit/grijze onafgewerkte muur en dat zal de projectie toch wel deels omzeep helpen.

Niks extravagant maar wel vrij groot (al mag de prijs wel niet TE worden, zo'n 4 a 500 max).

Ik twijfel overigens nog tussen 4:3 en 16:9. 'k Heb de Barco trouwens nu op hetzelfde als de uwe gezet en het komt echt voortreffelijk over: 1280:720 @ 75hz

Verwijderd

oh echt te gek man , ik heb hem in gesteld , ik kreeg niet de zelfde waardes maar draaid nu op 63hz ..
het is alleen dat de 800 een 55mhz proccesor heeft,. oftwel 55miljoen pixels, dat is ong 55x1280x720 ( 1miljoen pixels) is 55miljoen, maar nu heb ik 63miljoen dat is wel veel meer dan hij eigelijk aankan,
ik moet zeggen dat hij veel scherper is op 50 of 55 hz dan 60 of zelfs 72hz. het verspringen is wel iets mindere , maar is amper te zien in films,. ( ik heb zelf wel een 800 dus geen 801 :P)

ik heb mijn beamer in een kamer hangen van 3x4m, op een scherm van 3m, dus ik lig vaak in bed als ik een film kijk, nu is dat niet erg omdat hij van deze afstand er het best uitziet !

maar denk dat ik toch er tussen moet gaan zitten , denk idd rond de 55hz dan heb je minder last van het schokken in beeld , als je camera op en neer gaat of links en recht.

ik weet verder ook niet wat voor kabels jij gebruikt,
ik heb een vrijgoed kope bnc liggen en die via een extra 1m vga naar de dvi.
het scherm heb ik zelf gebouwd, scherm is van hoogwaardig druk zijl , ( komt van de drukkerij, dit koste me niets en het doek is gemaakt om in de zon te hange , ( kleur behoud)

• ShittyOldMan
Ik heb geen last van versprikken/hakkelen/judder, maar meer dat ik de 3 losse kleuren ga zien op een te lage refreshrate, beetje zoals DLP maar dan minder erg. Ik heb zelf ook een 800, data nog wel, maar het draait naar tevredenheid.
Bekabeling zijn dikke coax kabels, maar een degelijke vga-bnc kabel lijkt mij ook prima (kreeg deze er voor relatief weinig bij)

@c_x
Bepaal eerst waar je de projector kunt plaatsen, aan de hand daarvan kun je bepalen hoe groot het scherm maximaal kan worden, en dan is het gewoon wat je zelf prettig vindt. Ik zit op 2,75 meter (oogafstand) en het scherm is 2 meter breed, een prettige kijkhoek (groter dan de meeste anderen overigens, vrij persoonlijk dus).
Je kunt projectiedoek los op rol kopen en zelf een spanscherm maken, of een kant en klaar vast spanscherm kopen (of oprolbaar als je dat liever hebt). Ga voor een gain tussen de 1.0 en 1.2 ofzo. Een dikke zwarte rand om het scherm is prettig.
Ik zou absoluut voor 16:9 gaan, het sporadische 4:3 materiaal projecteer je dan automatisch in een 4:3 vlak binnen je 16:9 scherm. Zelf heb ik nog 2 zwarte platen bespannen met zwarte stof, bij een 2.35:1 (21:9) film zet ik die op het scherm zodat het kader ook hier zwart is, in plaats van grijs (zie yoda screenshot). Enige is dat de ondertitels dan niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar met al m'n werk heb ik de projector even zo gelaten. De kamer waar ik nu in zit geeft een max breedte van 3 meter maar deze moet nog herbouwd worden, is nor ruw. Dus ik moet alles nog gaan kopen, van verf tot vloer bekleding.

Het scherm zelf maken zie ik wel zitten, heb je daar links van voor hulp? En eventueel materiaal? En weet je iets af van de muur te schilderen tot scherm?

Alvast bedankt

Verwijderd

Heeft er ook iemand ervaring met het aansluiten van een Barco (cine 7) op een pc. ik heb vanuit VGA naar BNC-connectoren gekocht, met de kleuren rood, blauw, groen wit en zwart.

Op welke plekken zal ik de witte en zwarte connector moeten aansluiten, en welke instellingen zal ik moeten instellen in de projector?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Oké, dit topic is al vele jaren oud, de starter er van is al jaren niet meer ingelogd geweest en de topic kick heeft niets met de openingspost te maken. Op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.