Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 07:15
Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2010.

Echter is mijn nieuw jaar niet zo heel goed begonnen.

Tot op heden had ik een RAID configuratie van 4 schijven (WD5000AAKS). Hierbij heb ik alle 4 de schijven opgedeeld in twee stukken, waarbij per schijf 250GB/500GB voor een RAID 0 configuratie wordt gebruikt (totaal dus 1000GB in RAID 0) en de overige 250GB/500GB voor een RAID 10 configuratie wordt gebruikt (totaal dus 500GB in RAID 10 [2x]).

Vandaag heb ik via Paragon Partition Magic 10 Personal geprobeerd om de C: partitie op de RAID 0 configuratie (Windows partitie) te defragmenteren.

Helaas heeft dit programma de eerste schijf uit mijn configuratie gegooid waardoor de RAID 10 'defect' en de RAID 0 'corrupt' was. Het is me gelukt om de RAID 10 configuratie te herstellen door de eerste schijf eraan toe te voegen, echter heeft dit niet mogen baten voor de RAID 0 configuratie.

Tot op heden heb ik nog niets geformatteerd dus nu vraag ik me af, is het mogelijk om op een of andere manier te zorgen dat de eerste schijf weer bij de RAID 0 configuratie mee telt waardoor alles weer werkt?

Het betreft hier een Intel RAID controller (onboard) op een Gigabyte P35DS3P.

Alvast bedankt voor de ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door knoore op 01-01-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja..... Raid 0 is vragen om problemen. Het is misschien wel (een stuk) sneller dan een enkele schijf, maar het risiko is: weg is pech.

Ik schat zo in dat je dus pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geen echt Windows maar een controller - gerelateerd probleem > OM

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
Maar theoretisch gezien is niets weg, alles staat nog op de schijven alleen weet de controller dat niet meer.

Daar is dus verder niets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe of waar heb je de RAID array's gedefinieerd? In het BIOS van de controller of in ondersteunende software. Als je het in het BIOS van de controller hebt gedaan, dan heeft PM gewoon de data op de schijven corrupt gemaakt en is er aan de controller niets gewijzigd, in dit geval ben ik bang dat je data weldelijk is gewijzigd (corrupt is).

Naar ik aan neem zal de schade ook niet te grote zijn toch? RAID0 gebruik je alleen voor situaties waarbij een hoge constante data doorvoer nodig is met veelal vluchtige of makkelijk te reproducerende data of je moet een zeer goede backup strategie hebben. Dit omdat in een RAID0 van 4 hardeschijven de kans op hardwarevalen gewoon viermaal hoger is dan bij een single schijf.

Als laatste tip laat Partiton Magic a.u.b. links liggen, deze software heb ik al voor erg veel problemen zien zorgen. Regelmatig dat dergelijke topics hier voorbij komen, er zijn betere tools op de markt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
Wat er gebeurt is is dat de software de instelling in the BIOS van de RAID controller van de eerste HDD had gewijzigd van: Lid van ARRAY 0 en 1 naar geen lid.

Nu heb ik de RAID 10 kunnen herstellen door deze schijf opnieuw eraan toe te voegen (vraag via pop up na starten indrukken van CTRL+I), echter is dit voor de andere ARRAY (RAID 0) blijkbaar niet mogelijk.

Op de HDD is alle data nog zoals het hoort, deze is enkel gedefragmenteerd (niet geformateerd), ik moet alleen kunnen zorgen dat ik in de RAID controller weer instel dat die schijf 1 ook lid is van ARRAY 0 (RAID 0).

Kan dat niet via één of ander programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vermoed eerder dat Partition Magic de data op de hardeschijf corrupt heeft gemaakt, waardoor de RAID controller de hardeschijf uit de array heeft gezet. Dat de andere RAID array wel weer functioneel is nahet opnieuw toevoegen van de hardeschijf komt gewoon doordat deze een echte RAID level heeft (redundancy) RAID10, RAID0 is niet echt RAID omdat redundancy ontbreekt. Wanneer er bij een RAID0 iets mis gaat is er geen mogelijkheid de data te reproduceren, wat wel het geval is bij RAID10. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat Partitin Magic het BIOS van de RAID controller heeft aangepast.

Je zou de sticky post m.b.t. datarecovery eens kunnen doorkijken, er zijn tooltjes om RAID sets te reproduceren, maar dit zal niet altijd werken en kost veel tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 02-01-2010 01:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
Gisteravond was het laatste dat de RAID 10 werkte, echter zie ik vannochtend alles (alle 4 de schijven) op 'Offline Member' staan, en volgens de BIOS van de RAID controller heb ik nu geen RAID configuratie meer (dus ook RAID 10 is weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

1. Zet je backup terug.

of

2. Thematopic: Datarecovery

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 02-01-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
Het thema datarecovery heeft geholpen, en om precies te zijn:
Dennism schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 01:23:
Misschien niet helemaal data recovery maar dit kan zeker handig zijn voor mensen die tegen dit probleem aanlopen op een ICHxxR Sata raid controller van intel.

Ik was laatst mijn raid array kwijt na een bios upgrade op een ICH10R (raid set van 2 velociraptors in raid 0 met helaas was data welke ik niet kwijt wilde omdat ik geen super recente backup had, dom uiteraard maar gebeurt is gebeurt).

1 raptor was ineens Non raid disk en 1 nog member van uiteraard een broken array, dit was tevens mijn boot array wat het probleem verergerde. Het probleem was ontstaan omdat na de bios upgrade de sata mode ineens geen raid meer was, maar een andere mode (AHCI of IDE, herinneren het me niet meer exact meer.)

Op een website vond ik na een tijd zoeken oplossing het probleem op te lossen:

1. set beide drives op non raid (hierbij zal aangeven worden dat alle data verloren gaat, dit zal echter niet gebeuren zolang je niet zelf gaat formatteren).

2. Maak een nieuwe array van beide driver met exact dezelfde instellingen als de kapotte array en ook de schijven moeten op dezelfde volgorde aangesloten worden/blijven.

3. Hang een reserve schijf in het system en doe een basis windows install om van te booten. Vista of XP kan beide. (alleen nodig als je ook boot van de raidarray).

4. Haal het programmatje testdisk http://www.cgsecurity.org/ op en volg de volgende stappen op http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

5. Testdisk zal de partitie tabel herstellen en je moet nu rebooten.

6. Haal nu de reserve drive gebruikt voor het uitvoeren van testdisk uit het systeem zodat er weer geboot kan worden van de raid array (wanneer deze boot schijf was, wanneer je niet boot van de raid array moet het nu in orde zijn).

7. Boot van de Windows XP of Vista installatie CD. ga naar de recovery console en run fixmbr. De raidarray zal weer bootable gemaakt worden.

8. Boot nu van de herstelde raid array en je data zal onbeschadigd terug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
mazzelpik :)
maar dit is mij ook 1 keer gelukt

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gefeliciteerd. En nu als de sodemieter een backup maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 01:19:
Hoe of waar heb je de RAID array's gedefinieerd? In het BIOS van de controller of in ondersteunende software. Als je het in het BIOS van de controller hebt gedaan, dan heeft PM gewoon de data op de schijven corrupt gemaakt en is er aan de controller niets gewijzigd, in dit geval ben ik bang dat je data weldelijk is gewijzigd (corrupt is).

Naar ik aan neem zal de schade ook niet te grote zijn toch? RAID0 gebruik je alleen voor situaties waarbij een hoge constante data doorvoer nodig is met veelal vluchtige of makkelijk te reproducerende data of je moet een zeer goede backup strategie hebben. Dit omdat in een RAID0 van 4 hardeschijven de kans op hardwarevalen gewoon viermaal hoger is dan bij een single schijf.

Als laatste tip laat Partiton Magic a.u.b. links liggen, deze software heb ik al voor erg veel problemen zien zorgen. Regelmatig dat dergelijke topics hier voorbij komen, er zijn betere tools op de markt.
Ik heb al gezocht maar welke tools raad jij mij aan. Ik heb nl gisteren soortgelijke problemen gehad na installatie paragon 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
Q schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:10:
Gefeliciteerd. En nu als de sodemieter een backup maken?
Denk dat het tijd is voor een HDD aan het netwerk :)
Pagina: 1