LauPro schreef op zondag 03 januari 2010 @ 03:56:
Het is maar wat je een offer noemt. Ik vind het nogal een arrogante houding. Duitsland is met zijn autoindustrie en dus ook de zware lobby min of meer overgeleverd aan dit 'absurde' beleid op hun snelwegen. En zelfs nu al zie je dat men 's nachts alsnog beperkingen instelt omdat het anders hun steden gewoon niet meer leefbaar zijn. Deze trend zal blijven knagen de komende jaren.
Gelukkig is die lobby sterk genoeg om het absurde idee van vooral de Groenen tegen te houden.. En ik ben blij verheugd als ik zie dat andere landen (Italie/Oostenrijk) experimenteren met snelheden van 150-160 op de snelweg..
Als ik gewoon op de snelweg rij dan word ik liever niet voor mijn sokken gereden door iemand die denkt dat de snelweg een racebaan is. Idem op de B-wegen die veelal nog gevaarlijker zijn.
Als jij gewoon op de snelweg rijdt, dan heb je spiegels, en als je die gebruikt zoals het je geleerd is (minimaal elke 15 seconden spiegelen) dan zie jij op elke snelweg elke andere weggebruiker die harder rijdt van achteren naderen, ook als die 180 rijdt. Wordt je daar wel eens door verrast: Dan spiegel je niet genoeg.
We weten allemaal dat hard rijden risico's met zich mee brengt en zogenaamd 'accepteert' men die. Maar als het puntje bij paaltje komt dan is het huilen met de pet op. En we zien regelmatig in de krant (en ook hier op GoT, rip's vliegen je om de oren dan) gewoon mensen terechtkomen in een verkeersongeluk met veelal dodelijke afloop. De maatschappelijke impact van deze verkeersdoden is enorm. Niet alleen de vertragingen maar ook de medische bezetting en natuurlijk de nabestaanden.
In 2008 was het aantal verkeersdoden waarbij de primaire oorzaak een hogere snelheid dan toegestaan is, is kleiner dan 5%. En waarbij snelheid een rol speelde (maar hoeft geen overtreding te zijn) is 1/3de. Laatste vind ik raar, want snelheid speelt bij elk ongeval een rol. Anders gebeurd er geen ongeval..
Drenthe heeft dit jaar 30+ verkeersdoden, 2 daarvan zijn door snelheid (2 motorrijders), de rest is geen voorrang verlenen, door rood rijden, in slaap vallen achter stuur, in de berm raken en over corrigeren en daardoor op de verkeerde weghelft belanden en het keren op de autoweg (voor de liefhebber, 2x een man op hogere leeftijd die probeert te keren op een 100km/u autweg (N34)).
De correlatie tussen de weg dusdanig indelen zodat er minder slachtoffers vallen is gewoon statistisch aantoonbaar. Kruisingen waar het vroeger meer dan eens per maand raak was hebben nu door aanpassingen slechts enkele ongelukken per jaar.
Klopt, kruisingen heb je niet op snelwegen... Gevaarlijke kruispunten aanpakken door er een rotonde van te maken kan ik alleen maar toejuichen. Die dingen (vervloekt door velen) werken gewoon goed. Mits de veiligheid van fietsers/voetgangers maar wel goed geregeld is, want dat wisselt nogal in nl
Het betekent misschien dat er inderdaad minder hard gereden mag worden. In Nederland qua afstanden geloof ik er toch niet in dat je je bestemming dan eerder had bereikt, zeker niet in de bebouwde kom.
Zeker wel, ik ben van de categorie stevig doorrijden, afgelopen half jaar had ik een opdracht in Apeldoorn, voor mij 135km rijden over de ochtends vroeg (rij om 5.20 weg) relatief rustige snelwegen A7/A32/A28 en A50... Cruisecontrol gaat ochtends op 150/160, en je wint een 20 minuten per rit. Tel dat op over een jaar.
Daarnaast kan het ochtends gewoon ook, weinig verkeer wat er last van zou kunnen hebben, een enkele burgerpatrouille/moraalridder uitgezonderd.... Smiddags is het rustiger aan rijden, tot aan meppel ongeveer, de A32 is daarna vaak wel weer dermate rustig dat het gas er op kan...
Avond laat nog wel eens een cursus in Baarn, dan via de A6 weer naar het noorden. Alles en iedereen rijdt 140+ zonder problemen...
En zaken als de A10, die is per definitie al vrij kansloos, daar is gewoon te weinig capaciteit. Ik zou zeggen: voer een vergunning in om op de A10 te mogen rijden.
Mensen die zullen willen blijven racen moeten dan lekker naar de
Nürburgring gaan. Maarja, op het moment dat mensen er achter komen dat als ze uit de bocht vliegen ze echt veel geld moeten gaan ophoesten dan gaat het hen te ver. (Zoals dat leaseauto's niet verzekerd zijn en huurauto's niet het circuit opkomen.) Blijkbaar is het dan geaccepteerd dat diezelfde mensen die risico's op ons wegennet loslaten. Ik noem zoiets gewoon asociaal.
Racen is anders dan hardrijden. Op rustige tijdstippen kun je op de Nederlandse wegen best stevig doorrijden, 160 is niet racen... Tijdens een drukke spits, dan vind ik het wel asociaal... Idem voor de mensen die met 50/60 door een woonwijk knallen, die mogen ze heel hard aanpakken...
Maar hou op met de mensen die op een rustig tijdstip verantwoord 150/160 rijden op de snelweg te moraalridderen, er zijn nog 99 anderen die andere acties in het verkeer uitvoeren (veelal binnen bebouwde kom) die veel meer impact hebben op de verkeersveiligheid.
[...]
Het gaat er in eindigen dat uiteindelijk de besturing van de auto wordt overgenomen door een computer. In eerste instantie op snelwegen die ervoor zorgt dat je zo veilig en snel mogelijk van A naar B komt. En dit heeft ook nog een leuke tweede winst en dat is dat auto's dichter op elkaar kunnen gaan rijden en er dus zodoende meer auto's op een snelweg passen.
De komende 30 jaar zeker nog een utopie. Dan zit het grootste gedeelte van mijn werkzame leven erop, en wellicht wordt ik dan al gereden