Stippen of foute pixels in beeld & flippen tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:46
Ik heb een nieuw systeem samengesteld en van de week geassembleerd. Dit bestaat uit de volgende onderdelen:

Intel Quad Core I5 750
Kingston 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM
XFX XFX HD 5850 1024 MB GDDR5 PCI-E
Gigabyte P55M-UD2
OCZ ModXStream Pro 500W,80+
Windows 7 Ultimate

Nu had ik het geheel geinstalleerd, drivers vanaf de bijgeleverde cd's geinstalleerd etc, alles werkte. Ik heb 3Dmark06 en 3D vantage gedraaid zonder problemen. Vervolgens ben ik crysis gaan spelen. Dit ging ongeveer een half uur of 3 kwartier goed oid, en toen kreeg ik opeens rare vlakken in het beeld.

Sindsdien heb ik allemaal rare puntjes in mijn beeld, ook in 2d zoals te zien in onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://img682.imageshack.us/img682/4302/puntjes.png

In games heb ik ook weer steeds de rare vlakken e.d.

Ik heb gekeken of er nieuwere drivers beschikbaar waren voor de videokaart (omdat ik die verdenk) maar de installatie hiervan is gegaan via een of andere update service die automatisch de nieuwste versie zoekt, dus dit zou dan toch goed moeten zijn?

Nadat ik in een andere thread hier iets over gelezen had, heb ik "ATITool" gedraaid om te scannen voor artifactst. Deze heeft 20 min. gedraaid zonder fouten te geven.

Na de crash heb ik GPU-Z geinstalleerd en de temperaturen weg laten schrijven naar een log bestandje. Toen ik niet thuis was heeft mijn broertje nog crysis gespeeld nadat de pc tijdje uitgestaan had. Na ongeveer half uurtje had hij hetzelfde probleem. In het log-bestandje van GPU-Z kan ik geen temperatuur boven de 40 graden vinden.

Edit:
Ik zeg crash, maar de pc is nooit daadwerkelijk gecrashed, alleen het beeld werd compleet onnavolgbaar wat verbeterde na afsluiten van de game, nu is wel nog steeds tekst e.d. slecht leesbaar.

Nu vind ik het dus vreemd en vraag ik me af wat het probleem is. Als het een driver probleem zou zijn, waarom ging het dan eerst wel goed? De puntjes die ik nu continue in beeld heb had ik eerst echt niet. Is dan toch het videogeugen opeens kapot, ondanks hij (lijkt mij) niet te heet is geweest?

Processor en videokaart en alles loopt standaard, nog niks aan gedaan. Ik heb de kaart nog niet in een andere pc getest, omdat ik hier niet zo makkelijk mogelijkheid toe hebt, en omdat het afhankelijk van het probleem wellicht niets wil zeggen, omdat hij het bij mij het eerste uur ook prima deed.

Ik heb er niet echt kijk op welke info qua voltages en clocks relevant is, maar ik geef graag meer info mocht dat van belang zijn.

Bij voorbaat dank voor eventuele tips!

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 29-12-2009 01:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Niet toevallig het streepjesbehang: ATI HD5xxx Strepen probleem??
Zijn nog wel meer topics over problemen met de 5xxxx serie.

• assje
Heb ik gelezen, maar dat lijkt me wel een ander probleem, heb namelijk geen strepen en hij loopt ook niet vast.

Heb net nog even een game opgestart, maar is vanaf het begin af aan nu al alleen maar rare vlakken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

Het lijkt toch wel op rot geheugen. Dat is tenminste wel de meest voorkomende oorzaak van zulke strepen en stippen. Ook bizarre polygonen in 3D-modus. Ik heb zo al een videokaart gehad.

Kijk eens of het ook zo is als de kaart wat lager is geklokt met zijn geheugen, en/of beter gekoeld. Trek je kast open en richt er eens een tafelventilator op.

• assje
Ik zou voor de grap een fotootje moeten maken hoe het nu staat (jammer dat ik te lui ben)

Er staan twee 120mm case-fans en drie 80mm case-fans continue vol gas op de kaart gericht te draaien. (hele mooie kartonnen constructie waar ze in hangen) Mijn CPU maak ik me toch geen zorgen om, want die is nog niet boven de 40 graden geweest, en ik ben er nu op aan het letten, want nu ik kijk zie ik de fan van de cpu alleen maar even aanslaan bij het opstarten. (maar dat is weer een ander verhaal)

Moraal is dat de koeling niet het probleem zou moeten zijn, clocks zal ik dan morgen naar kijken, aan wat voor getallen moet ik dan denken, heb daar weining kijk op nl.

Verwijderd

Gewoon wat naar beneden bijstellen. 25 - 50 - 100 MHz. Maar de kans zit er dik in dat dat ook niet gaat helpen.

• assje
Via ATI catalyst control center aantal verschillende waarden geprobeerd, heeft geen effect.

Wanneer kan ik concluderen dat ik daadwerkelijk te maken heb met hardware die kapot is?

Toch maar een mogelijkheid zoeken om de kaart in een andere pc te plaatsen?

• assje
Vriend van me is langsgekomen met zijn pc en we hebben gewisseld van GPU

Mijn systeem werkte prima op zijn 8800GTX, zijn systeem zelfde probleem als ik had met mijn HD5850.

Dus maar geconcludeerd dat de kaart kapot is, intussen aangemeld en geaccepteerd voor RMA.

case closed (nu maar hopen snel een nieuwe te hebben)

Pagina: 1