Beginnershulp: muziek door hele huis (NAS...?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooose
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01-2019
Ls,

Ik heb een nieuwe woning met in elke kamer één of meerdere internetaansluitingen (komen volgens mij samen in meterkast alwaar een switch staat). Nu wil ik in deze meterkast een harde schijf zetten (is dit een NAS...?) met mijn hele muziekcollectie. Deze digitalemuziekcollectie wil ik door het hele huis kunnen gebruiken. Mijn TV (philips 42pfl8404H), mijn home cinema set en mijn nog aan te schaffen sonos moeten hier "gebruik" van kunnen maken. Het liefst zonder dat mijn computer hiervoor altijd aan moet staan.

Kan iemand mij met bovenstaand vraagstuk helpen.

groeten Gooose

ps. Ik hoop dat ik hierboven de juiste kretologie gebruikt heb...ben immers niet zo'n superkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Die aansluitingen komen samen in je meterkast en kan je daar inderdaad aansluiten op een switch.

Wil je ook nog internet op alle aansluitingen, dan moet je die switch aansluiten op een modem. Als je dan een adslmodem (voor internet via adsl) hebt dan zal het prima werken. heb je echter een kabelmodem (omdat je kabelinternet hebt) dan moet je tussen modem en switch nog een router zetten.

Een nas is een network attached storage (dus opslag welke je aan je netwerk kan hangen). In zo'n nas steek je een harddisk (of meerdere).
Op de nas zet je je muziek (mp3's bijvoorbeeld).

Dan moet je overal waar je die muziek wil luisteren een apparaat hebben welke toegang heeft tot je netwerk (draadloos of via de netwerkaansluiting) en ook de mogelijkheid heeft om deze muziek af te spelen.
Niet elke tv kan dit, dus let daar op.
De sonos zal dit kunnen (is daar voor gemaakt), maar ik betwijfel of je tv zomaar je muziek kan afspelen.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 28-12-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooose
Ik heb op de site van philips gezien dat ook mijn tv te koppelen is...vind ik overigens nog niet eens zo'n probleem. Het gaat er mij maar om dat ik mijn mp3-tjes en films kan gebruiken. Heb je toevallig een tip welke Nas hiervoor het beste geschikt is (of waar ik het beste op kan letten)

ps. heb inderdaad kabelinternet, werk nu ook al met een router (heb dus ook nog draadloos netwerk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

zoek eens in de documentatie van sonos. Bv een squeezebox kan niet zomaar op elke nas worden aangesloten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooose
ga ik doen, maar kan iemand me wat algemene uitleg geven (lees allerlei kreten als raid 0 en raid 1). Moet ik een nas nemen waar ik losse HD's in kan hangen...kan de NAS nog verschillende snelheden hebben (of bepaald de router/modem dit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 10:02
Voor de Raid kreten, zul je de RAID FAQ erbij moeten pakken.

Voor de snelheid, je moet rekening mee houden dat het hoogste mogelijk snelheid van het langzaamste apparaat wordt gebruikt. Als je bijvoorbeeld een 10 mbit netwerk hebt liggen, dan zal het niet met gigabit (1000mbit) rondgestuurd worden. Je zult dus naar kabels (cat4?/5/6) kabels moeten kijken. Je zult naar de NAS verbindingspoort kijken, en naar het object waar het toe moet gaan.

offtopic:
Verder zou ik je afraden om met draadloos te werken, maar dat is meer mijn mening. Ik heb er altijd last van als ik iets snel wil rondsturen en dat het dan niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Gooose schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:59:
ga ik doen, maar kan iemand me wat algemene uitleg geven (lees allerlei kreten als raid 0 en raid 1). Moet ik een nas nemen waar ik losse HD's in kan hangen...kan de NAS nog verschillende snelheden hebben (of bepaald de router/modem dit)...
Ik raad je zeker een nas aan waarbij je zelf de HD's erin moet steken.
Je hebt ook kant en klare netwerkschijven, maar de snelheid van deze dingen stellen flink teleur.
Voor muziek niet zo'n ramp, maar als je nu of later video's wilt kijken die op je nas staan is dit wel belangrijk.

Ook voor wat betreft nassen waarbij je zelf schijven insteekt is veel rotzooi te koop. Koop niet zomaar wat.
In dit topic: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic kan je in elkgeval gebruikers ervaringen lezen. Een goede nas is echter niet goedkoop, denk daar aan.

Daarnaast kan je op http://www.smallnetbuilder.com bij de nas charts de doorvoersnelheid vinden van specifieke nassen. Niet alle apparaten zijn daar getest, maar aardig wat en je hebt dus een beetje een idee welke merken goed presteren en welke niet. Ik zou zeggen kijk alleen naar nassen die 10MB/sec of sneller halen.
Let wel op, om meer dan 10MB/sec te kunnen gebebruiken moet je wel weer over naar een gigabit netwerk aangezien de max van een 100mbit netwerk zo ongeveer 10MB/sec is.

Je moet dus niet perse een gigabit netwerk aan te leggen, maar wees bewust van deze limiet.
Het ligt maar net aan jouw specifieke gebruik en wensen. Is muziek over je netwerk genoeg? Of wil je later ook HD-films op je nas zetten en deze op je tv kijken?
Wel je ook probleemloos je download naar de nas zetten terwijl je films kijkt.. etc..etc..
Bedenk dus goed wat je allemaal met je netwerk wilt gaan doen.

edit:
Nog wat extra info betreffende netwerkbekabeling.
Voor 100mbit moet je cat5 hebben. Wil je naar gigabit dan heb je cat5e of cat6 nodig.
Bij een gigabit netwerk moet je echter ook een gigabit switch aanschaffen, en alle apparatuur die je ook op die snelheid wilt hebben (nas, tv, sonos) moeten dus ook gigabit geschikt zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 28-12-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Compatibiliteit voor je tv & muziekspeler zal denk ik wel goedkomen. Welke NAS implementatie voor jou genoeg is ligt ook aan hoeveel opslag capaciteit (en eventuele redundantie) je wilt.

Als je draden al netjes naar de meterkast worden doorgetrokken zou ik het wireless weglaten uit je thuisnetwerk.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Pagina: 1