Toon posts:

2 sata in een raid zetten met een kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers

Ik heb een P5KPL-SE MOBO en vroeg mij af of hier een raid controller opzit (heb al gegoogeld alleen kreeg ik niet wat ik zocht).

Zoja dan vroeg ik mij af of ik mijn 2 WD80sata in een raid kan zetten door middel van een simpel kabeltje die van 2 naar 1 gaat?

Of moet ik een raid controller aanschaffen?? :?

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Nee, jouw mobo heeft geen raid.
http://www.asus.com/Produ...Ch&content=specifications
Jouw controller is een ICH7. Als je raid heb dan is de R toegevoegd.
The ICH7 started to ship in mid-2005 together with Intel's newest high-end MCH, the i955X. Two additional PCI express x1-Ports, an accelerated SATA Controller for up to 300 MB/s data transmission rate, as well as support for Intel's "Active Management Technology" were added.

The ICH7R additionally supported RAID 5.

This has the following variations:

* 82801GB (ICH7) Base
* 82801GR (ICH7R) RAID
* 82801GDH (ICH7DH) Digital Home
* 82801GBM (ICH7-M) Base Mobile
* 82801GHM (ICH7-M DH) Home Mobile
* 82801GU (ICH7-U) Ultra-mobile

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:01

EnnaN

Toys in the attic

Maar je kan nog wel software-raid doen...

sig

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals gezegd jouw moederbord ondersteund geen RAID en hoe jij een RAID set wilt maken door het doorlussen van hardeschijven ontgaat mij even, soieso heb je bij S-ATA maar 1 device per S-ATA kabel.

Verder lijkt het mij verstandig eens hier naar te kijken OM FAQ en mogelijk deze site www.sata-io.org voor de mogelijkheden en werking van S-ATA.

Verder had je dit alles met het doornemen van de FAQ's en het raadplegen van de Asus site toch echt zelf wel moeten kunnen vinden, daarom gaat dit topic dan ook dicht. Ik laat het topic nog even open, TS moet natuurlijk ook kunnen leren, maar laat dan wel wat meer inzet zien.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 28-12-2009 13:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er bestaan wel oplossingen waarmee het kan. Veel eS-ATA behuizingen waar 2 disks in kunnen en 1 kabel hebben maken hier gebruik van. Het chipje wat daarin zit zorgt ervoor dat de poorten omgezet worden naar een RAIDconfig in RAID0 of RAID1. Het zal vast ook wel bestaan voor losse inbouw.

Houdt er alleen rekening mee dat alles dan nog over 1 kabel naar je controller op je moederbord moet en dat die dus niets met RAID zelf doet (je zult ook altijd maar 1 schijf kunnen zien).

Gewoon je kabel splitten kan niet in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
okay er wordt me nu wat meer duidelijk.

Ik zag toevallig zoon sata splitter en dacht het makkelijk te kunnen oplossen alleen nu wordt mij dus duidelijk dat dit niet echt slim is om te doen want dit gaat waarschijnlijk niet werken.

Ik heb wel in mijn bios geneusd en ben er achter gekomen dat ik wel 2 harde schrijven hetzelfde nummer kan geven 0 t/m 5 (is dit dan toch een raid?) ik heb het nog niet geprobeerd.

ik heb nu 4 sata HD's en wil er 2 in een raid zetten, zodat ik 1 exta aansluiting heb.

Ik denk dat ik maar een raid controller ga aanschaffen, was vandaag bij een winkel waar ze hem jammer genoeg niet meer hebben maar ik ga wel even rondneuzen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:06:
ik heb nu 4 sata HD's en wil er 2 in een raid zetten, zodat ik 1 exta aansluiting heb.
?
RAID is meerdere schijven laten samenwerken zodat het sneller of betrouwbaarder wordt. Maar extra aansluitingen krijg je er niet spontaan van ;)

Je hebt nog net zoveel kabels nodig als nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 29-12-2009 23:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm okay.

is dit dan niet wat?

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/product/6/1/7/61740/img/1/N.jpg

Technische specificaties

* Technische details

* Compatibiliteit
* Windows 2000/XP/XP-64/Server-2003/Vista 32/64, Linux

* Aansluitingen
* 4 x SATA

* Overdrachtssnelheid
* 1.5 Gbit/s

* Verbindingsmogelijkheden

* Soort aansluiting
* 32-bit PCI 2.2

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen idee. Je post niet welke RAID-levels die kaart aankan, en je geeft niet aan welk RAID-level je wil gaan draaien :)

Bedenk dat je RAID0 en RAID1 ook gewoon in Windows kunt regelen (softraid noemen we dat). Dan heb je dus geen extra kaart nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 29-12-2009 23:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
ik wil gewoon extra aansluitingen en dat dan de hardeschrijven samenvouwen en wat sneller werken voor mijn games (wat ik wel begrijp) dat is mooi meegenomen haha.

dus vroeg me af of dit een oplossing is?

of dat er een betere is?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan zou zoiets kunnen ja, al weten we nog steeds niet wat het precies is (merk, typenummer) en wat hij precies aankan ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Storage op de PCIbus is iets dat je echt niet wilt, dat is gewoon te traag. Misschien dat het in een NAS nog wel te doen is waar je geen hoge snelheden verwacht, maar als je het daadwerkelijk nuttig wil in gaan zetten in je bak wil je niet gelimiteerd zijn door zo'n kaartje. Kijk dan liever naar een PCIe controller. Een Dell Perc i5 heb je al voor zo'n 160 euro te pakken.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24
Voor 160 euro heb je ook een (veel) grotere harddisk dan die twee WD80s.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Topicstarter
hmzz okay ik dacht dat 1.5Gbit per sec wel snel is?

En ja voor 160 pleuro heb ik een grotere schrijf dat klopt idd haha maar wil gewoon een beetje experimenteren.

Het typenummer en merk kan ik niet vinden maar zal nog even kijken of ik meer info kan vinden van dit kaartje, alles wat ik wel kon vinden heb ik effe gekopieerd en geplakt onder de foto

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik kunnen vinden meer niet.

DeLOCK Controller SATA, 4 port w/ Raid

* Technische details

* Compatibiliteit
* Windows 2000/XP/XP-64/Server-2003/Vista 32/64, Linux

* Aansluitingen
* 4 x SATA

* Overdrachtssnelheid
* 1.5 Gbit/s

* Verbindingsmogelijkheden

* Soort aansluiting
* 32-bit PCI 2.2

* Garantie

* Garantie
* 24 maand(en)

• Nielson
  • Laatst online: 14-02 09:31
Dat had je net ook al gepost. Wat is nu je vraag?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:22:

En ja voor 160 pleuro heb ik een grotere schrijf dat klopt idd haha maar wil gewoon een beetje experimenteren.

Het typenummer en merk kan ik niet vinden maar zal nog even kijken of ik meer info kan vinden van dit kaartje, alles wat ik wel kon vinden heb ik effe gekopieerd en geplakt onder de foto
1.5Gbit/s ga je sowieso nooit halen op PCI, dat trekt je bus gewoonweg niet.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:34:
Dat had je net ook al gepost. Wat is nu je vraag?
er werdt gevraagd naar meer info als je terug leest vandaar nogmaals de specs ;)

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 30 december 2009 @ 01:50:
[...]

1.5Gbit/s ga je sowieso nooit halen op PCI, dat trekt je bus gewoonweg niet.
wat kan ik dan wel halen op pci? en wat zijn de normale overdrachtssnelheden dan van sata onboard? :?

met een standaart sata schrijf (7200rpm 16C)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 21:39 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

BHQ

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:22:
Wat TERW_DAN zegt, heel leuk dat die poortjes 1,5gbit zijn. Maar als het uiteindelijk op een PCI bus met een maximale snelheid van ~100MB/sec hangt waar ook nog eens bijv. je netwerkchip en geluidskaart op hangen, tsja..

Niet dat er draaiende schijven zijn die anderhalve gigabit aan troughput halen (wellicht uit de cache). Maar je bent beperkt door de gedeelde bus. Dat er geen kaart fysiek in het slot zit wil niet zeggen dat deze niet op de PCI bus zit.

[ Voor 23% gewijzigd door BHQ op 30-12-2009 21:41 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom neem je niet een PCI-E 1x kaartje als je het echt via een losse kaart wil doen? Dan heb je gewoon 250MB/s tot je beschikking. PCI was jaren geleden al redelijk beperkt voor RAID :)

Pagina: 1