Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

mcDavid schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:14:
[...]

Ik vind het altijd geweldig om na te denken wat de NASA 45 jaar geleden gezegd zou hebben als je met zo'n speeltje aan zou komen zetten. :) Tof ding!
When can you start as lead engineer at JPL? :+

[ Voor 87% gewijzigd door almightyarjen op 19-02-2013 00:17 ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

WVL_KsZeN schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:56:
Klok werkt perfect zonder de BAT pin aan te sluiten (de BAT pin zit ook aan de andere kant van het bordje, zoals je kunt zien..). Wat ook vaag is : de afstand tussen de ene rij pinnen en de andere rij pinnen is 0.975 inch, en niet 1.0 inch. Ook zijn ze op de andere as 0.05 inch ten opzichte van elkaar verschoven.

De pinnen volgen per rij dus wel de 0.1 inch rastermaat, maar doen dat niet onderling. (als je begrijpt wat ik bedoel..)

Als ik trouwens de spanning over de batterij meet, kom ik op 4,342V, dus weer een totaal andere waarde..

Ik denk dat ik het bordje gewoon vannacht eens onder spanning laat staan, en morgen de batterij nog een keertje opmeet, ben benieuwd!
hier even op inhakend, geen idee over wel of niet aansluiten van die pin, puut op het voltage van de accu.
Vol zal deze rond de 4.3 liggen (max) en leeg rond de 2.7 (max) Op het moment dat je deze nog leger trekt, zal deze na verloop van tijd niet meer zo lekker functioneren :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:07
De spanning is nu 4,336V, dus 0.006V lager dan gisteren :)

De batterij loopt dus inderdaad langzaam leeg en je hoeft dus idd niets te doen met de BAT pin, GND en VCC aansluiten is genoeg om de batterij op te laden.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb een digital compass, een HMC6352. Dat ding werkt qua communicatie goed maar ik heb nogal wat afwijkende metingen. Als ik hem aan de ene kant van de kamer recht naar voren leg geeft hij 126 graden aan en als ik hem daarna aan de andere kant van de kamer, 6m verderop, in dezelfde richting neerleg geeft hij 119 graden aan. Is dit normaal? Waar komt dit verschil vandaan? :? Ik heb hem wel gecalibreerd en er zijn verder geen stoorvelden aanwezig...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zijn enorme storingsvelden aanwezig: Jouw appartement. Ik heb een tijdje geleden gespeeld met 3d magnetometer module (zelfde als jouw compass, maar dan 3-assig). In theorie is de hoek tussen het magneetveld en aardoppervlakte zon 70% in Nederland. Op de evenaar is dat 90% (dan lopen de veldlijnen parallel aan het oppervlakte), op de magnetische polen gaat het richting de 0%.

Echter als ik ging meten, na calibratie, was het resultaat dat de hoek die ik aan het meten was zon 20-30% was. Oftewel het magneetveld ging redelijk richting verticaal naarbeneden, en dan wordt het stuk lastiger om de richting te bepalen. Uiteindelijk ook gewoon eens buiten gemeten, en daar was het wel ongeveer die 70 graden.

Oftewel jouw muren/vloer/plafond hebben een grote invloed erop.

• almightyarjen

almightyarjen

Da's balen... Dan wordt het lastig om een robot naar een bepaalde richting te sturen als je niet precies weet waar hij is.

Is dit probleem nog te verhelpen door een kooi van faraday oid er omheen te zetten? Of zal dit alleen maar extra verstoren?

• Sissors
  • Niet online
Tenzij je exotische materialen gaat gebruiken doet een kooi uberhaupt weinig met zon vast magneetveld. Maar het kan het ook niet rechttrekken.

Binnen is zon magneetmodule effectief om te bepalen welke richting je globaal opkijkt, maar meet niet. Een gyroscoop kan het accurater maken, maar het zal niet heel nauwkeurig worden.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
almightyarjen schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:59:
Da's balen... Dan wordt het lastig om een robot naar een bepaalde richting te sturen als je niet precies weet waar hij is.

Is dit probleem nog te verhelpen door een kooi van faraday oid er omheen te zetten? Of zal dit alleen maar extra verstoren?
Als je accuraat wil meten waar je robot precies is, zal je met een aantal vaste peil zenders moeten werken.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• almightyarjen

almightyarjen

Ja en die peil zenders wil ik dus vermijden :P Het probleem is dat ik een robot van de koelkast naar de bank moet laten rijden zonder dat ik een lijn op de vloer heb staan. De robot heeft wielen die 90 graden kunnen draaien, waardoor de robot dus in rechte hoeken kan rijden. Maar de robot heeft altijd een afwijking: hij zal nooit precies 90 graden draaien en dan die koers vasthouden. En als ik dan een paar meter verder op een andere heading meet met het kompas, dan valt er weinig nuttigs te zeggen of de robot nog op koers ligt of niet...

Ik ga wel verhuizen naar de Cariben, ga ik in een houten huisje zonder spijkers wonen :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kan je 'm dan niet met een paar afstandsensors de muur laten volgen oid?
edit: of onder de vloer een draad leggen met een radiosignaal erop? Zo werkt mijn robot grasmaaimachine ook.

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 21-02-2013 15:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

almightyarjen schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:38:
Ja en die peil zenders wil ik dus vermijden :P Het probleem is dat ik een robot van de koelkast naar de bank moet laten rijden zonder dat ik een lijn op de vloer heb staan. De robot heeft wielen die 90 graden kunnen draaien, waardoor de robot dus in rechte hoeken kan rijden. Maar de robot heeft altijd een afwijking: hij zal nooit precies 90 graden draaien en dan die koers vasthouden. En als ik dan een paar meter verder op een andere heading meet met het kompas, dan valt er weinig nuttigs te zeggen of de robot nog op koers ligt of niet...

Ik ga wel verhuizen naar de Cariben, ga ik in een houten huisje zonder spijkers wonen :P
out of the box: ir laser in een plafond lamp verbergen, robot laten zoeken naar de ir lijn op de vloer. (mooie lijn projecteren met de laser) ir zie jij niet, maar electronica wel :)

Verwijderd

almightyarjen schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:49:
[...]

Is dat schokken niet gewoon dat de servo in de juiste positie gaat staan? Als hij ronddraait heeft hij rotatie energie en zodra hij op het punt komt waar hij moet stoppen schiet hij door de aanwezige rotatie energie te ver door. Dit compenseert hij daarna door weer wat terug te draaien. Dit is vrij normaal gedrag voor servo's.
je kunt de server ook echt uitzetten in de code. dan stopt het schokken (maar houd deze ook niet met kracht zijn postitie vast).

Detach removes the servo object, effectively disabling the servo and removing its power.

• almightyarjen

almightyarjen

Ik zat ook al aan afstandsensoren te denken, ik denk dat het daarmee wel aardig moet lukken. Een draad onder de vloer of een laser in het plafond is me te veel heisa :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een HMC5883L welke ook behoorlijk inaccuraat was in mijn project. Heb uiteindelijk ergens een artikel gevonden op het web ( Even geen idee meer waar ) welke uitleg gaf hoe je met die rare resultaten om kan gaan.

Waar het artikel op neer komt, is dat je even het volgende kan proberen:

- Koppel je compas aan je Arduino in je definitieve opstelling en output even je 'X' en 'Y' waarde naar de serial monitor. Draai nu langzaam je project een aantal keer rond ( 360 graden ).

- Kopieer de waardes naar Excel ( Of OO Calc ) en laat er een X/Y grafiek van tekenen.

- Je krijgt nu zeer waarschijnlijk een cirkel/elips welke niet 0/0 als middelpunt heeft. Wat je nu moet doen is even rekenen hoeveel er standaard bij/van je X en/of Y (af) moet om je middelpunt op 0/0 te krijgen.

- Als je deze correctiewaarde nu altijd van je X/Y afhaalt/bij optelt voor je je richting berekend krijg je zeer waarschijnlijk betere richtingen.

In mijn geval betekende het een goed functionerend compas _/-\o_

Mogelijk werkt het ook voor jou?

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

X en Y waarden? Die blijven toch gelijk als je je project 360 graden ronddraait? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hij bedoelt de handel loggen terwijl je hem ronddraait.

Echter je had zelf al gezegd dat je hem al gecalibreerd had, dus dan is dit nogal dubbelop. Bij jou is gewoon het probleem de invloed van je huis op het aardmagnetisch veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ah ja, ik zou hem op twee verschillende plaatsen kunnen loggen en het verschil daartussen als offset kunnen verrekenen. Echter is het verschil niet consistent. Dus die oplossing werkt wel tussen twee plaatsen, maar niet tussen drie plaatsen (aangezien de afwijking niet consistent is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb het artikel weer kunnen vinden ( En gelijk gebookmarked :Y) ), lang leve FF history _/-\o_

Uitleg

En het is idd zoals Furby aangeeft, loggen terwijl je rond gaat :)

Ik weet dat je hem al gecalibreerd hebt, maar zoals ook in het artikel is te lezen, kunnen er toch nog afwijkingen ontstaan door je definitieve opstelling in het project.

Ik kan niet 1,2,3 uit je tekst halen of je de calibratie hebt uitgevoerd in je project ( met alle andere electronica aan of uit ) ?

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb hem gewoon "los" gecalibreerd, zonder alles er omheen. Maar met of zonder het project er omheen: de afwijking is hetzelfde. Als ik tijd heb zal ik me eens verdiepen in het verkrijgen van de X- en Y-waarden uit de chip: op dit moment krijg ik gewoon een heading, maar volgens de datasheet moet het wel mogelijk zijn om de X- en Y-waarden eruit te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er hier iemand ervaring met een lcd scherm aan te sluiten op arduino met een 74C494 Shift register?

ik ben al ff bezig met dat uit te proberen, ik heb hier een YM1602C lcd schermpje en als ik die gewoon aansluit op mijn arduino werkt die. Maar als ik probeer hem aan te sluiten via een shift register werkt het niet.

ik heb deze code :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
/* -----------------------------------------------------------------------------------
 * Adaption of the LCD4Bit library shipped with Arduino 22
 * for use with 74C595 shift register adapter board found on:
 * http://www.stephenhobley.com

* Code adaption by Steve Hobley - February 2011

/*---Shift Register 74HC595---
 * [SR Pin 14 (DS)]    to Arduino pin - Yellow wire [datapin]
 * [SR Pin 12 (ST_CP)] to Arduino pin - Green wire  [latchpin]
 * [SR Pin 11 (SH_CP)] to Arduino pin - White wire  [clockpin]
 * Black wire to Ground
 * Red wire to +5v

-----Shift Reg to LCD--------
 * SR Pin 15  - ENABLE        10000000
 * SR Pin 1   - D4            00000010 
 * SR Pin 2   - D5        00000100
 * SR Pin 3   - D6        00001000
 * SR Pin 4   - D7        00010000
 * SR Pin 5   - MOSFET / LED1 00100000
 * SR Pin 6   - LED 2         01000000
 * SR Pin 7   - RS            00000001
 *
 * ----------------------------------------------------------------------------------- */
// include the library code:
#include <LiquidCrystal595.h>

// initialize the library with the numbers of the interface pins + the row count
// datapin, latchpin, clockpin, num_lines
LiquidCrystal595 lcd(2,3,4);

void setup() 
{
  lcd.begin(20,4);

// Print a message to the LCD.
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("This is line 1");
  delay(1000);

lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("This is line 2");
  delay(1000);

lcd.setCursor(0,2);
  lcd.print(127, HEX);
  delay(1000);

lcd.setCursor(0,3);
  lcd.print("This is line ");
  lcd.print(4, BIN); // << Snagged from the Print class
  delay(1000);

}

void loop() 
{

}

en ik sluit alles aan zoals in de code staat.

maar als ik op

http://rowansimms.com/article.php/lcd-hookup-in-seconds

kijk dan staat daar weer dat het net iets anders aangesloten moet worden. Dat heb ik ook geprobeerd maar dat werkt helaas ook niet.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? ik heb nog niet zoveel ervaring met shift registers alleen met het aansturen van meerdere leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
hallo allemaal,
ik lees al een tijdje mee op dit topic en krijg binnenkort mijn funduino mega 2560 binne.
Hier wil ik vervolgens wat mee gaan experimenteren om eea onder de knie te krijgen.

Nu is het ultieme doel om ons zwembad hiermee te automatiseren.
De grootste uitdaging zal worden om 2 50mm pvc kleppen te automatiseren.

Ik zat er aan te denken dit te maken mbv 2 sterke servo's (van zo'n 20kg/cm). Maar ik weet niet of deze sterk genoeg zullen zijn.

Heeft iemand misschien nog een idee om deze te bedienen?

Ik zal ter zijnde tijd waarschijnlijk een los topic aanmaken voor dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Je zou de pvc kleppen kunnen vervangen door electrische kleppen. Ik weet alleen niet of je de kleppen wil gebruiken om de doorstroming te beperken, dat gaat dan niet meer. Maar gewoon aan/uit is geen probleem. Kleppen die je kunt gebruiken zijn de kleppen uit beregeningsinstalaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumbler
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
Ik weet niet of ik hier een apart topic voor moet openen (denk het niet), maar zou ik met een arduino een laptop toetsenbord met een platte connector (ik kan nu even geen foto maken) aan kunnen sluiten via een usb of ps/2 kabel als ik het goed programmeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-08-2023
Ik wil me gaan verdiepen in arduino. Ik vraag me af met welke kit ik moet gaan kopen om er mee te beginnen. Deze de officiële https://iprototype.nl/products/kits/starterkit Of deze van iprototype https://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit

Tevens had ik nog de vraag of ik zoiets: http://www.conrad.nl/ce/n...eistofniveau-sensor-K2639 kan combineren met de arduino of moet ik wat anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Bravo51 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 17:55:
Je zou de pvc kleppen kunnen vervangen door electrische kleppen. Ik weet alleen niet of je de kleppen wil gebruiken om de doorstroming te beperken, dat gaat dan niet meer. Maar gewoon aan/uit is geen probleem. Kleppen die je kunt gebruiken zijn de kleppen uit beregeningsinstalaties.
dit zou idd het beste zijn,
maar deze kleppen kosten enkele honderden euro's per stuk en dat is mij toch wat te gek.
vandaar dat ik wat om de bestaande heen wil hobby'en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jefmen schreef op zondag 03 maart 2013 @ 18:57:
Ik wil me gaan verdiepen in arduino. Ik vraag me af met welke kit ik moet gaan kopen om er mee te beginnen. Deze de officiële https://iprototype.nl/products/kits/starterkit Of deze van iprototype https://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit

Tevens had ik nog de vraag of ik zoiets: http://www.conrad.nl/ce/n...eistofniveau-sensor-K2639 kan combineren met de arduino of moet ik wat anders zoeken.
hier kan je ook is kijken http://www.antratek.nl/Arduino-Kits.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:42:
Heeft er hier iemand ervaring met een lcd scherm aan te sluiten op arduino met een 74C494 Shift register?

ik ben al ff bezig met dat uit te proberen, ik heb hier een YM1602C lcd schermpje en als ik die gewoon aansluit op mijn arduino werkt die. Maar als ik probeer hem aan te sluiten via een shift register werkt het niet.

ik heb deze code :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
/* -----------------------------------------------------------------------------------
 * Adaption of the LCD4Bit library shipped with Arduino 22
 * for use with 74C595 shift register adapter board found on:
 * http://www.stephenhobley.com

* Code adaption by Steve Hobley - February 2011

/*---Shift Register 74HC595---
 * [SR Pin 14 (DS)]    to Arduino pin - Yellow wire [datapin]
 * [SR Pin 12 (ST_CP)] to Arduino pin - Green wire  [latchpin]
 * [SR Pin 11 (SH_CP)] to Arduino pin - White wire  [clockpin]
 * Black wire to Ground
 * Red wire to +5v

-----Shift Reg to LCD--------
 * SR Pin 15  - ENABLE        10000000
 * SR Pin 1   - D4            00000010 
 * SR Pin 2   - D5        00000100
 * SR Pin 3   - D6        00001000
 * SR Pin 4   - D7        00010000
 * SR Pin 5   - MOSFET / LED1 00100000
 * SR Pin 6   - LED 2         01000000
 * SR Pin 7   - RS            00000001
 *
 * ----------------------------------------------------------------------------------- */
// include the library code:
#include <LiquidCrystal595.h>

// initialize the library with the numbers of the interface pins + the row count
// datapin, latchpin, clockpin, num_lines
LiquidCrystal595 lcd(2,3,4);

void setup() 
{
  lcd.begin(20,4);

// Print a message to the LCD.
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("This is line 1");
  delay(1000);

lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("This is line 2");
  delay(1000);

lcd.setCursor(0,2);
  lcd.print(127, HEX);
  delay(1000);

lcd.setCursor(0,3);
  lcd.print("This is line ");
  lcd.print(4, BIN); // << Snagged from the Print class
  delay(1000);

}

void loop() 
{

}

en ik sluit alles aan zoals in de code staat.

maar als ik op

http://rowansimms.com/article.php/lcd-hookup-in-seconds

kijk dan staat daar weer dat het net iets anders aangesloten moet worden. Dat heb ik ook geprobeerd maar dat werkt helaas ook niet.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? ik heb nog niet zoveel ervaring met shift registers alleen met het aansturen van meerdere leds.
Ben je hier al wat verder mee gekomen? Bij mij werkt het ook niet :(

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik zit er nog steeds mee vast, heb mijn lcd scherm maar weer gewoon aangesloten omdat ik de pinnen extra nu nog niet nodig heb maar het is wel jammer. Als je iets meer weet hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
@Arjen en hallo iedereen
ik weet niet of je nog bezig bent met het kompas, heb een maand pauze genomen.
ik weet wel een goede handleiding te vinden hoewel het voor een ander type is, de HM55B
met een beetje geluk is de theorie hetzelfde en misschien heb je er wat aan :)

kitao in "[Discussie] Arduino-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmen
Morgen krijg ik me set binnen. Dus kan gaan spelen.

Edit 2

Denk dat het een dag later wordt. Status van het paket was dat bezorger langs kwam maar nu ineens niet meer. Hij ligt nu in het depo.

Edit 3

Hij werd gewoon bezorgd Vind hem wel klein dacht dat ie grooter was. Nu lekker aan het klote er mee. Al vind ie niet alle codes leuk die ik over neemt uit het boekje

[ Voor 90% gewijzigd door jefmen op 12-03-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 13:20
@jefmen - welke heb je nu besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmen
heb de orginele starterkit besteld en daarnaast nog een aantal dingen extra besteld om er gewoon mee te experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik heb mezelf gisteravond maar eens een Leonardo besteld :9. Wil proberen een joystick besturing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmen
heeft iemand ervaring met deze RFID reader? http://samenkopen.net/action_product/919445/394313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met mijn 1:1 auto project.1e test goed afgerond.
Ben nu bezig met fpv en een racestuur van spelcomputer te koppelen met zender. ook dit is al gelukt.
ik heb alleen nog 1 probleem:

graag zou ik de stuuruitslag willen koppelen aan de snelheid van de auto zodat hij ook op hogere snelheid stabiel blijft en de controle niet verlies.
ik heb evt een puls snelheidssignaal van de auto zelf of ik kan een extra sensor aanbrengen.
het elektrische stuur zit op 35 amp max (stilstaand).
wie heeft ervaring met programmable controllers of weet een andere oplossing en zou graag willen meewerken aan dit project ?
bvd.
Jan
(youtube: wijnakker rc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Je zou mbv een timer de tijd tussen de pulsen van de snelheid kunnen meten en aan de hand van een tabelregelaar daarop je stuur uitslag berekenen en aansturen. Ook op je stuur kan je dan het beste een rotary encoder hebben, zodat je precies weet welke stand het stuur heeft. Voorwaarde voor dit systeem is wel dat de overbrenging tussen de motor en de stuureenheid geschied d.m.v. enkel tandwieloverbreningen (of banden met kartels) zodat er geen slip kan ontstaan.

Om de motor aan te sturen zou je een brug met de IRFZ44 FET kunnen bouwen; die kan tot 50A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met een MAME arcade kast. Ik heb al een computer in een arcade kabinet gebouwd en de controls werken al.

Nu heb ik zelf in de knoppenLED's aangebracht, Die wil ik graag aan gaan sturen met een Arduino. Heeft iemand hier ervaring met MAME gebruiken in combinatie met een Arduino?

Bijvoorbeeld de knoppen die je gebruikt bij een spel serieel doorgeven naar de arduino zodat de arduino de juiste knoppen op kan laten lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Laatst online: 17-07-2024
Quote uit omschrijving:
the module will send the card directly through the UART to the Arduino.
Oftewel: de module stuurt de code serieel door. Op je arduino kun je die dan gewoon afvangen en verwerken.

Voorbeeld code:
http://www.instructables....9ZZ95/FY1Z49MGH89ZZ95.tmp
http://playground.arduino.cc/Learning/PRFID

[ Voor 3% gewijzigd door foekie01 op 25-03-2013 18:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 18:38
Op de Electronics&Automation beurs is op 28, 29 of 30 mei dit http://www.eabeurs.nl/beursvloerprojecten/gadget/ bij elkaar te sprokkelen, bestaande uit een Arduino-compatible board met WiFi-module en diverse sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hey, ik ben bezig met een projectje om licht op de intensiteit en de toonhoogte van muziek te laten branden. Weet iemand hier een mogelijkheid om de signalen van een geluidskabel (mini-jack) te lezen met arduino?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 18:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zo, bijna klaar met mijn project (als het werkt, zal ik het zeker showen :D)

Alles werkt nu, maar als ik probeer via USB met de arduino nano (met het circuit aangesloten) contact te leggen om de laatste dingen te debuggen en nieuwe software te uploaden, krijg ik een 'USB device not recognized'. (de nano werkt zelf prima in het circuit, alles werkt zoals verwacht!!)

Als ik de nano uit het circuit haal, dan werkt de USB verbinding weer wel.. Ik heb geloof ik geen rare pinnen aangesloten, alleen een paar digitale pinnen, SDA, SCL, GND, +5V (het maakt niet uit of ik een externe voeding aanbied)..

Iemand zoiets al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hangt er nog wat aan je RX/TX pinnen in je circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Nee.. ik heb ze wel doorgetrokken naar 2 headers op het bord, maar er zit niets op aangesloten.

Zou het hier aan kunnen liggen? http://arduino.cc/forum/index.php?topic=23025.0

[ Voor 30% gewijzigd door WVL_KsZeN op 10-04-2013 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:26

QinX

Shai-Hulud

Een collega van mij is voor zijn kids een nieuwe slaapkamer aan het bouwen in de kelder.
Nu wil ik voor het doormiddel van een Arduino Mega 2560, een WiFi Shield en een aanstuur PCB 4 RGB LED Strip zones aan gaan sturen.

Nu liggen 2 van deze zones pakweg 5 meter ver van de Arduino en voeding.

in ieder van deze 2 zones komt 5 meter LED strip te hangen die 72W verbruiken.

Ik moet de spanningsval berekenen voor de LED over 12V 5m.

Als ik +12V heen stuur en ik krijg de - op R, G en B terug klopt het dan dat ik voor de + lijn 12V-72W-5M spanningsval moet berekenen maar dat ik voor de grounds 12V-24W-5M kan bereken?

Zo ja, kom ik dan met 2,5mm² voor de + en 1mm² voor de ground weg?

Ik had onderstaande tool gebruikt voor mij berekening.
http://www.whoopy.info/kabeldikte.php

Ik zie wel dat zij rekenen met 2x de afstand. dus voor 12V-72W-5M rekenen zij 2,5mm² maar dat is voor heen en terug op te vangen.
Als ik dat 3m invul zou dat dan ook goed zijn?

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op woensdag 10 april 2013 @ 07:32:
Nee.. ik heb ze wel doorgetrokken naar 2 headers op het bord, maar er zit niets op aangesloten.

Zou het hier aan kunnen liggen? http://arduino.cc/forum/index.php?topic=23025.0
Zeker weten dat die twee headers nergens anders mee verbonden zijn? Desnoods door een kortsluiting bij hun aansluitingen ofzo? Want dat is wel meest logische verklaring ervoor dat het niet werkt. Je kan even met een multimeter hun idle spanningen nameten, die zouden hoog moeten zijn voor beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Uhm.. dan nog zie ik niet in waarom dat uit zou maken, wat hebben Tx en Rx te maken met het goed identificeren van de FTDI-chip? Dat staat volgens mij totaal los van de rest van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ah my bad, ik dacht dat je seriele verbinding niet goed werkte, maar het is echt dat je FTDI niet herkent wordt.

Iets eraan hangen dat heel veel interferentie kan veroorzaken? Zoals motoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Nee, helemaal niet...

sterker nog, het bordje was nog helemaal leeg, afgezien van een paar Ctjes tussen GND en VCC... Eerst had ik nog het idee dat het misschien te lang duurde voordat de C's geladen waren, maar als ik die eerst op spanning breng, en daarna pas aansluit werkt het ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Geniaal, krijg je een Arduino Leonardo met een fullsize USB-B kabel erbij.

Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/300/web/2013-04-10%2019.22.07.jpg Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/300/web/2013-04-10%2019.22.27.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:27:
Geniaal, krijg je een Arduino Leonardo met een fullsize USB-B kabel erbij.

[afbeelding] [afbeelding]
_O-

Ik heb hier een stel i2c backpacks, uiteraard niet te testen omdat de female headers die ik heb voorzien zijn van ronde gaten waar standaard male headers (die ik aan de hd44780 displays heb zitten) niet in passen |:( Hopelijk komt er morgen een pakketje van Conrad met goede headers en daarbij ook een pricewatch: TP-Link TL-WR702N om de Mega die ik heb verbinding te kunnen laten maken met wifi. De TP-Link oplossing is heel wat goedkoper dan een wifi-shield :P

Daarnaast verwacht ik nog een stel TCRT5000's, kan dan gelijk de Arduino aan de meterkast "hangen" om bij te houden wanneer de meeste kWhtjes worden verstookt.

En ik verwacht óók nog een USB-over-ethernet oplossing om de serial output van de Arduino op afstand uit te kunnen lezen. Draadloos zou mooier zijn, maar de meeste oplossingen zitten in de 2.4GHz band :/

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 10-04-2013 19:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
SUCCES :D

Dat was hem : pin 25 en 26 van de FTDI chip aan elkaar gesoldeerd (wat een priegelwerk) en nu werkt het zoals ik verwacht! Komt dus inderdaad door een ontwerpfout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Hmm, hoe ben je daar zo ineens achter gekomen? Lijkt mij niet een echt voor de hand liggende fix :S
Of ik zit nog niet lang genoeg in het Arduino wereldje :P

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 10-04-2013 20:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ninja-google-skills, natuurlijk! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zonder google kon een platform als Arduino niet bestaan inderdaad.

Overigens heb ik inmiddels een knipperende pin-13 led die zowel in snelheid als helderheid te sturen is met 2 potmeters die ik toevallig ook vandaag binnenkreeg. En voor de lol eventjes met de potmeters mijn muiscursor over het scherm heen en weer gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Mijn Mega is nu wireless :D

pricewatch: TP-Link TL-WR702N is vandaag aangekomen. Die ingesteld als client, laten verbinden met mijn WLAN, aan de Arduino met ethernetshield gehangen en de Arduino zit nu draadloos de tijd op te halen van de TimeServer in mijn router en dat terwijl dit dingetje maar €20 kostte (+ €13 voor ethernetshield) itt de €69 dat 't wifi-shield kost.

Helaas pakt de Arduino de UTC tijd, die loopt 2u achter. :/

Nu heb ik wel een stukje code gevonden dat dat op zou moeten lossen, maar zit mij af te vragen of ik die zomaar kan kopiëren en plakken tussen de code van http://arduino.cc/en/Tutorial/UdpNtpClient

http://arduino.cc/forum/index.php/topic,40286.0.html
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
int adjustDstEurope()
{
  // last sunday of march
  int beginDSTDate=  (31 - (5* year() /4 + 4) % 7);
  Serial.println(beginDSTDate);
  int beginDSTMonth=3;
  //last sunday of october
  int endDSTDate= (31 - (5 * year() /4 + 1) % 7);
  Serial.println(endDSTDate);
  int endDSTMonth=10;
  // DST is valid as:
  if (((month() > beginDSTMonth) && (month() < endDSTMonth))
      || ((month() == beginDSTMonth) && (day() >= beginDSTDate))
      || ((month() == endDSTMonth) && (day() <= endDSTDate)))
  return 7200;  // DST europe = utc +2 hour
  else return 3600; // nonDST europe = utc +1 hour
}

Later nog maar eens naar kijken. Kan iig draadloos data versturen vanuit de meterkast wanneer de TCRT5000's er zijn :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:23
Raven schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:30:

Helaas pakt de Arduino de UTC tijd, die loopt 2u achter. :/
Is het niet gewoon wijs om je logging met de UTC tijd te doen, en dan eventueel in de weergave software een correctie (meteen ook zomertijd/wintertijd) toe te passen?

Als je dan een keer naar de andere kant van de wereld verhuist kan je makkelijk in je super-duper GUI 8) de tijdzone aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
mcDavid schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:07:
Zonder google kon een platform als Arduino niet bestaan inderdaad.

Overigens heb ik inmiddels een knipperende pin-13 led die zowel in snelheid als helderheid te sturen is met 2 potmeters die ik toevallig ook vandaag binnenkreeg. En voor de lol eventjes met de potmeters mijn muiscursor over het scherm heen en weer gestuurd.
Toch nieuwsgierig: welke code/opstelling heb je gebruikt om je muiscursor te sturen met 2 potmeters.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
DavidZH schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:18:
[...]

Is het niet gewoon wijs om je logging met de UTC tijd te doen, en dan eventueel in de weergave software een correctie (meteen ook zomertijd/wintertijd) toe te passen?

Als je dan een keer naar de andere kant van de wereld verhuist kan je makkelijk in je super-duper GUI 8) de tijdzone aanpassen
Ehm, de software die data van de Arduino moet gaan ontvangen (webserver) heeft een eigen klok, dus daar hoef ik niets aan te passen. Maar goed, zelf een +2 of +1 in de code zetten zou evt ook kunnen denk ik.

De USB-over-ethernet oplossing is er trouwens :D Kan nu op afstand, door een netwerkkabel, de serial output bekijken indien nodig.

En de i2c backpacks zijn er ook, kan nu ipv met 8+ draadjes met 4 (i2c) of 3 (rx/tx) draadjes hd44780 displays aansturen :D

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:48
Is wel "beetje" moeilijker dan +2 doen he.. 't is waarschijnlijk een integer die je gaat outputten en als je dat +2 gaat doen dan krijg je 26 ;-) ipv 2u dus moet je iets slimmere code schrijven dan uur+2 ;-).

Heeft iemand hier ervaring met SIM900 modules?
http://www.benl.ebay.be/i...ain_0&hash=item2c67f79d37

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Woops, klopt ja :P , maar heb de maker van dat ene stukje code gemaild, eens kijken of hij reageert.

Die USB-over-ethernet oplossing werkt best goed, heb er een bagger kabel (kan ondanks specs geen Gb aan) van Amazon aan gehangen die 30m lang is. Kan gewoon de serial output lezen. Overigens heb ik er wel een aparte voeding eraan hangen, maar Arduino kan indien nodig ook door die kabel gevoed worden. Althans, met een wat kortere netwerkkabel iig wel. Met die van 30m niet geprobeerd.

Heb net zelfs succesvol een sketch door die 30m kabel geupload :D

[ Voor 80% gewijzigd door Raven op 12-04-2013 14:10 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tim_bots schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:32:
[...]

Toch nieuwsgierig: welke code/opstelling heb je gebruikt om je muiscursor te sturen met 2 potmeters.
Gewoon het example-scriptje, geen letter zelf geprogrammeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ik heb enkele weken geleden mijn eerste arduino bordje (mega 2560) binnen gekregen en ben nu aan de slag om de ds1307 RTC aan de gang te krijgen.

Ik heb hem aangesloten op 5V en GND. SCL op pin 20 en SDA op pin 21.

Echter krijg ik met onderstaand voorbeeld niets op de serial monitor te zien.
Ik heb er wat serial.prints bij gezet en ik krijg alleen "test"terug en niet test1 of 2...

Het lijkt er dus op dat ie ergens niet verder komt.

Ik vermoed dat het iets met het ontbreken van component U1 te maken heeft, maar ik kan nergens vinden wat hierop gezet moet worden (lijkt mij een transistor, maar een NPN of PNP..... :S)

Heeft iemand hier een oplossing voor?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#include <Wire.h>
#include "RTClib.h"

RTC_DS1307 RTC;

void setup () {
    Serial.begin(57600);
    Wire.begin();
    RTC.begin();
Serial.print("test");
  if (! RTC.isrunning()) {
    Serial.println("RTC is NOT running!");
    // following line sets the RTC to the date & time this sketch was compiled
    Serial.print("test1");
    RTC.adjust(DateTime(__DATE__, __TIME__));
    Serial.print("test2");
  }
}

void loop () {
  Serial.print("test_loop");
    DateTime now = RTC.now();
    Serial.print(now.year(), DEC);
    Serial.print('/');
enzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Denk niet dat die nodig is als je enkel I2C gebruikt.

Zeker weten dat je op de juiste pinnen de handel hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:07:
Denk niet dat die nodig is als je enkel I2C gebruikt.

Zeker weten dat je op de juiste pinnen de handel hebt aangesloten?
Ahh, jammer dat was makkelijk geweest dan.
Ik heb nog een andere hier liggen, die moet ik binnenkort maar eens proberen dan.

thxs voor de reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik denk niet dat hij kapot is, ik denk dat je hem op de verkeerde pinnen hebt aangesloten ;)

Voor de zekerheid kan je ook nog even multimeter op SDA/SCL zetten, die zouden beide 5V moeten zijn, anders zitten er misschien geen pull-ups op het bordje (niet heel waarschijnlijk, maar het proberen waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
mcDavid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:15:
[...]

Ik heb voor mijn klok toen een programmatje geschreven waarmee je heel makkelijk via seriele commando's de datum en tijd in kon stellen. (bijv D130110 versturen om de datum van vandaag in te stellen, T1215 voor de huidige tijd). Kan het eventueel nog wel voor je opzoeken vanavond.
Bij de examples van de RTC-library zat ook een scriptje dat automatisch de compile-tijd van het script in de klok zette, als deze nog niet ingesteld was. Dat werkt (éénmalig) ook prima aangezien er maximaal een paar seconden zit tussen compilen en uploaden.
Ik heb het nu zelf ook zo gemaakt, datum instellen met DYYMMDD en tijd met TUUMMSS, werkt goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

darklord007 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:47:
Ik heb enkele weken geleden mijn eerste arduino bordje (mega 2560) binnen gekregen en ben nu aan de slag om de ds1307 RTC aan de gang te krijgen.

Ik heb hem aangesloten op 5V en GND. SCL op pin 20 en SDA op pin 21.
Bij de Mega is SDA pin 20 en SCL pin 21. Typefout van jou of heb je het verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo Tweakers,
Ik ben bezig met een voetbalrobot(20 april NK junior delft, nog iemand meer?) en mijn pc weigert gewoon te uploaden. De arduino is in orde(sketch die er nu op staat werkt gewoon) en als ik hem de eerste keer probeer te uploaden nadat ik de PC opgestart heb dan blijft de code eindeloos lang uploaden, waar in het begin de led( pin 13) een halve minuut brandt en de rx een paar korte flitsen geeft met een interval van ong 30 seconden. Als ik een tweede poging doe dan krijg ik de volgende error:

avrdude: ser_open(): can't open device "\\.\COM13": Toegang geweigerd.

avrdude: ser_drain(): read error: De ingang is ongeldig.

processing.app.debug.RunnerException: Probleem bij het uploaden naar het board. Zie http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload voor suggesties.
at processing.app.debug.BasicUploader.uploadUsingPreferences(BasicUploader.java:126)
at processing.app.Sketch.upload(Sketch.java:1649)
at processing.app.Sketch.exportApplet(Sketch.java:1608)
at processing.app.Sketch.exportApplet(Sketch.java:1580)
at processing.app.Editor$DefaultExportHandler.run(Editor.java:2408)
at java.lang.Thread.run(Thread.java:619)

Het ligt niet aan de drivers/laptop, want op een tweede mega(trouwens de mega 2560) doet alles het perfect. Iemand ideën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
almightyarjen schreef op zondag 14 april 2013 @ 00:19:
[...]

Bij de Mega is SDA pin 20 en SCL pin 21. Typefout van jou of heb je het verkeerd aangesloten?
Typo :$
ik ga nu een weekje op vakantie en zal daarna nog eens proberen.
Zal ook die 5V eens nameten en anders met pullup proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@hydrargyrum
zet in opties menu debugging output aan .. dan kun je zien wat er allemaal gebeurd en waar het misloopt, misschien is er geen arduino bootloader op de IC?

Je foutmelding duid op dat de com13 door iets anders gebruikt wordt, misschien putty op com poort ingelogd ofzo?

[ Voor 25% gewijzigd door Icekiller2k6 op 14-04-2013 23:31 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
en check of de reset timing juist is, ik heb zelf een arduino waarvan de auto-reset niet werkt, en die geeft ook datsoort nukken als je te vroeg of te laat de reset loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmen
foekie01 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:30:
[...]

Quote uit omschrijving:

[...]

Oftewel: de module stuurt de code serieel door. Op je arduino kun je die dan gewoon afvangen en verwerken.

Voorbeeld code:
http://www.instructables....9ZZ95/FY1Z49MGH89ZZ95.tmp
http://playground.arduino.cc/Learning/PRFID
Dit was de code die ik nodig had. Nu is kijken hoe ik een lcd scherm er bij kan zetten, waar je dan op ziet welke key je voor de reader houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Pffff, vandaag eens met een TCRT5000 aan de gang gegaan. Maar wat voor voorbeeld-circuit ik ook gebruik, krijg 't ding niet werkend :/ Heb er een heel stel, maar tot nu toe lijkt geen een het te doen.

Heeft iemand toevallig ervaring met dat type sensor?

Het helpt overigens niet dat iedereen andere weerstandswaarden gebruikt en dat er voorbeelden zijn die van een analoge ingang gebruik maakt maar er zijn ook voorbeelden waarbij er een digitale ingang wordt gebruikt.

Heerlijk verwarrend...

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 18-04-2013 21:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Daar staat geen code bij en die weerstandswaardes heb ik al geprobeerd ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@Raven, weerstandswaardes daar zouden niet extreem veel moeten uitmaken (uiteraard niet teveel afwijkend, maar het hoeft ook niet op de procent nauwkeurig). En je kan zowel analoge als digitale input ermee gebruiken, afhankelijk van wat je ermee doet.

Kan je eens met een multimeter (of analog input van arduino) de spanningen nameten die je krijgt op de verschillende pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

En je kan met een digitale camera (zoals in je telefoon) kijken of de ir led het doet (werkt ook met afstandsbedieningen). IR licht wordt meestal ook weergegeven door je digitale camera.
Handigste is om een analoge input eerst te gebruiken en de waarde op serial weer te geven, dan kun je het beste zien of de sensor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb wel eens wat moeten detecteren met een palletje wat ergens tussen schoof, hier gebruikte ik een aparte LED en optotransistor voor, maar het principe zou hetzelfde moeten zijn. Voor de LED gebruikte ik een serieweerstand van 180 ohm (wat ongeveer overeenkomt met het hierboven genoemde voorbeeld). De collector van de transistor had ik direct aan de 5V hangen en de emittor ging naar de Arduino alswel via een 100k weerstand naar de GND. En ik kan me nog goed herinneren dat ik eerst 10K (zoals in het hierboven genoemde voorbeeld) had geprobeerd en dat dat dus niet werkte. Dus probeer eens 100k als je dat nog niet geprobeerd hebt.

Daarnaast: als je het helemaal basic wilt testen kan je ipv de arduino er eerst een LED met 220ohm op aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Gisteravond laat heb ik de TCRT5000 even getest. Ik kan een LED laten branden door met een afstandsbediening op de IR-ontvanger te richten en de IR-LED kan ik zien branden door met mijn telefoon in video-opnamemodus naar de LED te kijken.

Het ding doet dus, maar niet met de Arduino. Zal er vandaag nog eens een keer naar kijken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Misschien ten overvloede, maar ik heb me er eens rot op gezocht: het je de ingang van de arduino wel als ingang gedefinieerd?

code:
1
2
pinMode(PIN#, INPUT); 
digitalWrite (PIN#, LOW);  // turn off internal pull-up resistor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Nope, dat was het ook niet, die stond dus al goed :P
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
const int tcrtPin = 16;     // connected to the TCRT5000 C pin
const int led =  13;      // the number of the LED pin

// variables will change:
int tcrtState = 0;         // variable for reading the TCRT5000 status

void setup() {
  // initialize the LED pin as an output:
  pinMode(led, OUTPUT);      
  // initialize the tcrt5000 pin as an input, and turn off the internal pullup resistors:
  pinMode(tcrtPin, INPUT); 
  digitalWrite(tcrtPin, LOW);  
}

void loop(){
  // read the state of the tcrt5000:
  tcrtState = digitalRead(tcrtPin);

// check if the tcrt5000 sensor detects something.
  // if it is, the tcrtState is LOW:
  if (tcrtState == LOW) {     
    // turn LED on:    
    digitalWrite(led, HIGH);  
  } 
  else {
    // turn LED off:
    digitalWrite(led, LOW); 
  }
}

LED op pin13 - de LED op de Arduino printplaat dus - blijft branden, maar er staat (aldus de multimeter) ~4.5V op de input-pin wanneer er niks boven de sensor hangt en 0.12-0.15V wanneer ik mijn vinger erop hou.

edit: Overigens heb ik nu 120Ω en 47kΩ weerstanden. 120 voor de IR-led en 47k voor de sensor. Schema van http://produto.mercadoliv...-arduino-e-outros-mcs-_JM dus.

En ik heb nog een paar andere inputpinnen geprobeerd, no luck.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 19-04-2013 19:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

En als je een delay (100) erin zet en een Serial.print uitvoert om te checken of het programma de loop wel doorloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
const int tcrtPin = 30;     // connected to the TCRT5000 C pin
const int led = 13;      // the number of the LED pin

// variables will change:
int tcrtState = 0;         // variable for reading the TCRT5000 status

void setup() {
  // initialize the LED pin as an output:
  pinMode(led, OUTPUT);      
  // initialize the tcrt5000 pin as an input, and turn off the internal pullup resistors:
  pinMode(tcrtPin, INPUT); 
  digitalWrite(tcrtPin, LOW);  
  // Open serial communications and wait for port to open:
  Serial.begin(9600);
}

void loop(){
  // read the state of the tcrt5000:
  tcrtState = digitalRead(tcrtPin);
  Serial.print("Value is: ");
  Serial.println(digitalRead(tcrtPin));

// check if the tcrt5000 sensor detects something.
  // if it is, the tcrtState is LOW:
  if (tcrtState == LOW) {     
    // turn LED on:    
    digitalWrite(led, HIGH);  
  } 
  else {
    // turn LED off:
    digitalWrite(led, LOW); 
  }
  delay(500);
}

Geeft dit:
Value is: 0
Value is: 1
Dat patroon heb ik al vaker gezien, bij andere sketches die van een digitale pin gebruik maken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Raven schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:21:
LED op pin13 - de LED op de Arduino printplaat dus - blijft branden, maar er staat (aldus de multimeter) ~4.5V op de input-pin wanneer er niks boven de sensor hangt en 0.12-0.15V wanneer ik mijn vinger erop hou.
Kun je eens opsommen wat je op dit moment hebt aangesloten en hoe?

Heb je het eens op deze manier aangesloten? Dan werkt het geheel namelijk op dezelfde manier als een schakelaar. (bron)
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-CTkCMFcNEBQ/T8oEITdXCcI/AAAAAAAAAZA/Rq0LswP9Goc/s1600/tcrt5000_2.PNG

[ Voor 12% gewijzigd door foekie01 op 19-04-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Zo zit het aangesloten, maar dan met 120Ω en 47kΩ, zie een stukje naar boven.

edit:'t wordt gekker.

Ik dacht, ik sluit even de input rechtstreeks op een 5v bron aan in de hoop 1tjes te zien, krijg hetzelfde resultaat, evenals verbinden met de ground. Gebruik ik echter de 5v en ground van de Arduino zélf, dan lijkt het wel goed te werken, als ik die dus aansluit op de input.

De voeding die ik gebruik is een Adjustable breadboard power supply kit icm een oud schooprojectje, een 5-12v regelbare voeding.

[ Voor 74% gewijzigd door Raven op 19-04-2013 20:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Je hebt de aarde van die voeding toch wel aangesloten op GND van je Arduino, toch? Anders zijn je spanningen zwevend..

[ Voor 18% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-04-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Euhm.... Ik heb die sensor gevoed met de breadboardvoeding en dan 1 kabeltje naar een digitale input van de Arduino. Maar gezien de resultaten van mijn vorige post heb ik net even de breadboardvoeding eraf gehaald en 2 extra kabeltjes van de breadboard op de Arduino aangesloten: 5v en ground.

Guess what...... dat werkt?!

* Raven vraagt zich nu af wat ie verkeerd heeft gedaan :?

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 19-04-2013 20:52 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Oh no! It's a floater :D

Spanning is (in tegenstelling tot stroom) altijd relatief. Als je een voeding hebt die 5V levert, betekent dat dat de positieve uitgang 5V hoger is dan de negatieve uitgang (die we voor het gemak aarde noemen). Je Arduino werkt ook op 5V (op VCC staat een spanning die 5V hoger is dan de spanning die op GND staat).

Jij had twee aparte circuitjes, één circuitje met een arduino en één circuitje met je sensor. Met je Arduino probeerde je een spanning te meten, maar je meet die spanning ten opzichte van GND van de Arduino, maar niet ten opzichte van GND van je sensor-circuitje.

En juist die laatste spanning : de spanning t.o.v. de GND van je sensor circuitje is het signaal dat je wil meten.

Oplossing : maak de GND van je arduino gelijk aan de GND van je sensor (door ze aan elkaar te knopen met een metalen draadje) -> de spanning t.o.v. de GND van je sensor-circuitje is dan hetzelfde als de spanning t.o.v. de GND van je arduino en je meting slaagt.

kortom : als er maar 1 kabeltje tussen je ene circuit en je andere circuit zit, kun je nooit communiceren/iets meten/etc, omdat spanningen altijd relatief zijn en je altijd minstens twee verbinding nodig hebt.

[ Voor 104% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-04-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
:S

Een floater is toch een niet-aangesloten kabel (en een dobberend lijk)? Deze was wel degelijk aangesloten, alleen niet op de voeding van de Arduino maar op de breadboard voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 19-04-2013 20:59 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
en dit is een floater :

Afbeeldingslocatie: http://www.smellytees.com/system/0000/0025/floater-T-Shirt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je hebt floating en floating. Een input die helemaal niet aangesloten is wordt inderdaad ook een floating input genoemd. Echter twee circuits die geen gemeenschappelijke referentie hebben (zoals aarde) floaten ook tov van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Een bekend voorbeeld van een floater is bijvoorbeeld ook een aardlus in je audiosysteem, wat een brom oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:19:
Je hebt floating en floating. Een input die helemaal niet aangesloten is wordt inderdaad ook een floating input genoemd. Echter twee circuits die geen gemeenschappelijke referentie hebben (zoals aarde) floaten ook tov van elkaar.
Maar het uitgangssignaal van de sensor gaf gewoon de juiste waardes, als de Arduino die nou vergeleek met zijn ground, maar blijkbaar gebeurt dat alleen als de sensor gevoed wordt door de Arduino? :?

Vaag gedoe :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hij gaf de juiste waardes tov zijn eigen ground, niet tov de ground van de arduino. En die twee waren los van elkaar. Maar nameten van twee circuits die floaten kan allerlei resultaten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ook een patroon van op en neer gaande metingen? (Zie Raven in "[Discussie] Arduino-topic" )

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Blij dat je het ondertussen hebt opgelost.

Dat patroon wat je noemt komt omdat de pin zweeft (floating).
Daardoor gaat het eigenlijk "flipperen", waardoor je steeds 1 en 0 krijgt.

Hier is nog iemand met dat wat jij beschrijft:
http://arduino.cc/forum/index.php/topic,26629.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Van wat ik heb gelezen zouden de waarden dan compleet random moeten zijn, hier zat er gewoon een patroon in.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kan van alles zijn, een mogelijkheid is bijvoorbeeld dat hij 50Hz van het lichtnet ergens oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:22
Ik heb ook wat vreemde waardes met mijn SHT11 (industriële kwaliteit) sensor met te hoge temperatuur en luchtvochtigheid die niet klopt.

De sensor zit op een breadboard gevoed door een losse voeding nu las ik dat de GND met de arduino verbonden moet worden ivm zwevende waardes, dit laatste is mij bekend maar hoe zou ik het geheel dan aan moeten sluiten door de boel wel knap te configureren met die losse voeding. Ik dacht namelijk dat je dan problemen krijgt met de voeding/kortsluiting.

if (!coffee) {
Work = false; }

Pagina: 1 ... 26 ... 96 Laatste