Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38

almightyarjen

When does the hurting stop?

Hij werkte al op de Duemilanove. Je hart luchten werkt, heb inmiddels het probleem gevonden :D Er werden wat bitoperaties in de code van de library uitgevoerd, en een deel daarvan was gebaseerd op de pinconnecties zoals die op de Duemilanove. Ik heb andere pinconnecties gebruikt op de Mega, dit aangepast in de headerfile, maar het bleek dus ook nog in de cpp file voor te komen...

Anyway, dradenbende :D

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/DSC00917_thumb.jpg

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 12:59
ff kort vraagje.
Kan het wezen dat wanneer je meerdere if statements achter elkaar zet, dit tot problemen kan leiden?
Ik heb dit nu. Met me eerder geposte code en code van het drukknopje op arduino.cc te halen.
Heb ik gezecht wanneer er op het knopje wordt gedrukt ook het signaal moet worden verstuurd.
En nu is het luk raak wanneer er een signaal doorkomt. En meestal gebeurt er niets.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
So Arjen, dat is niet bepaald mini zeg, die Legobot V1.0 print.
Ik heb van die NXT ook al eens een afbeelding geplaatst maar is behoorlijk prijzig.
Afbeeldingslocatie: http://www.instablogsimages.com/images/2009/08/26/lego-mindstorms-nxt-sudoku-robot_qnDN1_54.jpg
Jij hebt dan wel iets anders zelf opgebouwd maar inderdaad met al die connecties is een foutje zo gemaakt.
Ik heb zelf (nog) geen shields maar die hoor je toch gewoon op de arduino vast te kunnen klikken ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Post je nieuwe code dan eens Rusky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#include <RemoteSwitch.h>

ActionSwitch actionSwitch(11);
char serialData[4];
int systemCode;

const int buttonPin = 2;
int buttonState = 0; 

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  pinMode(buttonPin, INPUT);
}

void loop() {
     if (Serial.available() > 0) { 
       Serial.readBytesUntil('\n', serialData, 3);

systemCode = atoi(serialData);

switch (serialData[2]) {
         case 't':
           actionSwitch.sendSignal(systemCode, serialData[1], true);
           break;
         case 'f':
           actionSwitch.sendSignal(systemCode, serialData[1], false);
           break;
       }
     }

buttonState = digitalRead(buttonPin);
if (buttonState == HIGH) {
      actionSwitch.sendSignal(1, 'B', true);
   } else {
      actionSwitch.sendSignal(1, 'B', false);
   }
}

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:57:
[...]
Overigens ben ik nog geen libraries tegengekomen die niet Arduino 1.0 proof zijn. Voor mijn klok heb ik deze library gebruikt: https://github.com/adafruit/RTClib deze heeft ook een "softrtc" functie.
Ik heb die zip-file gedownload en moeten renamen want die heette RTClib-master ; mijn uno accepteert geen -.
Het voorbeeld softrtc werd vervolgens succesvol gecompileerd maar nu krijg ik dit op de monitor te zien :
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/nlab18ead/img68.jpg

Dat geeft verder niet en zelf ga ik er ook niet al te lang op doorspitten.
Het wordt tijd om weer een stapje verder te gaan, zoals het aansluiten van een HD44780 op een stamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat moet die code precies doen? Hij is nu zo als jij serieel niks doet dat hij of stuurt dat de lamp aan moet, of dat hij uit moet, maar dat blijft hij dus continue sturen. Ik weet niet of hij zon stroom data leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:47:
So Arjen, dat is niet bepaald mini zeg, die Legobot V1.0 print.
Ik heb van die NXT ook al eens een afbeelding geplaatst maar is behoorlijk prijzig.
[afbeelding]
Jij hebt dan wel iets anders zelf opgebouwd maar inderdaad met al die connecties is een foutje zo gemaakt.
Ik heb zelf (nog) geen shields maar die hoor je toch gewoon op de arduino vast te kunnen klikken ? :?
Op die printplaat zit nog veel meer zooi voor het aansturen van extra motoren, afstandsdetectoren (zitter er nu 5 op), aansturing LCD enz. Ik heb alleen dus de NXT motoren, op de kop getikt voor 16 Euro per stuk, op zich wel te doen dus. De rest doe ik dus met arduino en omliggende elektronica.

De shield kan je er inderdaad zo opklikken. Maar de shield heeft een layout van een Duemilanove. Die past eventueel ook wel op een Mega, maar dan verbruikt hij alle PWM kanalen. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om hem er los aan te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nou, ik vind het knap gemaakt, is ook lekker robuust hoewel je de icb's nog wel vast zult moeten zetten.
Ik heb mijn time-projectje net afgesloten met dit programma :
http://www.arduino.cc/playground/Code/Time
Nu krijg ik dit in beeld en dat vind ik nauwkeurig genoeg :
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/uz73sumkv/img69.jpg
Ik heb me rot zitten rekenen om de secondes in te voeren maar T1353097500 is een mooi getal om mee te beginnen voor de liefhebbers.
Ik moest wel 1 regel veranderen in TimeSerial.pde
Serial.print(TIME_REQUEST,BYTE);
moet worden :
Serial.write(TIME_REQUEST);

BYTE wordt namelijk niet langer ondersteund vanaf versie 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
furby-killer schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:48:
[...]

Wat moet die code precies doen? Hij is nu zo als jij serieel niks doet dat hij of stuurt dat de lamp aan moet, of dat hij uit moet, maar dat blijft hij dus continue sturen. Ik weet niet of hij zon stroom data leuk vindt.
Hij moet wanneer er serieel iets komt dat doen. En wanneer de knop bedient wordt wat doen .....

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het punt is dus dat je nu een enorme hoeveelheid data stuurt, voeg eens een check in die enkel verstuurt als het verandert tov vorige keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
kitao schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:42:
[...]

Ik heb die zip-file gedownload en moeten renamen want die heette RTClib-master ; mijn uno accepteert geen -.
Het voorbeeld softrtc werd vervolgens succesvol gecompileerd maar nu krijg ik dit op de monitor te zien :
[afbeelding]

Dat geeft verder niet en zelf ga ik er ook niet al te lang op doorspitten.
Het wordt tijd om weer een stapje verder te gaan, zoals het aansluiten van een HD44780 op een stamp.
Denk dat je baud rate niet goet staat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mcDavid schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 18:41:
[...]

Klopt. Als je de baudrate op 9600 zet zal het wel goed gaan... geen idee eigenlijk waardoor dat komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 18:41:
Hmm, dat is mss wel een mogelijkheid.
Ik edit deze post wel als dat zo is (of niet) en bedankt voor de tip in ieder geval.
almightyarjen schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 22:36:
Klopt. Als je de baudrate op 9600 zet zal het wel goed gaan... geen idee eigenlijk waardoor dat komt...
Nou ja, dat heeft toch te maken met de verzendsneldheid ? Ik heb het niet helemaal uitgeplozen maar op een lcd van mij moet je die met switches instellen, een andere monitor die ik heb zit een keuzeveldje in en het staat ook in je programma vanaf de micro.
Als de micro en de monitor/lcd niet gelijk staan ingesteld kun je problemen krijgen heb ik begrepen.
Vergelijk het met twee treinen die op een dubbelspoor naast elkaar rijden, als ze allebei 80 gaan dan kun je makkelijk van het ene dak naar het andere stappen. Wordt ander verhaal als de ene 80 gaat en de andere 120.

Maar bij deze timer heb ik daar eigenlijk niet op gelet of aan gedacht.
toegezegde edit:
De tip heeft wel geholpen :)
Ipv 9600 moest die 57600 zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/6yd64yq71/img70.jpg
https://github.com/adafruit/RTClib

@Arjen hieronder:
Het staat aan het begin van je arduino-programma meestal. Ik heb even geen tijd meer anders zou ik zo'n regel kopieren of bedoel je dat ook niet ?

[ Voor 80% gewijzigd door kitao op 18-11-2012 13:45 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik bedoelde meer dat ik niet snap waarom de baudrate op 9600 moet staan voor seriële communicatie tussen de arduino en de pc alleen, dat je serial.println alleen gebruikt voor de serial monitor in de ontwerpomgeving voor testen e.d., aangezien er op de arduino en op de pc geen dipswitches zitten. Maar misschien kan je dat ergens instellen in de arduino omgeving, nooit naar gekeken eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
almightyarjen schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:40:
Ik bedoelde meer dat ik niet snap waarom de baudrate op 9600 moet staan voor seriële communicatie tussen de arduino en de pc alleen,
Dat hoeft niet, waar je hem op zet kies je zelf met je Serial.begin() commando. Alleen moeten je computer en arduino wel op dezelfde baud rate staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mcDavid schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:10:
[...]

Dat hoeft niet, waar je hem op zet kies je zelf met je Serial.begin() commando. Alleen moeten je computer en arduino wel op dezelfde baud rate staan.
Waar stel je dat op de computer in dan? Aannemende dat Serial.begin alleen de arduino instelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
almightyarjen schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:34:

Waar stel je dat op de computer in dan? Aannemende dat Serial.begin alleen de arduino instelt...
Op de arduino-monitor Arjen, kijk deze post nog eens goed door en dan met name dat 57600 baud vakje helemaal rechtsonder :

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/yp0g129n1/img70.jpg

Een gedeelte uit het bijbehorende programma wat dit allemaal aanstuurt is als volgt :
// Date and time functions using just software, based on millis() & timer

#include <Wire.h>
#include "RTClib.h"

RTC_Millis RTC;

void setup () {
Serial.begin(57600);
// following line sets the RTC to the date & time this sketch was compiled
RTC.begin(DateTime(__DATE__, __TIME__));
}
Dat bedoelde mcDavid wrs , de micro en de computermonitorsnelheid moeten gelijk zijn, dat geldt ook voor sommige lcd's trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Altijd als je UART (serial) gebruikt moet ontvangende kant en verzendende kant op dezelfde snelheid zijn ingesteld (Bij SPI en I2C bijvoorbeeld hoeft dat niet, want daar wordt de klok meegestuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
furby-killer schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:48:
[...]

Klopt. Ik heb eerst een check gedaan of waarde veranderd is, en daarna pas de actie gedaan. En dit werkt.
Bij volgende onderdelen die erbij komen, zal ik deze check altijd eerst doen.

BTW: opletten voor degene die die action klik aan klik uit hebben. Heb het idee dat wanneer deze een paar dagen aan staan, de contacten gaan verkleven.

[ Voor 12% gewijzigd door Rusky op 19-11-2012 10:27 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op maandag 19 november 2012 @ 01:55:
[...]

Op de arduino-monitor Arjen, kijk deze post nog eens goed door en dan met name dat 57600 baud vakje helemaal rechtsonder :

[afbeelding]

Een gedeelte uit het bijbehorende programma wat dit allemaal aanstuurt is als volgt :

[...]

Dat bedoelde mcDavid wrs , de micro en de computermonitorsnelheid moeten gelijk zijn, dat geldt ook voor sommige lcd's trouwens.
Ah, ik had dat knopje rechtsonder nog nooit gezien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Hallo allemaal, ik ben sinds afgelopen week een beetje aan het rondkijken naar verschillende Arduino projectjes. Ik moet zeggen dat m'n vingers aardig jeuken en ik wil daarom graag een en ander bestellen om spelenderwijs (=D) wat eenvoudige dingen te leren maken.

Ik wilde graag een iPrototype Starterkit Pro bestellen, echter kom ik ondertussen ook links en rechts een zogenaamde Leonardo tegen. Ik kan echter nergens een starterkit vinden met de Leonardo en weet ook niet direct of ik dit uberhaupt zou moeten willen?

Verder wil ik ook graag een LCD'tje bestellen maar ik vraag me af in hoeverre het ingewikkelder is om een grafisch (128x64 SPI) LCD aan te sturen ten opzichte van een eenvoudigere 20x4 of 16x2 LCD. Ik heb enige "programmeer" ervaring in JS/PHP en heb me een tijdje ook bezig gehouden met ObjectiveC. Ik denk dat ik 't scripten zelf wel redelijk snel oppak maar de electrotechnische kant van het verhaal zal even uitdagend worden =)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De Leonardo is niet perse een upgrade, het is meer een goedkopere/eenvoudiger versie. De microcontroller-chip die gebruikt wordt heeft namelijk onboard USB-ondersteuning, zodat er geen losse usb-to-serial converter nodig is.

In feite is het dezelfde chip die op de Uno als USB-to-serial converter gebruikt wordt, alleen dan een iets uitgebreidere versie.

Dit scheelt dus een chip en dus productiekosten.

In het gebruik zou het eigenlijk niets uit moeten maken, behalve dat je bij de Uno de microcontroller nog een keer zou kunnen vervangen als je die opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

mcDavid schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:29:
De Leonardo is niet perse een upgrade, het is meer een goedkopere/eenvoudiger versie. De microcontroller-chip die gebruikt wordt heeft namelijk onboard USB-ondersteuning, zodat er geen losse usb-to-serial converter nodig is.

In feite is het dezelfde chip die op de Uno als USB-to-serial converter gebruikt wordt, alleen dan een iets uitgebreidere versie.

Dit scheelt dus een chip en dus productiekosten.

In het gebruik zou het eigenlijk niets uit moeten maken, behalve dat je bij de Uno de microcontroller nog een keer zou kunnen vervangen als je die opblaast.
In zoverre had ik het inderdaad ook begrepen, alleen word 't ding links en rechts nogal opgehemeld tov de reguliere Uno.

Laat ik 't dan maar bij een "eenvoudig" starterkitje met de Uno houden. Nu moet ik alleen nog even uitvogelen of de grafische LCDs lastiger onder de knie te krijgen zijn of in gebruik in 't algemeen dan de 20x4 of 16x2 LCDs.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
C.44 schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:33:
[...]

In zoverre had ik het inderdaad ook begrepen, alleen word 't ding links en rechts nogal opgehemeld tov de reguliere Uno.
Heb je daar een linkje bij? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Ik zie wel op de arduino-website dat de Leonardo iets meer functies heeft op de pins (zoals meer analoge inputs, hardware serial op pin 0 en 1 die niet bezet gehouden wordt door een usb-to-serial chip, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:33:
Nu moet ik alleen nog even uitvogelen of de grafische LCDs lastiger onder de knie te krijgen zijn of in gebruik in 't algemeen dan de 20x4 of 16x2 LCDs.
Ik had ongeveer dezelfde vraag vorige maand, ik vroeg of er een combinatie was van een seriele en een parallel lcd.
Ik kreeg dit als antwoord, een link naar een grafische lcd :
Verwijderd in "[Discussie] Arduino-topic"
Aangezien ik helemaal nog nooit een lcd had aangesloten, toch maar gewoon gekozen voor een 15 euro parallel alfanumerieke 16x2 SFE10054 Sparkfun-lcd.
Niet omdat dit veel goedkoper is, die grafische is 23 euro, maar omdat het me beter leek om bij de basis te beginnen en de lcd werkt inmiddels naar behoren.
Aan een ander vragen of het complexer is, daarvan zal wellicht het antwoord 'gekleurd' zijn, immers, wat voor de één een eitje is kan voor de ander een molensteen zijn.
Zelf proberen is het antwoord.
En er zijn genoeg voorbeelden te vinden zoals deze bijvoorbeeld :
http://www.codeproject.co...cing-an-Arduino-with-LCDs

Over je vraag, een uno of een leonardo, daarbij zou ik kijken of vragen naar welke het meest gebruikt wordt en voor welk type het meeste voorbeelden, accessoires, programma's etc. voorhanden zijn.
(hetgeen ik hier ook gevraagd heb, uno werd me aangeraden ipv een duemilanove )

edit:
En ook de Leonardo heeft zo te zien geen aan/uit knopje op die video hierboven :|

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 20-11-2012 01:01 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik heb gisteren uiteindelijk het Starterkitje met de Uno R3 en een 20x4 LCD gekocht. Mijn idee was inderdaad ook om eerst bij de "basis" te beginnen voordat ik met grafische LCDs aan de gang ga.

Het aan/uit knopje heb ik zoiezo even gemist, ik dacht dat stroom eraf / usb eruit gewoon uit was :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat klopt ook wel, usb eruit en de voedingsstroom is verdwenen maar ik vind een schakelaartje fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 00:38:
[...]

Over je vraag, een uno of een leonardo, daarbij zou ik kijken of vragen naar welke het meest gebruikt wordt en voor welk type het meeste voorbeelden, accessoires, programma's etc. voorhanden zijn.
(hetgeen ik hier ook gevraagd heb, uno werd me aangeraden ipv een duemilanove )
De Uno is dan ook gewoon de opvolger van de Duemilanove, gewoon een nieuwe/betere/goedkopere versie. De Leonardo is meer een soort zijprojectje, al verwacht ik wel dat die uiteindelijk de plaats van de Uno in zal nemen. Wel erg jammer dat ze niet van de gelegenheid gebruik gemaakt hebben de pin-headers eens een keer opnieuw te rangschikken.
edit:
En ook de Leonardo heeft zo te zien geen aan/uit knopje op die video hierboven :|
Lijkt me ook de meest nutteloze feature ooit.
Ze hebben de reset-knop wel makkelijker bereikbaar aan de zijkant geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 20-11-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Pft het is weer is zover ik snap er geen drol meer van :p

Ik heb een float welke de temperatuur bevat (xx,xx). Hiervan wil ik een string maken zodat ik hem met mijn "Debug" methode op serial en bluetoothserial kan printen:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
void Debug(char c, boolean newline) //werkt
{
    String line = String(c);
    Debug(line, newline);
}

void Debug(int i, boolean newline) //werkt
{
    String line = String(i);
    Debug(line, newline);
}

void Debug(long l, boolean newline) //werkt
{
    String line = String(l);
    Debug(line, newline);
}

void Debug(float f, boolean newline) //ERROR
{
    String line = String(f); //call of overloaded....
    Debug(line, newline);
}

Het enige wat "Debug" zelf doet is het printen van een string.

De 1e 3 methoden: char, int en long werken perfect alleen bij float krijg ik deze melding:

code:
1
call of overloaded 'String(float&)' is ambiguous

Ik heb echt al 100 verschillende oplossingen geprobeerd op internet maar verder dan het printen van een '?' ben ik niet gekomen.

Iemand enig idee?

edit: ik krijg hetzelfde als ik er een 'double' van maak

edit2: gevonden:
Mattie112 in "[Discussie] Arduino-topic"

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 20-11-2012 14:05 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:50:
Lijkt me ook de meest nutteloze feature ooit.
In het begin had ik er vaak last van dat het uitzetten d.m.v. de usb te unpluggen het arduino- programmeerveld ineens de com-poort kwijt was hoewel dat de laatste tijd veel minder vaak is voorgekomen.

Ps, als iemand nog zin heeft om een code te optimaliseren zie dan deze post.
Hoeft niet, mag wel en bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:01:
[...]

In het begin had ik er vaak last van dat het uitzetten d.m.v. de usb te unpluggen het arduino- programmeerveld ineens de com-poort kwijt was hoewel dat de laatste tijd veel minder vaak is voorgekomen.
...En je denkt dat dat anders zal zijn als je de verbinding verbreekt dmv een schakelaartje ipv een stekkertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Pf, geen idee maar op de stamp heb ik daar nooit last van.

Edit:
Nu je het zegt, het gebeurt wel eens maar dan heb ik daar op de terminal een identify-knopje zitten. Dan pakt die direkt weer op.

[ Voor 54% gewijzigd door kitao op 20-11-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mattie112 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:55:
Pft het is weer is zover ik snap er geen drol meer van :p

Ik heb een float welke de temperatuur bevat (xx,xx). Hiervan wil ik een string maken zodat ik hem met mijn "Debug" methode op serial en bluetoothserial kan printen:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
void Debug(char c, boolean newline) //werkt
{
    String line = String(c);
    Debug(line, newline);
}

void Debug(int i, boolean newline) //werkt
{
    String line = String(i);
    Debug(line, newline);
}

void Debug(long l, boolean newline) //werkt
{
    String line = String(l);
    Debug(line, newline);
}

void Debug(float f, boolean newline) //ERROR
{
    String line = String(f); //call of overloaded....
    Debug(line, newline);
}

Het enige wat "Debug" zelf doet is het printen van een string.

De 1e 3 methoden: char, int en long werken perfect alleen bij float krijg ik deze melding:

code:
1
call of overloaded 'String(float&)' is ambiguous

Ik heb echt al 100 verschillende oplossingen geprobeerd op internet maar verder dan het printen van een '?' ben ik niet gekomen.

Iemand enig idee?

edit: ik krijg hetzelfde als ik er een 'double' van maak
ik doe gewoon Serial.print(float), dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
@mcDavid

Klopt, alleen ik heb een serial én een bluetooth serial.

Ik heb dus een Debug methode gemaakt die naar beide een println stuurt. Maargoed eigenlijk is mijn vraag "hoe de f**k maak je van een float (of double) een string? "

EDIT:
GEVONDEN NA EEN UUR ZOEKEN!!!!

zie:

http://arduino.cc/forum/i....msg276216.html#msg276216

C++:
1
2
3
4
5
6
void Debug(float f, boolean newline)
{
    char buffer[1337];
    String line = dtostrf(f, 5, 2, buffer);
    Debug(buffer, newline);
}

[ Voor 37% gewijzigd door Mattie112 op 20-11-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Arduino + LCD is zojuist aangekomen. Breadbord is wel een stuk kleiner dan ik dacht maar goed, dan maar efficient met de ruimte die ik heb omgaan :+

Inmiddels de eenvoudige "Blink" test gedaan en uiteraard ook aangepast met een dubbele for loop om de delays aan te passen. Eerste vraag van m'n pa... "en wat is 't nut daarvan?". Zucht lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb ook dat kleine breadboard en die begint nu vol te raken. Ik heb er twee keer een PCF8574 op zitten om via i2c een keypad en een 40x4 LCD aan te sturen, een ULN2803 om meerdere relais aan te sturen en een thermistor met pullup weerstandje.

Ik ben nu zo'n twee weken geleden begonnen met de Arduino (en eigenlijk uberhaupt electronica). Op dit moment heb ik een schoenendoos met een gloeilamp als verwarmingselement met een PID-regeling. Het keypad werkt en de temperatuur wordt op het LCD weergegeven. Qua electronica wil ik de thermistor vervangen door een PT100 en een eeprom aansluiten.

Daarna volgt het programmeerwerk, wat bestaat uit een menu-interface waarmee ik de PID kan instellen en temperatuurprofielen kan aanmaken (bijv 5 min 200 graden, dan 3 min 220 en 1 min 240). De bedoeling is om de profielen op te kunnen slaan in het eeprom.

Als alles werkt op de schoenendoos met gloeilamp, dan vervang ik die door een elektrisch oventje dat in de schuur staat en heb ik mijn eigen semi-profi koffiebrandertje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Leuk projectje! Mijn eerste projectje was ook een autoclaafje, al had ik geen PID regeling, ik gebruikte de arduino alleen om de temperatuur te monitoren en loggen. Ik gebruikte overigens een paar DS18B20 sensoren, echt supermakkelijk. Die gaan alleen niet tot 200 graden geloof ik.

Binnenkort moet ik weer zo'n autoclaaf opbouwen en inmiddels heb ik ook een Solid State Relais van 25A, dus misschien moet ik ook maar een PID regeling gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:27:
Arduino + LCD is zojuist aangekomen. Breadbord is wel een stuk kleiner dan ik dacht maar goed, dan maar efficient met de ruimte die ik heb omgaan :+
Ik heb deze bovenaan en dat bordje is inderdaad niet al te groot. Gelukkig vond ik in de kelder nog 3 breadboards van tig jaar geleden want alleen al een standaard lcd neemt dat hele bordje in beslag.
Zo ken ik een electricien die mij vertelde dat hij pas een hele tas vol met die dingen heeft weggemikt uit zn schuur. Ik liet hem toen die op conrad zien van bijna een tientje per stuk en daar werd hij niet vrolijker van.
Minstens 100 euro weggegooid hoorde ik hem mompelen. :z

Kijk eens rond op ebay, dealextreme of budgetronics, daar staan tenminste schappelijke prijzen hoewel ik geen ervaring heb met de kwaliteit die ze daar leveren.

DX : 70 jumpers, free shipping, $3,50
DX breadboard, free shipping, $5,40 :P

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 21-11-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Jah zo'n mini breadbord stelt geen zak voor :p heb er meteen een paar extra besteld op ebay :) super handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mcDavid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:21:
Leuk projectje! Mijn eerste projectje was ook een autoclaafje, al had ik geen PID regeling, ik gebruikte de arduino alleen om de temperatuur te monitoren en loggen. Ik gebruikte overigens een paar DS18B20 sensoren, echt supermakkelijk. Die gaan alleen niet tot 200 graden geloof ik.

Binnenkort moet ik weer zo'n autoclaaf opbouwen en inmiddels heb ik ook een Solid State Relais van 25A, dus misschien moet ik ook maar een PID regeling gaan maken.
Klopt de Dallas gaat tot 125 graden uit mijn hoofd. Ik vind het wel mooi om te zien hoor: door die arduino en dergelijke is elektronica echt laagdrempelig geworden :D

Mijn eerste temperatuurregeling voor mijn computerkast bestond uit een analoge temperatuurmeting (LM35), een losse ADC en een zooi basispoortjes (samengesteld via Karnaugh diagrammen 8) ). Maaaanden mee bezig geweest voordat het werkte 8)7 En nu: middagje werk met de Arduino en je hebt er ook nog een LCD aan hangen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
almightyarjen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:05:
[........]
Een losse ADC en een zooi basispoortjes (samengesteld via Karnaugh diagrammen .
En nu: middagje werk met de Arduino en je hebt er ook nog een LCD aan hangen :o
Nu je dat schrijft, ik heb in de kast nog een boekserie digitale technieken van Wolters-Noordhoff liggen, geschreven door ene Leene en Biegel, waarin die diagrammen ook worden behandeld.
Helaas geen afbeelding.
Dat zijn 7 delen en je raadt al wat de laatste is : "Inleiding microprocessors".
Ik heb pbna digitale techniek gedaan (en alles weer vergeten inmiddels) en ook dat 'eindigt' met micro's met als gevolg veel programmeren, iets wat mij niet echt ligt.
Overigens ben ik nog steeds op zoek naar een werkende kant en klare tijd/datum code voor een lcd, zonder een rtc-chip.
Dus dat 'middagje' loopt nog even uit .... ;)

Edit:
Ps, ik geef het op, niks te vinden en hele codes aanpassen gaat me te ver.
Deze code is het beste die ik tegenkwam en die zit vol met bugs. }:|

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 21-11-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb ooit nog de 8086 helemaal moeten leren. Ik ben er wel blij mee: de basis is nog steeds niet veranderd en kan ik nog steeds toepassen bij microcontrollers. Een lcd met tijd/datum erop zonder rtc chip is ook wel wat complexer dan een temperatuurregelingetje ;) Heb geduld, het gaat uiteindelijk wel lukken :Y

Wat trouwens ook geluk is, is mijn robot: hij kan inmiddels rondrijden, obstakels ontwijken en heeft ook nog een modus dat hij het lichtste plekje opzoekt, door middel van twee LDR's. Maar de sturing blijft een probleem. Ik gebruik nu NXT motoren van Lego: steppermotoren die op zich erg nauwkeurig zijn. Maar de motoren hebben de neiging om nog iets door te draaien nadat ze stop worden gezet, ondanks dat ik ze echt "brake" en niet laat uitrollen. Hierdoor raakt het na verloop van tijd wat uit zijn verband, met als gevolg dat de wielen niet helemaal recht staan als de robot rechtdoor moet rijden.

Ik zit te denken om dit op te vangen door een interupt service routine te gebruiken, die de pulsen telt als de motor officieel niet meer draait. Die pulsen worden dan het aantal pulsen dat de motor moet terugdraaien. Maar wat een gezeik, zou gewoon beter moeten werken imo :P

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/DSC00921_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
almightyarjen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:36:
Ik heb ooit nog de 8086 helemaal moeten leren. Ik ben er wel blij mee: de basis is nog steeds niet veranderd en kan ik nog steeds toepassen bij microcontrollers.
Ik heb onlangs nog een heel Dirksen-Z80 lespakket weggegeven aan iemand, ik vond het maar droge stof.
kitao in "De EL-kroeg - Deel 3"
Diegeen zei er bij dat hij dit op school had gedaan en dat zijn lessen heel anders van vorm waren dus misschien lag het daar wel aan. Ik was enkel bezig met flagprotocolletjes e.d. :-(
Een lcd met tijd/datum erop zonder rtc chip is ook wel wat complexer dan een temperatuurregelingetje ;) Heb geduld, het gaat uiteindelijk wel lukken.
Ik zou dat niet weten, ik heb geen temp.sensor in huis om het te proberen. Als nieuweling met libraries had ik wat moeite om dit op z'n juiste plek te krijgen maar buiten dat valt het best wel mee om een lcd een tijd te laten weergeven. Ik heb enkel geen passende (en correcte) code erbij, helaas en heb inmiddels de zoektocht gestaakt.
Ik heb nog een doosje 7-segments liggen, eens kijken of ik dit werkend kan maken. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.arduino.nu/les2/7seg/7segm.png

En gaaf hoor die rover, volgende week koop ik een ping, die eveneens in arduino learning wordt gebruikt en uiteindelijk wil ik ook iets rijdends in elkaar zetten.
Duurt alleen nog even als je zonder wielen en full-rotatie servo's zit. :D

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 21-11-2012 15:37 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Onvoorstelbaar dit, ik heb die 7-segment schakeling van hierboven opgebouwd maar nu bleek het schema verkeerd weergegeven :
Afbeeldingslocatie: http://www.arduino.nu/les2/7seg/7segm.png
Een teller met twee 7 segment displays die gemultiplext worden en lopen van 00 t/m 99.
De a, b, c, d. e, f, g van de twee displays worden aan elkaar door verbonden en
vervolgens elk in serie met een weerstand van 220 Ohm op digital pin: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
http://www.arduino.nu/les2/7seg/

Dus A moest op pin1 volgens de tekening.
Hallo !!!
D zit op pin1 fantasten !!

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-kKWqUZ2z3GE/TaFbrbnglPI/AAAAAAAAAF8/eMfMFGUTZ7Q/s1600/jp-7_segment_display_labeled.jpg

Geeft niet, ik ben dit inmiddels gewend met al die arduino-projectjes maar van een onderwijs-instelling had ik meer verwacht. }:|

Gelukkig geen problemen met de code dit keer. :)

Ps, wie dit ook wil proberen moet er dus voor zorgen dat pennetje 7 van de segment-display (oftewel de A) via de weerstand op pin 1 van de arduino terecht komt.
De B (pen 6) op pin2 van de arduino enzovoort.

Ps2 : let er overigens op dat je niet per ongeluk pen 8 op de plus zet en pen 3 op de min.
Dat gaat lekker vonken dan want die zijn met elkaar intern doorverbonden.

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 21-11-2012 18:48 . Reden: Ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Is het niet zo dat de pinout gewoon per 7-segment display kan verschillen?

Overigen vraag ik me al tijden af hoe je datsoort plaatjes maakt, met die gekleurde draadjes. Is dat gewoon paint-skillz to the max of is er een (eenvoudig) programmatje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@mcDavid
Voorzover ik weet verschillen die 7-seg's enkel in commom anode of cathode (CA of CC)
Werking blijft hetzelfde maar ... enfin, dat begrijp je wel.
Overigens zou het mogelijk zijn dat ze dit expres hebben gedaan om de leerlingen een aanzet te geven tot problemen oplossen.

Over je vraag, ik heb die tekening niet gemaakt, die is gewoon gekopieerd uit de gegeven link die in mijn post stond.
Fritzing is een mooi tekenprogramma, erg makkelijk te gebruiken en zal me niet verbazen als daar ook een kleur aan een verbiinding kan worden gegeven.
Ik zoek het op, dan edit ik deze post.

Dat kan dus :

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/5rjee057f/img71.jpg
klik

http://fritzing.org/

[ Voor 50% gewijzigd door kitao op 21-11-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Zijn zeker verschillende pin layouts voor verschillende 7 segment displays, heb hier eentje met D op pin 3 en andere met D op pin 5.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

De pinout van 7 segment displays kan inderdaad verschillen: dit is nooit officieel gestandaardiseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

kitao schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:59:
[...]

Ik heb deze bovenaan en dat bordje is inderdaad niet al te groot. Gelukkig vond ik in de kelder nog 3 breadboards van tig jaar geleden want alleen al een standaard lcd neemt dat hele bordje in beslag.
Zo ken ik een electricien die mij vertelde dat hij pas een hele tas vol met die dingen heeft weggemikt uit zn schuur. Ik liet hem toen die op conrad zien van bijna een tientje per stuk en daar werd hij niet vrolijker van.
Minstens 100 euro weggegooid hoorde ik hem mompelen. :z

Kijk eens rond op ebay, dealextreme of budgetronics, daar staan tenminste schappelijke prijzen hoewel ik geen ervaring heb met de kwaliteit die ze daar leveren.

DX : 70 jumpers, free shipping, $3,50
DX breadboard, free shipping, $5,40 :P
Heb zojuist de tweede variant (830pins) die je van DealExtreme linkte via de duitse eBay gekocht voor 5 euro incl verzendkosten. Had ook al bij een lokale electroboer gekeken maar hun prijzen waren me een beetje teveel van 't goede (20 euro voor een 830 pins variant....), op eBay word je met die dingen ook hartstikke doodgegooid.

Ben nu bezig met 't "boek" Getting started with Arduino, best interessant en goed om mee te beginnen al zullen de eerste hoofdstukken voor de meesten die al bekend zijn met electro vrij saai zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Arjen en Max

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/zcbpm2bkn/7seg_Led.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/nrabadav1/7segpinout.jpg

Ok, klopt.
Dan ben ik de fantast.
Maar dat hadden ze er dan wel even bij kunnen zetten.

@C.44
Ik heb die kit van jou eens bekeken en ziet er goed uit hoor, ik denk dat je hier best wel wat uren in kwijt kunt.
En je ziet het, ik dacht inmiddels ook al vaak genoeg van die lichtblokjes te hebben aangesloten maar weet er nog lang niet alles van blijkbaar.
Morgen nog even een 74LS47 opzoeken die ik volgens mij nog ergens heb liggen om wat pinnetjes te besparen.
http://www.electronics-tutorials.ws/combination/comb_6.html

[ Voor 62% gewijzigd door kitao op 21-11-2012 23:52 ]

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op woensdag 21 november 2012 @ 23:36:
Morgen nog even een 74LS47 opzoeken die ik volgens mij nog ergens heb liggen om wat pinnetjes te besparen.
http://www.electronics-tutorials.ws/combination/comb_6.html
Die 7447 wilde ik je net adviseren :D

En hier is hij dan eindelijk: mijn autonome rover, gestuurd door een Arduino Mega 8)

http://youtu.be/34s1Ku9-9Vs

[ Voor 15% gewijzigd door almightyarjen op 22-11-2012 01:20 ]

• kitao
_/-\o_

Knap gedaan hoor Arjan d:)b

.... en ik zit hier nog met ledjes te pielen :/

Hoe lang ben je daarmee bezig geweest Arjen ?

Ik heb net mn voorraad ic's in een bestandje gezet, het zijn er ca. 50 stuks.
Voorlopig alleen eerst de nummers opgeschreven, later zoek ik wel uit op datasheet.com wat erin zit.
Ook de 7447 zat erbij maar ik heb weer de pech dat ik 2 CC-display's heb, dan blijkt dat je een 7448 moet gebruiken ...
74LS48 for common-cathode LED types, 74LS47 for common-anode LED types
Anyway, ik ga eens uitzoeken wat ik allemaal nodig heb om met 4 segs een digitaal arduino-klokje te maken.
Als iemand uit ervaring al een tip heeft voor een goeie site-adres met een voorbeeld dan hoor ik dat graag.
(en als ik die zelf eerder vind dan komt het in een edit, hoewel alternatieven alsnog welkom zijn)
Tnx.

edit :
http://www.instructables....sing-7-segment-dis/#intro
Dat display is echter nergens te krijgen
Deze scheelt wat draadjes maar dat is niet in de lijn van aparte ledjes aansturen
7-SEGMENT SERIAL DISPLAY - BLUE

En deze gaat het worden :
http://code.google.com/p/...nSegment-1.0.zip&can=2&q=

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 22-11-2012 08:49 ]

• mcDavid
Je hebt toch 1-digit displays? Wat je kunt doen is de 3e digit ondersteboven monteren. Dan vormen de punten van digit 2 en 3 samen een soort dubbele punt.

Ik heb zelf ook nog wat van die displays liggen en twee MAX7221's, die moet ik ook maar eens aan elkaar solderen.

• kitao
Ik wil niet teveel afwijken van het voorbeeld mcDavid, klinkt laf maar als het niet lukt dan zit ik met een berg nutteloze componenten in mn maag.
Die laatste link lijkt mij het beste en dan heb ik ook geen weerstanden en transistors nodig, ik kan dan gebruik maken van een AY0438 driver.
Net de lokale e-boer op de zwartjanstraat al ge-sms't, krijg ik als antwoord dat zijn winkel voorgoed is gesloten. :|
Een andere driver die ik ook kan gebruiken, een M5450, kost op ebay iets van 20 euro inclusief verzending.
Nu ga ik op zoek naar de AY, eventueel bestel ik die bij DIL-elektronica, die zit op zuid.
Conrad gaf ook al geen resultaten.
Iemand een tip waar je het beste een IC kunt bestellen ?

• mcDavid
één IC kun je vaak prima als free sample aanvragen bij de fabrikant ;)

Heb mijn DS18B20's en MAX7221's ook gratis gescoord, op maxim-ic.com

[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 22-11-2012 10:34 ]

• kitao
Ok, dat is ook een optie natuurlijk :*)

Maar ik vind net dit op ebay , totaal 5 euro incl voor de AY.
Vergelijk dat met de M5450.
Bovendien is die al Obsolete las ik in de datasheet.

Mooi, ik heb mn spulletjes, nu afwachten hoelang die verzending gaat duren.

Edit :
Nu valt me ineens iets op :
Bij de AY0438 staat in de datasheet: Drives up to 32 LCD segments of arbitrary configuration

Kan ik die dan eigenlijk wel gebruiken voor een normale led 7-segmentdisplay ??!! :?

@mcDavid hieronder
Jammer, dan kan ik weer gaan zoeken.
En ook waarom dat niet kan, levert te weinig stroom zeker ?
In deze twee tekeningen zie je vrijwel geen verschil :
http://code.google.com/p/...5450%20M5451.pdf&can=2&q=
http://code.google.com/p/...?name=AY0438.pdf&can=2&q=

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 22-11-2012 11:25 ]

• mcDavid
Eh, nee lijkt me niet.

• mad_max234
LCD segment is iets anders dan 7 segment display. Maar qua aansturing verschillen ze eigenlijk niet van elkaar, door pin aan te sturen zal er deel van lcd geactiveerd worden, zelfde als 7 segment display.

Waarom geen daisy chain van shift registers, dan heb je serial naar parallel. Kan je heel wat 7 segment aansturen met 3 pin serial interface. Kost je paar euro cent en er is heel veel info over te vinden.

-Andere hobby- -

• mcDavid
mad_max234 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:47:
LCD segment is iets anders dan 7 segment display. Maar qua aansturing verschillen ze eigenlijk niet van elkaar, door pin aan te sturen zal er deel van lcd geactiveerd worden, zelfde als 7 segment display.

Waarom geen daisy chain van shift registers, dan heb je serial naar parallel. Kan je heel wat 7 segment aansturen met 3 pin serial interface. Kost je paar euro cent en er is heel veel info over te vinden.
Moet je een LCD ook multiplexen dan? Lijkt me niet toch?
En als je dan toch bezig bent, waarom niet gewoon MAX7221 of andere LED-display drivers gebruiken?

• kitao
Heeft toch met de stroom te maken hoor volgens deze antwoorden :
http://www.edaboard.com/thread71525.html
http://electronics.stacke...56bp-drive-an-led-display
mad_max234 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:47:

Misschien heb je dat andere topic gezien over een led-klok maken ?
Ik wil zoveel mogelijk bij dat principe blijven door de leds afzonderlijk aan te sturen en niet serieel.

Ik zal eens kijken Madmax, die drivers worden ook serieel aangestuurd natuurlijk, maar nu heb ik meteen een uitgebreide library erbij. Die staat al in de uno. :)
Deze bijvoorbeeld is wel makkelijk te verkrijgen, maar die ga ik dus niet gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.pieterfloris.nl/shop/img/p/884-947-large.jpg
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=884

Ik heb intussen al een email gestuurd naar DIL met de vraag of ze een M5054 kunnen leveren en wat ca-7-segs.

Edit:
O ja, en ik heb een paar voorbeelden bekeken met shift-registers, volgens mij moet je daar op iedere led (of per twee) een weerstand tussen zetten.
Daar heb ik - als die M5450 binnen is - dan geen last van.

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 22-11-2012 15:10 . Reden: toevoeging ]

• mad_max234
mcDavid schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:31:
[...]

Moet je een LCD ook multiplexen dan? Lijkt me niet toch?
En als je dan toch bezig bent, waarom niet gewoon MAX7221 of andere LED-display drivers gebruiken?
Wat bedoel je met lcd multiplexen? :?

Segment lcd heeft gewoon pinnen en als je die hoog(of laag) maakt word er deel van lcd onder stroom gezet waardoor de kristallen uitlijnen en zichtbaar worden. Zelfde als bij 7 segment display alleen daar licht een ledje op ipv kristallen voor deel van 7 segment display.

Als je datasheet even vlug had bekeken, alleen blokdiagram was al zat geweest om te zien dat ic gewoon met shift registers werkt. Vraag is alleen hoeveel mag je de pinnen belasten, dat kon in zo snel niet vinden in de datasheet.
kitao schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:48:

Misschien heb je dat andere topic gezien over een led-klok maken ?
Nou nee dat heb ik jaren terug al geleerd hoe je met shift registers moet werken. :D

Shift registers zijn standaard ic's die je gebruikt om bijvoorbeeld 7 segment aan te sturen of led cubus of wat dan ook waar je veel poorten voor nodig heb. De 595 is goedkope chip, 10 voor dollar of zo.

Als er iets veel besproken is dan is het wel 595 shift registers en arduino, arduino heeft standaard al shiftout functie om shift registers aan te sturen. En verder zijn er honderden pagina's over te vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 22-11-2012 15:12 ]

-Andere hobby- -

• kitao
mad_max234 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:05:

Nou nee dat heb ik jaren terug al geleerd hoe je met shift registers moet werken. :D
Ik schreef dat ook niet met in gedachten dat jij daar les kon krijgen in shift registers.
Het topic daar ging erover om leds afzonderlijk aan te sturen. Het gaat niet alleen om een klokje, die heb ik al in elkaar gezet met een lcd. En zoals je weet heb ik een kant en klare oplossing nodig want zelf een code timmeren gaat me niet lukken.
Shift registers zijn standaard ic's die je gebruikt om bijvoorbeeld 7 segment aan te sturen of led cubus of wat dan ook waar je veel poorten voor nodig heb. De 595 is goedkope chip, 10 voor dollar of zo.
Als er iets veel besproken is dan is het wel 595 shift registers en arduino, arduino heeft standaard al shiftout functie om shift registers aan te sturen. En verder zijn er honderden pagina's over te vinden.
Ik zal nog eens kijken, maar als ik een stuk of 20 weerstanden kan vermijden door ipv een shift een driver te nemen om 4 segs aan te sturen dan blijf ik bij die laatste.
Maar bedankt voor de tip in ieder geval.

Ps : als je zoiets bedoelt dan kan ik leven met die 4 weerstanden en 4 condensatoren en 6 gnd/vdd kabels extra.
Is inderdaad ook een optie, dan hoef ik er alleen nog een klok programma bij te zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/ia7un0ouj/7_Seg_Shift_Registers2.jpg
http://www.sqlskills.com/...e-7-segment-displays.aspx
In bovenstaande link staat het volgende :
As far as the circuit is concerned, I've got one 220ohm resistor on each 7-segment common cathode going to ground, which produces a bright enough display.
[...]
And here's a link to someone who built a clock based on my code below.
Als je die link volgt kom je hier uit en daar staat :
discovered the first issue after I soldered the first digit from the 74595 shift registers to the common cathode 7-segments LEDs. I only use one 220 ohm resistor connected to the common cathode to save the number of resistors needed and found that the number 8, all segments turn on was very dim. This is okay for a prototype but this is not acceptable for a real useful digital clock. Would be very annoying to have different digits with different brightness. So I remove all the wires and went out to get a lot of 220 ohm resistors to connect them to each of the seven segments.
Dat wordt dus één grote dradenbende :-(

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/tearec1jf/Arduino_Digital_Clock_without_7_Seg.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door kitao op 22-11-2012 16:23 ]

• kitao
Einde oefening ?
Tot onze spijt is de M5450 niet meer leverbaar, zelfs niet op bestelling.
Dit gaat lastiger worden als ik dacht maar wel netjes dat ik zo snel antwoord krijg binnen een paar uur.

Iemand enig idee of ik deze driver zomaar door een andere kan vervangen of klopt dan de hele code niet meer ?

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Coding
------

The driver is initilised using begin() which tells the library which display driver is used and what the screen definition is.  You can use any of the following characters to tell the library how your screen is wired to your driver:

- minus
. decimal point
: colon
| decimal point and colon
8 digit

Examples:

screen.begin("M5451","8");  // LED driver with 1 digit screen
screen.begin("M5451","8.8");    // LED driver with 2 digit screen with decimal points
screen.begin("M5451","8888");   // LED driver with 4 digit screen
screen.begin("AY0438","-1888"); // LCD driver, screen wired: minus, one, 3 digits
screen.begin("AY0438","8.8.8.8");// LCD driver, digit, point, digit, point, digit, point, digit
screen.begin("AY0438","8.8|8.8");// LCD driver, digit, point, digit, point and colon, digit, point, digit
screen.begin("AY0438","88:88:88"); // LCD driver, stopwatch style. This would require 2 cascade AY0438s

Printing of punctuation

Bij Farnell nog wel te bestellen.

[ Voor 85% gewijzigd door kitao op 22-11-2012 17:53 ]

• mad_max234
Dat is alleen klein stukje van de code, alleen init gedeelte.

En waarom met draden werken, ets gewoon printje met paar shift registers die je achter op de 7 segment plaats, heb je alleen maar drie draadjes.

Je bent nu heel moeilijk aan doen om smd en etsten te ontwijken heb ik het idee, als je die tijd en energie steekt in aanleren van hedendaagse technieken dan zul je daar in toekomst veel profijt van hebben.

Edit/
Dat is inderdaad een daisy chain shiftregister opstelling, data gaat via 1 draad naar serialin en dan via QH (of serialout, zijn interne verbonden met elkaar) naar de andere shiftregister serialin en dan weer via QH eruit en naar de volgende, en zo gaat het door.

Clock en latch worden gedeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 22-11-2012 18:18 ]

-Andere hobby- -

• kitao
Nadeel van op een pcb zetten is dat je dan gelijk je onderdelen kwijt bent. Nu ben ik ook al bezig met een winkelwagenvoor Farnell maar als particulier wordt dat al minstens 50 euro als ik me niet vergis.
Mijn bedoeling is om die klok neer te zetten en als die eenmaal 24 uur gelopen heeft dan breek ik die weer af.
Een mooie ledklok om zelf te bouwen op een meer permanente basis is deze bijvoorbeeld en door het zelf in het klein te hebben opgebouwd kan ik ook het schema lezen en begrijpen dat erbij hoort.
Je hebt gelijk hoor, het is alleen maar makkelijker als je die dingen die jij noemt kunt uitvoeren maar ik doe het voor hobby.
Etsen en programmeren vind ik persoonlijk de mindere kanten eraan en ik zeg erbij dat dit voor ieder individue anders zal liggen.

edit : misschien kan ik farnell vermijden, dit is een klok met code voor de max7219 die hopelijk wel makkelijker te verkrijgen is
The MAX7219 just does it all. Now that I have learned how to make a nice huge display – there is only one thing to do… make another clock! It uses an arduino board, and my RTC shield. Here is the sketch: maxclock.pdf, and the clock in action:
http://www.planetarduino.org/?cat=245

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 22-11-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op donderdag 22 november 2012 @ 05:50:
Hoe lang ben je daarmee bezig geweest Arjen ?
Ik ben ooit 3 jaar geleden ermee begonnen :D Inmiddels 11 lego-versies verder: altijd weer gezeik met de sturing: er zit nogal wat speling in lego tandwielen dus op den duur raakte de motor uit sync waardoor hij helemaal naar links of rechts vastliep. Dit probleem is nu aardig onder controle door een Lego steppermotor te gebruiken maar ik ben nog niet tevreden. Ik denk toch dat ik de robot ga laten sturen door de wielen aan één zijde langzamer te laten draaien, wordt het geheel aanzienlijk eenvoudiger van.

En wat betreft de elektronica/arduino: da's een beetje zo gegroeid. Ik heb wel ervaring met programmeren en ik vind het ook super om te doen (dit soort hè, kantoorsoftware no way). Als ik iets niet snap blijf ik googlen totdat ik het heb gevonden :)
kitao schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:56:
edit : misschien kan ik farnell vermijden, dit is een klok met code voor de max7219 die hopelijk wel makkelijker te verkrijgen is

[...]

Die moet jij gaan gebruiken! Heb je ook geen weerstanden nodig zo te zien! Die weerstanden zitten waarschijnlijk al in de chip z'n outputs verwerkt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nou, ik heb die video gezien en die rover reed rechter als ik op de weg hoor.
Misschien ben je te perfectionistisch ? :+
Maar serieus, ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt, ik hoop dat je iets tegenkomt naar wens.
Die weerstanden zitten waarschijnlijk al in de chip z'n outputs verwerkt of niet?
Zover ik kan nagaan wordt de maximale stroom door de leds geregeld door één externe weerstand die ergens tussen de 25 en 33 Kohm moet zijn, en het wordt ook software-matig geregeld. En dat gaat mbv pwm volgens mij.
Zie vanaf pagina 8 op de datasheet-pdf van de MAX7221 (intensity control) en de tekst op PlanetArduino.
Ik ben er wel blij mee dat ik dit gevonden heb, ik ben nu een bestellijst aan het samenstellen waar soms tricky dingen tussen zitten. Ik durf te zweren dat in die winkelwagen de CC-display - beslist noodzakelijk - ineens was veranderd in een CA-display waar ik dus niks aan heb.
De driver kost overigens minimaal 12 euro.
http://www.conrad.nl/ce/n...nitial=true&categorycode=

Meteen een ic-voetje, 2x een 4-digitdisplay en wat weerstanden en condensatoren in de winkelwagen gezet en ik zit nog net niet aan de 25 euro.

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 23-11-2012 04:09 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 14:34
Sinds twee dagen een Arduino met Breadboard en nog wat dingetjes (weerstanden van 220ohm en 10k ohm). Gisteravond een ledje aan en uit gedaan. Ik gebruik de Arduino software.

Van 't weekend een beetje dingetjes leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Gisteren een UNO kitje bestelt bij DX.

De dochter (13) van mijn vriendin had laast een science proefwerk over logische poorten, LDR's, TDR's, MDR's en LEDs. Ze snapte er geen zak van en vond het ronduit saai (waarschijnlijk een causaal verband). Eens kijken of ik het hiermee allemaal wat levendiger krijg. En anders heb ik altijd nog het zoontje van 10 achter de hand. Alleen die geef ik 10 minuten voordat er rookwolken uit dat ding tevoorschijn komen.

Ik ben benieuwd. Weet iemand toevallig of er ook ergens goeie NL-tutorials zijn? Engels is zeker voor hem nog wat hoog gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 03:58:
Nou, ik heb die video gezien en die rover reed rechter als ik op de weg hoor.
Misschien ben je te perfectionistisch ? :+
Maar serieus, ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt, ik hoop dat je iets tegenkomt naar wens.

[...]

Zover ik kan nagaan wordt de maximale stroom door de leds geregeld door één externe weerstand die ergens tussen de 25 en 33 Kohm moet zijn, en het wordt ook software-matig geregeld. En dat gaat mbv pwm volgens mij.
Zie vanaf pagina 8 op de datasheet-pdf van de MAX7221 (intensity control) en de tekst op PlanetArduino.
Ik ben er wel blij mee dat ik dit gevonden heb, ik ben nu een bestellijst aan het samenstellen waar soms tricky dingen tussen zitten. Ik durf te zweren dat in die winkelwagen de CC-display - beslist noodzakelijk - ineens was veranderd in een CA-display waar ik dus niks aan heb.
De driver kost overigens minimaal 12 euro.
http://www.conrad.nl/ce/n...nitial=true&categorycode=

Meteen een ic-voetje, 2x een 4-digitdisplay en wat weerstanden en condensatoren in de winkelwagen gezet en ik zit nog net niet aan de 25 euro.
Het probleem met die rover is dat de motoren heel langzaam uit sync raken: na een uur ofzo lopen ze pas vast. Ik wil het gewoon goed hebben, want het volgende projectje is dat-ie uit zichzelf naar een laadstation rijdt als de accu leeg is :)

Je hebt voor die 7221 inderdaad maar één weerstand nodig die de stroom beperkt. Hebben ze slim over nagedacht! Kijk ook eens hier: http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2356 Stukje goedkoper en wellicht heeft hij ook alle andere onderdelen die je nodig hebt. Ben altijd wel tevreden over zijn service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sparkfun.com heeft maandag ook geen verzendkosten! Dus als je Paypal / creditcard hebt kan dat ook interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
almightyarjen schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:37:
[...]

Het probleem met die rover is dat de motoren heel langzaam uit sync raken: na een uur ofzo lopen ze pas vast. Ik wil het gewoon goed hebben, want het volgende projectje is dat-ie uit zichzelf naar een laadstation rijdt als de accu leeg is :)

Je hebt voor die 7221 inderdaad maar één weerstand nodig die de stroom beperkt. Hebben ze slim over nagedacht! Kijk ook eens hier: http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2356 Stukje goedkoper en wellicht heeft hij ook alle andere onderdelen die je nodig hebt. Ben altijd wel tevreden over zijn service.
nog steeds een stuk duurder dan een free sample :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
sopsop schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:15:

De dochter (13) van mijn vriendin had laast een science proefwerk over logische poorten, LDR's, TDR's, MDR's en LEDs. Ze snapte er geen zak van en vond het ronduit saai (waarschijnlijk een causaal verband). Eens kijken of ik het hiermee allemaal wat levendiger krijg. En anders heb ik altijd nog het zoontje van 10 achter de hand. Alleen die geef ik 10 minuten voordat er rookwolken uit dat ding tevoorschijn komen.

Ik ben benieuwd. Weet iemand toevallig of er ook ergens goeie NL-tutorials zijn? Engels is zeker voor hem nog wat hoog gegrepen.
En stiekem is het eigenlijk voor papa bedoeld om wat mee te spelen. :D

Zoiets?
http://www.arduino.nu/dow...o%20manual%201_0%20NL.pdf

Edit/
@kitao
Waarom uit elkaar halen, je hebt dan leuk serial aangestuurd 7 segment display als je backplate pcb maakt. Kan je in toekomst zo gebruiken voor andere testen of projecten. ;)

Kosten zullen nog geen euro zijn, koop 10 shift registers voor 1 dollar en 10 kleine 7 segment ook voor zoiets. Als je er 4 van gebruikt ben je nog geen euro kwijt aan onderdelen. En hoekje van 10 x 16cm pcb plaatje.

Als je zoiets als dit maakt heb je gewoon net 7 segment printje liggen voor toekomstige projecten. Of wil je de volgende keer weer gaan klote om alles op te bouwen? :+
Afbeeldingslocatie: http://www.embeddedadventures.com/admin/images/uploaded_images/dsp_7s04_600.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 23-11-2012 12:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Martindo schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 09:41:
Sinds twee dagen een Arduino met Breadboard ...
Ok, welkom. :)
sopsop schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:15:
De dochter (13) van mijn vriendin had laast een science proefwerk over logische poorten, LDR's, TDR's, MDR's en LEDs.
Weet iemand toevallig of er ook ergens goeie NL-tutorials zijn?
Er zijn ook prima simulatieprogramma's voor logische poorten in omloop dat het visueel veel aantrekkelijker maakt als een waarheidstabel.
#
Deze NL-site ben ik onlangs tegengekomen :
http://www.arduino.nu/
almightyarjen schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:37:
Tnx !
Ik ken die Dick wel maar heb er niet aan gedacht, ik ga mijn bestelling daar eens proberen. Voor een RTC heeft Conrad namelijk geen oscillator en de DS1307 enkel in OS-uitvoering ipv DIP.
Hier overigens een compleet kitje op Ebay.

Edit, nadeel is natuurlijk wel de verz. kosten.

[ Voor 34% gewijzigd door kitao op 23-11-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mr_gadget schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:09:
Sparkfun.com heeft maandag ook geen verzendkosten! Dus als je Paypal / creditcard hebt kan dat ook interessant zijn.
Ook een heel goeie tip, dat zoek ik zeker op. d:)b
mad_max234 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:05:
@kitao
Waarom uit elkaar halen, als je zoiets als dit maakt heb je gewoon net 7 segment printje liggen voor toekomstige projecten.
Dat is ook wel zo, ik heb nu minstens één breadbord staan die ik liever in elkaar laar zitten. Onlangs gaf je mij dat Eagle-programma, ik kom er alleen nog niet aan toe om daarmee een print op file te zetten.
Veel tijd van de afgelopen dagen gaat al op aan het zoeken naar een gefundeerd klok-projectje, het zoeken naar wat ik daarvoor nodig heb en het afstruinen van de winkels.
Hopelijk kan ik alles in 1x vinden bij dickbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

mad_max234 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:05:
[...]
En stiekem is het eigenlijk voor papa bedoeld om wat mee te spelen. :D

Zoiets?
http://www.arduino.nu/dow...o%20manual%201_0%20NL.pdf
[...]
Uiteraard. Iemand heeft van zijn verjaardagsgeld ook al een mooie Truck van Lego Technic gekocht, waar ik vervolgens 2 avonden mee zoet was. Heerlijk! Dit wordt ook weer leuk :D

Maar thanx voor de manual!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Als je nu niet al die uren in het zoeken steekt naar componenten, maar paar uurtje in leren etsen en standaard 595 neemt. Dan hoef je niet alles af te lopen opzoek naar dat ene component die je leven iets makkelijker maakt. Je hoeft dan niet meer na te denken over rommeltje met draden, want alle connecties worden door printje gelegd.

Ik wil het je zelf nog wel voordoen als je dat wilt, leer je het binnen uurtje hoe je moet etsen en stuur je weer naar huis met je eerste geëtst printje in je hand. :D

Stelt namelijk niet zoveel voor, je hebt er ook geen dure of speciale dingen voor nodig, oud wissellijstje, spaarlamp is voldoende om te belichten, daarna 1 minuut in de ontwikkelaar en dan etsmiddel in en wachten dat kale koper allemaal weg is en je bent klaar. Als je tenminste smd onderdelen hebt gebruikt anders moet je nog wat gaatjes boren.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Die chemicaliën om te etsen heb ik 25 jaar geleden al in de sloot gemikt Max, mijn vrouw zou dat nu ook niet meer accepteren.
Ik waardeer je aanbod, echt, maar als ik al een print ga maken dan wordt het een file die ik opstuur.
Ik ben er echter nog niet aan toegekomen om dat volgens mij toch wel uitgebreide Eagle-programma door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou zelf ook echt niet gaan kloten met etsen, en als beginner is gewoon een breadbord of een experimenteerprint veel handiger, kan je tenminste nog eens iets anders aansluiten zonder een nieuwe print te moeten laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Dat thuis etsen heb ik ook afgezworen, wat een bende... Ik bouw iets op op een breadboard of experimenteerprint. Als dat werkt naar behoren en ik wil een permanent iets, dan ga ik achter Eagle zitten, ontwerp ik het en bestel ik het bij Itead. Nadeel zijn wel de kosten en de lange verzendtijd maar so be it. :)

Kitao: als je tijd hebt en Eagle wilt leren, kijk hier eens:
YouTube: Cadsoft EagleCad Tutorial Lesson 1
Een stuk of 20 lessen oid, wordt alles in behandeld wat je moet weten: erg goede tutorial! Kost even tijd maar je hebt er levenslang plezier van ;)

[ Voor 4% gewijzigd door almightyarjen op 23-11-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
Podver, ik probeer de blink example te uploaden naar me Arduino. Krijg ik een foutmelding dat ik me seriele poort niet goed heb staan. Hoe krijg ik dit nou weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bovendien heb ik er juist plezier in om een schakeling op te bouwen, als je een paar goede jumpers hebt en een niet te klein b.bord dan is het zo gepiept. Met een serieel display bijvoorbeeld is het helemaal een fluitje. En Arjen, wederom tnx, staat in mn favorieten. :)

Ok, even een vraag over die driver max7221.
Volgens de datasheet mag die maar een Operating Supply Voltage hebben tussen 4.0 en 5.5 Volt.
Om 8x een zeven-segdisplay aan te sturen levert de arduino echter niet genoeg stroom via de usb :
controlling all these LEDs will require a power supply that can allow 330 mA just for the IC, so you can’t just run this off your Ardiuino – you will need external power. Nothing an LM7805 regulator cannot fix.

Ook hier staat daar een heel stuk over geschreven :
http://arduino.cc/playgro...X72XXHardware#PowerSupply
Dit begrijp ik dan niet helemaal :
Here is the result from a test I did with a 9V battery that had a capacity of 625mAH and a Led matrix on which 32 out of the 64 Leds where lit all the time.
Met een 9V batterij blaas je dan toch die Max op ? :?
Ook staat er in diezelfde link een gedeelte over de usb, die ik dus absoluut niet wil laten overbelasten.

Nu heb ik ook een 7.5V / 0.8A voeding voor de uno : de ACDC7508

Nu was mijn plan om dit te gaan opbouwen :
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/3kz6sa8n3/7segschematic.jpg
klik

Ik wil dan eerst het programma in de uno zetten via de usb, de usb afkoppelen, dan de schakeling aansluiten op de uno, de adapter aansluiten op de uno, en vervolgens de max7221 voeden via de 5V-pin op de uno in de hoop dat deze pin dan voldoende stroom levert om die 64 ledjes te laten gloeien.
(dit gaat trouwens niet allemaal tegelijk maar wordt heel snel gemultiplext heb ik begrepen, zie ook die link)
Mijn redenatie is namelijk dat de adapter, die 0.8A kan leveren, deze stroom 'doorgeeft' aan de 5V-pin op de uno zodat deze ook 0.8A kan leveren.

Is dat zo ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Martindo schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:52:
Podver, ik probeer de blink example te uploaden naar me Arduino. Krijg ik een foutmelding dat ik me seriele poort niet goed heb staan. Hoe krijg ik dit nou weer goed.
Op het arduino werkveldje, waar de code in moet komen zeg maar, daar zit een knopje extra. Als je die aanklikt zie je een veldje seriele poort. Probeer dat eens.
Verder heb ik gemerkt, sluit eerst de usb aan, open dan de arduino-omgeving, bij afsluiten eerst software sluiten dan usb verwijderen.
Wat je ook kunt doen is de usb-stekker gewoon op een andere usb-poort op je computer zetten.
Verder kun je kijken bij Control Panel - Hardware and Sound- Devices and Printers of je arduino herkend wordt.
(dan moet wel de usb aangesloten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:53:
Bovendien heb ik er juist plezier in om een schakeling op te bouwen, als je een paar goede jumpers hebt en een niet te klein b.bord dan is het zo gepiept. Met een serieel display bijvoorbeeld is het helemaal een fluitje. En Arjen, wederom tnx, staat in mn favorieten. :)

Ok, even een vraag over die driver max7221.
Volgens de datasheet mag die maar een Operating Supply Voltage hebben tussen 4.0 en 5.5 Volt.
Om 8x een zeven-segdisplay aan te sturen levert de arduino echter niet genoeg stroom via de usb :

[...]

Ook hier staat daar een heel stuk over geschreven :
http://arduino.cc/playgro...X72XXHardware#PowerSupply
Dit begrijp ik dan niet helemaal :

[...]

Met een 9V batterij blaas je dan toch die Max op ? :?
Ook staat er in diezelfde link een gedeelte over de usb, die ik dus absoluut niet wil laten overbelasten.

Nu heb ik ook een 7.5V / 0.8A voeding voor de uno : de ACDC7508

Nu was mijn plan om dit te gaan opbouwen :
[afbeelding]
klik

Ik wil dan eerst het programma in de uno zetten via de usb, de usb afkoppelen, dan de schakeling aansluiten op de uno, de adapter aansluiten op de uno, en vervolgens de max7221 voeden via de 5V-pin op de uno in de hoop dat deze pin dan voldoende stroom levert om die 64 ledjes te laten gloeien.
(dit gaat trouwens niet allemaal tegelijk maar wordt heel snel gemultiplext heb ik begrepen, zie ook die link)
Mijn redenatie is namelijk dat de adapter, die 0.8A kan leveren, deze stroom 'doorgeeft' aan de 5V-pin op de uno zodat deze ook 0.8A kan leveren.

Is dat zo ???
Welke adapter wou je dan nemen? Als je die 5V neemt moet je die direct op de 5volt pin aansluiten, dan zul je gegarandeerd genoeg vermogen hebben. Als je die 7,5V neemt of een 9V batterij, dan moet je die op de Vin-pin ofwel de power-jack aansluiten. Dan wordt er door de voltage-regulator netjes 5V van gemaakt. Die regulator is echter een lineare regulator, wat inhoudt dat je op 5V even veel stroom kunt trekken als op het voltage van de adapter. De rest van het vermogen wordt door de regulator opgestookt als warmte.
Dit betekent ook dat je die regulator niet te zwaar moet belasten. Met een 7,5V voeding hoef je je daar echter niet zo druk om te maken, want dan wordt er maar 2,5V*stroom aan vermogen opgestookt. ALs je bijvoorbeeld een 12 volt voeding hebt wordt er al 12-5=7V*stroom aan vermogen opgestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nou ja, ik kan kiezen tussen rechtstreeks via de usb de gehele schakeling te voeden - wat zeker niet aangeraden wordt - of de ACDC7508 op de jack te zetten, of een externe (grotere) voeding van 5V rechtstreeks op de max7221 te zetten. In dat laatste geval moet dan wel de gnd's van zowel de externe voeding en van de max op de arduino worden aangesloten als ik het goed begrepen heb.
Als je die 5V neemt moet je die direct op de 5volt pin aansluiten, dan zul je gegarandeerd genoeg vermogen hebben. Als je die 7,5V neemt of een 9V batterij, dan moet je die op de Vin-pin ofwel de power-jack aansluiten. Dan wordt er door de voltage-regulator netjes 5V van gemaakt. Die regulator is echter een lineare regulator, wat inhoudt dat je op 5V even veel stroom kunt trekken als op het voltage van de adapter. De rest van het vermogen wordt door de regulator opgestookt als warmte.
Dit betekent ook dat je die regulator niet te zwaar moet belasten. Met een 7,5V voeding hoef je je daar echter niet zo druk om te maken, want dan wordt er maar 2,5V*stroom aan vermogen opgestookt. ALs je bijvoorbeeld een 12 volt voeding hebt wordt er al 12-5=7V*stroom aan vermogen opgestookt.
Ok, duidelijk, veel dank.
Ik heb nog een vraag, ik las dat jij die drivers in huis hebt :
mcDavid in "[Discussie] Arduino-topic"
Nu wil ik dit aanschaffen, dat is een pinschema van een 4-digit 7-segmentdisplay :
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/a71v6uc5t/img74.jpg
http://www.produktinfo.co...ige_7Segment_Common_K.pdf
En dan 2 stuks zodat ik er een 8-digit display van kan maken.
Volgens de al eerder genoemde Arduinoplanet krijg ik dit te zien als voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/3rblkbrxd/7segschematic.jpg
Ik neem aan dat ik al de A's , de B's , ... de G's enz. van ieder digit met elkaar door moet verbinden en die dan uiteindelijk volgens de tekening hierboven op de pins van de max moet zetten, en de afzonderlijke gnd's van ieder digit apart op de max ?

Dus zo eigenlijk, vereenvoudigd tot 2 digits :

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/lfn7ubadb/img75.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:49:
Die chemicaliën om te etsen heb ik 25 jaar geleden al in de sloot gemikt Max, mijn vrouw zou dat nu ook niet meer accepteren.
Ik waardeer je aanbod, echt, maar als ik al een print ga maken dan wordt het een file die ik opstuur.
Ik ben er echter nog niet aan toegekomen om dat volgens mij toch wel uitgebreide Eagle-programma door te nemen.
Niet overdrijven, chemicaliën is zo eng woord voor iets wat niet enger is dan bepaalde middeltje in je keukenkasje. Je vrouw heeft wellicht gewoon zelf al in huis zonder het te weten. :D

Ontstopper = ontwikkelaar (meest gevaarlijke in mijn geval)

Ik gebruik Natriumperssulfaat, is volgens mijn niet eens schadelijk als je het op je huid krijgt tot zekere hoogte, moet er niet in gaan zwemmen of 24/7 met je handen erin zitten. Maar ik haal printjes er gewoon uit met mijn blote handen en heb nog nooit iets gevoeld of irritatie gehad.

Je moet het natuurlijk niet opdrinken, maar moet je met bleekwater, tjinner, etc ook niet doen, verder kan je het in zelfde categorie zetten als chloor en dergelijke, dus niet in gesloten ruimte gebruiken en niet innemen en verder is het onschadelijk, zal niet ineens instabiel worden en ontploffen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:18:
[...]

Nou ja, ik kan kiezen tussen rechtstreeks via de usb de gehele schakeling te voeden - wat zeker niet aangeraden wordt - of de ACDC7508 op de jack te zetten, of een externe (grotere) voeding van 5V rechtstreeks op de max7221 te zetten. In dat laatste geval moet dan wel de gnd's van zowel de externe voeding en van de max op de arduino worden aangesloten als ik het goed begrepen heb.
Dat laatste zal echt niet nodig zijn. Zoveel vermogen vreet het echt niet hoor, er worden door het multiplexen max. 8 ledjes tegelijk aangedreven. De meeste LED's zijn max. 40 mA ofzo (en volgens mij is de max. output van de 7221 ook iets in die ordegrootte), dus veel meer dan 320mA ga je nooit verstoken. En als dat nog te veel is gebruik je gewoon een zwaardere regelweerstand om het verbruik te beperken. Ik zou het nog best vanaf een USB-poort durven voeden.
[...]

Ok, duidelijk, veel dank.
Ik heb nog een vraag, ik las dat jij die drivers in huis hebt :
mcDavid in "[Discussie] Arduino-topic"
Nu wil ik dit aanschaffen, dat is een pinschema van een 4-digit 7-segmentdisplay :
[afbeelding]
http://www.produktinfo.co...ige_7Segment_Common_K.pdf
En dan 2 stuks zodat ik er een 8-digit display van kan maken.
Volgens de al eerder genoemde Arduinoplanet krijg ik dit te zien als voorbeeld :
[afbeelding]
Ik neem aan dat ik al de A's , de B's , ... de G's enz. van ieder digit met elkaar door moet verbinden en die dan uiteindelijk volgens de tekening hierboven op de pins van de max moet zetten, en de afzonderlijke gnd's van ieder digit apart op de max ?

Dus zo eigenlijk, vereenvoudigd tot 2 digits :

[afbeelding]
Volgens mij wordt het hoog tijd dat jij gewoon zelf eens wat gaat proberen joh! Regel die onderdeeltjes, sluit het aan. Blaas het op, regel nieuwe onderdeeltjes en sluit het goed aan. Het is echt geen rocket science allemaal. Een jaar geleden kon ik nog maar net een fietslampje vervangen, alles wat ik hier verkondig weet ik ook alleen maar door te proberen, lezen, aanpassen, enz.. Als ik het zo lees heb jij best wat ervaring met elektrotechniek, dus die onzekere houding heb je helemaal nergens voor nodig ;) en ja zoals je hier beschijft is inderdaad de manier, een multi-digit display heeft het intern ook op die manier aan elkaar gekoppeld zitten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
Ik heb op school een onderstelletje voor een robotje liggen, ik denk dat ik voor mijn informatica po daar iets mee ga doen. Nu even de tutorial vinden van sciguy (binnen 2 seconden :P ) hoe ik een grafiek kan weergeven zodat ik wat kan spelen met een IR Sensor.

Iemand toevallig nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:09:
die onzekere houding heb je helemaal nergens voor nodig ;) en ja zoals je hier beschijft is inderdaad de manier, een multi-digit display heeft het intern ook op die manier aan elkaar gekoppeld zitten d:)b
Ok, tnx nogmaals.
Met voedingen ben ik best voorzichtig en een bestellinkje zoals dit : een 7221-IC, 2x vierdigits, en nog wat klein prut gaat me al gauw 25 euro kosten hoor.
Je hebt wel gelijk, ik heb de spullen alleen nog niet in huis dus ik zit me alvast voor te bereiden.
En niet voor niks blijkbaar want jij schrijft iets wat ik al vermoedde, er zijn dus ook multi-digit displays waar dit allemaal intern al als een matrix is doorverbonden ?
Ik zal dit morgen eens opzoeken, hoewel een link best welkom is. :+

@Max
Ik deed mijn print in een chemicalienbadje op een oud pannetje op het gasstel en dan verwarmen met een thermometer erbij tot een graad of 40 meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 17:13
In eagle pcb tekenen, opsturen naar China en er komen er 25 je kant op. (ook al hadden wij er maar twee nodig :))

Scheelt je een hoop gedoe met etsen en je kan ook twee laags.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Martindo schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:29:
Ik heb op school een onderstelletje voor een robotje liggen, ik denk dat ik voor mijn informatica po daar iets mee ga doen. Nu even de tutorial vinden van sciguy (binnen 2 seconden :P ) hoe ik een grafiek kan weergeven zodat ik wat kan spelen met een IR Sensor.

Je kan de waarden ook gewoon via serial.print weergeven, kan je ze direct op het scherm aflezen. Waarom wil je er een grafiek bij maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Niet nodig, gewoon plastic bakje en water en etsmiddel erin en buiten neerzetten en even wachten en klaar is het, ik ga echt niet spul in de keuken lopen verhitten, is ook niet nodig, duurt alleen iets langer maar resultaat is hetzelfde. Doe het in de winter in de badkamer zit afzuigsysteem die lekker hoog zet, maar zoveel dampen komen er niet vanaf is maar minimaal. De reactie natriumsulfaat en metaal vormt klein beetje waterstofgas, gaat er niet gelijk aan dood, is geen mosterdgas wat er vrij komt. :+

@Kobus Post
Daar hebben we het van de week al uitgebreid over gehad in het De EL-kroeg topic. :9

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 23-11-2012 22:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 22:49:
@kitao
Niet nodig, gewoon plastic bakje en water en etsmiddel erin en buiten neerzetten en even wachten en klaar is het, ik ga echt niet spul in de keuken lopen verhitten, is ook niet nodig, duurt alleen iets langer maar resultaat is hetzelfde.
Zet het in de winter in de badkamer zit afzuigsysteem die lekker hoog zit, maar zoveel dampen komen er niet vanaf is maar minimaal. De reactie natriumsulfaat en metaal vormt klein beetje waterstofgas, gaat er niet gelijk aan dood, is geen mosterdgas wat er vrij komt. :+
Hmmm, dat wordt nog steeds oorlog thuis hoor. oOo (huis is niet erg groot helaas)
Ik hou het voorlopig nog even bij bredbordjes denk ik.

Ik heb nu net de 7221 besteld met displaytjes bij conrad om die klok te gaan maken en nogmaals de documentatie daarover doorgelezen. Blijkt dat mijn vorige vraag over het doorverbinden van de segmenten volkomen overbodig was, dat staat hier namelijk zwart op wit. |:(
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/o1qf388zl/Seg7_Matrix.jpg
Een klok zal het nog niet worden echter want dan moet eerst dit besteld worden en m'n creditcard is op :|
http://dx.com/p/tiny-rtc-...module-for-arduino-146677
Als iemand dat wil aanklikken, zo te zien moet er nog een transistor gesoldeerd worden op die drie lege gaatjes, waarom zit die er niet op ?
En als iemand zoiets eerder heeft besteld, zit er ook nog wat documentatie bij, want getoonde lijkt in vergelijking met onderstaande dubbel uitgevoerd ofzo ? :?
http://www.ladyada.net/learn/breakoutplus/ds1307rtc.html
Afbeeldingen van dezelfde RTC :
DX :
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/5iw7fikvf/sku_146677_1.jpg
Ladyada :
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/lxjfb9rkl/batt_t.jpg
Alle afbeeldingen zijn klikbaar.
Martindo schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:29:
Hoe ik een grafiek kan weergeven zodat ik wat kan spelen met een IR Sensor.
Is de com-poort inmiddels hersteld ?

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 24-11-2012 10:24 . Reden: afb. toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

kitao schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 08:58:
En als iemand zoiets eerder heeft besteld, zit er ook nog wat documentatie bij, want getoonde lijkt in vergelijking met onderstaande dubbel uitgevoerd ofzo ? :?
http://www.ladyada.net/learn/breakoutplus/ds1307rtc.html
Afbeeldingen van dezelfde RTC :
DX :
[afbeelding]
Ladyada :
[afbeelding]
Alle afbeeldingen zijn klikbaar.
Zo te zien hebben ze er een extra eeprom op gezet (24c32). Geen idee waarom, want voor de klok zit al geheugen in de DS1307. Misschien dat je de 32k gewoon over de i2c-bus kan gebruiken...

En de dubbele aansluitingen zijn voor de optie om meer i2c-devices aan de bus aan te sluiten.

Wil je trouwens niet een DFC77-module gebruiken? Dan hoef je zelf de tijd niet in te stellen, geen backupbatterij etc.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_obb op 24-11-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
kitao schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 08:58:
Is de com-poort inmiddels hersteld ?
Ja, die is hersteld, ik werkte eerst alleen op Ubuntu aangezien ik niet wist hoe ik de driver geïnstalleerd kreeg op Windows 8 (normaal worden drivers zonder certificaat niet geaccepteerd en niet uitgevoerd, via een commando hertart ik mijn pc naar de geavanceerd opstartopties daar een optie selecteren en vervolgens de driver installeren doet wonderen. :)

Gisteren een tutorial gezien hoe ik een communicatie kon uitvoeren tussen PC en Arduino met een variabele weerstand (potmeter).

Wat ik maandag ga doen, is het motor onderstel van school mee naar huis nemen om hem deels uit elkaar te halen (kabels moeten even opnieuw aangelegd worden).

@C.44: Hoe kom ik aan dat boek? Dat is voor mij ook wel handig denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Martindo op 24-11-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mr_obb schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:04:
Zo te zien hebben ze er een extra eeprom op gezet (24c32).
Je hebt gelijk, die 24C32 is een eeprom. Hier staat wat meer info over dezelfde schakeling.
Geen idee waarom, want voor de klok zit al geheugen in de DS1307. Misschien dat je de 32k gewoon over de i2c-bus kan gebruiken...
Ok, you lost me here .... maar geeft niet, ik ga zelf een RTC maken zonder smd componenten.
Dat was ik al van plan maar conrad liet me in de steek, geen 32.768kHz kristal te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/8w4652w2p/ds1307shield2.jpg
http://tronixstuff.wordpr...o-real-time-clock-shield/
En de dubbele aansluitingen zijn voor de optie om meer i2c-devices aan de bus aan te sluiten.
Wil je trouwens niet een DFC77-module gebruiken? Dan hoef je zelf de tijd niet in te stellen, geen backupbatterij etc.
Ook bij de DS1307 is een batterij niet perse noodzakelijk als je pin 3 maar aan gnd legt.
Ik kom er nog op terug in een edit, alvast bedankt voor het meekijken. :)

edit1:
Voor mij is een benodigd programma zo goed als een black box dat ik niet makkelijk kan aanpassen.
Ik heb deze kant en klaar gevonden voor een klok en daarin staat dit het volgende :
http://tronixstuff.files..../2010/07/max7219clock.pdf
code:
1
2
3
4
5
6
// Simple clock using DS1307 RTC chip, Arduino and
// MAX7219 LED display driver
// more information at http://wp.me/pQmjR-BK
#include "Wire.h"
#define DS1307_I2C_ADDRESS 0x68
#include "LedControl.h" // need the library

Volgens mij kun je dan niet zomaar een DCF77 gaan toepassen toch ?

edit2:
Martindo schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:36:
@C.44: Hoe kom ik aan dat boek? Dat is voor mij ook wel handig denk ik.
Die kun je o.a. hieronder bestellen.
http://www.antratek.nl/Arduino-Kits.html

[ Voor 31% gewijzigd door kitao op 24-11-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

kitao schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:47:
[...]

Voor mij is een benodigd programma zo goed als een black box dat ik niet makkelijk kan aanpassen.
Ik heb deze kant en klaar gevonden voor een klok en daarin staat dit het volgende :
http://tronixstuff.files..../2010/07/max7219clock.pdf
C++:
1
2
3
4
5
6
// Simple clock using DS1307 RTC chip, Arduino and
// more information at http://wp.me/pQmjR-BK
#include "Wire.h"
#define DS1307_I2C_ADDRESS 0x68
#include "LedControl.h" // need the library

Volgens mij kun je dan niet zomaar een DCF77 gaan toepassen toch ?
Nee, dat kan inderdaad niet. Maar het aanpassen van de code om de DCF77 te gebruiken is kinderspel. Voor mij, iemand die ooit een paar lessen programmeren in Java heeft gehad en verder niets, is dit een kwartier werk. Als je echt serieus met de Arduino door wilt werken, dan moet je je echt een beetje gaan verdiepen in het aanpassen van de code.

Voor deze keer heb ik de code die jij gaf aangepast van de DS1307 naar de DCF77. Aangezien ik zelf geen DCF77, geen LED-matrix en geen MAX7219, is dit volledig zonder garantie op een goede werking...
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
// Simple clock using DCF77 module chip, Arduino and

#include "Wire.h"
#include "DCF77.h"
#include "Time.h"
#include "LedControl.h" //  need the library

#define DCF_PIN 2                // Connection pin to DCF 77 device
#define DCF_INTERRUPT 0          // Interrupt number associated with pin

time_t time;
// Non-inverted input on pin DCF_PIN
DCF77 DCF = DCF77(DCF_PIN,DCF_INTERRUPT, true); 

float t=0;
int a,b;
LedControl lc=LedControl(12,11,10,1); // lc is our object
// pin 12 is connected to the MAX7219 pin 1
// pin 11 is connected to the CLK pin 13
// pin 10 is connected to LOAD pin 12
// 1 as we are only using 1 MAX7219

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  DCF.Start();
  lc.shutdown(0,false);// turn off power saving, enables display
  lc.setIntensity(0,8);// sets brightness (0~15 possible values)
  lc.clearDisplay(0);// clear screen
}

void loop() {
    delay(1000);
    time_t DCFtime = DCF.getTime(); // Check if new DCF77 time is available
    if (DCFtime!=0)
    {
      setTime(DCFtime);
    } 
    ledClockDisplay()
}

void ledClockDisplay() {
    lc.setChar(0,2,'-',false);
    lc.setChar(0,5,'-',false);
    if (hour()<10)
    {
       lc.setDigit(0,0,0,false);
       lc.setDigit(0,1,hour(),false);
    } else if (hour()>=10)
    {
      t=hour()/10;
      a=int(t);
       lc.setDigit(0,0,a,false);
       t=hour()%10;
       lc.setDigit(0,1,t,false);
    }
     if (minute()<10)
    {
       lc.setDigit(0,3,0,false);
       lc.setDigit(0,4,minute(),false);
    } else if (minute()>=10)
    {
      t=minute()/10;
      a=int(t);
       lc.setDigit(0,3,a,false);
       t=minute()%10;
       lc.setDigit(0,4,t,false);
    }
       if (second()<10)
    {
       lc.setDigit(0,6,0,false);
       lc.setDigit(0,7,second(),false);}
       else if (second()>=10)
    {
      t=second()/10;
      a=int(t);
       lc.setDigit(0,6,a,false);
       t=second()%10;
       lc.setDigit(0,7,t,false);
    }
  }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, dan weet ik genoeg. Tnx voor je antwoord. :)
Pagina: 1 ... 21 ... 96 Laatste