Toon posts:

Asus Geforce 8500 GT 256 MB of XFX GEFORCE 8400 GS 256MB?

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel het volgende systeem:

Moederbord: Asus P5GD1
Processor: Intel P4 640 (3.2 GHz, 2 MB cache)
Geheugen: 3 GB DDR400 dual channel (2x 512, 2x 1GB)
HD: Samsung 200 GB 7200rpm SATA 8 MB cache
Videokaart: POV NVidia Geforce 6600GT 128 MB PCI-Express

Toen ik laatst op bezoek was bij mijn vader had hij nog een Asus Geforce 8500 GT 256 MB liggen die ik mee kon nemen.
Een vriend heeft echter de volgende videokaart over die ik ook zo over zou kunnen nemen: XFX GEFORCE 8400 GS 256MB.
Beide kaarten zijn PCI express.

Nu raad je waarschijnlijk mijn vraag al. Welke kaart kan ik het beste in mijn systeem zetten de 8500 GT of de 8400 GS? Met name voor games. Echt veel game ik niet, vooral C&C 3 af en toe, maar aangezien je alle overige toepassingen me elke kaart prima kan doen wil ik van deze 2 de kaart die het beste is voor games.

Via Google heb ik weinig kunnen vinden welke de betere is.

Wel kwam ik op Wikipedia vreemd genoeg het volgende tegen:
"The GeForce 8500 GT isn't considered to be a high-end GPU, and has similar specifications to a GeForce 6600 GT.["
Als ik dat zo lees dan zou ik er dus nauwelijk op vooruit gaan? Of zie ik dat verkeerd?
Beide kaarten hebben wel 2x zo veel geheugen als mijn huidige kaart.

Natuurlijk zou ik ook een nieuwe kaart kunnen kopen maar omdat dit een systeem is uit 2005 (al heb ik er tussentijds wel een nieuwe HD en geheugen ingezet) en op termijn vervangen gaat worden heb ik niet zoveel zin om er nog veel geld in te gaan stoppen.

Graag advies.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?. Het toverwoord is "benchmarks": zoek benchmarks op voor alle drie de kaarten en maak een keuze.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Het antwoord op je eerste vraag had denk m'n moeder nog wel goed kunnen gokken. Degene met het hoogste getalletje is het snelst. Je tweede vraag is erg makkelijk op te zoeken. Pak Google erbij, zoek naar "8500GT review" en de eerste link geeft je de informatie die je zoekt. Omdat het zo'n beetje nog kerst is krijg je hem van mij kado:

http://www.hardwaresecrets.com/article/452

En de conclusie: de 6600GT presteert in elke geteste game beter dan de 8500GT.

specs

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:04:
Zie **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?. Het toverwoord is "benchmarks": zoek benchmarks op voor alle drie de kaarten en maak een keuze.
Maar ik ga helemaal geen nieuwe kaart KOPEN. ;)

Het probleem is dat ik voor deze 3 kaarten geen vergelijkbare benchmarks heb kunnen vinden.
Niet vergelijkbaar omdat de systemen waar ze in zaten anders waren en/of er benchmarks stonden van verschillende games. Ik kan pas vergelijken als de systemen afgezien van de videokaart identiek zijn en er benchmarks staan van dezelfde games.

Mocht je wel een website kennen waar alle 3 de kaarten opstaan met benchmarks in hetzelfde systeem en met dezelfde games dan hoor ik dat graag. Ik heb ze niet kunnen vinden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:36:
Maar ik ga helemaal geen nieuwe kaart KOPEN. ;)
Duh, alsof dat uitmaakt. Heb je dat topic doorgelezen? Zo ja, dan had je http://www.tomshardware.co.uk/charts/ gezien. Dat er niet de specifieke Asus, XFX of POV kaarten tussen staan is niet zo relevant, het gaat om het gemiddelde prestatieniveau. Oftewel: gewoon zoeken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg...

Je hebt de drie kaarten, en ze gebruiken ook nog eens dezelfde driver :o

Steek ze een voor een in je systeem, draai de games die jij doet, als het even kan in benchmark-mode, en dan weet je genoeg.

Wat kan iemand hier blaten dat meerwaarde levert boven gewoon zelf doen en uitvinden :?

Post als je het gedaan hebt de resultaten, dan heeft dit topic nog meerwaarde voor anderen :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 14:59:
Welke kaart kan ik het beste in mijn systeem zetten de 8500 GT of de 8400 GS
Die is simpel geen van beide. :)

Verwijderd

[modbreak]Flikker op met je modbreak[/modbreak]

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2009 19:43 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 04:14
k zou lekker je eigen kaart houden, de GeForce 6600GT is prima voor je systeem. Ik heb hier ook nog een AMD Athlon XP2000+ staan met een GeForce 6600GT, en de processor is de bottleneck (nu is de P4 3,2 GHz wel sneller, waarschijnlijk is je systeem nu goed in balans). Die andere kaarten zijn echt zonde van je geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 27-12-2009 15:47 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Depep schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:25:
Het antwoord op je eerste vraag had denk m'n moeder nog wel goed kunnen gokken. Degene met het hoogste getalletje is het snelst. Je tweede vraag is erg makkelijk op te zoeken. Pak Google erbij, zoek naar "8500GT review" en de eerste link geeft je de informatie die je zoekt. Omdat het zo'n beetje nog kerst is krijg je hem van mij kado:

http://www.hardwaresecrets.com/article/452
Bedankt voor de link. Daar heb ik veel aan. Precies wat ik zocht maar niet kon vinden.
Na even doorklikken een hele tabel met Memory transfer rate van alle kaarten.
6600 GT 16 GB/s
8400 GS 6.4 GB/s
8500 GT 10.6 GB/s or 12.8 GB/s

Ook verder in de review lijst met benchmarks waar ook de 6600 GT in staat.
In veel gevallen presteerd hij beter en in sommige vergelijkbaar of iets minder (maar met minimaal verschil). Niet slecht voor een kaartje gekocht in 2005 en van een oudere serie. :)

Had ik toch bijna mijn 6600 vervangen door een inferieure kaart! Die blijft er dus nog maar even inzitten. :)

Ik zocht zelf op zoekopdrachten met combinaties van de kaarten maar kreeg weinig resultaat, waarschijnlijk door de andere manier van zoeken.
En de conclusie: de 6600GT presteert in elke geteste game beter dan de 8500GT.
Spreek je hiermee niet eigenlijk je eerste antwoord tegen dat het hoogste getalletje het snelste is? ;)
6600 is lager getal dan 8500. ;)

Ik dacht eerst dat omdat 8400 en 8500 hogere getalletjes zijn, het dubbele geheugen hebben en een stuk nieuwer zijn ze beide sneller zijn dan mijn oude 6600 GT.
Maar voor de zekerheid maar even controleren omdat het zo niet altijd werkt.

Vreemd. Maar het zal er mee te maken hebben dat de 6600 GT destijds een van de betere kaarten was en de 8400 en 8500 meer budget kaarten zijn.

Maar toch ook wel apart want als je nu de langzaamste processor koopt is deze nog steeds sneller als de snelste processor van 4 jaar geleden.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 22:04

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het tweede getal (6600GT, 8500GT) geeft de klasse vaak aan. Dit tweede getal is bij de budgetkaartjes lager dan de de 6600GT, welke toentertijd nog best aardig was. Vandaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 27-12-2009 16:25 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:25

Blord

Hello Kitty !

De 6600GT is nog op 110nm technologie gebaseerd terwijl de 8500GT op 80nm technologie. Dus bij gelijkwaardige prestaties zal de 8500GT minder stroom verbruiken. De 8500GT wordt minder warm als je daar geinteresserd bent.

Als je echt goedkoop wilt upgraden, zoek dan een 8800GT voor 40/50euro. Veel sneller dan een 6600GT/8500GT.

Verwijderd

Blord schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:32:
Dus bij gelijkwaardige prestaties zal de 8500GT minder stroom verbruiken.
Die max 20 Watt tijdens load merk je niet echt volgens mij.
Als je echt goedkoop wilt upgraden, zoek dan een 8800GT voor 40/50euro.
Voor 40/50 vind je geen 8800GT, nVidia kaarten worden tweedehands sowieso al te duur aangeboden, maar dat is een ander verhaal. :p
En een 8800GT met een Pentium 4 op 3,2GHz is ook niks.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 12:16

mvz

muziek verslaafde

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:48:
[...]
Die max 20 Watt tijdens load merk je niet echt volgens mij.

[...]

Voor 40/50 vind je geen 8800GT, nVidia kaarten worden tweedehands sowieso al te duur aangeboden, maar dat is een ander verhaal. :p
En een 8800GT met een Pentium 4 op 3,2GHz is ook niks.
Ach ik heb net een 9800gt ( rebranded 8800gt ) met kassabon verkocht 2e hands voor 3 tientjes, dus het kan in principe wel als je maar goed zoekt. ;)

De mooiste kaart voor TS's systeem zou een 7800GT zijn dan kan je nog aardig meekomen. :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Verwijderd

Topicstarter
mvz schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:34:
[...]

Ach ik heb net een 9800gt ( rebranded 8800gt ) met kassabon verkocht 2e hands voor 3 tientjes, dus het kan in principe wel als je maar goed zoekt. ;)

De mooiste kaart voor TS's systeem zou een 7800GT zijn dan kan je nog aardig meekomen. :)
De 7800 GT staat helaas niet in de Tweakers pricewatch. Is die niet meer te koop?
De 8800 GT vindt ik te duur om in mijn oude P4 te doen. Spaar dat geld liever voor een nieuw systeem met daarin een hele leuke kaart.

Alternatieven:
De 7600 GT staat in de Pricewatch voor 35 tot 60 Euro.
De 8600 GT staat er van 59 tot 70 Euro.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:35:
[...]

De 7800 GT staat helaas niet in de Tweakers pricewatch. Is die niet meer te koop?
De 8800 GT vindt ik te duur om in mijn oude P4 te doen. Spaar dat geld liever voor een nieuw systeem met daarin een hele leuke kaart.

Alternatieven:
Al deze kaartjes die je op noemt zijn al meerdere generaties oud, nVidia heeft de GeForce 9 serie daarna al gehad en zelf die wordt al vervangen. Dus deze kaarten moet je tweedehands kopen want de nieuwprijs slaat nergens meer op. ;)

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 13:07
Tsjah het zijn allemaal oude kaarten, op zijn minst 2.5 jaar oud...
De 8600gt heb ik bijv in mijn 2 jaar oude laptop zitten...
Anyways, je wilt wel tussen de 35 en de 70 euro uitgeven voor een minderwaardige kaart maar weer geen 50 euro voor een tweedehandse 8800GT die de door jou genoemde kaarten compleet vermorzeld ?
Als je een goedkope 8800GT op de kop kan tikken (of een ati 3870) dan heb je een kaart die je na een (toekomstige) upgrade van je cpu gewoonweg mee kan nemen... Stukje meer futureproof dan een 7600gt...

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 13:07
Nog een toevoeging, als je voor nieuw wilt gaan zonder al teveel uitgeven maar een snelle (moderne) kaart in huis wilt nemen ga dan maar voor een ati 4670, bijv deze :
pricewatch: Asus EAH4670/DI/512MD3

Verwijderd

Als je nog goed vooruit kan met de 6600gt zou ik deze gewoon in je systeem laten zitten, een 8800gt, hd3870 en een hd4670 zijn te snel voor een p4.
Daarbij kan die ati kaart onnodige problemen geven, ikzelf en een vriend van me hebben beiden al een niet-bootend systeem gehad icm een ati 4870, na 5 uur heb ik er gelukkig leven in gekregen en heb ik er alsnog veel plezier aan gehad, maar als de 6600 voldoet, zou ik deze laten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
TIGER79 schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:52:
Nog een toevoeging, als je voor nieuw wilt gaan zonder al teveel uitgeven maar een snelle (moderne) kaart in huis wilt nemen ga dan maar voor een ati 4670, bijv deze :
pricewatch: Asus EAH4670/DI/512MD3
Dat is ook een optie.

Het is de bedoeling dat er op niet al te lange termijn een compleet nieuw systeem komt. Dan wordt deze PC een reserve. Een nieuwe CPU zal er dus niet ingaan. Het is een P4 dus alle processoren die er in kunnen zullen al oudere types zijn. Dan zal ik ook een nieuw moederbord moeten nemen en dan neem ik liever gelijk alles nieuw.

Als ik met een bedrag tot 60-70 Euro deze PC wat kan upgraden wil ik dat wel overwegen maar meer niet want het is maar een tussenoplossing tot een nieuwe PC.
Het moet dus een beetje leuke kaart zijn die niet te veel kost en die nut heeft in een P4.

2de hands vertrouw ik niet zo met PC apparatuur. Meer kans op kuren of dat je een defecte kaart krijgt.

Eigenlijk had ik al eerder moeten kijken naar een nieuwe PC, maar ach zo heb ik wel het vreselijke Windows Vista overgeslagen en ga ik straks van XP over naar 7. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen nergens over. Je begint met een vraag die je zelf kunt beantwoorden (hoe de kaarten presteren - je hebt ze nota bene al...), nu gaat het over wat je moet kopen, waarbij je uitspraken doet die haaks staan op je topicstart (je wilde toen een gebruikte kaart van je vader overnemen, maar wil nu absoluut geen 2e hands spul kopen)

Daarbij komt dat je steeds geen eigen moeite lijkt te doen om je vragen te beantwoorden, je kijkt blijkbaar een keertje in pricewatch en zoekt of denkt niet door. Dat is niet echt de eigen inzet die we hier op GoT verwachten.

Dus:
Als je wilt weten hoe snel de kaarten die je ter beschikking hebt zijn - test het zelf.
Wil je iets anders kopen? **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.