Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Eerste post op dit forum :) Hoop dat iemand hier een oplossing heeft want zie geen uitweg meer.

Onlange Upgrade van mijn PC gedaan; nieuwe Mobo, memory, CPU en GPU. Ben ook ineens overgestapt naar Win7. Zelfde PSU, HDD's, opticals en audiokaart.
Intel I7 860
Gigabyte GA-P55A-UD6
Sapphire Radeon HD 5850 1GB
2x 2GB DDR3 Corsair 1333Mhz
Yesico 650W PSU

Aanvankelijk ging alles redelijk goed, maar na twee à drie dagen begon ik de eerste errors te krijgen:
- Meestal gewoon grijs scherm (enkel in Win7) - Pc doet niets meer, hard reset is al wat helpt.
- één enkele keer een freeze
- blue screens in Win7 (zelden, meestal grijs scherm) en ook bij een installatie XP. (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en errorcode 0x000000A...)

Ik heb het volgende al gedaan (Telkens getest met XP installatie en/of gewone handelingen in Win7):

- Drivers Grafische kaart opnieuw geinstalleerd, nieuwe en oudere.
--> grey screens in Win7

- Memtest vanop USB stick (linux)
--> na 11 passes geen error gevonden.

- één Ram uit gehdaald, en dan de andere (dus elke RAm lat afzonderlijk
--> Blue screen Xp-installatie

- Andere PCI-E Videokaart van ATi
--> Blue screen XP installatie EN grijs scherm tijdens surfen in Win7.

- Enkel Basis componenten (Mobo, CPU, één RAM, GPU die op andere PC ZEKER werkt, één HDD)
--> Blue screen Xp-installatie

Verder:
- Alles is getest op 2/3 verschillende harde schijven
- Temperatuur goed in de gaten gehouden met speedfan en andere tools en lijkt mij in orde: bij benchmarks wordt het warmste component 50 à 55°C!
- recentste Bios version (kan niet updaten)

Ander vreemd probleem is dat het moederbord af en toe een kleine beep geeft, maar ik kan de reden echt niet vinden. Is compleet onregelmatig, één enkele korte beep, meestal als hij gewoon niets doet (in idle). Geen enkel visuele hint van wat het zou zijn (op het scherm of op het moederbord)

Wat denken jullie? Alle ideeën zijn welkom!

greetz,

Verwijderd

Dus je hebt alle componenten een keer vervangen maar nog steeds blue-screen? Probeer eens een andere installatie cdrom / dvd, voor je windows.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 09:31:
Dus je hebt alle componenten een keer vervangen maar nog steeds blue-screen? Probeer eens een andere installatie cdrom / dvd, voor je windows.
thx! Maar ik vrees dat dit helzefde probleem zal geven, heb XP en Win 7 getest en ze geven beiden blue screens... Heb spijtig genoeg ook geen tweede CD liggen... De eerste dagen in Win7 was er niets aan de hand, maar stilaan komen er meer errors...

Alles is vervangen behalve CP / moederbord... Zouden die de problemen kunnen veroorzaken?

greetz,

• jajoh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 06:55
Ik had deze bsod ook een hele lange tijd. Uiteindelijk was mijn mobo brak. Alles laten testen meerdere keren om gek van te worden. Met veel pijn en moeite me moederbord omgeruild en ineens geen problemen meer en de toko zei dat het mobo goed was.

Verwijderd

Ah ok, ik dacht dat je het mobo ook al vervangen had. Hele dikke kans dat daar een foutje in zit idd.

Verwijderd

Topicstarter
jajoh schreef op zondag 27 december 2009 @ 09:45:
Ik had deze bsod ook een hele lange tijd. Uiteindelijk was mijn mobo brak. Alles laten testen meerdere keren om gek van te worden. Met veel pijn en moeite me moederbord omgeruild en ineens geen problemen meer en de toko zei dat het mobo goed was.
Hoop ergens dat het moederbord stuk is, veel werk maar ben inderdaad wat zot aan het worden van al dat testen. Al 2 dagen aan verloren en heel wat km gereden om aan andere componenten te raken.

Is toko het merk? Waarschijnlijk dus Mobo, maar kan het ook de CPU zijn? Of denken jullie eerder aan Mobo?

Ik zal hopelijk voor de mobo waarschijnlijk een credit nota krijgen... Zou ik opnieuw dezelfde kopen of een ander model voor de zekerheid..?

greetz,

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 18:04

momania

iPhone 30! Bam!

(IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en errorcode 0x000000A...)
Nu laatje het belangrijkste hier weg... de stopcode zegt vaak best veel: Windows XP en 2000 BSOD guide

Nieuwe mobo, cpu, en gpu, maar geen nieuwe voeding? Ik gok dat het je voeding is. Zeker als je de fouten op onvoorspelbare momenten krijgt. En voor dat je denkt: 'maar 650W moet toch wel genoeg zijn'? Dat zegt helemaal niets. Een kwaliteitsvoeding van 500W kan 10 keer beter zijn dan een 800W foekiejoekieturbu apparaat :Y)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• jajoh
Met toko bedoel ik pc zaak. En ik was zeker 2 weken bezig en idd veel km gereden. Ik had een striker extreme en toen omgeruild voor een rampage formula die draat nu nog bij mijn pa in zn kast.

Wat momania zegt kan ook heel goed dat de voeding brak is. Misschien kan je van iemand een voeding lenen om te testen.

Ik heb toen regelmatig contact gehad met microsoft voor ondersteuning. Stop codes zijn niet echt precies dat heb ik toen wel geleerd. Microsoft kon toen ook niet veel meer voor me doen :(

Link
In Windows XP wordt het foutbericht 'Stop 0x0000000A' weergegeven

[ Voor 11% gewijzigd door jajoh op 27-12-2009 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op zondag 27 december 2009 @ 09:58:
[...]

Nu laatje het belangrijkste hier weg... de stopcode zegt vaak best veel: Windows XP en 2000 BSOD guide

Nieuwe mobo, cpu, en gpu, maar geen nieuwe voeding? Ik gok dat het je voeding is. Zeker als je de fouten op onvoorspelbare momenten krijgt. En voor dat je denkt: 'maar 650W moet toch wel genoeg zijn'? Dat zegt helemaal niets. Een kwaliteitsvoeding van 500W kan 10 keer beter zijn dan een 800W foekiejoekieturbu apparaat :Y)
Die bestandsnaam staat er bij mij niet, enkel "beginning dump of phisical memory". ;( Enkel eerste 'IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' en errorcode 0x000000A...

Voeding heb ik ook gedacht, maar vind het vreemd dat ze een jaar uiterst stabiel gewerkt heeft op mijn vorige config. Ik heb zo een fanbay met Watt meter en de vorige config verbruikte meer. Crash valt ook meer voor in idle, minder in games (al heb ik die laatste nog niet veel gedaan)... Die Yesico heb ik gekocht op een NL webshop, Zalman was niet in stock en deze was exact even duur (600W vs 650W). Heb toen ook wat reviews gezocht en hij kwam er toen wel ok uit. Deze is vb in het duits, maar waarden lijken ok...

Verwijderd

Zijn alle voltages goed ingesteld?
Ik kreeg dat ook wel eens bij te weinig juice op het ram geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
jajoh schreef op zondag 27 december 2009 @ 10:10:
Met toko bedoel ik pc zaak. En ik was zeker 2 weken bezig en idd veel km gereden. Ik had een striker extreme en toen omgeruild voor een rampage formula die draat nu nog bij mijn pa in zn kast.

Wat momania zegt kan ook heel goed dat de voeding brak is. Misschien kan je van iemand een voeding lenen om te testen.
Misschien dat ik de GB probeer om te ruilen in een asus (misschien wel mogelijk). dan wordt de compatibiliteit ook uitgesloten.

Voeding lenen die ik niet direct ergens een oplossing... Maar mijn vader koopt een nieuwe en daar zie ik misschien wel een mogelijkheid ;)

Ik blijf toch ook wat zitten met geheugen en GPU, maar zonder die elementen blijft hij identiek hetzelfde crashen dus...

greetz,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:28:
Zijn alle voltages goed ingesteld?
Ik kreeg dat ook wel eens bij te weinig juice op het ram geheugen.
Ben hier nog niet aan geweest... Hoe moet ik dat doen? Met hoeveel? Ken hier echt de ballen van. :P
Zou het wel zonde vinden dat je zoeits moet doen om een stabiel systeem te krijgen! slechte punten voor GB!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is een beetje een aparte opmerking van je, want je zoekt zelf je hardware uit. De fabrikanten kunnen nu eenmaal niet alles plug en play maken voor de 10000000 verschillende soorten hardware. wil je dit soort dingen ontlopen, dan moet je een kant en klare pc aanschaffen.

je geheugen heeft een bepaald voltage nodig bij een kloksnelheid en timings, deze info vind je op de modules zelf, anders op de verpakking, stel deze in in je bios onder ram configuration en test opnieuw.

probeer ook eens de laatste bios op je moederbord te flashen, GB moederborden schijnen nog wel eens issues te geven met de nieuwe HD5*** serie van ati, een bios update schijnt dit te verhelpen

[ Voor 16% gewijzigd door nedernakker op 27-12-2009 12:06 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ok, daar heb je wel gelijk in. Vind het wel wat zonde want zou niet weten hoe ik daar achter zou moeten komen zonder forum... :P

Ik heb de modules eens bekijken en er staat enkel dit op: 1333mhz 2x 2GB 9-9-9-24 1.50V ver 5.1. Heb de bios bekeken maar zoveel plaatsen om voltage in te vullen, en enkele staan al op 1.5V... Geen flauw idee waar ik dat moet invullen...

Heb ook nog eens gekeken voor die update; ik dacht dat al gedaan te hebben, maar heb mij blijkbaar vergist. Laatste versie is F6, en ik dacht in de tool gezien te hebben dat ik F6 heb. Was blijkbaar F3 dus heb de update gedaan (en gelukt)

EDIT:
Dram voltage gevonden en op 1.60 gezet. Bios is ook geupdate naar de meest recente versie... Beide zaken hebben spijtig genoeg niet geholpen, nog steeds grey screens in Win7! :'(

greetz,

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2009 14:49 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Mag ik vragen waarom je handmatig je voltages zet en niet gewoon op auto? Gooi eerst eens al je settings op auto - als je niet overclocked heb je er niks aan om handmatig je voltages te zetten. Je voltages op 1.60 zetten als je DRAM modules 1.5 volt gebruiken is nou niet echt heel handig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga de testen doen die nog achterwege zijn gebleven. Ga je RAM eens controleren, waarbij de BIOS gewoon op de defaults staat. Probeer ook een Knoppix of BartPE live CD.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
silentsnake schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:17:
Mag ik vragen waarom je handmatig je voltages zet en niet gewoon op auto? Gooi eerst eens al je settings op auto - als je niet overclocked heb je er niks aan om handmatig je voltages te zetten. Je voltages op 1.60 zetten als je DRAM modules 1.5 volt gebruiken is nou niet echt heel handig.
Omdat ik verstaan had dat dat zou helpen Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb hoor... De instellingen in de bios staan allemaal op auto, ik had ze manueel op 1.60 gezet. staat nu al terug want als het niet helpet zet ik het meestal terug.

Ik heb de troubleshooter eens doorgenomen...
Zijn enkele dingen die ik nu niet kan (vb CPU vervangen)

EDIT 1: Ze schreven in de guide dat ik de FSB kon verlagen van 133Mhz naar 100 Mhz... Is dat de base Bclk? Ik heb deze op 10 gezet maar dan raakte ik niet meer door de bios? Bedoelen ze hier een andere parameter voor? Ik heb al veel gehoord over de FSB, maar bij mijn weten is die nu 1333Mhz... Wat doe ik verkeerd? Of wil dit iets zeggen?

EDIT 2: Ik heb de multiplier voor het geheugen op 8x gezet en de voltage iets hoger, maar was dus blijkbaar ook de oplossing niet... Krijg nog steeds een bluescreen bij de installatie van Windows XP.

Ik denk dat ik al het mogelijke getest heb... Iemand een idee welk component stuk kan zijn?

greetz,

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2009 20:41 ]

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
ik heb dit probleem ook gehad met een asus p5b-e moederbord en wat blijkt , moederbord brak , asus striker 2 formula erin en het probleem was opgelost.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Af en toe een piep, was laatst op het forum waar meerdere daar last van hadden.
De beveiliging van de cpu uitzetten was de oplossing, zelf vind ik dit niet goed.

Probeer eens de harddisk controller anders in te stellen, en dan opnieuw installeren.
ahci of ide.(Enhanced Mode of veilige/compatible/legacy)
ahci is normaal het beste.

Memtest86 heb je dit gedraaid?, boven geef je aan dat je 11 passes hebt gedaan, dus geheugen moet goed zijn.

Xp blue screen met installatie, wanneer?

[ Voor 51% gewijzigd door jan99999 op 28-12-2009 13:18 ]

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:17
Ram timings instellen + voltages.
Dit doet meestal het truukje bij Gigabyte. (spreekt uit ervaring:P)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Heb je een grijs scherm met strepen?
ATI HD5xxx Strepen probleem??

• jajoh
Kan je niet met je mobo, proc, geheugen terug naar de pc winkel en het door hun laten testen. Neem aan dat het nieuw is en je gewoon garantie heb.

Verwijderd

Topicstarter
jajoh schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:56:
Kan je niet met je mobo, proc, geheugen terug naar de pc winkel en het door hun laten testen. Neem aan dat het nieuw is en je gewoon garantie heb.
Even een situatieschets: ik werk in distributie en heb wat zaken op het werk gekocht :) Dus tot zover "terug naar de winkel" (gaat niet) :/ Memory en GPU zaken komen van alternate, omdat die veel stock hebben...
drentm0nk schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:12:
Ram timings instellen + voltages.
Dit doet meestal het truukje bij Gigabyte. (spreekt uit ervaring:P)
Al gedaan: 1066 Mhz (multiplier 8x), Timings manueel aangepast en Voltage aangepast, ik was ervan overtuigd dat ik het had, maar helaas, dikke teleurstelling :(
Nee, eerder volledig grijs scherm. Kan het ook moeilijk 'simuleren'. Is niet bij een bepaald spel, maar echt COMPLEET 'at random'. Zit niets logica in. Gamen, virusscan, surfen, burn in test --> werkt allemaal perfect, maar tijdens elk van deze handelingen kan hij gewoon ineens, zonder meer op grijs scherm springen, en er komt een storing uit de luidsprekers (alsof je kortsluiting veroorzaakt door speakers verkeerd aan te sluiten.)
jan99999 schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:11:
Xp blue screen met installatie, wanneer?
Hij kan alle files kopiëren, herstart normaal, ik krijg een muiswijzer in zo een hele basic Windows omgeving, en na 5à10 minuten: Bluescreen
jayjay1986 schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:18:
ik heb dit probleem ook gehad met een asus p5b-e moederbord en wat blijkt , moederbord brak , asus striker 2 formula erin en het probleem was opgelost.
Heb vandaag wat klanten en techniekers van klanten gevraagd en volgens de meeste ligt het inderdaad aan het moederbord...
jan99999 schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:11:
Af en toe een piep, was laatst op het forum waar meerdere daar last van hadden.
De beveiliging van de cpu uitzetten was de oplossing, zelf vind ik dit niet goed.
Is hopelijk ook opgelost met nieuw moederbord.

Dus morgen naar de winkel voor een Asus Maximus III. En duimen dat het werkt. Als hij dan nog problemen geeft, ga ik bij een klant langs die redelijk wat PC's in elkaar steekt. Kan ik zijn 'testbank' en expertise ook eens gebruiken. Dan zou ik alles moeten kunnen testen.

Eigenlijk denk ik dat het enkel nog CPU en Mobo kan zijn. Verdenkt er iemand de CPU? Heb gehoord dat die zelden de oorzaak is... Gaat een CPU niet eerder 'niets' meer geven?

greetz,

Verwijderd

Topicstarter
Probleem lijkt op het eerste zicht opgelost: defect moederbord. Er zit nu een asus P755D deluxe in en alles lijkt in orde.

FEEST! :)

greetz,

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-02 14:15
van harte,

heb meegelezen en was erg benieuwd naar de oorzaak.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
idd gefeliciteerd met je mooie werkende systeem.
is echt een ramp als je nieuwe hardware niet werkt, een mb is heel wat erger als een kapot geheugenreepje wat ik had met mn nieuwe systeem.
Pagina: 1