ext3 fs terughalen met behoud van name/inodes

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb in het verleden vaker buitenproportioneel pijnlijke lessen geleerd dus ik dacht dat dit me niet meer zou overkomen, maar toch heb ik het weer voor elkaar:

Bij een nokvolle 160GB schijf wisselde ik van Sata-connector en dacht ik dat de uuid de rest zou doen, maar even vergeten dat ik een oude linuxversie had mountte ik mijn ext3 bij het booten als iets anders (denk ik, ik sloot het aan, startte op, en ging haastig weg om met kerst bij mijn ouders te zijn) en maakte ik wat mappen voor wat migratiewerkzaamheden aan (via mijn telefoon toen ik in de trein zat en dan let je toch snel minder op omdat het tiepen meer tijd kost).

Later, thuis, via ssh, ontdekte ik dat de schijven verkeerdom zaten en de nokvolle ext3 was opeens leeg met enkel de mappen die ik aan had gemaakt.

Vannacht PhotoRec (testdisk) laten draaien en nu heb ik 100GB teruggekregen maar dat zijn verschrikkelijk veel naamloze bestanden.

PhotoRec houdt denk ik geen rekening met bestandsnamen omdat bij ext3fs inodes overschreven worden met nullen als je iets verwijdert. Ik heb echter niets bewust verwijdert, dus die inodes zouden gewoon nog her en der moeten stoan.

Mijn vraag is dan ook: Is er een manier om mijn bestanden terug te halen inclusief naam en als het even kan structuur?

Of beter nog, daar het hier geen kapotte schijf betreft, kan ik de inodes enzo repareren/overschrijven zodat ze gewoon weer wijzen naar de data die gewoon op de disk staat? Dat bespaart me het regelen van 160GB vrije ruimte, een vervelende klus als je alleen kunt ssh'en. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kort: ik kan je niet helpen sorry. Het feit dat nog niemand heeft gereageerd spreekt boekdelen. Misschien dat ze je in non-windows operating systems je kunnen helpen?

Je hebt zoals ik het lees de verkeerde disk geformatteerd en al weer beschreven. Ik geef je geen kans. Recovery van EXT2/3 is een drama en bestandsnamen e.d. ga je niet meer terug vinden. Ik hoop dat iemand anders mijn ongelijk bewijst, maar ga er niet vanuit. Wees blij met wat je nu hebt weten terug te krijgen.

Het makkelijkste is dus om gewoon even je backup terug te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 27-12-2009 00:08 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Je hebt ook voor windows recovery software die ext3 kan terughalen, naam ben ik kwijt.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Klopt bijna wat je zegt, alleen heb ik geloof ik niet geformatteerd. Ik heb een netinstall image aangezet bij installatie en 'die' schijf de opties gegeven:

- Do not format
- Use as ext3

Volgens mij zou daardoor niets stuk moeten gaan. Maar dat is het wel dus ik zie ergens iets over het hoofd. Ik weet 90% zeker dat ik hem daarvoor ook als ext3 gebruikte maar er is een kleine kans dat ik ext2, ext4 of zelfs ntfs gebruikt heb toen ik die schijf in gebruik nam. Wellicht dat er ergens iets fout is gegaan met verkeerd mounten ofzo maar ik heb niet bewust (of bewust niet) geformatteerd en ook niets verwijdert, en daarom denk/hoop ik dat de nasty verschijnselen bij ext3 datarecovery (zoals verdwenen naaminformatie) in dit geval niet van toepassing zijn.

Het schijnt dat Autopsy + Sleuthkit iets met namen kan, maar die kan alleen met een image werken en na de laatste recoverysessie met PhotoRec heb ik niet genoeg ruimte meer om een image te maken en daarna ook nog eens de data te recoveren.

Iemand ervaring met Autopsy + Sleuthkit? Als je eenmaal een image hebt is het dan makkelijk, of moet je eerst een uur studeren voordat je weet wat je moet doen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Je hebt niks aan de schijf veranderd.
Sluit hem aan op ubuntu.
Ga naar de map media, daar staan alle partities in. Omdat je de hd op een ander poort hebt gezet word hij gezien als een andere schijf(dit gebeurd ook als je in de bios van ide naar ahci zet).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op verzoek naar NOS

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:20:
Je hebt niks aan de schijf veranderd.
Sluit hem aan op ubuntu.
Ga naar de map media, daar staan alle partities in. Omdat je de hd op een ander poort hebt gezet word hij gezien als een andere schijf(dit gebeurd ook als je in de bios van ide naar ahci zet).
Ik kan de juiste schijf wel vinden hoor, dat is het probleem niet ik heb immers 100G kunnen recoveren met Photorec. Hij denkt echt dat ie leeg is ookal automount ik 'm weer.

Als ik morgen weer thuis ben zal ik een externe schijf aansluiten dan kan ik even een dd maken en de schijf weer in gebruik nemen en verder files carven van de image.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1