Toon posts:

TX3 raakt niet hele oppervlak processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goeden Kerst-middag allen,
Ik heb gisteren een nieuwe koeler aangeschaft, de Coolermaster Hyper TX3.
Na veel gepruts en gepiel gisteravond is het me uiteindelijk gelukt om hem op de Sempron 2600+ te krijgen.
Echter, wat mij meteen al opviel bij de aanschaf was dat het oppervlak wat de processor moet raken veel kleiner is als een gemiddelde processor. Dit heb ik eerlijk gezecht nog niet vaker gezien bij koelers, en mijn zorgen werden ook werkelijkheid toen ik de pc aansloot, 2 lange POST tonen en daarna niks meer. Snel de PC uitgezet om oververhitting te voorkomen.

Nu vraag ik mij dus af, ligt dit probleem aan dat de koeler niet mijn hele processor toucht of komt dit door die rot koelpasta die was meegeleverd. Hier hoop ik op want dan vervang ik dalijk gewoon even de koelpasta.

Met vriendelijk groet,
Lars

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Was hij wel voor die socket bedoeld? en niet voor een kleinere ofzo.
En dat hij er wel op te zetten was met een bracket maar hier eigenlijk niet voor bedoeld was.
Mijn pc lgit alweer in puin haha.

fijne kerst

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, op de doos staat dat ie voor de Sempron geschikt is,
en op tweakers lees ik ook dat socket 754 ondersteunt wordt.
Lijkt mij dus wel dat ik het goed heb geplaatst (Kon tenminste geen andere manieren vinden hoe ik hem er op zou kunnen doen.

Groetjes,
Lars.

Verwijderd

Misschien kan je wat foto's maken? Ik kan me echt heel weinig voorstellen bij jou verhaal, misschien dat wat visuele informatie wat kan helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik begrijpen dat je je er vrij weinig kan bij voorstellen ;).
Zal vanavond eens wat foto's maken, maar nu eerst met de familie kerst vieren *O*

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Op je Sempron zou ie moeten passen, aangezien hij socket 754 is. Alle AM2 koelers passen ook op S754, aangezien het dezelfde mounting is.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:50
het kan zijn dat de koeler alleen maar het midden raakt van de Integrated Heat Spreader. Bij intel zie je dit ook bij de stock koeler. Deze heeft een ronde basis (soms met koperen kern) dus die zal nooit de hele heatspreader raken. Wat de intel koeler echer wel doet (en de TX3 hoogstwaarschijnlijk ook) is goed contact maken met het midden, waar de daadwerkelijke processor zit.

Verwijderd

Aragnut schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:01:
het kan zijn dat de koeler alleen maar het midden raakt van de Integrated Heat Spreader. Bij intel zie je dit ook bij de stock koeler. Deze heeft een ronde basis (soms met koperen kern) dus die zal nooit de hele heatspreader raken. Wat de intel koeler echer wel doet (en de TX3 hoogstwaarschijnlijk ook) is goed contact maken met het midden, waar de daadwerkelijke processor zit.
TS heeft het over een oppervlak dat kleiner is dan de gemiddelde processor, niet dan het gemiddelde koelblok. Daarom ben ik ook benieuwd hoe het er uit ziet ;)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 13:17:
...
Echter, wat mij meteen al opviel bij de aanschaf was dat het oppervlak wat de processor moet raken veel kleiner is als een gemiddelde processor. ...
Ik interpreteer dit dat het oppervlakte van de Koeler wat de processor raakt kleiner is dan de oppervlakte van (de integrated heat spreader van) de processor. Toch, ik ben het met Camacha eens, een foto (of tekening) zou hier meer duidelijkheid over de situatie geven.

Verwijderd

Topicstarter
Het is precies wat Aragnut zegt wat ik bedoel, misschien wat onduidelijk uitgelegt, mijn excuses daarvoor. Mooi om te lezen dat dat bij meerdere koelers zo is, dat die niet het hele oppervlakte van de processor bedekken. morgen dus hem even weer opnieuw inpluggen met wat goede koelpasta en hij moet het doen.

Bedankt voor alle hulp :)

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Heb je eigenlijk wel een headspreader op je cpu zitten?

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Ik wil even meedelen dat de TX 3 bij mij z'n werk prima doet! Met de fan op 1300rpm koelt ie stukken beter dan de stock cooler van Intel op 2200rpm (ik heb een Q6600). Oftewel oververhitting lijkt me sterk. Misschien dat je de processor per ongeluk heb beschadigd?

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ik hou ook wat Phenom X3 heatspreader "over" t.o.v. de TX3 heatsink. Geen probleem dus.
Ik vond de montage niet lastig op de meegeleverde koelpasta na. Die is heel dik en lastig uit te smeren. Ik heb in het midden van de heatsink de naden tussen heatpipes en het alu blok ermee volgepropt en vervolgens de overtollige prut weggeveegd (leek me nodig want die naden zijn niet netjes afgewerkt, het ding kost ook maar €15,-). Toen gewoon een kloddertje op het midden van de heatsink gedaan en de koeler erop vastgeklemd.
Werkt prima, minder herrie en veel lagere temperaturen vergeleken met de stock koeler.

Verwijderd

noguru schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:59:
Ik heb in het midden van de heatsink de naden tussen heatpipes en het alu blok ermee volgepropt en vervolgens de overtollige prut weggeveegd
Als je het netjes doet denk ik dat je nog wel lagere temperaturen zult halen.

Ontopic : Heb ook eens dezelfde koeler op dezelfde processor meoten plaatsen voor een klant.
Maar ik had verder nergens last van, de computer bootte gewoon en had hele nette temperaturen.

Die twee lange tonen lijken me ergens anders vandaan te komen. ( andere oorzaak)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 00:43:
[...]

Als je het netjes doet denk ik dat je nog wel lagere temperaturen zult halen.

Ontopic : Heb ook eens dezelfde koeler op dezelfde processor meoten plaatsen voor een klant.
Maar ik had verder nergens last van, de computer bootte gewoon en had hele nette temperaturen.

Die twee lange tonen lijken me ergens anders vandaan te komen. ( andere oorzaak)
Wat had ik dan netter moeten doen?
Het is hier nu vrij frisjes, 19°C en de fan staat vast ingesteld op 1000 rpm . Idle 25°C en stressed 39°C. Ruim 10 graden lager vergeleken met de stock koeler die op PWM draaide (stressed=herrie). Lijkt me heel netjes toch? Misschien dat met betere koelpasta er een graadje af te knabbelen is maar dat vind ik de moeite niet waard.

ontopic: Je hebt gelijk, de koeler is het probleem niet. Wat is de betekenis van die bios foutcodes? Heeft TS deze inmiddels opgezocht misschien :)

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb zelf ook een TX3 op mijn Amd Phenom II x4 955BE gehad, en daar raakt de koeler ook niet de gehele IHS van de cpu. Ik heb met een beetje schuiven de tx3 maar op het midden van de cpu gezet, maar aan elke kant had ik zeker toch een paar millimeter over.
Toch maakt dit niet uit, aangezien alle hitte toch naar de koeler wordt gevoerd door de IHS ( intergrated heatspreader ). Ik had temps van 26c ilde ( 33 op cores) en 36c load ( 43 op cores )

Maak je geen zorgen en zorg gewoon dat die koeler je cpu goed raakt :)

hppynwyr.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44

Herman

FP ProMod
Ik heb gister een TX3 op een socket 775 geplaatst.

Een goede tip is inderdaad om de naden tussen het blok en de koperen pijpen goed te voorzien van koelpasta! Dus ook even wat aandacht aan de koeler schenken.

Daarnaast heb ik relatief veel van de bijgeleverde koelpasta op de processor gedaan.
Het oppervlakte van de koeler is inderdaad niet helemaal egaal.

Nu werkt alles bij mij uitstekend! Van (stressed, stock) 65 graden naar max 40 graden.
Idle ging de temp van 35 naar 25 graden.

En dat voor € 15.

(p5q pro, q6600 2.4 gh @ 3.0 ghz)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

noguru schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 12:40:
[...]

Wat had ik dan netter moeten doen?
Je temps zijn dan best netjes, maar zoals ik het lees is het net of je een halve tube pasta ertussen hebt geknepen en even met een doekje het overtollige wegvegen dat ernaast loopt :P
Teveel pasta houd warmte vast he ;)

Ontopic:

Heb je het al opnieuw geprobeerd?
Ben toch wel benieuwd of je het nu hebt opgelost :)

Succes!
Pagina: 1