Ik heb twee Seagate Barracuda 7200.11 SATA 3Gb/s 1-TB harde schijven in RAID gezet met de Intel ICH10R chipset (onboard op mijn Asus P5QC) om de boel een beetje sneller te maken. Maar het lijkt allemaal niets uit te maken of misschien zelfs wat langzamer te gaan. Ik zeg misschien omdat ik nooit zo goed de transfer speeds in de gaten heb gehouden als nu. 
Om de boel te smeren heb ik overdreven gezegt alles van de Asus site voor mijn moederbord geinstalleerd, en dan doel ik vooral op de Inf Chipset Drivers en de Intel Matrix Storage Driver. Volgens mij heeft dat helemaal niets uitgemaakt. Waarom worden er driver gemaakt voor Windows 7 x64 als alles al werkt?
Anyway, die Matrix Console kan wel weer mooi wat details geven over welke opstelling ik heb.
Hoewel HDTune in eerste instantie een score geeft die ik wel had verwacht, in ieder geval in de richting...

...zijn de werkelijke snelheden gewoon erg traag. Ik schreef een backup naar een andere schijf met 80 MB/s, een normale snelheid voor een hedendaagse niet-RAID SATA schijf dacht ik. Maar wanneer ik deze op mijn nieuwe RAID terugzette kwam het neer op 50 MB/s. Dat is langzamer dan voorheen. Bij een reeks kleine bestanden kwam het zelfs onder de 1 MB/s. Maar ik weet niet of dat normaal is (bij kleine bestanden). Die 50 MB/s vind ik iig niet normaal.
Hier een shotje van een grote bestanden transfer

En medium bestanden:

Kleine bestanden (Free File Sync) (Zie speed links onder)

Crystal Benchmark, huiliescore's

Is er iets waar ik niet aan gedacht heb om mijn RAID in orde te maken, of is die RAID controller gewoon een marketinggrapje zonder zoden? Het is natuurlijk geen €500 dedicated kaartje, maar hij zou toch op zijn minst 200 MB/s voor elkaar moeten kunnen stripen?
Laat je niet misleiden door de shotjes, C en D zijn beide partities op het RAID volume. Ik heb alleen van een andere schijf hiernaartoe gekopieerd zonder tegelijk andere taken te doen.
Om de boel te smeren heb ik overdreven gezegt alles van de Asus site voor mijn moederbord geinstalleerd, en dan doel ik vooral op de Inf Chipset Drivers en de Intel Matrix Storage Driver. Volgens mij heeft dat helemaal niets uitgemaakt. Waarom worden er driver gemaakt voor Windows 7 x64 als alles al werkt?
| Harde schijven | ||
|---|---|---|
| Parameter | Schijf 1 | Schijf 2 |
| Gebruik | Arraylid | Arraylid |
| Status | Normaal | Normaal |
| Apparaatpoort | 0 | 0 |
| Locatie apparaatpoort | Intern | Intern |
| SATA-overdrachtmodus | Generatie 2 | Generatie 2 |
| Model | ST31000333AS | ST31000333AS |
| Firmware | CC1F | SD35 |
| Geïntegreerde opdrachtwachtrijen | Ja | Ja |
| Gegevenscache ingeschakeld | Ja | Ja |
| Grootte | 931.5 GB | 931.5 GB |
| Fysieke sector | 512 bytes | 512 bytes |
| Logische sector | 512 bytes | 512 bytes |
| Aantal volumes | 1 | 1 |
| Hoofdarray | Array_0000 | Array_0000 |
| Raid Volume | |
|---|---|
| Parameter | Waarde |
| Status | Normaal |
| Systeemvolume | Ja |
| Write-back cache | Nee |
| RAID-niveau | RAID 0 (striping) |
| Stripgrootte | 16KB |
| Grootte | 1863 GB |
| Grootte van fysieke sector | 512 bytes |
| Grootte van logische sector | 512 bytes |
| Aantal harde schijven | 2 |
| Schijflid 1 | ST31000333AS |
| Schijflid 2 | ST31000333AS |
| Hoofdarray | Anay_0000 |
Hoewel HDTune in eerste instantie een score geeft die ik wel had verwacht, in ieder geval in de richting...

...zijn de werkelijke snelheden gewoon erg traag. Ik schreef een backup naar een andere schijf met 80 MB/s, een normale snelheid voor een hedendaagse niet-RAID SATA schijf dacht ik. Maar wanneer ik deze op mijn nieuwe RAID terugzette kwam het neer op 50 MB/s. Dat is langzamer dan voorheen. Bij een reeks kleine bestanden kwam het zelfs onder de 1 MB/s. Maar ik weet niet of dat normaal is (bij kleine bestanden). Die 50 MB/s vind ik iig niet normaal.
Hier een shotje van een grote bestanden transfer

En medium bestanden:

Kleine bestanden (Free File Sync) (Zie speed links onder)

Crystal Benchmark, huiliescore's

Is er iets waar ik niet aan gedacht heb om mijn RAID in orde te maken, of is die RAID controller gewoon een marketinggrapje zonder zoden? Het is natuurlijk geen €500 dedicated kaartje, maar hij zou toch op zijn minst 200 MB/s voor elkaar moeten kunnen stripen?
Laat je niet misleiden door de shotjes, C en D zijn beide partities op het RAID volume. Ik heb alleen van een andere schijf hiernaartoe gekopieerd zonder tegelijk andere taken te doen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)