Sony receivers?

Pagina: 1
Acties:

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-12 08:04
Waarom lees ik zo weinig over Sony receivers? Zijn ze kwalitatief minderwaardig? Zijn ze te duur? Zijn ze niet goed genoeg uitgerust?

Wij zijn aan het zien voor een nieuwe receiver en we kwamen automatisch uit op Sony omdat we een Sony TV hebben en waarschijnlijk een BDP-S360 Blu-ray speler zouden kopen.

De receiver zal eigenlijk voor alles ingezet worden : digitale televisie, films via DVD/BR, radio & CDs.

De ES lijn wat te hoog gegrepen voor ons (financieel dan) en ik had gezien naar de STR-DH800 omdat ik dacht dat deze alles had wat we nodig hadden. Maar toen zag ik ook de STR-DG820 en de STR-DN1000.

Wat is het verschil tussen de DH, DG en DN lijn? En wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze 3 receivers, want op de Sony site is bijna geen info te vinden en Google helpt mij ook niet echt.

Fluo

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:53
Op de winkelsite van Sony vind je in ieder geval wel behoorlijk wat informatie: www.sonystyle.com.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Met alle respect, maar Sony is nu niet echt een merk om een versterker van te kopen als je kwaliteit wilt. Natuurlijk is het goed genoeg voor de meesten, maar veel mensen hier hangen vast aan de wat betere merken in het segment (Onkyo e.d.) .

Overigens is een versterker kopen van één merk omdat je TV hetzelfde merk heeft een rare gedachtegang, als je goed wilt observeren zul je moeten gaan luisteren in een (speciaal)zaak.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-12 19:43
Exorcist schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:08:
Met alle respect, maar Sony is nu niet echt een merk om een versterker van te kopen als je kwaliteit wilt.
Een Sony uit de hogere series is werkelijk niets mis mee.
Natuurlijk is het goed genoeg voor de meesten, maar veel mensen hier hangen vast aan de wat betere merken in het segment (Onkyo e.d.) .
Een Onkyo uit een lagere serie is ook geen topper.
Overigens is een versterker kopen van één merk omdat je TV hetzelfde merk heeft een rare gedachtegang, als je goed wilt observeren zul je moeten gaan luisteren in een (speciaal)zaak.
En toch ben ik enorm blij met mijn Pioneer receiver/tv combi. Zowel geluid als beeld zijn "best okay" nu.

Ik vind het al met al een beetje ongenuanceerde "tips", maar goed, zoveel mensen zoveel meningen hè.

Nickname does not reflect reality

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Brad Pitt schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:20:
[...]

[...]

Een Onkyo uit een lagere serie is ook geen topper.

[...]

En toch ben ik enorm blij met mijn Pioneer receiver/tv combi. Zowel geluid als beeld zijn "best okay" nu.

Ik vind het al met al een beetje ongenuanceerde "tips", maar goed, zoveel mensen zoveel meningen hè.
Het zijn ook geen tips, het is voornamelijk een mening. Enige dat enigszins een tip mag heten is dat de TS zich niet moet blind staren op Sony puur omdat zijn TV een Sony is. That's all.

Met audio is vrijwel alles subjectief, als jij je Pioneer combo goed vind klinken, prima. Die had waarschijnlijk hetzelfde geklonken als je een Samsung TV had..snap je wat ik bedoel?

Ben zelf overigens niet zo'n audiofiel; vind geluid mooi maar het mag allemaal niet teveel kosten. Ik heb ook maar een simpele (wel losse) Pioneer VSX-516 staan van 400 Euro. En een Samsung LCD :+

• Brad Pitt
Exorcist schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:28:
Met audio is vrijwel alles subjectief, als jij je Pioneer combo goed vind klinken, prima. Die had waarschijnlijk hetzelfde geklonken als je een Samsung TV had..snap je wat ik bedoel?
Ik snap je helemaal maar ik denk het niet. Omdat audio zo suggestief is en ook wordt bepaalt door je humeur had de receiver wel degelijk minder geklonken met een Samsung tv ;) Maar da's weer een ander onderwerp :P

• OswaldDeformed
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-12 00:31
Sony receivers worden wel een stuk vaker besproken op Engelse en Amerikaanse fora, waar ze wel degelijk vaak worden aangeraden, zowel in het budget als het higher end gedeelte. Ik heb het idee dat Sony receivers in Nederland wat aan de prijzige kant zijn vergeleken met andere landen. Dat terwijl Onkyo receivers nog wel eens lager geprijsd zijn dan in Engeland, waar normaal gesproken AV prijzen een stuk lager liggen dan in Nederland.

De STR-DH800 wordt namelijk meestal vergeleken met de Onkyo 507 in Engeland terwijl hij in Nederland kwa prijs eerder in de buurt komt van de 607. De STR-DH800 is geloof ik de opvolger van de STR-DG820 en er zijn veel goede reviews over geweest. Ook de ES serie wordt erg goed ontvangen. Prijs/kwaliteits gewijs ben je in Nederland wellicht iets beter af met een Onkyo in het budget gebied.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12 14:00

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:20:
[...]
Klopt, maar als je dan ziet dat je voor €1000,- een Sony receiver kan kopen dan ga ik toch liever voor een ander merk. Zeker als je dan merken kan halen als Marantz, Pioneer, Denon. En als je tweedehands gaat kijken dan kan je zelfs nog voor dat geld een ouder topmodel halen.

Maar dat is hetzelfde als dat ik nooit een LG televisie zou halen voor de prijs waar je bijvoorbeeld ook een Panasonic voor hebt. Niets tegen LG of pro Panasonic (ik heb overigens geen Panasonic, is puur voorbeeld), maar het is een gevoel wat je bij merken hebt :)

Maar we hebben hier zelfs een topic over Sony receivers: Het Sony Receiver ervaringen/discussie topic
OswaldDeformed schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:38:
Sony receivers worden wel een stuk vaker besproken op Engelse en Amerikaanse fora, waar ze wel degelijk vaak worden aangeraden, zowel in het budget als het higher end gedeelte.
Let wel dat je sommige van die sites niet al te serieus moet nemen.
Een paar van die sites worden gesponsord door Sony. En soms scoren Sony's van een paar honderd euro net zo hoog als een receiver van een veelvoud van dat bedrag...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
FeaR1986 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:28:
[...]
Let wel dat je sommige van die sites niet al te serieus moet nemen.
Dit is helaas met het gros van de sites (en zéker magazines...) zo. Erg goed zélf oriënteren is belangrijk ja!

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-12 08:04
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

De reden waarom ik ook voor een Sony aan het uitkeek was omdat ik dan 3 apparaten van Sony zou hebben en dat deze via Bravia Sync elkaar herkennen en dan makkelijker te gebruiken zijn.

Ik ga volgende week eens wat winkels aflopen om te gaan luisteren.

Dus als ik bijvoorbeeld de mogelijkheid zou hebben om een Sony en een Onkyo receiver van dezelfde prijsklasse te horen in dezelfde ruimte met dezelfde luidsprekers dan zou ik een duidelijk verschil moeten horen? Zonder audiofiel te zijn ;)

Fluo

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Of je het verschil hoort ligt natuurlijk aan de persoon en natuurlijk de speakers. Maar over Onkyo zijn de meningen dus verdeelt (zie ook de post van Brad Pitt). Voor het geld zijn het hele leuk apparaten en leuk om mee te beginnen. Nadeel is alleen dat de instapmodellen dus een zwakke voeding hebben gekregen. Dit gebeurt sinds de x05-modellen en dan tot de 800-serie. In praktijk zal je bij normaal gebruik hier niet veel van merken, maar als je een keer flink de receiver open zet kan je het gaan merken. Het vermogen ligt namelijk bij ongeveer 30 Watt per kanaal terwijl er dus ruim over de 100 Watt opgegeven wordt. Dus vandaar dat Onkyo niet bij iedereen meer zo goed of gewaardeerd is zoals het ooit was.

De Sony STR-DG820 kost naar mijn weten nog geen €400,-. Je kan voor dat geld ook naar een instapper van Denon of Marantz kunnen kijken. Wellicht dat Pioneer ook een kandidaat is, maar van dat merk ben ik niet helemaal op de hoogte. En er zijn ook mensen die zweren bij Harman Kardon voor dit soort budgetten. Dus keuze genoeg, maar verder kijken dan één merk is nooit verkeerd.

Maar kijken en luisteren kost niets, dus leef je uit :)

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Fluo schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:48:
De reden waarom ik ook voor een Sony aan het uitkeek was omdat ik dan 3 apparaten van Sony zou hebben en dat deze via Bravia Sync elkaar herkennen en dan makkelijker te gebruiken zijn.
Ik kan je vertellen dat bravia sync ideaal werkt. zeker icm een ps3. Je kan dan je afstandsbediening gebruiken om door het menu van de ps3 te scrollen. Ook ben je af van het gezeik dat de bediening voor een dvd en een bluray met de controller anders is. Gewoon de play, rewind enz knoppen op je afstandsbediening werken dan goed.

Verder snap ik het probleem ook niet. Sony is helemaal niet slecht. Ze zijn zelfs goed. Zeker de ES serie. De instapmodellen zijn helemaal niet zo duur (Heb laatst de STR-DA2400ES gekocht voor 550). Top reciever met genoeg aansluitmogelijkheden.
Het enige probleem is dat de interface wat achterhaald is en lang duurt om in st stellen (zie mijn review over deze reciever). Maar de nieuwe modellen (3500 en 5500) die hebben een xmb interface.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

FeaR1986 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:54:
De Sony STR-DG820 kost naar mijn weten nog geen €400,-.
Dan zou ik 100 tot 150 euro meer betalen en de ES serie kopen (bv de 1200 of 2400). Betere componenten, veel meer aansluitmogelijkheden.

In het vervolg kan je beter de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop gebruiken voor als je iets aan een andere post toe wilt voegen.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 19-01-2010 14:27 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

tilburgs82 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:42:
[...]Dan zou ik 100 tot 150 euro meer betalen en de ES serie kopen (bv de 1200 of 2400). Betere componenten, veel meer aansluitmogelijkheden.
Niet alleen dat deel quoten waardoor mijn post nu geheel uit verband getrokken wordt hè. Nu is het net of ik vierhonderd euro voor een Sony receiver een goede deal vind...

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

FeaR1986 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:25:
[...]

Niet alleen dat deel quoten waardoor mijn post nu geheel uit verband getrokken wordt hè. Nu is het net of ik vierhonderd euro voor een Sony receiver een goede deal vind...
Sorry. De reactie was niet bedoelt als commentaar op jou, maar als tip voor de poster, dat hij beter 100 a 150 euro meer kan uit geven en een ES serie koopt.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

tilburgs82 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:25:
[...]Sorry. De reactie was niet bedoelt als commentaar op jou, maar als tip voor de poster, dat hij beter 100 a 150 euro meer kan uit geven en een ES serie koopt.
Zie ook de zin die ik er nog achter had gezet: dat je voor dat geld ook een Denon of wat dan ook hebt. En die zijn qua merk toch weer net wat beter als Sony. Wel minder ingangen wellicht, maar het prijsverschil moet ergens vandaan komen...

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12 17:28
Sony ES is helemaal niet verkeerd, ik heb er zelf al jaren een Sony STR-DA50 ES met een mooie set Pied Pipers en dat klinkt erg goed, ook in stereo, wat je van veel huidige HT-versterkers niet kunt zeggen.
Maar zoals al eerder gezegd, ga gewoon luisteren en vergelijken want ieder gehoor is weer anders.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-12 15:51
Ik heb onlangs mijn trouwe DA50ES ingewisseld voor een DA5400ES en du is toevallig wel EISA winnaar 2009 en dat wordt zo'n versterker niet zomaar.
Ik vind het nogal kortzichtig dat mensen meteen roepen dat Sony geen goede versterkers maakt en dat je maar beter Denon/Onkyo/Pioneer of een Marantz kunt kopen.

Ik gebruik de receiver samen met Dynaudio Audience speakers en een REL Storm III sub en ik kan je zeggen dat dit voor mij werkelijk perfect klinkt. Ik zou ook zeggen, ga luisteren maar het allerbelangrijkste is toch de manier waarop je de combi gaat maken van je receiver en de luidsprekers.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ferret schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:02:
Ik heb onlangs mijn trouwe DA50ES ingewisseld voor een DA5400ES en du is toevallig wel EISA winnaar 2009 en dat wordt zo'n versterker niet zomaar.
Ik vind het nogal kortzichtig dat mensen meteen roepen dat Sony geen goede versterkers maakt en dat je maar beter Denon/Onkyo/Pioneer of een Marantz kunt kopen.
Ik zeg het op persoonlijke ervaring en ben tot op heden zeer content met mijn Denon receiver. Deze bevalt me beter dan mijn vorige Onkyo en Sony receivers, dus vandaar dat ik niet heel snel positief zal zijn over Sony. Niet dat het slechte apparaten zijn, maar er is gewoon beter te krijgen. Maar goed, dat is met elk merk zo. Zelfs al heb je een Classé voor- eindcombi thuis staan kan het nog beter.

Dat EISA-Award is op zich nog wel grappig inderdaad en daar zou je nog waarde aan kunnen hechten. Maar helaas gaan veel mensen op sites af als WhatHifi welke dus nog nooit een objectieve test neer heeft kunnen zetten. Sony receivers van een paar honderd pond die er beter uit komen dan andere merken met een receiver welke klassen hoger staat (dus qua prijs).

• Brad Pitt
Ferret schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:02:
Dat vind ik ook wel ja. Heb nu een relatief leuke Pioneer receiver maar de Sony DA-50ES ervoor was werkelijk een zeer goed apparaat. Zowel qua geluid als ook build-quality (dat laatste aspect was echt beter dan ik nu heb). Zomaar een merk afschuiven omdat ze ook budget-apparaten maken is dan ook een beetje kortzichtig vind ik. Sony maakt zéér goede stereo en surround apparaten, alleen inderdaad niet voor 400 Euro.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Alle waar naar zijn geld. Dat je een Denon niet kunt vergelijken met een 'gewone' instap niet-ES/QS Sony is absoluut waar. Of een gelijkgeprijsde Denon en Sony ES verschillen in kwaliteit durf ik niet te zeggen. Denk dat dat toch een kwestie van smaak is.
De reden waarom mensen Sony bij voorbaat afwijzen in vergelijking met een Denon/Marantz/Yamaha etc. is dezelfde waarom niemand een VW Phaeton kocht maar wel een BMW 7 of Audio A8: het beeld dat je bij het merk krijgt.
Omdat Sony veel goedkope setjes maakt heeft het ook zo'n imago. Hoe meer goedkope en kwalitatief slechtere producten een merk maakt, hoe slechter het imago wordt van de duurdere/betere producten. Dit is ook de reden dat Toyota het merk Lexus uitgebracht heeft en VW Bugatti's bouwt.
Dit betekent niet dat de Lexus minder was geweest als er Toyota op gestaan had ;).
Sony probeert ook een soort Lexus te creëren door de betere producten QS en ES te noemen. Bij kenners was een Sony ES weldegelijk vergelijkbaar met een Denon en een QS acceptabel. Nu Sony de oudere QS-lijn ook ES noemt is het imago van de ES-lijn ook minder geworden.
Kortom: er is niks mis met een Sony STR-DA5400ES in vergelijking met een Denon AVR-3310. Het is slechts een kwestie van smaak en merkbeleving.
Overigens heeft bijv. Denon hetzelfde probleem met de A1-serie producten. Mensen kopen vaak liever een Rotel of Classé terwijl een AVC-A1XVA elke geïntegreerde Rotel minimaal evenaart, zo niet verbetert en de POA-A1HDA/AVP-A1HDA het menig Classé setje qua objectieve meetgegevens erg lastig kan maken.
Laat je dus niet teveel beïnvloeden door andermans mening. Soms is een slechter imago terecht en soms niet. In het geval van de Sony ES producten lijkt mij het laatste het geval.
Als Sony wat meer goede receivers uitbrengt verbetert het imago vanzelf. Een paar jaar terug was er dezelfde discussie bij Denon/Marantz/Yamaha etc. vs. Pioneer receivers. Nu hebben ze een aantal series achter elkaar goede dure receivers uitgebracht en zelfs een echte bolide (SC-LX90 Susano) en heeft Pioneer ineens ook bij de goedkope receivers een betere naam dan Sony ;).
Breng een BMW uit van €10.000 en hij vliegt de dealer uit vanwege de naam bij niet-kenners (kenners kijken naar de achterliggende auto en weten dat hij niet zo goed is als de overige BMW's). Breng een VW uit van €100.000 en iedereen laat hem staan voor een Audi A8.

[ Voor 6% gewijzigd door mac1987 op 20-01-2010 18:49 ]

Pagina: 1