Toon posts:

PC doet geen Dolby uitvoer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik 'n HTR5224 binnengekregen. Nu heb ik 'm aangesloten aan m'n PC via HDMI aan mijn ATI HD4850. De videokaart ondersteunt audio tot 7.1. De reciever vervolgens met HDMI weer aan mijn TV aangesloten, een 37PFL5604/12.

De opstelling is dus als volgt:

PC (HDMI) -> HDMI 1 ingang in Reciever -> HDMI uitgang naar TV

Nu heb ik een probleem met het afspelen van DD en DTS, de reciever ziet het als PCM en vervolgens krijg ik alleen een stereo signaal door. Bij het geluidsbeheer op de pc krijg ik wel mijn 8 kanalen te zien, dus qua drivers zit het wel in orde.

Als ik het vervolgens met hetzelfde bronbestand (in dit geval 'n DVD met DD of DTS soundtracks) probeer via mijn X-Fi over mijn Z680 5.1 set dan werkt het wel en krijg ik wel DD en DTS door.

Waar gaat het mis waardoor mijn reciever het niet kan weergeven?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
HDMI audio is een ander uitvoerapparaat dan de SPDIF audio waardoor het gedrag via HDMI en SPDIF dus kunnen verschillen. Je moet voor HDMI instellen dat de PC geen DD of DTS decodeert. Ook kan het zijn dat de graka helemaal geen DD/DTS kan bitstreamen via HDMI en dus beperkt is tot LPCM 7.1. In dat geval gaat het nooit werken.

Overigens is je topic kop niet erg correct: Je PC doet geen Dolby uitvoer.

[ Voor 8% gewijzigd door ari3 op 23-12-2009 16:31 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Topicstarter
Het schijnt dus dat de videokaart alleen 7.1 LPCM eruit kan krijgen. Dus als ik je goed begrijp had dat een bitstream moeten zijn richting reciever om het te laten werken? In dat geval snapt mijn reciever dus geen meerkanaals PCM?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:32
Je moet er voor zorgen dat de software het geluid decodeert, het als 7.1 lpcm uit de videokaart wordt gestuurd, en de philips receiver kan dat dan weergeven.
Als ik de handleiding zo zie werkt het dolby decoderen enkel via de spdif ingang. Voor de hdmi ingang moet je dit door de speler laten doen (in dit geval de pc). Dat de Ati kaart enkel 7.1 LPCM uitstuurt is prima, alleen in een stap ervoor moet het geluid dus gedecodeerd worden naar 7.1 (of 5.1) en niet naar 2.0 zoals dat nu gebeurt.
Op de receiver gaat overigens geen dolby lampje branden, maar hooguit iets van 'multichannel' ofzo. Dit omdat de dolby dus al wordt gedecodeerd voordat het de receiver in gaat.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Dus met een decoder zoals ffdshow is het signaal om te zetten?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

ari3 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:29:
Overigens is je topic kop niet erg correct: Je PC doet geen Dolby uitvoer.
Aangepast :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgelost, ik heb een verloopje gehaald en aangesloten op de SPDIF van mijn X-fi. Vervolgens 'n coaxiale kabel getrokken naast m'n HDMI kabel. CCCP geïnstalleerd en alles werkt, van AC3 tot DTS. Ik ben zeer tevreden!
Pagina: 1