Een maand geleden heb ik een nieuw systeem gebouwd rond een Intel i7 860.
Overige hardware:
Moederbord: MSI P55 GD65
Geheugen: Kingston Valueram KVR1333D3N9K2/4 2 modules van 2 Gb
Grafische kaart: Sapphire Radeon 5850
Harde schijven: 2 x Samsung F3 1Tb in Raid Striped
Het systeem draait redelijk stabiel, maar loopt van tijd tot tijd toch vast. Bijvoorbeeld als ik filmpjes kijk op het internet. Of als ik Dirt2 afsluit. Vastlopen betekent dat het beeldscherm een bijna egale kleur krijgt. Het is geen BSOD. Het enige dat nog helpt om het systeem weer tot leven te brengen is een reset. Een enkele keer komt niet zo'n egaal beeld, maar staat alles bevroren.
Wat me opviel in het bootscherm is dat de frequenties van de CPU en het OS niet gelijk zijn.
Op het bootscherm staat het volgende
Intel Core 'i7 860 @ 2.8 133 x 21 = 2793
OS SPeed: 133 x 22 = 2926
Dram Frequency for DDR3 1333 (Dual Channel)
Ik heb in het BIOS gekeken of het mogelijk is de multiplier van het DDR terug te brengen naar 21. Zodat de frequenties gelijk zijn. Maar ik heb niet kunnen ontdekken bij welke instelling ik dan moet zijn.
Bij Memory Ratio staat alleen Auto, 3, 4, 5, en 6 als mogelijkheden.
Weet een van jullie raad??
Bij voorbaat dank.
Arjen
Overige hardware:
Moederbord: MSI P55 GD65
Geheugen: Kingston Valueram KVR1333D3N9K2/4 2 modules van 2 Gb
Grafische kaart: Sapphire Radeon 5850
Harde schijven: 2 x Samsung F3 1Tb in Raid Striped
Het systeem draait redelijk stabiel, maar loopt van tijd tot tijd toch vast. Bijvoorbeeld als ik filmpjes kijk op het internet. Of als ik Dirt2 afsluit. Vastlopen betekent dat het beeldscherm een bijna egale kleur krijgt. Het is geen BSOD. Het enige dat nog helpt om het systeem weer tot leven te brengen is een reset. Een enkele keer komt niet zo'n egaal beeld, maar staat alles bevroren.
Wat me opviel in het bootscherm is dat de frequenties van de CPU en het OS niet gelijk zijn.
Op het bootscherm staat het volgende
Intel Core 'i7 860 @ 2.8 133 x 21 = 2793
OS SPeed: 133 x 22 = 2926
Dram Frequency for DDR3 1333 (Dual Channel)
Ik heb in het BIOS gekeken of het mogelijk is de multiplier van het DDR terug te brengen naar 21. Zodat de frequenties gelijk zijn. Maar ik heb niet kunnen ontdekken bij welke instelling ik dan moet zijn.
Bij Memory Ratio staat alleen Auto, 3, 4, 5, en 6 als mogelijkheden.
Weet een van jullie raad??
Bij voorbaat dank.
Arjen