suggesties voor surroundsysteem

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02 13:54
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat ik het zo goed doe..

Ik heb wat vragen over onderstaande surroundset:

Receiver: Marantz SR5200:
Afbeeldingslocatie: http://images04.olx.pt/ui/2/56/88/21434888_1.jpg
Fronts: B&W DM603 S2:
Afbeeldingslocatie: http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=13013&type=standard&size=800&.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=13013&type=standard&size=800&.jpg
Center: B&W CC6 S2:
Afbeeldingslocatie: http://s42.rapimg.com/upload_tmp/0/img_8994970_1255790130_abig.jpg
Rears: B&W DM601 S3:
Afbeeldingslocatie: http://cat.clubhifi.ru/cache/images/d/0/d036e15a2f1f2b49d7e5f12b371415ae4c31d158.jpg
Subwoofer: JAMO SW1008:
Afbeeldingslocatie: http://uk.cinenow.com/e/p-m-000/034/485.jpg

De receiver heb ik al, de rest van de set haal ik morgen op (mits het weer een beetje redelijk is, want moet er ongeveer 200km voor rijden!)

Ik had hiervoor een set B&W 640i's staan, een HECO center en 2 sony rearspeakers. Mijn vriendin en ik hebben net een nieuw huis gekocht, en wilden een set hebben van hetzelfde merk, en in de zelfde kleur, zodat alles mooi op elkaar aansluit. De vorige opstelling zag er een beetje uit als een bij elkaar geraapt zootje.

Doordat ik veel films kijk heb ik ook besloten eens een subwoofer te kopen. Ik denk dat de fronts diep genoeg gaan bij muziek weergave, alleen bij films is een sub toch wel aan te raden. Ook zal hierdoor mijn receiver wat minder belast worden, doordat deze minder lage frequenties naar de fronts zal hoeven te sturen. Mijn vraag aan jullie is:

Kennen jullie de JAMO subwoofer, en denken jullie dat dit een waardevolle toevoeging is voor de rest van het systeem? En denken jullie dat de marantz SR5200 kwalitatief goed genoeg is voor deze set? Of zal een zwaardere versterker veel toevoegen. Opzich klonken de 640i's (die een stuk zwaarder zijn dan de 603's) vrij krachtig op deze versterker, maar je raakt ook snel gewent aan wat je hoort, dus misschien vind een echte audiofiel het zo wel helemaal niks. Verder vroeg ik me af hoe ik alles het beste kan instellen.

Suggesties en tips zijn erg welkom!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Wat is je vraag eigenlijk? Je gaat de set al ophalen ongeacht of hier wordt geoordeeld of het een goede combo is of niet. Wil je de bevestiging dat je een goede aankoop hebt gedaan?

Persoonlijk denk ik niet dat de sub erg veel gaat toevoegen maar proberen kan altijd als je hem toch al hebt staan. Misschien een beetje extra diep maar dan zou ik de cross-over laag houden met die B&W fronts. Daarnaast weet ik niet of een 'warme' Marantz receiver samen met een warm klinkende B&W set wel zo verstandig is. Mijn vrees is dat het geheel (zeker die oudere Marantz receiver) erg donker gaat klinken en details in het hoog zal missen. Maar wie ben ik, geluid is een kwestie van smaak en smaak is persoonlijk. Als jij er naar moet luisteren en er tevreden mee bent is mijn mening van weinig betekenis...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

DayteX schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:58:
Mijn vrees is dat het geheel (zeker die oudere Marantz receiver) erg donker gaat klinken en details in het hoog zal missen. Maar wie ben ik, geluid is een kwestie van smaak en smaak is persoonlijk. Als jij er naar moet luisteren en er tevreden mee bent is mijn mening van weinig betekenis...
Agreed :)
Persoonlijk ga ik liever voor een versterker als Rotel die het warme van B&W speakers wat tegen kan spelen als het ware. Combinatie van merken als Denon, Marantz en dergelijke met B&W spraken mij gewoon niet zo aan.

Maar zoals gezegd is dat persoonlijk en vindt jij het wellicht wel geweldig. Maar dan sluit ik me bij deze ook aan op het feit dat het wel typisch is om nu een topic te openen als je morgen de spullen al gaat halen. Had dit topic een paar dagen eerder geopend, dan had je wellicht nog over je koop na kunnen denken...

De manier waarop een subwoofer zijn geluid brengt is altijd anders dan het laag van een speaker. Geluid van een subwoofer is een x dB harder als deze op dezelfde lage frequentie staat ingesteld als de speaker. Ikzelf begrijp ook niet waarom mensen een 5.0 set-up kunnen hebben als ze ook films kijken. Maar nogmaals: dat is allemaal persoonlijk natuurlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties..

De bedoeling is uiteraard niet het vissen naar complimentjes voor deze set.. Ik handel graag een beetje in dit spul, en bevalt het niet, dan is het ook binnen een week weer de deur uit. Jullie hebben gelijk: Ik had dit topic beter een paar dagen eerder kunnen openen, maar daar heb ik niet aangedacht. Mijn vraag is alleen of de JAMO sub wat zal toevoeging aan het geluid van de B&W's (in films) en of de receiver goed genoeg is (kan uiteraard altijd beter, maar bedoel meer of het geen serieuze bottleneck vormt) voor de luidsprekerset. Verder heb ik helemaal geen ervaring met het gebruik van een subwoofer, en wilde weten wat de beste plek is in de kamer.. Hierover bestaan namelijk verschillende theorieen. De één zegt dat hij tussen de fronts geplaatst moet worden, en de achter zegt dat hij beter in een hoekje kan staan om zo meer druk op te bouwen.

Ik heb voor de fronts en de center 4mm zuurstofvrije kabel gekocht met deze bananenpluggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/HQS-SCC019.JPG
Voor de rears heb ik voor 2,5mm kabel gekozen met deze pluggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lektropacks.co.uk/uploads/media/gbp-large.jpg

Denken jullie dat de connectie tussen de kabel en de apperatuur op deze manier beter is dan zonder pluggen? Of juist niet..

Zoals jullie merken ben ik geen audiofiel met enorm veel verstand op dit gebied, al weet ik er inmiddels wel wat van.. Ik ben alleen op zoek naar suggesties en advies. De subwoofer die ik morgen ophaal mag ik van de beste man binnen een week weer terugbrengen als hij niet bevalt. Voor de B&W's moet ik 200km rijden, maar de sub kan ik hier ergens uit de buurt ophalen..

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

powermarcel10 schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:16:
Ik heb voor de fronts en de center 4mm zuurstofvrije kabel gekocht met deze bananenpluggen:
[afbeelding]
Voor de rears heb ik voor 2,5mm kabel gekozen met deze pluggen:
[afbeelding]

Denken jullie dat de connectie tussen de kabel en de apperatuur op deze manier beter is dan zonder pluggen? Of juist niet..
Daar ga ik mijn vingers niet (meer) aan branden om daar hele discussies over te gaan voeren...
Ik zeg: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4

• powermarcel10
Oké, maar 4mm dikke kabel is dik genoeg voor deze set lijkt me toch? Frontkabels zijn 3 m lang, de center 1 meter lang en de rears 7,5m lang. (rears zijn 2,5mm.. Dik genoeg toch?)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

powermarcel10 schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:29:
Oké, maar 4mm dikke kabel is dik genoeg voor deze set lijkt me toch? Frontkabels zijn 3 m lang, de center 1 meter lang en de rears 7,5m lang. (rears zijn 2,5mm.. Dik genoeg toch?)
Klik dat topic maar eens aan waar ik naar linkte.
Dan zal je zien dat er over het algemeen 2,5mm² speakerdraad wordt gebruikt. En dan niet eens van exotische merken aangezien het verschil "niet' te horen is. Maar daarover kan je dus in dat topic discussiëren. Kabeldiscussies gaan we hier niet doen...

Idem met banaanpluggen en wat al niet voor spades om het geluid beter te maken/laten klinken.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 21-12-2009 23:35 ]

Pagina: 1