Uit die reeks de beste mids; Wotan. Hands-down
Als je niet persé op zoek bent naar sub-base, dan adviseer ik je een Wotan te zoeken, de V of VI. Die kan laag, maar is ook in staat om clubsound te produceren, om het zo maar te noemen. Mijn Wotan V zijn naar een vriend gegaan. De VI heb ik verkocht, daar heb ik wel spijt van.
Dat de Montan mid-toners een stoffen rand hebben klopt. Dat moet ik ook corrigeren, deze zijn niet meer te koop. De vernieuwde versie is te koop. Het verschil is dat de rand van rubber is gemaakt. Als je ze naast elkaar zet zien ze er op de rand na exact hetzelfde uit. Ook het typenummer verschilt met twee letters, ik meen zo uit mijn hoofd dat er "AA" achter is gezet (of verwijderd). Ik heb die e-mail niet meer anders had ik het opgezocht. Het gevolg is een iets groter bereik naar beneden.
Ik heb ze in 2015 en 2016 vervangen, daarom weet ik het. In 2015 kreeg ik nog de oude opgestuurd, kennelijk niet veel later daarna uitverkocht. En in 2016 kreeg ik het bericht dat ze niet meer te koop zijn, maar dat de opvolger nog wel beschikbaar is en dat het enige verschil de rubberen rand is (met gevolgen voor bereik en mogelijk klankbeeld).
Als de tweeters zes jaar geleden zijn gereviseerd vind ik het persoonlijk nogal vreemd dat ze nu alweer aan vervanging toe zijn. En jij wil ze vervangen

, de meeste mensen kopen deze speakers juist vanwege die tweeters en/of TL

. Maar goed, ze zijn nu van jou. Na twintig jaar mag je best eens naar de filters kijken. Ik denk wel dat er een wereld voor je open gaat. Ik begin er pas eind 2019 / begin 2020 aan (ga verhuizen in mei 2019). Dan kunnen ze wel een filterrevisie gebruiken. Waarschijnlijk laat ik dan ook de kasten spuiten.
Wat power betreft zou ik het lekker bij de Yamaha laten. Tenzij je de Sansui mooier vindt klinken. Die Yamaha zou toch wel wat meer power moeten produceren. Bij lager volume zou je dat moeten merken.
Wat betreft een DAC erbij kopen of de versterker vervangen door een modern exemplaar die digitaal aan kan, dat is heel persoonlijk. In principe ben ik iemand die oud een nieuw leven geeft. Dus dan zou ik zeggen, DAC erbij. Een DAC (player) kun je ook als portable gebruiken.
Maar, wil je hem niet steeds aansluiten, dan ben ik ook wel zo praktisch om te zeggen koop een versterker met ingebouwde DAC. Óf een DAC die je gewoon naast de versterker kan laten liggen. Die vind je genoeg op Marktplaats denk ik.
Speakerkabels, mijn zijn dik zat. Hierbij vertrouw ik op het oordeel van de popschool
Maastricht. Als zij het dik genoeg vinden, dan ik ook. Ik maak geen gebruik van 500,- kabels, gewoon OFC.
Ik hoor wel verschil, maar het is mij op dit moment in mijn leven geen cent meer waard.
Wat DAC's betreft heb ik ervaring met de Creative E5, Fiio Alpen2 (E17K), Cayin N5 en Pioneer XDP-300r. Ik kan ze allemaal aanraden

. Gaat het puur om DAC, dan zijn er nog goedkopere varianten beschikbaar. Met name Fiio heeft ze ook zonder pre-amp (E17K heeft ook amp). Aan de andere kant, een E17(K) kost tweedehands € 50,- ~ €75,-....