Hey,
Dit is mijn eerste post op tweakers dus doe een beetje voorzichtig met me
Ik heb sinds kort een nieuwe pc opgebouwd uit nieuwe a-merk componenten, maar in sommige programma's heb ik last van notaire instabiliteit. Aangezien alles nieuw is en ik bijna alle tests gedraaid heb die ik ken ben ik ten einde raad. Toen ik mijn moederbord/cpu en memory kreeg "zag" het moederbord de cpu en het memory niet zoals het hoort. Ik heb de leverancier gebeld en helaas bekroop mij hierbij het gevoel dat zij ook niet echt wisten waar ze mee bezig waren. Ik trouwens ook niet.
Derhalve zou ik jullie experts hier graag mijn bios instelling voor willen leggen om te zien of deze wel goed staan en of deze geen instabiliteit veroorzaken. Ik heb namelijk het gevoel dat dit nog wel een de oorzaak van mijn instabiliteit zou kunnen zijn.
Ik wil hierbij wederom opmerken dat ik wel enigerlei technisch onderlegd ben maar de ballen verstand heb van de FSB, voltage etc etc etc termen die er bestaan. Hierbij mijn configuratie:
Hardware:
Asrock P45TS moederbord
Intel Q9550 processor
Asus Geforce 275 videokaart
OCZ 3RPR13332G 4mb ddr3 memory kit
Onboard sound
Coolermaster Cosmos behuizing met alle fans aangesloten
Razer Lachesis mouse
Logitech G15 keyboard
850w Coolermaster PSU
Software:
Windows 7 ultimate 64-bit
Avira AntiVir Premium
Alle laatste WHQL windows 7 64-bit drivers voor mijn hardware
De hardware instellingen zoals CPU-Z die weergeeft:
- Core Speed: 2788,0 Mhz --> 2833,0 Mhz na bios update
- Multiplier: x8,5
- Bus Speed: 328,1 Mhz --> 333,3 Mhz na bios update
- Rated FSB: 1312,4 Mhz --> 1333,1 Mhz na bios update
- DRAM Frequenzy : 656,2 Mhz --> 666,6 Mhz na bios update
- FSB:DRAM: 1:2
- CL: 6.0 clocks
- tRCD: 6.0 clocks
- tRP: 6.0 clocks
- tRAS: 20 clocks
- CR: 2T
- Core Voltage 1.001v-1.200 -> bios 1.24v?!
Noemenswaardig is nog dat er op de doos van het memory stond dat het voltage van het memory omhoog geschroefd moest worden en ik heb dit dus op advies van de leverancier op 1,77v gezet.
Edit:
Ik heb de allerlaatste bios voor mijn moederbord gedownload en mijn bios geupdate.
Overigens blijft Prim95 (op hetzelfde punt) foutlopen
Ik heb de volgende vragen:
1. Zijn de waardes die CPU-Z "normaal"?
2. Staat er iets verkeerd?
3. Hoe zit het met het voltage van het memory? Wat gebeurd er als dat hoger gezet word?
4. is er iemand die mij kan helpen en eventueel samen met mij door het bios kan lopen en me uitleggen of e.e.a. goed staat cq wat het betekent?
Nogmaals, ik ben GEEN supertweaker dus ik zou het op prijs stellen dat ik antwoorden krijg die"begrijpelijk voor iemand met deze achtergrond is
Bij voorbaat dank.
Dit is mijn eerste post op tweakers dus doe een beetje voorzichtig met me
Ik heb sinds kort een nieuwe pc opgebouwd uit nieuwe a-merk componenten, maar in sommige programma's heb ik last van notaire instabiliteit. Aangezien alles nieuw is en ik bijna alle tests gedraaid heb die ik ken ben ik ten einde raad. Toen ik mijn moederbord/cpu en memory kreeg "zag" het moederbord de cpu en het memory niet zoals het hoort. Ik heb de leverancier gebeld en helaas bekroop mij hierbij het gevoel dat zij ook niet echt wisten waar ze mee bezig waren. Ik trouwens ook niet.
Derhalve zou ik jullie experts hier graag mijn bios instelling voor willen leggen om te zien of deze wel goed staan en of deze geen instabiliteit veroorzaken. Ik heb namelijk het gevoel dat dit nog wel een de oorzaak van mijn instabiliteit zou kunnen zijn.
Ik wil hierbij wederom opmerken dat ik wel enigerlei technisch onderlegd ben maar de ballen verstand heb van de FSB, voltage etc etc etc termen die er bestaan. Hierbij mijn configuratie:
Hardware:
Asrock P45TS moederbord
Intel Q9550 processor
Asus Geforce 275 videokaart
OCZ 3RPR13332G 4mb ddr3 memory kit
Onboard sound
Coolermaster Cosmos behuizing met alle fans aangesloten
Razer Lachesis mouse
Logitech G15 keyboard
850w Coolermaster PSU
Software:
Windows 7 ultimate 64-bit
Avira AntiVir Premium
Alle laatste WHQL windows 7 64-bit drivers voor mijn hardware
De hardware instellingen zoals CPU-Z die weergeeft:
- Core Speed: 2788,0 Mhz --> 2833,0 Mhz na bios update
- Multiplier: x8,5
- Bus Speed: 328,1 Mhz --> 333,3 Mhz na bios update
- Rated FSB: 1312,4 Mhz --> 1333,1 Mhz na bios update
- DRAM Frequenzy : 656,2 Mhz --> 666,6 Mhz na bios update
- FSB:DRAM: 1:2
- CL: 6.0 clocks
- tRCD: 6.0 clocks
- tRP: 6.0 clocks
- tRAS: 20 clocks
- CR: 2T
- Core Voltage 1.001v-1.200 -> bios 1.24v?!
Noemenswaardig is nog dat er op de doos van het memory stond dat het voltage van het memory omhoog geschroefd moest worden en ik heb dit dus op advies van de leverancier op 1,77v gezet.
Edit:
Ik heb de allerlaatste bios voor mijn moederbord gedownload en mijn bios geupdate.
Overigens blijft Prim95 (op hetzelfde punt) foutlopen
Ik heb de volgende vragen:
1. Zijn de waardes die CPU-Z "normaal"?
2. Staat er iets verkeerd?
3. Hoe zit het met het voltage van het memory? Wat gebeurd er als dat hoger gezet word?
4. is er iemand die mij kan helpen en eventueel samen met mij door het bios kan lopen en me uitleggen of e.e.a. goed staat cq wat het betekent?
Nogmaals, ik ben GEEN supertweaker dus ik zou het op prijs stellen dat ik antwoorden krijg die"begrijpelijk voor iemand met deze achtergrond is
Bij voorbaat dank.
[ Voor 20% gewijzigd door Ofthewell op 18-12-2009 02:20 ]
Xbox Live: Ofthewell NL