Instabiliteit en geen idee waar ik me bezig ben

Pagina: 1
Acties:

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11-2025
Hey,

Dit is mijn eerste post op tweakers dus doe een beetje voorzichtig met me :)

Ik heb sinds kort een nieuwe pc opgebouwd uit nieuwe a-merk componenten, maar in sommige programma's heb ik last van notaire instabiliteit. Aangezien alles nieuw is en ik bijna alle tests gedraaid heb die ik ken ben ik ten einde raad. Toen ik mijn moederbord/cpu en memory kreeg "zag" het moederbord de cpu en het memory niet zoals het hoort. Ik heb de leverancier gebeld en helaas bekroop mij hierbij het gevoel dat zij ook niet echt wisten waar ze mee bezig waren. Ik trouwens ook niet.

Derhalve zou ik jullie experts hier graag mijn bios instelling voor willen leggen om te zien of deze wel goed staan en of deze geen instabiliteit veroorzaken. Ik heb namelijk het gevoel dat dit nog wel een de oorzaak van mijn instabiliteit zou kunnen zijn.

Ik wil hierbij wederom opmerken dat ik wel enigerlei technisch onderlegd ben maar de ballen verstand heb van de FSB, voltage etc etc etc termen die er bestaan. Hierbij mijn configuratie:

Hardware:
Asrock P45TS moederbord
Intel Q9550 processor
Asus Geforce 275 videokaart
OCZ 3RPR13332G 4mb ddr3 memory kit
Onboard sound
Coolermaster Cosmos behuizing met alle fans aangesloten
Razer Lachesis mouse
Logitech G15 keyboard
850w Coolermaster PSU

Software:
Windows 7 ultimate 64-bit
Avira AntiVir Premium
Alle laatste WHQL windows 7 64-bit drivers voor mijn hardware

De hardware instellingen zoals CPU-Z die weergeeft:
- Core Speed: 2788,0 Mhz --> 2833,0 Mhz na bios update
- Multiplier: x8,5
- Bus Speed: 328,1 Mhz --> 333,3 Mhz na bios update
- Rated FSB: 1312,4 Mhz --> 1333,1 Mhz na bios update
- DRAM Frequenzy : 656,2 Mhz --> 666,6 Mhz na bios update
- FSB:DRAM: 1:2
- CL: 6.0 clocks
- tRCD: 6.0 clocks
- tRP: 6.0 clocks
- tRAS: 20 clocks
- CR: 2T
- Core Voltage 1.001v-1.200 -> bios 1.24v?!

Noemenswaardig is nog dat er op de doos van het memory stond dat het voltage van het memory omhoog geschroefd moest worden en ik heb dit dus op advies van de leverancier op 1,77v gezet.

Edit:
Ik heb de allerlaatste bios voor mijn moederbord gedownload en mijn bios geupdate.
Overigens blijft Prim95 (op hetzelfde punt) foutlopen

Ik heb de volgende vragen:
1. Zijn de waardes die CPU-Z "normaal"?
2. Staat er iets verkeerd?
3. Hoe zit het met het voltage van het memory? Wat gebeurd er als dat hoger gezet word?
4. is er iemand die mij kan helpen en eventueel samen met mij door het bios kan lopen en me uitleggen of e.e.a. goed staat cq wat het betekent?

Nogmaals, ik ben GEEN supertweaker dus ik zou het op prijs stellen dat ik antwoorden krijg die"begrijpelijk voor iemand met deze achtergrond is :)

Bij voorbaat dank.

[ Voor 20% gewijzigd door Ofthewell op 18-12-2009 02:20 ]

Xbox Live: Ofthewell NL

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Allereerst welkom op tweakers!

Ik was net begonnen met een verhaal, maar omdat jou post zo netjes geschreven is leek het meer op een rapport dan een forumpost ;). Dus ik begin even opnieuw

Weet je heel zeker dat je DDR3 hebt? Dit werkt namelijk niet op jouw moederbord!!

Als dit een typfout was:
CPU-Z lijkt op het eerste gezicht te kloppen, al valt me wel op dat je CPU 50mhz te langzaam loopt vergeleken met de literatuurwaarde. Want zoals mijn onderbuurman al zei loopt inderdaad je BUS op een te lage frequentie.. Em weet je toevallig op wel voltage je CPU loopt?
Verder kan je de volgende dingen proberen:
- 8 uur Orthos (test je CPU/RAM op errors bij hoge stress) met daarnaast iets van realtemp om de temp's in de gaten te houden
- Misschien even kijken naar een BIOS update

Verder ben ik wel benieuwd welke programma's precies instabiel zijn. Zijn dit vooral grafische programma's of gewoon normaal? Het kan namelijk ook zijn dat je Graka moeilijk doet (wel onlogisch, maar je mag niks uitsluiten voordat je het gecheckt hebt!)

Nu jou vragen specifiek nog:
1. Lijkt dus te kloppen als je geheugen DDR2 is. Maar kan je nog wel even je voltage posten
2. Ehm, wat is het verschil met vraag 1
3. Zolang jij niet boven de 2.1V komt bij DDR2 niks. Te laag kan echter wel direct problemen opleveren
4. Wil ik best doen, maar is nu een beetje laat denk ik ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Iska op 17-12-2009 23:19 ]

-- All science is either physics or stamp collecting

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
welkom op tweakers..

je bus speed staat te laag, deze moet 333 MHz zijn, hierdoor zal je geheugen ook naar 667 MHz gaan, dan staan die exact goed.

volgens OCZ moet je geheugen op 1,75 volt draaien met de timings die je nu hebt ingesteld.

stabiliteit kun je testen met prime95 en memtest86+ zou beginnen met memtest, dan weet je of je geheugen foutloos werkt, google er even op, dan vind je wel uitleg hoe je een usb stick bootable moet maken en het programma moet gebruiken,

daarna 8 uurtjes prime95 op de blend stand draaien, dan gaat hij je cpu,geheugen en moederbord stressen waardoor blijkt of hij stabiel is of niet..

succes

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Ofthewell
Bedankt voor de reacties,

Je hebt me even aan het twijfelen gebracht over het geheugen, maar ik heb het nog even gedubbelchecked zowel op de site van Asrock als op mijn moederbord zelf. Het moederbord kan wel degelijk DDR3 aan, maar hiervoor zijn twee van de zes memoryslots alleen bruikbaar. Het geheugen zit hier in.

Het memory draait op 1,77v dus dat lijkt wel te kloppen. Ik ga de rest van de vragen zsm even na en ik zal overnight even de tests draaien. Ik zal deze post gebruiken om hierover terug te koppelen.

Het zijn hoofdzakelijk grafisch gerelateerde programmas die de laatste tijd crashen. Lord of the Rings Online (wat ik veel speel) heeft wel eens een crash gehad maar heeft de laatste tijd dagelijks meerdere malen crashes. De meeste brengen me terug naar de desktop maar recentelijk heb ik ook een paar BSODs gehad.

mijn eerste gedachte was ook dat e.e.a temperatuur gerelateerd zou kunnen zijn, maar niets in mijn pc komt op full load boven de 50c uit (dat geld voor zowel processor als grafische kaart.

Hmm. heb zojuist Prime95 (onder windows 7 64 bit) gedraaid en op 2 cores krijg ik deze melding:
[Dec 18 00:18] Worker starting
[Dec 18 00:18] Setting affinity to run worker on logical CPU #0
[Dec 18 00:18] Beginning a continuous self-test to check your computer.
[Dec 18 00:18] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Dec 18 00:18] Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using FFT length 1024K.
[Dec 18 00:18] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Dec 18 00:18] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Dec 18 00:18] Torture Test completed 0 tests in 0 minutes - 1 errors, 0 warnings.
[Dec 18 00:18] Worker stopped.
Het maakt niet uit hoeveel keer ik Prime95 draai. Iedere keer is het core 0/1 die exact deze meldingen geven op exact dezelfde plek.

NB: De corevoltage staat volgens CPU-Z op 1.216v. Zoeken via Google levert overigens op dat de processor op 1.25v moet staan en als ik in het bios kijk geeft e.e.a. daar ook de waarde 1.24 aan ipv de waarde van cpu-z. Wat is nu waar en waarom verschilt dit?

Ik heb de cpu voltage nu van AUTO afgehaald en op 1.25 gezet.

[ Voor 66% gewijzigd door Ofthewell op 18-12-2009 02:22 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Excuses, wist niet dat dat moederbord DDR3 aankon (als zou ik zelf nooit gekozen hebben voor DDR3 bij een P45 chipset, maar dat is een detail). Ben benieuwd naar de resultaten

-- All science is either physics or stamp collecting

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Bij een BSOD krijg je op je scherm een cryptische error te zien (weet niet zeker of dit onder Win7 ook zo is overigens). Dit ziet eruit als 0x0000000E of iets dergelijks. Als je deze even opschrijft en in google loslaat krijg je soms ook een idee waar de schoen wringt.

Hoe heb je trouwens de CPU en het geheugen aan de gang gekregen indertijd? Je schrijft dat je moederbord dit niet herkende, maar verder in je verhaal heb je het systeem duidelijk aan de gang. Heb je een BIOS-update gedaan?

En ik ga er even vanuit dat je na het bouwen van je systeem een nieuwe install van Windows hebt gedaan. Een bestaande installatie aansluiten op een heel nieuw systeem (andere hardware) geeft ook veel ellende.

[ Voor 17% gewijzigd door JvW op 18-12-2009 00:05 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Ofthewell
MediJack schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:02:
Bij een BSOD krijg je op je scherm een cryptische error te zien (weet niet zeker of dit onder Win7 ook zo is overigens). Dit ziet eruit als 0x0000000E of iets dergelijks. Als je deze even opschrijft en in google loslaat krijg je soms ook een idee waar de schoen wringt.

Hoe heb je trouwens de CPU en het geheugen aan de gang gekregen indertijd? Je schrijft dat je moederbord dit niet herkende, maar verder in je verhaal heb je het systeem duidelijk aan de gang. Heb je een BIOS-update gedaan?

En ik ga er even vanuit dat je na het bouwen van je systeem een nieuwe install van Windows hebt gedaan. Een bestaande installatie aansluiten op een heel nieuw systeem (andere hardware) geeft ook veel ellende.
ik zal, zodra er weer een crash is, e.e.a. opschrijven.
Ik heb e.e.a. aan de gang gekregen door een telefoontje te plegen naar de leverancier. Zij hebben de bios settings voorgekauwd, maar eerlijk gezegd kreeg ik de indruk dat ze eigenlijk ook niet helemaal wisten. Ik had overigens voordat ik belde al de laatste bios geinstalleerd.

Ik heb inderdaad nadat ik de hardware goed werkend leek te hebben een verse installatie van windows 7 gedaan.

Verwijderd

Misschien dat je geheugen niet helemaal lekker wil. Als je de instructies van Nedernakker hebt opgevolgd en je PC doet nog steeds vreemd kun je eerst even testen of het niet één van de twee modules is. Dus eerst één eruit (wel even kijken of de volgorde van de slots nog uitmaakt bij je bord) en dan testen of je de problemen nog hebt, dan de ander eruit en kijken of je de problemen nog hebt. Heb je geen problemen als je er één latje geheugen uitgehaald hebt is diegene die je eruit gehaald hebt waarschijnlijk niet helemaal goed. Heb je problemen als de één of de ander eruit gehaald is (oftewel het maakt niet uit welke module er in zit of niet) ligt het waarschijnlijk ergens anders aan, tenzij je de uitzonderlijke pech hebt met twee kapotte latjes te zitten.

Memtest86 is inderdaad ook even een goede om te testen, gewoon even een nachtje laten draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 02:28 ]

• nedernakker
om even aan te sluiten bij Camacha. om specifieker te testen met prime kunje bijvoorbeeld ook small FFT's draaien, daarbij test hij in principe alleen de cpu. Het feit dat je op de 1024k direct een error krijgt zit hem waarschijnlijk in je geheugen/NB, kortom, dat gedeelte draait niet stabiel.

Test idd eens je modules apart, misschien is er simpelweg 1 van de 2 kapot. laat beide modules apart en samen maar meerdere passes lopen, dan weet je zeker of ze goed zijn of niet.

Overigens zou ik mijn geheugen voltage even terugzetten op 1,75, DDR3 reageert niet altijd even lekker op over voltage, al is dit minimaal, toch wil je binnen de specs blijven.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
[Dec 18 00:18] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Dec 18 00:18] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Wat staat er in die stress.txt?

• Ofthewell
Tout schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 06:55:
[...]

Wat staat er in die stress.txt?
Dat stress.txt is niets meer dan een tekst bestand waar wat uitleg in staat.

Ik heb trouwens memtest86+ 4.0 ongeveer 13 uur laten draaien vannacht en helaas.. 60 errors. Wat ik mij nu afvraag is dit:

1. Als de PROCESSOR kuren of te lage voltage heeft, krijg ik dan ook errors in memtest?
2. Als mijn moederbord stuk is, krijg ik dan ook errors in memtest?
3. Kan het zijn dat memtest errors aangeeft als de voltages verkeerd staan?
4. Hoe kan het zijn dat nieuw memory (ik heb het pas een paar maanden) opeens stuk gaat terwijl de omstandigheden in de behuizing in orde zijn (voldoende koeling etc)?
4. Is dit kapot memory? Kapotte cpu? Kapot moederbord?
5. De stock voltage van mijn q9550 zou 1.250v moeten zijn, maar CPU-z geeft aan dat deze nu op 1.100v staat. Is dit niet te laag? Overigens al zat ik de voltage hoger in de bios geeft cpu-z steeds lagere waarden aan. Hoe komt dit?

EDIT:
Ik heb zojuist Orthos gebruikt en deze geeft WEL fouten bij de test die het memory en de cpu gebruikt en GEEN fouten bij de cpu only test. Ik begin zwaar het vermoeden te krijgen dat het memory OF kapot is OF er e.e.a. verkeerd in het bios ingesteld is zodat het memory instabiel word. Ik heb dezelfde (FFT?) test gedraaid met prime95 en ook deze gaat goed. Alles wijst op het memory.
Er staan nog 6 opties voor voltages in mijn bios en die staan allemaal op AUTO. Kan ik daar nog iets aan doen om te kijken of het memory voltage is?

[ Voor 32% gewijzigd door Ofthewell op 18-12-2009 15:43 ]

• nedernakker
gewoon het voltage op 1,75. en de 1e 4 timings instellen, de rest op auto moet werken, klinkt alsof het geheugen of kapot, of incompatible is met je moederbord, test de modules eens 1 voor 1, als er dan een fouten geeft en een niet, dan is die module gewoon stuk. dan wordt het RMA, kijk anders even of het geheugen wat je hebt op de QVL van het moederbord staat. dan weet je iig of het volgens de fabrikant werkt.

• Ofthewell
Hey,

Hierbij even een update van mijn issues.

Zoals geadviseerd heb ik memtest86 gedraaid met elk reepje RAM los in mijn pc. Dus één van beide uit de pc halen, memtest86 draaien, 1e reep uit de pc andere er in en opnieuw memtest86 draaien.
Helaas.... Bij beide reepjes memory gaf memtest86 meer dan 60 fouten.

Ik heb tevens een post op het OCZ forum gedaan en redelijk snel na mijn post is hier door een supportengineer gereageerd. Hij adviseerde me de volgede settings aan te passen:

tRFC : 78
VTT Voltage : middle of high
NB core voltage: middle of high

Ik heb vervolgens met één reepje getest met de voltage of middle en ook hierbij kreeg ik weer errors. Daarna heb ik de voltage op HIGH gezet en na 13 passes met dit ene reepje had ik nog geen error. Ik dacht dus dat het lek boven was. Daarna heb ik beide reepjes in mijn pc gedaan en nogmaals de test gedaan. Na 2 2/12 uur (6 passes) waren er nog geen eroors en dacht ik dat het nu echt opgelost was. Voor de zekerheid heb ik nog een uur langer memtest86 aan laten staan en helaas... weer errors.

Ik begin nu een beetje wanhopig te worden, want als ik geen oorzaak kan aanwijzen kan het liggen aan: RAM, CPU, Moederbord of de PSU. Allen zijn overigens nieuw en ik kan het me niet veroorloven om nieuw spul te kopen.

Nog suggesties?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik zou het zelf eens proberen met ddr2 geheugen maarjha het kan ook zijn dat dat complete onzin is. :9

Moet er in de Bios niet geswitcht worden? Aangezien jou mobo ddr3 EN ddr2 ondersteund.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Ik kan je inhoudelijk niet verder helpen, maar het ziet er in ieder geval naar uit dat je zo langzamerhand het lek boven begint te krijgen. Waar je eerst gelijk errors kreeg duurde dat nu vrij lang. Je weet bovendien dat de errors bij beide reepjes ontstaan en instellingsgevoelig zijn, wat een indicatie is dat het niet om kapotte reepjes gaat.

Heb je trouwens al de compatibiliteitslijst gecheckt met het moederbord? Zo niet, lees dan ook even dit stukje hier. Die kans is overigens niet erg groot, dus kijk eerst of je het anders kunt oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 19:25 ]

• Ofthewell
Terugkoppeling:

Ik heb met OCZ (die me ook in het weekend heel snel en vakkundig geholpen hebben) een aantal settings zoals boven beschreven in de bios aangepast. Daarnaast was er ook nog een setting in de bios die iets over de compatibility van het geheugen riep (ben even vergeten welke). Deze heb ik ook aangepast zodat er minder strak naar de compatibility van het geheugen gekeken wordt.

Na deze aanpassing heb ik één grote 13 uur run van Memtest86+ gedaan met één van de bankjes die voorheen errors gaf en na 13 uur had ik geen enkele error. Vervolgens heb ik mijn tweede bankje weer in de pc gezet en nogmaals 5 uur memtest86 laten lopen. Wederom ZONDER problemen.

Daarna heb ik besloten om Prime95 te draaien die nog geen enkele keer door test1 gekomen was. Nu had ik na 15 tests nog geen error!

Het probleem "lijkt" opgelost en gereproduceerd!

Enige vraag die ik aan jullie experts nog heb is deze:

- Aangezien dit geheugen (ddr3) redelijk snel moet zijn en de assesment test van windows 7 op 5,9 uitkomt (wat veel lager is dan de pc van mijn vrouw met valueram (7,5)) vraag ik me af of dit wel goed is?

Iedereen die me de goede weg opgestuurd heeft en geholpen heeft wil ik bij deze bedanken. Mijn eerste posts op tweakers zijn erg positief uitgevallen!

Verwijderd

Hairball schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:14:
- Aangezien dit geheugen (ddr3) redelijk snel moet zijn en de assesment test van windows 7 op 5,9 uitkomt (wat veel lager is dan de pc van mijn vrouw met valueram (7,5)) vraag ik me af of dit wel goed is?
Goed om te horen dat je op weg bent. Ik zou niet te veel hechten aan da soort dingen die Windows je vertelt, daar willen nog wel eens rare zaken uitkomen. Als je het echt wilt testen zou ik het geheugen eens met een benchmark programma op beide PC's testen om te zien wat de scores daarbij zijn. Als er dan inderdaad een groot verschil in zit zou je er nog eens naar kunnen kijken.

• nedernakker
met het programma everest kun je een nuttige benchmark uitvoeren, de cache and memory benchmark. hierbij test hij de bandbreedte van je geheugen en de accestime. post je resultaten eens, kunnen we zien of het goed is.

fijn dat je pc het nu trouwens goet, ik zou wel nog even prime95 voor minimaal 8 uur laten draaien, dan weet je zeker dat de boel 100% stabiel is.

Verwijderd

nedernakker schreef op maandag 21 december 2009 @ 06:47:
met het programma everest kun je een nuttige benchmark uitvoeren, de cache and memory benchmark. hierbij test hij de bandbreedte van je geheugen en de accestime. post je resultaten eens, kunnen we zien of het goed is.
Precies een programma wat ik in gedachte had. Zolang je dezelfde versie gebruikt om twee computers te benchen kun je de resultaten vergelijken.

Verwijderd

Daarnaast was er ook nog een setting in de bios die iets over de compatibility van het geheugen riep (ben even vergeten welke). Deze heb ik ook aangepast zodat er minder strak naar de compatibility van het geheugen gekeken wordt.
Welke instelling was dit? Ben toch een beetje nieuwschierig...

• Ofthewell
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 07:51:
[...]

Welke instelling was dit? Ben toch een beetje nieuwschierig...
De instelling is FLEXIBILITY OPTION. Deze heb ik van DISABLED op ENABLED gezet. Ik heb er inmiddels ettelijke uren Prime95 opzitten en geen fouten meer :*) Ook heb ik Lord of the Rings uren achter elkaar zonder cliënt crash kunnen spelen. Het lijkt er echt op dat het opgelost is.

Voor wat betreft de snelheid problematiek zal ik een nieuw draadje aanmaken.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:20

skoozie

SCSI

Hairball schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:14:

Je kan ook ergens klikken voor meer details.
daar staan 5 waardes, 1 daarvan is de hardeschijf die zeer waarschijnlijk op 5.9 staat. dit is de laagste waarde en daardor komt er als eindwaarde ook die 5.9 te staan. mijn systeem (ook Q9550, DDR3 maar een HD4850) geeft de zelfde waarde maar de andere waardes zijn veel hoger.
Tevens wil ik even opmrken dat in windows 7 de maximale score die behaald kan worden een 7.9 is.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Ofthewell
skoozie schreef op maandag 21 december 2009 @ 08:08:
[...]

Je kan ook ergens klikken voor meer details.
daar staan 5 waardes, 1 daarvan is de hardeschijf die zeer waarschijnlijk op 5.9 staat. dit is de laagste waarde en daardor komt er als eindwaarde ook die 5.9 te staan. mijn systeem (ook Q9550, DDR3 maar een HD4850) geeft de zelfde waarde maar de andere waardes zijn veel hoger.
Tevens wil ik even opmrken dat in windows 7 de maximale score die behaald kan worden een 7.9 is.
Hey, dit had ik al gedaan. Mijn scores zijn: 7,4/ 5,9/ 7,4/7,4/ 5,9
De score voor het memory is dus laag.

Ik heb inmiddels everest op zowel mijn pc als die van mijn vrouw losgelaten en dit zijn de resultaten:

PC1 is de pc van mijn vrouw met lowbudget ddr2 geheugen, PC2 is mijn pc met het OCZ DDR3 geheugen

Read: PC1: 6527 MB/s PC2: 8050 MB/s
Write: PC1: 6948 MB/s PC2: 6958 MB/s
Copy: PC1: 6263 MB/s PC2: 7332 MB/s
Latency: PC1: 78,5 ns PC2: 61,8 ns

Dus in alle opzichten is mijn geheugen sneller dan het gene welke in mijn vrouws pc zit. Toch geeft de Windows Experience Index bij haar een 7,3 op RAM aan en bij mij 5,9........
Ik kan niet anders concluderen dat die index een relatieve index is gebaseerd op de huidige pc componeneten en niet een index gerelateerd aan andere pc configuraties. Dus: Mijn geheugen is relatief langzaam in vergelijking met mijn Grafische Kaart en mijn processor terwijl dat bij mijn vrouws pc juist andersom is!

Case solved imo en mijn pc is stabiel :+

Verwijderd

Precies, die scores zien er wel goed uit. Veel plezier met je nieuwe PC!
Pagina: 1