Toon posts:

Apple mac mini als HTPC toch niet duur, of mis ik iets?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, een wat geforceerde titel, maar in mijn zoektocht naar een Mediaspeler raak ik steeds meer verdwaald. Ik heb de moed opgegeven dat mediaspelers van 150 euro mijn behoefte gaat vervullen. Ik zoek een apparaat wat aan kan blijven staan, audio/video/foto kan downloaden en afspelen op mijn plasma. Dus ik op zoek naar een budget HTPC. Valt me toch vies tegen:
- kast met voeding, bv Antec Minuet: 100 euro
- Mobo: 60 euro
- AMD CPU: 60 euro
- CPU koeling: 30 euro
- 2GB RAM: 50 euro
- 1 TB HDD: 80 euro
- DVD writer: 20 euro
- Windows licentie : 100 euro

Samen: 500 euro.
(de prijs kan misschien iets lager, maar het moet wel van 1 winkel komen en dan heb je nooit alles het goedkoopst)
Moet ik het zelf nog in elkaar zetten en installeren of laten doen voor 50-75 euro.
En heb ik nog geen remote of wireless mouse of WLAN. Kost toch ook weer 50-75 euro.
Ja, het kan natuurlijk goedkoper als je ergens een (corporate) windows licentie 'regelt'.
Daar staat tegenover dat deze config niet de mooiste kast heeft. Een mooie Lian Li met losse voeding poetst de prijs alweer 60 euro omhoog. En dit hele systeem is niet super energiezuinig. Voordeel is dat je in de toekomst natuurlijk de helft niet meer hoeft te kopen als je het systeem upgrade.

Anyway, even gekeken op de Apple site en de mac mini is qua specs behoorlijk up to data.
Daar ben je dus 550 euro voor kwijt, zit in een chique kastje en hoef je niet in elkaar te zetten.
Minpunten:
- geen HDMI (typisch Apple om op zo'n punt eigenwijs te zijn)
- geen 8 kanaals LCPM (forums wijzen ook op DTS beperkingen, maar is me niet duidelijk)
- accesoires duurder (wireless mouse 69 euro)
- extra USB HDD nodig, 160 GB is een grap. (zonde eigenlijk)
- uitbreidbaarheid in de toekomst, eh... die is er niet.

Maar al met al vindt ik de Apple op dit vlak aardig competitief.
Tsja, is apple ineens niet zo duur meer of zie ik iets over het hoofd?
Moet je een Mac mini vergelijken met een ION systeem?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Uhm, je hebt voor 50 euro minder een echte pc EN een TB capaciteit EN HDMI met beter geluid...

sja..

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Wat is precies je vraag?

Ik draai zelf privé een Mac Mini met Snow Leopard Server en gebruik Plex voor films en series en zit via DVI->HDMI stekker aan een plasma tv en optical aan de versterker. Ik heb zelf geen videos die hoger gaan dan 720P en heb er nog nooit één zien haperen. Het beperkte opslagvolume loop ik inderdaad wel tegenaan op dit moment. Ik heb er een 500gb schijf in gezet maar deze zit ver vol maar voor een paar tientjes heb je een externe harde schijf waar je je mini op kan stapelen.

Verder verbruikt de Mini idle maar 13W, ook een van de redenen waarom ik hiervoor gekozen heb.

ps. een Mac werkt ook gewoon met andere merken randapparatuur, dus je hoeft niet perse Apple spullen erbij te kopen. Maar als je er alleen films op kijkt heb je genoeg aan enkel de remote. Via VNC kun je dingen instellen of enkel via Samba je films op de schijf droppen.

[ Voor 18% gewijzigd door Maartenvs op 17-12-2009 23:08 ]

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-02 10:03
418O2 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:56:
Uhm, je hebt voor 50 euro minder een echte pc EN een TB capaciteit EN HDMI met beter geluid...

sja..
Een mac mini ís een echte, volwaardige computer.

Ik vind de Mini het geld waard. Je zegt het zelf al, voor een klein energiezuinig systeem dat prima als mediacenter kan functioneren is de mini gewoon perfect. En je hoeft niet de Apple muis te kopen als je dat niet wil, een goedkope logitech werkt net zo goed. De opslagruimte is natuurlijk gewoon echt te weinig. Maar een externe HDD is helemaal niet zo duur meer. Ik heb laatst een 1,5 TB externe schijf gekocht voor €120. Het nadeel is wel dat als je al deze dingen bij elkaar optelt het toch wel aardig begint op te lopen.

Ik denk dat het vooral aan jezelf ligt waar je prioriteiten liggen, de mini heeft zowel zijn voor- als nadelen.

edit: Er loopt trouwens een heel draadje over de mini als mediacenter in het Apple Talk forum. Misschien handig om daar ook eens te kijken? Klikkerdeklik

[ Voor 10% gewijzigd door tumke op 17-12-2009 23:09 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
voor 400~450 euro heb ik je een nette media pc in elkaar gezet. alleen helaas geen software en tobo+muis.
allemaal bij 1 winkel, wel zelf bouw.(ben zelf ook erg aan het kijken nu)
Het is dat deze zelf bouw machines op lage kosten het nodige standaard fan lawaai met zich mee brengen, waar ik vanaf wil.

uit ervaring weet ik dat de apple producten echt mega stil zijn. (me nieuwe iMac klink gewoon alsof iemand zachtjes in zijn hete soep blaast). en ik kijk ook naar de nieuwe apple imac mini, maar weet niet of deze ook dezelfde stilheid met zich mee neemt.... (iemand die hier meer over kan vertellen toevallig?)

Kwa de HDMI is dat wel zwaar minder, maar daar is de mini ook niet op gericht. de display-port of mini dvi doet zijn werk wel want de mini wordt zeker al door mensen (zie hier op tweakers) als media centertje gebruikt op een plasma tv voor 1080p content ;) is alleen dat die kabels niet bepaald goedkoop zijn via apple denk ik zo...

mini-DVI > HDMI = 18,-
Display > HDMI = 25,-

En dan nog de HDMI kabel zelf.

komt er ook weer bij dat je een kabel voor geluid moet gebruiken want zover ik weet heeft de 9400M (onboard) geen soundchip die geluid via hdmi stuurt zoals de ATI kaartjes (toch? kan het fout hebben.)
Verder is de Mini echt zijn geld waard. het is een volwaardige computer die zijn mannetje kan staan tegen midtower machines van nu.

De 400~450 euro media center (zelfbouw) doet zijn werk prima (heb me zelf eentje gemaakt) enige nadeel wat ik ervan vind is het lawaai wat het mee brengt. Of je moet un beetje uit geven aan bekende stille a-merk fans en cpu koeler :)

[ Voor 4% gewijzigd door Taurnil op 17-12-2009 23:14 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Als je een budget htpc'tje wil in een klein kastje, en je kunt toe met een minder krachtige cpu zou je ook eens kunnen kijken naar een systeempje met een Atom 330 cpu en Ion chipset.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:34

Step

step@tweakers.net#

418O2 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:56:

sja..
Beter geluid? Wat is er aan HDMI beter dan aan Optical Out? :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grotere bandbreedte dan optical out waardoor er 7.1 overheen kan. En een Mac Mini is niet duur maar voor een HTPC toch wel gigantisch beperkt. En zeker omdat je voor hetzelfde bedrag, of waarschijnlijk nog veel minder, een mooie kast met kwaliteit onderdelen koopt waar je zelf bepaalt wat je precies erin zet en waar je zelf lekker veel schijfruimte in kan zetten. Mac Mini blijft alsnog duurder dan een simpele pc.

[ Voor 72% gewijzigd door Tsurany op 17-12-2009 23:22 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:54:

Minpunten:
- geen HDMI (typisch Apple om op zo'n punt eigenwijs te zijn)
HDMI is ook onzin. Een Mac mini heeft DVI, dat kun je omzetten naar HDMI want HDMI is gewoon DVI met geluid in een kutconnector voor teveel geld.
- accesoires duurder (wireless mouse 69 euro)
Je kunt ook gewoon een logitech kopen hoor ;)
- extra USB HDD nodig, 160 GB is een grap. (zonde eigenlijk)
Is de default voor een mini nog altijd 160GB? Nou ja da's gewoon een standaard sata 2.5" schijf dus prop er vooral een andere in.
- uitbreidbaarheid in de toekomst, eh... die is er niet.
't is dan ook een klein kastje. In een full-size kast kun je nou eenmaal wat meer. Da's de afweging he.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CyBeR schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:22:
HDMI is ook onzin. Een Mac mini heeft DVI, dat kun je omzetten naar HDMI want HDMI is gewoon DVI met geluid in een kutconnector voor teveel geld.
Wat een argument zeg 8)7
Het grote voordeel van HDMI is dat het gewoon beeld en geluid verstuurd, dus maar 1 kabel naar je tv of versterker. Bovendien kan er gewoon 7.1 True-DTS overheen, lukt je niet met een andere aansluiting.
CyBeR schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:22:Is de default voor een mini nog altijd 160GB? Nou ja da's gewoon een standaard sata 2.5" schijf dus prop er vooral een andere in.
Wat betekend dat je betaalt voor een 160GB schijf enkel om zelf nog meer uit te moeten geven voor een grotere waarbij het alsnog een stuk duurder is dan een normale 3,5" schijf.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 21:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het topic krijgt een move naar Mediaspelers en HTPC's :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:26:
[...]

Wat een argument zeg 8)7
Het grote voordeel van HDMI is dat het gewoon beeld en geluid verstuurd, dus maar 1 kabel naar je tv of versterker. Bovendien kan er gewoon 7.1 True-DTS overheen, lukt je niet met een andere aansluiting.
Waar ga ik dat
a) Uit halen en
b) mee merken

dan?

Verder: HDMI is bedoeld voor precies wat jij zegt. Namelijk je Blu-Ray of whatever-speler aan de rest van je zut hangen. De Mac mini is gewoon een computer, dus die heeft niets aan HDMI. Die DVI-poort is namelijk dual-link, en HDMI is weer eens zo stom om dat niet te ondersteunen.
Wat betekend dat je betaalt voor een 160GB schijf enkel om zelf nog meer uit te moeten geven voor een grotere waarbij het alsnog een stuk duurder is dan een normale 3,5" schijf.
Ja. Je kunt ook voor USB gaan (maar neem dan meteen firewire), maar dan heb je 't niet meer mooi in één kastje zitten. Again: afweging.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb zelf een macmini als htpc. 2.26ghz en hij speelt perfect 1080p mkv's. Je moet wel plex gebruiken want VLC kan het niet perfect.

Samen met en Iphone/iPod en de Remote app van apple is het subliem. Je kiest je liedjes gewoon via je iphone, draadloos. Werkt flawlessly.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CyBeR schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:33:
Waar ga ik dat
a) Uit halen en
b) mee merken
dan?
Verder: HDMI is bedoeld voor precies wat jij zegt. Namelijk je Blu-Ray of whatever-speler aan de rest van je zut hangen. De Mac mini is gewoon een computer, dus die heeft niets aan HDMI. Die DVI-poort is namelijk dual-link, en HDMI is weer eens zo stom om dat niet te ondersteunen.
Je maakt een grapje he? Een computer die zowel geluid als beeld over een kabel naar je TV of versterker kan sturen is niet handiger dan een aparte kabel voor beeld en een aparte kabel voor geluid waarbij je veel meer zit te prutsen?
HDMI is vaak nog goedkoper ook dan aparte kabels en echt een stuk handiger.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Jij hebt 't specifiek over HTPC-toepassingen. En daar zijn mini's niet voor gemaakt. Die zijn gemaakt als normale computer. Dus DVI, want dat is wat in de gemiddelde monitor gaat. En omdat Apple over aan het schakelen is op DisplayPort, dat.

That said is een mini prima bruikbaar als htpc, maar dan zul je 't wel even met geluid over TOSlink moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een afweging van voor en nadelen zonder meteen een religieuze flame-war aan te wakkeren (niet makkelijk als je Apple in een forum noemt >:) )

Ik heb nu een Windows PC voor al het knutselwerk, Windows laptop voor op de bank en een AppleTV voor muziek en media onder de TV. Die ik bedien met een IPod touch. De AppleTV is gewoon te zwak en te beperkt. Dat vrees ik ook voor een ION based PC. Je hoort toch dat de atom processor peipt en kraakt bij sommige applicaties en niet alle software (XBMC) lekker draait op zo'n ION.

Wat ik eigenlijk zou willen weten wat ik mis (tov PC) als ik voor een Apple mini kies als HTPC?
- kun je makkelijk met een windows laptop remote desktop plegen?
- als je er een losse USB HDD aan hangt, kun je daar makkelijk met een windows PC files op zetten (network share)?
- is er voldoende gratis software om alle file formats af te spelen? DD en DTS geen probleem? (wel bij de AppleTV, die doet geen DD of DTS)

En wat zijn de absolute pluspunten van de Mac Mini als HTPC?

Persoonlijk zie ik gebrek aan HDMI wel als minpunt. Ik heb nu nog geen HDMI capable versterker, maar als ik die in de toekomst neem dan kan ik daar geen gebruik van maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 10:10:
[...]

Ik wilde een afweging van voor en nadelen zonder meteen een religieuze flame-war aan te wakkeren (niet makkelijk als je Apple in een forum noemt >:) )

Ik heb nu een Windows PC voor al het knutselwerk, Windows laptop voor op de bank en een AppleTV voor muziek en media onder de TV. Die ik bedien met een IPod touch. De AppleTV is gewoon te zwak en te beperkt. Dat vrees ik ook voor een ION based PC. Je hoort toch dat de atom processor peipt en kraakt bij sommige applicaties en niet alle software (XBMC) lekker draait op zo'n ION.

Wat ik eigenlijk zou willen weten wat ik mis (tov PC) als ik voor een Apple mini kies als HTPC?
- kun je makkelijk met een windows laptop remote desktop plegen?
- als je er een losse USB HDD aan hangt, kun je daar makkelijk met een windows PC files op zetten (network share)?
- is er voldoende gratis software om alle file formats af te spelen? DD en DTS geen probleem? (wel bij de AppleTV, die doet geen DD of DTS)

En wat zijn de absolute pluspunten van de Mac Mini als HTPC?

Persoonlijk zie ik gebrek aan HDMI wel als minpunt. Ik heb nu nog geen HDMI capable versterker, maar als ik die in de toekomst neem dan kan ik daar geen gebruik van maken.
Een beetje receiver kan HDMI + Optical geluid gewoon op 1 HDMI kabel naar je TV gooien, als je dat wilt..
Maar meestal zul je het geluid van je TV (bij een source vanaf de Mac) helemaal niet aan willen hebben.. Ik zie dan ook absoluut geen toegevoegde waarde aan HDMI voor PC's (eerder beperkingen), tenzij je je geluid ook op je TV wilt hebben (dan scheelt het je een kabel).

Voor dedicated TV sources zoals Consoles / DVD players / Blu-rayspelers etc is het natuurlijk prima, omdat die toch niet >1080p gaan en je dan lekker 1 kabeltjes naar je receiver kan trekken.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Volgens mij heb je twee opties, een Mac Mini, of een ION pctje. Beiden geschikt voor HTPC doeleinden, beiden een kleine form factor. Bij de Mini en ION kun je een Logitech PS3 Media keyboard nemen (muis en keyboard in een) of een draadloos toetsenbord en een draadloze muis (welke dan ook). Heb je een Logitech Harmony afstandsbediening dan kan je dat ook gebruiken met de Mini.

Welke hardware je ook kiest, wel Plex of XBMC installeren en dan heb je ook geen problemen met het afspelen van media.

Qua opslag zou ik wel investeren in een NAS als gecentraliseerde opslag. Dan maakt het niet uit wat je speler doet, je data wordt op een uniforme manier toegankelijk gemaakt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Een NAS zou ik wel graag een keer willen, maar ik vindt de meeste NAS servers nog te prijzing voor de functionaliteit. Waarom zou ik de mini niet meteen als NAS inzetten onder mijn TV?? Hij is energiezuinig en lekker krachtig. Oke, dan zou ik hem wel bedraad op mijn router moeten zetten via een home-plug, maar het lijkt me werkbaar.

Anyway, ik ga me eens meer verdiepen in die mac mini in de thread die ervoor is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:54:
Oke, een wat geforceerde titel, maar in mijn zoektocht naar een Mediaspeler raak ik steeds meer verdwaald. Ik heb de moed opgegeven dat mediaspelers van 150 euro mijn behoefte gaat vervullen. Ik zoek een apparaat wat aan kan blijven staan, audio/video/foto kan downloaden en afspelen op mijn plasma. Dus ik op zoek naar een budget HTPC.
Ik word ook helemaal moedeloos van die mediaspelers...

Kijk hier eens : http://www.iboum.com/nett...ni-pc-comparison-grid.php

Maar zoal eerder aangekondigd is deze topic verhuisd :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
hdmi is 1 kabel , en dvi plu slos geluid is 2 kabels.
dat is toch wel een struikelblok denk ik???
t enige is dat je over hdmi iets meer bandbreedte hebt, zodat er wat meer kanalen over kunnen, maar die kun je toch niet op je tv weergeven dus dat gaat dan alleen over het stukje van de speler naar de versterker.
en als je je versterker daarvoor wilt gebruiken heb je echt niets extras aan hdmi met geluid over 1 kabel, en ligt er toch al een spaghetti achter je apparatuur. tegelijk heb je dat automatisch geen geluid dat naar je tv gaat, zodat je de tv niet hoeftte muten of zacht te zetten als je via htpc "kijkt" en dan is toch wel een handeling die je anders wel zou moeten doen bij het overschakelen tussen tv en, htpc.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Osx heeft geen hardware ondersteuning voor de grafische chips dus x264 hangt volledig van de cpu af en daarom heeft elke player buiten Plex het moeilijk om 1080p mkv's af te spelen. Enkel als je win7 installeerd (of vista) krijg je ondersteuning voor de hardware en verbruikt hij maar 10%.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

franssie

Save the albatross

Als je al een apple tv hebt wil je wellicht dit topic ook even doorlezen: [Apple TV] aTV als full HD mediaspeler
Enige punt is dan dat downloaden niet werkt.

Ik heb nu een mini download/server aan de TV, werkt prima (HD ready) en geluid heb ik nog steeds op 2.1 dus dat HDMI zal me gestolen worden :+

Apple-TV ga ik er juist bijkopen om via de XBMC plugin de video van de miniserver op de slaap kamer te kunnen zien.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 29-12-2009 16:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1