Oke, een wat geforceerde titel, maar in mijn zoektocht naar een Mediaspeler raak ik steeds meer verdwaald. Ik heb de moed opgegeven dat mediaspelers van 150 euro mijn behoefte gaat vervullen. Ik zoek een apparaat wat aan kan blijven staan, audio/video/foto kan downloaden en afspelen op mijn plasma. Dus ik op zoek naar een budget HTPC. Valt me toch vies tegen:
- kast met voeding, bv Antec Minuet: 100 euro
- Mobo: 60 euro
- AMD CPU: 60 euro
- CPU koeling: 30 euro
- 2GB RAM: 50 euro
- 1 TB HDD: 80 euro
- DVD writer: 20 euro
- Windows licentie : 100 euro
Samen: 500 euro.
(de prijs kan misschien iets lager, maar het moet wel van 1 winkel komen en dan heb je nooit alles het goedkoopst)
Moet ik het zelf nog in elkaar zetten en installeren of laten doen voor 50-75 euro.
En heb ik nog geen remote of wireless mouse of WLAN. Kost toch ook weer 50-75 euro.
Ja, het kan natuurlijk goedkoper als je ergens een (corporate) windows licentie 'regelt'.
Daar staat tegenover dat deze config niet de mooiste kast heeft. Een mooie Lian Li met losse voeding poetst de prijs alweer 60 euro omhoog. En dit hele systeem is niet super energiezuinig. Voordeel is dat je in de toekomst natuurlijk de helft niet meer hoeft te kopen als je het systeem upgrade.
Anyway, even gekeken op de Apple site en de mac mini is qua specs behoorlijk up to data.
Daar ben je dus 550 euro voor kwijt, zit in een chique kastje en hoef je niet in elkaar te zetten.
Minpunten:
- geen HDMI (typisch Apple om op zo'n punt eigenwijs te zijn)
- geen 8 kanaals LCPM (forums wijzen ook op DTS beperkingen, maar is me niet duidelijk)
- accesoires duurder (wireless mouse 69 euro)
- extra USB HDD nodig, 160 GB is een grap. (zonde eigenlijk)
- uitbreidbaarheid in de toekomst, eh... die is er niet.
Maar al met al vindt ik de Apple op dit vlak aardig competitief.
Tsja, is apple ineens niet zo duur meer of zie ik iets over het hoofd?
Moet je een Mac mini vergelijken met een ION systeem?
- kast met voeding, bv Antec Minuet: 100 euro
- Mobo: 60 euro
- AMD CPU: 60 euro
- CPU koeling: 30 euro
- 2GB RAM: 50 euro
- 1 TB HDD: 80 euro
- DVD writer: 20 euro
- Windows licentie : 100 euro
Samen: 500 euro.
(de prijs kan misschien iets lager, maar het moet wel van 1 winkel komen en dan heb je nooit alles het goedkoopst)
Moet ik het zelf nog in elkaar zetten en installeren of laten doen voor 50-75 euro.
En heb ik nog geen remote of wireless mouse of WLAN. Kost toch ook weer 50-75 euro.
Ja, het kan natuurlijk goedkoper als je ergens een (corporate) windows licentie 'regelt'.
Daar staat tegenover dat deze config niet de mooiste kast heeft. Een mooie Lian Li met losse voeding poetst de prijs alweer 60 euro omhoog. En dit hele systeem is niet super energiezuinig. Voordeel is dat je in de toekomst natuurlijk de helft niet meer hoeft te kopen als je het systeem upgrade.
Anyway, even gekeken op de Apple site en de mac mini is qua specs behoorlijk up to data.
Daar ben je dus 550 euro voor kwijt, zit in een chique kastje en hoef je niet in elkaar te zetten.
Minpunten:
- geen HDMI (typisch Apple om op zo'n punt eigenwijs te zijn)
- geen 8 kanaals LCPM (forums wijzen ook op DTS beperkingen, maar is me niet duidelijk)
- accesoires duurder (wireless mouse 69 euro)
- extra USB HDD nodig, 160 GB is een grap. (zonde eigenlijk)
- uitbreidbaarheid in de toekomst, eh... die is er niet.
Maar al met al vindt ik de Apple op dit vlak aardig competitief.
Tsja, is apple ineens niet zo duur meer of zie ik iets over het hoofd?
Moet je een Mac mini vergelijken met een ION systeem?