Kan ik RAID en 'single disks' tegelijk op mijn Intel ICH10R?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
.. aansluiten? (foutje in topictitel :P)

Ik ben een RAID newbie met 5 schijven, en ik wil graag een simpele RAID 0 maken van twee 500GB schijven om Windows 7, Apps en evt Linux van te draaien. Ik heb de informatieve RAID FAQ gelezen en ik moest even in de manual duiken om te zien hoe ik dit nu eigenlijk 'moet doen.'

Ik heb een Asus P5QC met Intel ICH10R RAID controller, maar ik lees dat ik de BIOS optie SATA moet veranderen van AHCI naar RAID.

Betekent dit dat ik niet 1 RAID0 van twee schijven kan maken en de rest gewoon kan laten als het is? Het klinkt alsof ik alleen kan kiezen voor 1 dikke RAID of anders niets.

Ik moet ziezo even wachten tot mijn nieuwe 1,5TB binnen is om wat data te verplaatsen voor ik aan de gang kan, maar het is wel even handig om te weten of wat ik wil eigenlijk wel mogelijk is.

Kan Windows 7 relatief makkelijk direct op Intel's RAID of moet ik drivers gaan slipstreamen met de installatieDVD?

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 17-12-2009 18:02 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Als het goed is kan je in de bios bepalen welk s-ata kanaal voor raid gebruikt mag worden en dan moet je in de bios van je raid controller verder zelf bepalen wat je daarmee doet.
Ik heb op mijn XFX plankje met ook een ICH controller twee schijven van 80 in raid 0 en een van 160 los ernaast, dat kan dus prima :)

Windows 7 had bij mij ook geen drivers nodig, ik denk dat dat bij jouw ook niet het geval zal zijn, in dat opzicht (en vele andere) is windows 7 een ster!

Als je trouwens F1 schijven heb zeg ik, niet doen! die zijn niet egt stabiel in een raid opstelling.
Houd er ook rekening mee dat je met raid 0 dubbele kans heb op crashes, als een schijf zijn laatste rotatie maakt dan is alle data op de andere schijf ook ''verloren''
twee keer 500 is 1tb, 1tb foetsie is tog redelijk veel.

[ Voor 43% gewijzigd door Anonnymous! op 17-12-2009 18:05 ]

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
Dit gaat werken ja. Gewoon de optie op raid zetten en dan een raid aanmaken met de raidbuilder. De losse schijf word ook gezien en normaal aangestuurd.

Always bet on Huub

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Je kunt gewoon een RAID array van 2 disks aanmaken en je 3e schijf als single disk op dezelfde controller zetten.
In je BIOS zet je de controller wel in RAID mode.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ah dat is goed nieuws!

Ik zat te twijfelen tussen de aanschaf van een 40GB SSD voor €79 (snelheid) of een 1,5TB Sata voor €89 (bewegingsruimte) en besloot dat de budgetversie van SSD schijven nog even niet opweegt tegen de vele GB's van een meganische schijf en wilde daarom mijn 'oudere' schijven in RAID gaan zetten om toch nog wat snelheidswinst te kunnen ervaren. :)

In de FAQ las ik de voor- en nadelen maar ik denk dat het OS, Apps, games, swap en de-rest-moet-ik-nog-bedenken niet onder belangrijke data valt. Enige nadeel bij uitval is dat ik mijn Adobe licentie niet kan deactiveren. Windows zelf hoeft geloof ik niet gedeactiveert te worden voor je hem opnieuw installeert.

Kan ik op een RAID array ook partities maken? (Dit is waarschijnlijk zo een noob vraag dat het antwoord niet eens in de FAQ staat.)

[ Voor 78% gewijzigd door Sando op 18-12-2009 15:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Het gaat hier om een Samsung HD501LJ (SpinPoint T166 16MB). De andere 500GB die ik wilde gebruiken blijkt echter een PATA, Hitachi Deskstar HDT725050VLAT80 8MB.

Nu twijfel ik of ik een SATA bracket van eBay moet halen of mijn 400GB Samsung HD401LJ (SpinPoint T133 8MB) moet gebruiken icm de T166.
Daarbij vraag ik me nog af of ik de overgebleven 100GB nog kan gebruiken (zoals in Linux) en of ik nog wel snelheidswinst heb t.o.v. gewoon Windows installeren op een nieuwere 1TB of 1.5TB schijf.

De gemiddelde transfer rate (HD Tune) van de 400 en 500 G schijven zijn namelijk ongeveer 55MB terwijl die van de 1G schijf ongeveer 100MB is. Access Time ongeveer het zelfde. Maar of je daar nu winst gaat halen wanneer het om 15ms per access gaat..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die access time gaat het juist om hoor, zo'n 40gb SSD (kingston) zal de kont schoppen van elke raid array die je aan die ICH kan hangen, ook al hang je hem vol met 2TB schijven in raid 0.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Sando schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:12:
Het gaat hier om een Samsung HD501LJ (SpinPoint T166 16MB). De andere 500GB die ik wilde gebruiken blijkt echter een PATA, Hitachi Deskstar HDT725050VLAT80 8MB.

Nu twijfel ik of ik een SATA bracket van eBay moet halen of mijn 400GB Samsung HD401LJ (SpinPoint T133 8MB) moet gebruiken icm de T166.
Ipv Windows op een raid 0 van oude schijven te zetten kun je beter een OS partitie maken op die nieuwe 1.5TB en daar Windows op zetten.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:20:
[...]
Ipv Windows op een raid 0 van oude schijven te zetten kun je beter een OS partitie maken op die nieuwe 1.5TB en daar Windows op zetten.
Ah, da's duidelijk.

Ik checkte alleen even en mijn 1TB Seagate ST31000333AS schijnt het wel een stukje beter te doen omdat ik een erg cheape 1.5TB Samsung EcoGreen F2 heb gekocht.

Not sure though of die laatste benchmark link klopt want ik weet het typenummer nog niet, die HD moet eerst nog door de brievenbus vallen.

Leek me handig om al die andere schijven (heb inmiddels wel erg veel verouderde 'kleintjes') naar 1 dikke JBOD te zetten maar ik zie in de manual van mijn mobo dat de Intel controller alleen RAID 0, 1, 5 of 10 ondersteunt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Ah, dat verandert 't wel weer iets, die EcoGreen heeft door de grote datadichtheid wel een hoge doorvoersnelheid maar door de 5400rpm een langzamere accestijd dan die oude T166 schijven.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik probeer nog een 1G Seagate op de kop te tikken en die twee in RAID te zetten!
Wat is trouwens beter, RAID met de onboard controller of Windows 7 Software Raid met diskmgmt.msc?

Naar ik begrijp is het nadeel van onboard dat het niet echt compatibel is met eventuele vervangende mobo's en het voordeel.. weet ik eigenlijk niet. Zal wel niet zo groot zijn omdat een goede RAID kaart in de orde van honderden euro's kost.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1