P5Q-EM wil niet op Gigabit snelheid communiceren

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik heb een netwerk van verschillende pc's wat onderling verbonden is via een Linksys SD2005 Gigabit switch.
Met 1 pc heb ik problemen om op Gigabit snelheid te komen.

Inmiddels heb ik alle bekabeling vervangen door CAT6, STP kabels.
Mijn laptop, mijn oude pc (A7V33 WinXP met losse Gigabit netwerkkaart) én mijn download pc (P5Q-EM Win7) draaien probleemloos en constant op Gigabit snelheid.

Mijn gewone werk pc, een P5Q-EM met WinXP krijg ik echter niet op Gigabit snelheid.

Ik heb verschillende drivers geprobeerd, van de realtek site en van de microsoft site.
Met de laatste driver die ik via windows update binnenhaal, draait mijn systeem zelfs maar 10 Mbs.
Met oudere drivers kan ik helemaal geen verbinding maken.

Ik heb een P5Q-EM met onboard realtek 8111C PCIe Gigabit LAn controller.
Ben ik iets vergeten waardoor ik geen Gigabit heb?
Welke drivers gebruiken jullie die bij jullie wel voor Gigabit snelheden zorgen?

Aanvulling: WIN7 herkent de NIC als Realtek PCIe GBE controller.
WINXP herkent hem als Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) PCI-E Gigabit ethernet NIC

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerboot op 16-12-2009 21:11 ]

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
heb je al geprobeerd gigabit snelheden te forceren of staat hij op auto-negotiate?

• IJzerboot
Hij staat op auto, bij geforceerde Gigabit doet hij helemaal niets.

• IJzerboot
Inmiddels krijg ik beide pc's niet meer op Gigabit snelheid. Ik gebruik oudere drivers om uberhaupt op 100Mbps te kunnen komen.

Er is me nu wel iets opgevallen.
Mijn WIN XP pc gebruikt nu de Realtek 5.702.806.2008 driver, als ik dan de driver details bekijk zijn de volgende driver files in gebruik:
rtenicxp.sys, Provider realtek, File version 5.702.0806.2008 by WinDDK, MWHC
en
rticprop32.dll MAAR
de provider is not available, file version 1,2,0,3 en NOT digitally signed.

Kan het zijn dat oude driver files actief blijven bij installatie van een nieuwe driver?
Kan iemand posten met welke files hij wel stabiel Gigabit draait en hoe ik mijn drivers fris kan installeren?

• Schwarz87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10-2019
Ik had in zekere zin eenzelfde soort probleem, het bleek toch ergens aan mn netwerkkaartconfiguratie te liggen, drivers updaten enz hielp ook niet. Heb de UPC Fiber power optimizer gedownload. Na restarten had ik ineens wel volle internetsnelheid. Misschien helpt het ook voor jouw gigabit netwerk?

[ Voor 20% gewijzigd door Schwarz87 op 15-01-2010 20:56 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je een (recente) Linux distro probeert, vanaf Live CD, heb je dan wel Gbit snelheden? Dan kun je ieder geval de fysieke apparaten en bekabeling uitsluiten.

• IJzerboot
@Schwarz: Ik heb dat UPC programmatje gedownload en geprobeerd, had al eens eerder zoiets geprobeerd. Dat was TCPOptimizer en die laat je ook zien wat hij veranderd (dat wilde jij ook graag weten). Anyways: het helpt niet.

@ Exorcist:
Ik heb geen (of enige verstand van) Linux, ook geen LIVE CD.
maar als ik mijn laptop naast de pc zet en de kabel in mijn laptop steek, heeft de laptop direct Gbit snelheid. Ik geloof niet dat het aan de kabel ligt. Het zijn allemaal splinternieuwe CAT6 kabels en op mijn laptop en server geven ze direct Gbit snelheid.

Aangezien ik 2 pc's heb met hetzelfde probleem, vermoed ik dat het een software probleem is. Anders zou ik het zo langzamerhand op brakke NIC's gooien..

• IJzerboot
Update: ik heb een werkende Gbit netwerkkaart in mijn WINXP pc gestopt.
Het gaat om een Asus NX1101.
Deze werkt direct en perfect op Gigabitsnelheid.

Hiermee sluit ik dus software problemen uit. Toch?

[edit] had verkeerde kaart gebruikt

[ Voor 49% gewijzigd door IJzerboot op 03-02-2010 13:51 ]

Pagina: 1