Traag internet op één van de PC's in mn netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Schwarz87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10-2019
Ik heb:
- Ziggo alles in één 120 mbit
- een crappy sweex router van max 100 mbit (internetsnelheid is pas sinds kort van 50 naar 120 gegaan)
- meerdere pc's op de router aangesloten

Het probleem is dat ik onlangs merkte dat op de pc van mn huisgenoot hij via de upc speedtest netjes rond de 95 mbit/s down haalde, terwijl mijn pc iets boven de 50 mbit/s down haalt, upload is wel hetzelfde. Mij leek het niet dat het aan de kabel lag (hij gebruikt slechts een cat5 waar ik een superieure cat5e-kabel heb, maar ben de pc toch via de andere 2 kabels wezen aansluiten, en inderdaad, ik haalde nog steeds +/- 50mbit/s down.

Op de betreffende pc heb ik een Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC netwerkkaart waarvan ik de drivers zojuist heb upgedate naar 5.742.1125.2009, winxp geeft nu ineens aan dat ik een Realtek PCI-E GBE Family Controller heb, maar de snelheid bleef onveranderd.

Ik heb lukraak wat instellingen veranderd bij geavanceerde eigenschappen, één per keer, om te kijken of de snelheid toe zou nemen, zoals "Snelheid & Duplex" die op automatisch stond, op wat andere snelheden gezet. De snelheid bleef onveranderd, en ik heb al mijn kruit nu wel verschoten.

What to do?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Live CD bij de hand? Dan weet je gelijk of het een hardware of software probleem is.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 13:50
Al ander poortje gebruikt op de switch?

Hoe ben je aangesloten: direct op de switch of via een wall-outlet?

Ik heb ook eens zo'n probleem gehad en met een kabeltester de kabel en de wall-outlet getest. Bleek dat een van de draadjes in de wall-outlet niet goed aangesloten was. Maximale snelheid 50Mbit. Wall-outlet aangepast en daarna de volle 1Gbit over het netwerk beschikbaar.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je hebt het nu ook over de snelheid met internet toch?

Hoe zit het met de snelheid als je die test tussen beide computers?
En dan appart voor aangesloten op de switch/router en via een directe kabel.

Misschien dat een ander onderdeel van je computer een hogere snelheid niet aan kan.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Schwarz87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10-2019
Thanks voor alle replies!

Battler: Ik heb de Livecd niet bij de hand, hoe zou die mij kunnen helpen? Ben er namelijk niet bekend mee :)

robkamp: De switch is in dit geval die sweex router? Alle 4 de systemen zitten op dat ding aangesloten, die zelf dan weer op de modem staat aangesloten, dan kan het toch al niet meer zijn dat de wall outlet verkeerd is aangesloten, dan zou het toch op alle systemen tot 50 mbit zijn?

Robinski: Gewoon een bestand naar een schijf sturen van de ene naar de andere pc leverde niet echt betrouwbare resultaten, bestandsoverdrachten liepen de hele tijd vast. Heel irritant, is er een andere manier om dat te testen? edit: Ik heb na een paar keer afmelden en opnieuw proberen met een groot bestand een constante snelheid van tussen de 10 en 12 megabyte/s, meer dan 50 mbit/s dus.

__

nieuwe edit: Ik kwam per toeval via de UPC Speed Test op de "Optimale Snelheid" tab. Hier wordt eenvoudig uitgelegd wat er nodig is voor het behalen van de optimale snelheid. Het programmaatje "UPC Fiber Power Optimizer" kan hier worden gedownload.

Want, zo vertelt UPC, bij Windows XP geldt dat de standaardinstellingen niet zo optimaal zijn in combinatie met UPC Fiber Power. Bij UPC Fiber Power Optimizer past deze instellingen zodanig dat hoge snelheden bereikt kunnen worden.

Ik heb het toch maar even geprobeerd en zit nu ineens rond de 90 mbit/s, ong. dezelfde snelheid die ik met de andere pc's haal! Het probleem is volgens mij dus opgelost! Weet iemand welke settings dit programma aanpast, want ik weiger mijzelf te helpen met een programmaatje dat alles wijzigt voor mij, ik wil het zelf ook kunnen :P

[ Voor 80% gewijzigd door Schwarz87 op 15-01-2010 17:21 ]