Wattage van speakers belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12 12:04
Waarschijnlijk een super domme vraag maar kon nergens een antwoord vinden.

Zoals jullie snappen heb ik de ballen verstand van audio.
Ben opzoek naar een upgrade van men huidige goedkope 5.1 setje.

Ik heb nu 2 redelijk goedkope receivers gezien van rond de 250 euro (onkyo SR507 en Marantz SR3001)

De Onky heeft een uitgangsvermogen van 130 watt en de Marantz een uitgangs vermogen van 70 watt.
De speakers die ik erop aan wil sluiten hebben (ook 2 opties) hebben een maximaal vermogen van meer dan 200 watt. In hoeverre moet ik mijn keuze door het aantal watt laten bepalen?

Verwijderd

wil je een duidelijk antwoord?
- NEE

Wil je een uitgebreid antwoord?
- http://www.besteproduct.n...en___de_zin_en_onzin.html

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 18:17 ]

Verwijderd

Watt is een eenheid van elektrische energie, hoeveel de speakers kunnen hebben zonder door te branden. Meer energie is harder geluid. (van uitgaan dat het rendement van elektrische energie naar geluid ongeveer gelijk blijft.)
Voor een huiskamer lijkt het me niet zo heel belangrijk dat de speakers extreem hard kunnen, dus ik zou gewoon speakers nemen die iets meer kunnen hebben dan de versterker kan leveren, zodat je in elk geval geen kans hebt om de speakers op te blazen als je de versterker eens helemaal open draait.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20

FeaR

In GoT we trust

En de volgende vraag is dan wellicht als snel over de impedantie van de speakers, dus nog meer leesvoer:

Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen.
Veelal staat achterop een versterker een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor vier speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4 - 16Ohm, A+B 8 - 32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer men slechts twee speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer er vier speakers worden aangesloten, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen. Dat is dubbel zo hoog. De oorzaak hiervan ligt in dat aandachtspuntje wat net genoemd werd. Wanneer men meerdere speakers aansluit, worden deze parallel geschakeld. Dat betekend dat de impedantie die de versterker "ziet", gehalveerd wordt. Om een gelijke spanning over de speaker te kunnen zetten, moet de versterker nu een tweemaal zo hoge stroom leveren. Twee maal 4Ohm speakers parallel betekend een impedantie van 2 ohm, er zijn niet veel versterkers die daar goed mee om kunnen gaan. Je kan dit vergelijken met het aansluiten van twee sproeiers op een tuinslang, om door elke sproeier net zoveel water te laten stromen als wanneer je er maar eentje op een tuinslang aansluit, zal er twee maal zoveel water uit de kraan moeten komen.

Samenvattend: Wanneer men slechts twee luidsprekers op een stereoversterker aansluit, hoeft men niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer men er meerdere aan wilt sluiten, moet men opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is.

Vermogen
Zowel luidsprekers als versterkers hebben een bepaalde opgave voor het vermogen. Voor versterkers is opgegeven hoeveel ze kunnen leveren, voor luidsprekers is opgegeven hoeveel ze kunnen verwerken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het niet nodig luidsprekers en versterkers uit te zoeken met exact dezelfde opgave. Dit komt omdat deze opgave een maximale waarde is. In de dagelijkse praktijk, is de hoeveelheid vermogen die naar de luidsprekers wordt verstuurt erg klein!

Bij een normaal luisterniveau en "normale" speakers is dit nog geen halve Watt!! (en veelal een fractie ervan). Bij "hard" spelen praat men nog steeds maar over één tot enkele watts. Dit is een hoeveelheid die de meeste versterkers makkelijk kunnen leveren en die de meeste luidsprekers makkelijk kunnen verwerken.

Wanneer moet men het vermogen dan wel in de gaten houden?
Simpel: wanneer er grenzen opgezocht gaan worden. Wanneer het vermogen dat de versterker kan leveren veel lager ligt dan wat de speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer de de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker en zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje. Wanneer na een heftige houseparty wordt gemerkt dat de speakers wat dof klinken, bovenstaande is dus de reden. Let wel: dit is een beperking van de versterker, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke speakers er aan de versterker hangen. Dit treedt zowel bij speakers die veel vermogen kunnen verwerken als bij speakers die een laag vermogen kunnen verwerken op.
Wanneer de versterker veel meer vermogen kan leveren dan dat de speakers kunnen verwerken, zal men van bovenstaand probleem niet zoveel last hebben. Maar dan gaat er een ander probleem optreden. Namelijk: de speakers raken oververhit. Het maximale vermogen dat een speaker kan verwerken wordt door twee zaken begrensd. Als eerste is er de maximale uitslag die de conus kan maken. Wanneer deze grens overschrijdt, zal de speaker mechanisch beschadigen (de woofer klapt dan letterlijk kapot). Hier hoeft men bij een beetje deugdelijk ontworpen speaker bij het spelen van muziek niet bang voor te zijn. Alleen wanneer met behulp van een programma of speciale cd testtoontjes afspeelt kan men hier last van krijgen. Pas dus op…
Het tweede probleem waar tegenaan gelopen kan worden is het oververhitten van de speaker. Speakers zijn erg inefficiënte dingen. Bij een speaker wordt slechts 1% (vaak minder) van de energie omgezet in geluid. De rest wordt warmte. Al die warmte moet ergens heen. Het meeste wordt door de magneet opgenomen en uitgestraald. Er zijn grenzen aan wat de magneet kan uitstralen. En die grens is vaak wat als norm wordt genomen en wat in de specificaties van de speaker staat. Als die waarde wordt overschreden dan wordt de magneet erg heet. Er kan dan van alles gebeuren: door de hitte verliest de magneet zijn magnetisch veld; de lijm in de woofer kan smelten of de isolatie om het draad dat om de spreekspoel zit kan smelten ("doorbranden").

Overigens moet je opgegeven specificaties van fabrikanten niet altijd serieus nemen. Dat vermogen van de Marantz zal wel redelijk kloppen en als het afwijkt zal het binnen de perken blijven. De Onkyo gaat in meerkanaals gebruik (met geluk) rond de 28 Watt leveren per kanaal en geen 130 Watt die opgegeven is. Dit komt omdat Onkyo sinds de x05-modellen goedkopere en zwakkere voedingen gebruikt, dus wanneer je meer speakers aan wilt sturen (dus in een 5.1 set-up) dan komt de voeding te kort en kakt het vermogen in naar 28 Watt. Nog steeds meer dan genoeg aangezien je bij normaal gebruik dus maar enkele Watts per kanaal gebruikt.

Je moet je keuze vooral laten bepalen door te gaan luisteren naar de combinatie van de speakers en de receiver. Op die manier hoor je hoe deze matchen en hoe de klankbeelden zijn. En daar baseer je je aankoop op, niet op specificaties. Zie ook AUD beleid

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bremg
Bedankt voor de reply!
Super site ook, ga em meteen even doorspitten..

Ongetwijfeld dat ik weer tot nieuwe vraagtekens kom..

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bremg schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:53:
Ongetwijfeld dat ik weer tot nieuwe vraagtekens kom..
Eerst gewoon zelf wat zoeken op internet en hier op het forum. En kom je er dan nog steeds niet uit dan post je die vraag gewoon weer hier en dan gaan we daar weer antwoord op geven :)

Uit nieuwsgierigheid: welke speakers heb je op het oog?
En aanvullend: ga echt luisteren in winkels naar de speakers, maar vooral naar de receivers! De Onkyo is qua klank niet heel bijzonder en wijkt niet af van andere merken. Maar de Marantz is vooral voor muziek een zeer mooi apparaat met een aparte klank. Dus wel even gaan luisteren alvoor je koopt :)

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 16-12-2009 19:07 ]

• Bremg
Aangezien ik maar een beperkt budget heb, lees zo min mogelijk, ben ik vooral naar de goedkopere speakers aan het kijken. Ik wil het liefst beginnen met staanders (2.0) en het dan later uitbreiden. Beginnen bij 2 goede fronts dus.

Ben nog niet wezen luisteren (zit op het moment in Curacao) maar met wat ik tot nu toe gelezen heb ging mijn voorkeur uit naar de Jamo s606, tweede keuze was de JBL E80. Betreffende de versterker ging men voorkeur uit naar de Onkyo sr 507 en had als tweede keuze de Marantz sr 3001.

Sinds jullie feedback is dat qua boxen én receiver omgedraaid..

De Jamo's hebben een impedantie van 6 ohm en de JBL's 8.
Nou staat op de achterkant van de Onkyo dat de impedantie 6Ohm tot 16ohm is bij de marantz 6-8. Maar dit is volgens mij per speaker. Gaat die theorie van 2x 8=4 dan niet meer op? Neem aan van niet toch? Dat betekend dus dat ik in beide gevallen 4 boxen van 8ohm zou kunnen aansluiten?

Ik wil in ieder geval even luisteren naar beide receivers en boxen voordat ik wat aanschaf..

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Check dit topic even voor die dingen van impedantie. Komt er dus vooral op neer dat de producent vooral op safe wilt spelen, maar meer dus in dat topic :)

Ik zal in veel gevallen niet meteen een speaker afkraken dan wel "goedkeuren". Reden dus dat smaken verschillen en wat de één goed vind niet perse voor de andere ook zo is. Maar ik zou met die keuze meteen voor de Jamo S606 gaan: wel iets duurder geloof ik, maar wel meer speaker voor je geld als het gaat om veelzijdigheid. Die JBL's zijn vooral leuk met rock waar de Jamo's over het algemeen wel lekker klinken. Nogmaals moet je nog steeds zelf gaan luisteren, want ik heb het gewoon niet op zo op de JBL E-serie:

Als je voor JBL gaat neem dan wel alsjeblieft de ES-serie en niet de E-variant. Dat de speakers qua looks er goed uit zien en wat je voor het geld hebt is zeker waar. Maar helaas komt dat ook terug in de geluidskwaliteit.

Vandaar dat ik ook eerder de ES-serie zou pakken. Alleen ben je dan voor een ES-20 al meer kwijt dan een E-80. En de ES-20 is een boekenplankspeaker....

Niet dat je puur op de looks een speaker af moet kraken, maar het is wel een beetje aan de E80 te zien dat het niet echt veel bijzonders kan zijn. Een volledige staande speaker van over de 18 kilo met basreflexpoort twee tweeters en twee woofers voor een bedrag van nog geen €130,-.

Als je dan terug gaat rekenen naar wat de filters en woofers gekost zouden moeten hebben kom je op niet echt al te denderende materialen uit. Maar voor het oog heb je wel veel speaker staan dan, alleen koop je dat soort dingen meer voor het oor.

Maar nogmaals: dat is dus mijn mening, maar wilde het even kwijt O-)

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-12 07:17
Misschien moet je eens kijken naar Dali? De instappers van de Concept (concept 6) serie en de Ikon serie (ikon 5) zijn hele goede speakers!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dali heeft hele leuke "instappers" inderdaad. Alleen jammer dat die die Dali speakers van de Concept 6 per stuk minstens twee maal zo duur zijn als de JBL E80 en de Jamo S606. De Ikon 5 is zelfs drie maal zo duur bij de goedkoopste winkel...

Verwijderd

Heb hier sinds een dik jaar een setje Jamo S606 staan en heb hier in N.O. Groningen een redelijk uitgebreide luistersessie gedaan met verschillende soorten muziek. Voor het geld waren de Jamo's de beste keus, ook vanwege de relatief slanke bouw (baswoofer zit op zijkant ipv voor :) ) en derhalve de WAF factor :) . Heb een setje Dali's gehoord, die waren net iets "strakker" qua geluid maar legden het in de lage tonen af tegen de Jamo's.

Ikzelf heb de speakers (Jamo, Dali, KEF, JBL en Sony) beluisterd met rock (Roxette en Rammstein), synthesizer (Vangelis 1492) en "pop" (Celine Dion en Sinead o Connor). Ook een potje jumpstyle kunnen de Jamo's wel aan.. alleen de eigenaar niet :P .

• famod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-12 12:01
Hmm misschien slightly offtopic, maar wat ik me eigenlijk vaak afvraag bij dit soort dingen is (met alle respect voor de TS), waarom 'voor een duppie op de eerste rang willen zitten'? Ik ben van mening dat als je een bescheiden budget erop na houdt, je beter een klasse lager kan kijken, om daar een relatief 'goed' model te kopen.
Voor 100-150 eu/stuk zuilluidsprekers/hoejezeookwiltnoemen kopen is wat mij betreft een beetje tegenstrijdig: je wilt immers goed geluid. Deze klasse luidsprekers is echter wat mij betreft een duurdere klasse te noemen, waardoor je kwalitatief minder product koopt, gegeven het lagere budget. Een beperkt(er) budget wijst in mijn ogen meer richting goede (en kwalitatief misschien betere) boekenplank luidsprekers.
Misschien dat ik hiermee de plank missla -dan wordt ik daar graag op gewezen- maar is het anders niet een beetje contra-intuitief? Natuurlijk wil het oog ook wat: ik ben me er zeker van bewust dat een zuil toch iets indrukwekkender is dan een boekenplank, maar is dat relevant (ook in dit geval) en ben je bereid daarvoor in te leveren op geluidskwaliteit?

Verwijderd

famod schreef op donderdag 17 december 2009 @ 01:10:
Hmm misschien slightly offtopic, maar wat ik me eigenlijk vaak afvraag bij dit soort dingen is (met alle respect voor de TS), waarom 'voor een duppie op de eerste rang willen zitten'? Ik ben van mening dat als je een bescheiden budget erop na houdt, je beter een klasse lager kan kijken, om daar een relatief 'goed' model te kopen.
Voor 100-150 eu/stuk zuilluidsprekers/hoejezeookwiltnoemen kopen is wat mij betreft een beetje tegenstrijdig: je wilt immers goed geluid. Deze klasse luidsprekers is echter wat mij betreft een duurdere klasse te noemen, waardoor je kwalitatief minder product koopt, gegeven het lagere budget. Een beperkt(er) budget wijst in mijn ogen meer richting goede (en kwalitatief misschien betere) boekenplank luidsprekers.
Misschien dat ik hiermee de plank missla -dan wordt ik daar graag op gewezen- maar is het anders niet een beetje contra-intuitief? Natuurlijk wil het oog ook wat: ik ben me er zeker van bewust dat een zuil toch iets indrukwekkender is dan een boekenplank, maar is dat relevant (ook in dit geval) en ben je bereid daarvoor in te leveren op geluidskwaliteit?
Als je geen geld hebt voor goede stands gewoon vloerstaanders nemen.

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-12 21:47

burgt

Starbass

FeaR1986 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:51:
...
Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen.
Veelal staat achterop een versterker een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor vier speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4 - 16Ohm, A+B 8 - 32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer men slechts twee speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer er vier speakers worden aangesloten, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen.
....
Dit verhaal geldt dus voor een versterker met 2 kanalan waarbij er 2 speakers per kanaal aangesloten kunnenworden, niet voor een 5.1 setje. De versterker heeft per kanaal 1 apparte versterker daarbij heeft het ene kanaal geen invloed op de impedantie van het andere kanaal.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• Tank36
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 19:35
Zo na 7 inactief bestaat mijn account nog :)

ontopic:
...Voor 100-150 eu/stuk zuilluidsprekers/hoejezeookwiltnoemen kopen is wat mij betreft een beetje tegenstrijdig: je wilt immers goed geluid. Deze klasse luidsprekers is echter wat mij betreft een duurdere klasse te noemen, waardoor je kwalitatief minder product koopt, gegeven het lagere budget. Een beperkt(er) budget wijst in mijn ogen meer richting goede (en kwalitatief misschien betere) boekenplank luidsprekers...
Ja, ik heb dergelijk speakers al een aantal jaar Dynaudio Audience 42, ben er heel blij mee, vooral het detail in het hoog, daarom heb ik ze ook gekocht. Maar als ik bij mijn vader zijn Tannoy vloederstaanders hoor (geen id wat die koste,valt wel mee denk) is dat wel een stuk warmer. Ook vrij logisch met een grotere klank kast. Het is dus ook gewoon wat de TS wil en mooi vindt.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ja precies.. dat vind ik ook.

Ik heb ook een beperkt budget en ben mij op boekenplank luidsprekers aan het orienteren. Je merkt toch dat ze veel betere beoordelingen krijgen dan zuilen uit die prijsklasse.

Mijn oog is gevallen op Q Acoustics 1020 of 2020. Kan je in de UK ook stuk goedkoper krijgen.. alleen jammer dat ze bij veel winkels out of stock zijn. Die kan je dan later weer combineren met 1010 of 2010 voor rears en een subwoofer als je dat zou willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 17-12-2009 09:17 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-12 18:56
en misschien is de wharfedale diamond 10.0 10.1 of 10.2 wel wat.
Ik zelf zat ook naar de 10.2 te kijken mooi speakers.

Format Stand Mount
Bass/Mid Driver 165mm
Tweeter 25mm
Suitable Amplifier Power 20 - 100 w
Nominal Impedance 6 Ω
A/V Shielded yes
Sensitivity (1W @ 1M) 86 dB
Nominal Frequency Range 40-24kHz
HF Limit (-10dB) 44kHz
Freq. Fb 42Hz
Crossover Frequency 1.8kHz
Dimensions (mm)(H * W * D) 364 * 223 * 301

Afbeeldingslocatie: http://image5.sahibinden.com/photos/51/79/90/1551799073y.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door the squaler1 op 17-12-2009 12:44 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Als je plek hebt om boekenplank luidsprekers goed te plaatsen dan zou ik idd ook eerder kijken naar boekenplank luidsprekers. Maar als je dat niet hebt dan moet je alsnog stands gaan aanschaffen of zelf inelkaar zetten en mooie/goede stands zijn meestal niet goedkoop. Meestal kun je voor de prijs van boekenplank luidsprekers met goede stands een vloerstaander kopen (ligt natuurlijk ook aan het merk en de series binnen het merk).

• Bremg
Bedankt voor de feedback.
Denk dat ik toch voor de jamo's ga, natuurlijk wel eerst even luisteren. Zal ook wat boekenplank modellen beluisteren maar heb eigenlijk niet echt plaats om die op te hangen..

Nu nog uitvogelen welke receiver ik ga kiezen..

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-12 18:56
Bremg schreef op donderdag 17 december 2009 @ 19:12:
Bedankt voor de feedback.
Denk dat ik toch voor de jamo's ga, natuurlijk wel eerst even luisteren. Zal ook wat boekenplank modellen beluisteren maar heb eigenlijk niet echt plaats om die op te hangen..

Nu nog uitvogelen welke receiver ik ga kiezen..
misschien een sony str da 1200 es.
Deze gebruik ik zelf ook en ben erg over te spreken.
Veel aansluit mogelijkheden en goed in stereo en surround.
Alleen geen audio over HDMI.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Voor 100-150 eu/stuk zuilluidsprekers/hoejezeookwiltnoemen kopen is wat mij betreft een beetje tegenstrijdig: je wilt immers goed geluid.
Hmmm?
Als je een beetje goed zoekt tussen aanbiedingen, faillisement veilingen/verkoop en "koopjeskelders", zijn er prima zuilspeakers te vinden van de bekende merken. Wharfedale, Marantz en KEF (o.a.) maken instap-speakers die tegen de 150-200E/st aanleunen en geven bijzonder goed geluid, zeker voor hun geld.
Instap bookshelf-speakers zijn slechts marginaal goedkoper, en daar komt dan de kosten van een setje stands bij (al kosten die 2e hands vrij weinig).

Zodra je genoeg budget heb om duurdere speakers te kopen kan je die instap zuiltjes prima naar achteren verhuizen om vervolgens als rear's te gebruiken, dus weggegooid geld is het sowieso niet, en dan heb je voor hetzelfde geld, er twee keer plezier van :) .

Pentaxiaan

• Bastard
  • Laatst online: 09-12 10:59
pas wel op met plaatsing van (boekenplank-)speakers, mijn wharfedale 9.1's klinken (in mijn oren) behoorlijk anders (lees minder) als ze geen plek hebben. Ik heb ze wegens ruimtegebrek daadwerkelijk op boekenplanken/in een kast geplaatst en dat komt het geluid niet ten goede.

Overigens is die jamo s606 een leuke speaker, maar hij lijkt me minder geschikt om als rear te gebruiken als je nog ooit duurdere fronts wil kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 18-12-2009 02:02 ]

• OLVG
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 14:53
Waarom minder geschikt als rear? Ik heb met het zelde idee mijn e80,s gekocht, wanneer ik en de toekomst een groter budget heb koop ik betere fronts en gaan deze naar achter.

• Bastard
  • Laatst online: 09-12 10:59
omdat ik er zelf niet genoeg plaats voor zou hebben ;), een boekenplank speaker kun je makkelijker kwijt dan een vloerstaander, geluidskwaliteit is voor je rear speakers toch minder belangrijk.

• Bremg
Eindelijk tijd gehad om even wat winkels binnen te lopen.

Ik denk dat ik toch voor de boekenplank speakers ga omdat ik het verschil tussen de JBL e80 en de monitor audio rx1 aanzienlijk vond. In het voordeel van de rx1 wel te verstaan.

Setje wordt nu waarschijnlijk:
Monitor audio rx1 speakers
Denon avr 1610 receiver.

Iemand op of aanmerkingen en suggesties voor andere merken?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Met Monitor Audio haal je een hele leuke speaker in huis en de RX-1 is uitstekend als rear in te zetten op een later moment. De combinatie met Denon ken ik verder niet, maar let er bij de Monitor Audio dat het laag niet te overheersend wordt (ze zijn nogal gretig met laag) of dat mid niet helemaal lekker klinkt (stemmen die wat scheller lijken te worden enzo). Ik heb zelf de RS-8 staan (de vorige serie, grootste model) en heb die op versterkers gehoord waarbij m'n tenen echt krom trokken. Nu staan ze te draaien op een Cambridge Audio versterker en klinkt het erg goed.

Mijn tip is, als je zeker weet voor de M-A's te gaan, ga luisteren en probeer te switchen tussen verschillende versterkers in je prijsklasse tot je iets hebt wat gewoon prettig klinkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik denk dat je zeker voor dit budget zeker een mooi setje hebt neergezet. De Rx nu is toch de RS van vroeger he? Het verbaasd mij dan ook niks dat de ze E80's eruit spelen. Deze vond ik persoonlijk erg tegenvallen.

De denon receiver zul je ook geen buil aan vallen. Ikzelf gebruik nog steeds met volle tevredenheid een 3805. Die alweer 5 jaar speelt in een kastje waar hij 2 cm de ruimte heeft om te ademen. Heb nu wel sinds kort de achterwand eruitgehaald. Speelt toch wat meer op mijn gemoedsrust.

Ik heb aleen geen idee hoe de 1610 klinkt, Ver van de 1910 zal het niet zitten en daar zijn op Got handenvol tevreden gebruikers van. Lees ook eens het "Grote denon topic" eens door, Staat een hoop nuttige info.

http://raptr.com/Doppert/about

Pagina: 1