Onkyo TX-SR307 en Warfedale Valdus400

Pagina: 1
Acties:

• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 18:29
Ik heb een vraagje over deze combinatie. Ik las onlangs dat de impendantie van je speakers niet onder het minimale van de versterker mag liggen.
Mijn versterker eist minimaal 6ohm. nu heb ik nog een set Warfedale Valdus 400 speakers staan, maar hier staat achterop 4-8Ohm. als ik deze aansluit op mijn versterker als main gaat dit dan goed?

Reden dat ik ze aan wil sluiten is dat ik niet tevreden ben met het geluid uit mijn Onkyo satelietspeaker als het om muziek gaat.
Ik ga ze dus wel combineren met een 6ohm center en surround speakers.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:28

FeaR

In GoT we trust

Ik heb hier al een tijd speakers met 4 - 8 Ohm op een receiver staan met dezelfde "eisen" van impedantie. Maar volgens mij is het zo dat die 6 Ohm per "set" is, dus twee maal front. Dus dan zou je 2 x 4 Ohm krijgen. En dat ligt dan boven het minimum van de 6 Ohm die de receiver nodig heeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

FeaR1986 schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:27:
Maar volgens mij is het zo dat die 6 Ohm per "set" is, dus twee maal front. Dus dan zou je 2 x 4 Ohm krijgen. En dat ligt dan boven het minimum van de 6 Ohm die de receiver nodig heeft.
Mwah, het heeft te maken met het mogelijk te leveren vermogen/stroom. Als je versterker "met de volumeknop helemaal open" een uitgangspanning geeft van +/- 30 volt, zal deze bij een weerstand/belasting van 4 ohm meer stroom moeten leveren dan bij 6 of 8 ohm. Als de spanning gelijk is, maar de stroom twee keer zo hoog is het te leveren vermogen ook groter. Daar zit de belemmering. Als het gevraagd vermogen hoger is dan het vermogen wat de versterker "veilig" kan leveren zal deze kapot gaan of in een protection mode schieten.

[aanname!]Door te stellen dat de belasting minimaal 6 ohm moet zijn, stelt een fabrikant zich veilig. Hij weet dan "zeker" dat bij normaal gebruik de versterker niet kapot gaat en/of schadeclaims krijgt omdat bij het kapot gaan van de versterker kostbare luidsprekers kapot gaan.[/aanname]

Dus, wil je een belasting van 4 ohm hangen aan een versterker die eist dat deze 6 ohm is, kan dat prima, MAAR dan mag je uitgangsspanning niet zo hoog worden. Met andere woorden. Je mag je volumeknop niet helemaal open draaien.

Dit is een beetje kort door de bocht, maar het toont wel de oorsprong van zulke aanbevelingen/eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2009 17:45 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 19:09

voodooless

Sound is no voodoo!

't lijkt me sterk dat ze Ohms gaan optellen over kanalen. Waarschijnlijk is het zo dat de impedantiebereik tussen de 4 en de 8 Ohm zit (en waarschijnlijk nog wel wat erboven).

Doorgaans heeft een versterker niet zoveel problemen met een lagere impedantie. Hij moet dat bij gelijke spanning meer stroom leveren, met als gevolg dat het ding eerder heet wordt, en vaak sneller aanzijn vermogensgrenzen komt (bij goede amps kan het ook zo zijn dat ze aan 4 Ohm juist meer vermogen kunnen leveren). Bij normaal gebruik is er echter niets aan de hand en werkt het prima. Als het gaat kraken of de versterker schakelt zich vanzelf uit weet je dat het te hard heeft gedaan. Dat is feitelijk niet anders dan dat er een 8 Ohm speaker aan gehangen zou hebben.

Een consumentenversterker is ervoor gemaakt om met eigenlijk met alle consumentenspeakers om te kunnen gaan, ongeacht wat er op staat. Zolang je normaal met je spullen omgaat is er niets aan de hand.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Zitten we toch aardig op dezelfde lijn :)

• janus_freggel
Thanks,

Ik heb ze aangesloten en gisteren de hele avond op redelijk hard volume aan gehad. werkt perfect.

Wat een verschil trouwens tussen de originele (plasticen) onkyo speakertjes)

Verwijderd

Dat mag ook wel met zo'n verschil in formaat ;)

Heb zelf een setje Diamond 9.3's, dat zin echt fantastische speakers voor het geld wat ik ervoor betaald heb. Als de Valdus enigzins vergelijkbaar is zal dat ook geen miskoop zijn geweest.

• janus_freggel
Ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn, het waren 7 jaar geleden al budget speakers van warfedale, heb er meen ik toen rond de 350 euro voor betaald (per set)
Maar ze zijn wel beduidend beter dan een set JBL XL1000 speakers die ik ook nog heb staan.
Pagina: 1