[OC] probleempje met oc genie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Hallo,

Ik heb net een nieuwe pc ineen gestoken met een msi p55-g65 mobo en een core i5 750.
Het was de bedoeling het systeem lichtjes te overclocken en men heeft mij hier dit moederbord aangeraden omdat ik die overclock gemakkelijk met de oc genie functie zou kunnen doen.

De pc zat dus net ineen, windows geïnstalleerd, en ik wou dan maar eens die oc genie functie proberen.
Ik heb m'n pc afgezet zoals in de handleiding stond, de knop ingedrukt, en de pc weer ingeschakeld.
Hij startte enkele seconden normaal op, maar dan kreeg ik enkel een zwart scherm. Ik dacht dat oc genie instellingen aan het wijzigen was, en heb even afgewacht, maar toen ik na enkele minuten nog geen beeld had, heb ik de pc afgezet, oc genie uitgeschakeld en weer opgestart.

Nu blijkt dat de pc toch overclockt is, ook al staat de functie uit.

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/7660/82187070.jpg

Het is iets meer dan de overclock die ik wou, maar ik zou het voltage niet gewijzigd hebben.
Ik heb gelezen dat bij men bij budget msi borden best niet boven de 1.35 gaat.
Ik zou liever een OC hebben van 3.4 zonder het voltage te wijzigen dan deze.

Als jullie zeggen dat het helemaal niks uitmaakt voor de levensduur van mijn processor, dan laat ik het gewoon zo. Ik beschik over een degelijke koeler (schythe mugen 2), en als ik na 2 uur gamen in mijn bios kijk, dan zou de temperatuur van mijn cpu slechts 38° bedragen.

Ook voor mijn ram geheugen zou ik graag een bevestiging krijgen dat er niks mis mee is. Ik heb OCZ3P13334GK en dat is pc 10666, maar op de tweede afbeelding zie ik pc3-8500F 533Mhz staan.
Bij voltage staat er ook 1.5 terwijl deze ram normaal 1.8 moet krijgen. Is dit verkeerd? Gebruik ik mijn ram niet ten volle, of maak ik me een hoop zorgen voor niks :)

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/4413/70254391.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/7691/45273227.jpg

Ik weet niet of het volgende iets uitmaakt, maar ik kan momenteel maar 3 van de 4 gigabyte gebruiken, gebruik voorlopig een 32 bits versie van win7

Bedankt voor de antwoorden!

[ Voor 5% gewijzigd door freekdl op 15-12-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267416

je ram draait op 2 * 631.4MHz
Mijn OC Genie knop werkt trouwens ook niet :S
ik krijg wel beeld maar hij reboot telkens automatisch en dan klokt die'm weer lager ...
raar ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-12-2023
Anoniem: 267416 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 21:40:
je ram draait op 2 * 631.4MHz
Mijn OC Genie knop werkt trouwens ook niet :S
ik krijg wel beeld maar hij reboot telkens automatisch en dan klokt die'm weer lager ...
raar ding
Als je de handleiding leest, dan zal hij voor 3 keer het systeem testen en steeds weer adnere settings kiezen. Na +- 3 keer zal hij de waardes vaststellen. en die consequent gebruimken, als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Laatst online: 28-05 16:30
Ik zou OC genie uitzetten, en gewoon een lichte overclock in je bios doen. Je kunt hogere kloksnelheden halen met een lager voltage dan je nu hebt (mijn i5 750 loopt op 3.8 met 1.29v onder load).

Ik zou je geheugen op 1.65v zetten, volgens Intel is meer dan 1.65v schadelijk voor de IMC van je proc. Dat de snelheid van je geheugen verkeerd wordt uitgelezen komt wel vaker voor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Manu_ op 12-04-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59

Herman

FP ProMod
freekdl schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 20:06:
(...)
Als jullie zeggen dat het helemaal niks uitmaakt voor de levensduur van mijn processor, dan laat ik het gewoon zo. Ik beschik over een degelijke koeler (schythe mugen 2), en als ik na 2 uur gamen in mijn bios kijk, dan zou de temperatuur van mijn cpu slechts 38° bedragen.
(...)
Die 38° C zegt niet zoveel. Het gaat om de maximale temp bij volledige belasting. Als je écht wilt weten of de OC (erg) schadelijk is je proc, dan zul je de temps moeten hebben bij belasting.
Mijn advies.
Download een programmaatje die je temperatuur bijhoud in een grafiekje. (bijv. Speedfan) en draai een zware game of prime95 en kijk dan wat de temp's zijn.
Het mooiste is als je de i5 ver onder de 72° houdt.

Maar even ter verduidelijking: i.p.v. 2.66 OCén naar 3.4 zal sowieso je levensduur niet ten goede komen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Manu_ schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:23:
Ik zou OC genie uitzetten, en gewoon een lichte overclock in je bios doen. Je kunt hogere kloksnelheden halen met een lager voltage dan je nu hebt (mijn i5 750 loopt op 3.8 met 1.29v onder load).

Ik zou je geheugen op 1.65v zetten, volgens Intel is meer dan 1.65v schadelijk voor de IMC van je proc. Dat de snelheid van je geheugen verkeerd wordt uitgelezen komt wel vaker voor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
1.29 volt 8)7

Ik draai 4Ghz (200x20) op 1.24 volt met een i5 750

Trouwens, dat geheugen is verkeerd, je moet Low Voltage hebben, om levensduur redenen van je processor mag het geheugen voltage maximaal 1.65volt zijn. En als jij 1.8volt nodig hebt dan zul jij die 1333Mhz nooit halen met 1.65volt. Geheugen dus inruilen voor Low Voltage spul.

Te herkennen aan OCZ3P1333LV4GK

En overclocken doe je in de BIOS, handmatig. Niet met losse functies of programma's. Niet alleen gooien die je voltage omhoog naar idiote hoogten waardoor de levensduur van je processor vermindert, ze doen dit ook nog eens onder idle temperaturen (in rust dus). En onder load (belasting) kunnen je temperaturen dan wel eens te hoog oplopen

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 12-04-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Laatst online: 28-05 16:30
FastFred schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:55:
[...]

1.29 volt 8)7

Ik draai 4Ghz (200x20) op 1.24 volt met een i5 750
Tja, dan heb je een goeie te pakken. Ik krijg mijn i5 op geen enkele manier stabiel op 3.8 met een lager voltage.

@TS
Als je je RAM nog kunt ruilen voor Low Voltage RAM, zou ik dat zeker doen. Als dit niet meer kan kun je ook eerst even proberen of je het op 1.65 stabiel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Laatst online: 16-06-2021
Het is toch allemaal goed gekomen. Het geheugen draait perfect op 1.5 volt en is zelfs nog wat overclockt. Het was niet echt mijn bedoeling, maar ik kan alleen multipliers 3,4 en 5 kiezen. Ratio 2:7 kon ik niet kiezen, dus het was overclocken of underclocken. Dit is het uiteindelijk geworden:

Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/2616/naamlooszg.jpg

Ik vind het best een mooie overclock. Op de eerste screenshot is het voltage wat lager dan normaal. Zo ziet het er anders uit:

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/856/naamloos2g.jpg

Ik heb nog geen zware stresstests gedaan, enkel IntelBurnTest op maximum, 10 keer. De temperatuur is vanaf de 2de keer niet meer omhoog gegaan, dus dat zit wel goed denk ik. Ik heb een goede airflow in mijn kast, door 2 kleine fans die zuigen op medium en 2 grote die blazen op low (zo is het geluid verwaarloosbaar). Blijkbaar doet dat toch veel, want toen ik de draadjes van de led's had doorgeknipt, had ik de kleintjes per ongeluk omgekeerd gemonteerd. Toen alles op blazen stond was de temperatuur op idle minstens 10° hoger en IntelBurnTest heb ik afgezet want die zat bijna aan 80°. Aangezien ik nog nooit een bluescreen of wat dan ook heb gehad (en de pc wordt alleen maar voor gamen gebruikt) lijkt het me onnodig om meer van deze tests te doen. Buiten de HD 4870 die binnenkort aan vervanging toe is kan dit systeem nog een hele tijd mee d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door freekdl op 13-06-2010 04:11 ]

Pagina: 1