Windows wil HD formatteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fudgem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08-2024

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Maxtor 80gb IDE HD. Hij is al meerdere jaren zonder problemen in gebruik als X: Backup, waar ik dan mijn belangrijke bestanden (de nam zegt het al) op backup. Ook heb ik mijn documenten via tweakui op deze schijf gezet. Nu het probleem: als ik opstart, zowel warm als na de stroom eraf gegooid te hebben, dan ziet windows de schijf wel, maar als ik de schijf wil openen/lezen, dan wil windows hem formatteren, en dat wil ik natuurlijk niet. Windows ziet de schijf dus wel, maar kan de data blijkbaar niet lezen. Ik heb al op google gezocht, maar aangezien ik niet precies weet wat er aan de hand is (hardwarematig/softwarematig, ligt het aan windows), is dat vrij lastig. ook heb ik in de faq gekeken, maar daar geld eigenlijk hetzelfde voor, ik kan wel een recoverytooltje gaan proberen, maar misschien ligt het daar wel helemaal niet aan, en ik wil de data absoluut niet kwijt...

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door voor wat zinnige datarecovery progs. Dat lijkt me het verstandigst om eerst te proberen.

Maar als dit je backupschijf is, dan kun je deze toch gewoon formatteren en vervolgens opnieuw een backup maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Nee, want op deze schijf staat ook de originele mijn documenten (niet meer op de C:, maar op X: Docs), dus die kan ik niet wissen, daar is geen kopie van...

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ow zo, ik dacht dat je daar juist de backup op had staan.
In dat geval zou ik gewoon met progjes kijken wat je nog terug kan kijken en hopen dat dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarom noem je het dan backup, het is geen backup. En nu ben je (waarschijnlijk) de pineut omdat je belangrijke bestanden permanent op een oude schijf hebt opgeslagen. :)

Heb je meteen een lesje geleerd. Maar het beste is inderdaad om wat recoverytools te proberen, en te kijken wat je nog terug kunt halen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Heb je al eens in een andere computer getest? Of met een Linux LiveCDtje?
Kijk ook eens of een data recovery programma er nog iets met kan doen, het Thematopic voor Datarecovery heeft TERW_DAN al gelinkt.
Verder: niet slim om geen echte backup te maken van belangerijke bestanden!

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Fudgem schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:52:
Nee, want op deze schijf staat ook de originele mijn documenten (niet meer op de C:, maar op X: Docs), dus die kan ik niet wissen, daar is geen kopie van...
Dan is het geen backup heh ;) Dan is het gewoon het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Probeer met een Win-PE of een Linux-live CD/DVD op te starten.
Backup je data naar een ander medium en kijk dan met een analyse tool wat er met die disk aan de hand is.

(Weer net te laat!)

[ Voor 6% gewijzigd door Kosh66 op 15-12-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Ik zag al programmaatjes als testdisk ed, die ga ik wel effe proberen...

Edit:

Ik heb het volgende gedaan:

Eerst Seagate tools geprobeerd, Hij doet pass bij Smart en short Drive Self Test en Short generic test. Bij beide long tests is het fail.

Partition Magic 8 geprobeerd, hij geeft bij check for errors een crc in data error (45)

Windows Checkdisk zegt dit:
File record Segment sector 4 is unreadable
" " 5 is unreadable
" " 6 is unreadable
" " 7 is unreadable

Weet er iemand wat ik hier aan kan doen, het belangrijkste is de data terug te krijgen...

[ Voor 100% gewijzigd door Fudgem op 15-12-2009 21:28 ]

Pagina: 1