• FelixR1991
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 12:54
ten eerste, sorry.
sorry dat ik de zoveelste buitenstaander ben die zich aanmeld om een vraag te stellen over het upgraden van zijn PC.

sorry daarvoor.

Nu snel een schets van mijn situatie:
Ik ben een student met een beperkt budget om zijn PC (ongeveer 4 jaar oud) te upgraden
Ik zou graag bij mijn moederbord willen blijven, een ASUS M2NPV-VM.
Dit om kosten te besparen want m'n budget zit rond de 150-200€

Dit was vroeger een goed moederbord (las ik) en nog steeds kan men er wat nieuwigheidjes op knallen.

nu heb ik een paar vragen, waar ik geen antwoord op kan vinden.

RAM: het moederbord kan t/m 800MHz aan. Ik heb 2x 512MB @ 667MHz. Als ik 2x 1GB @ 800MHz in gooi, hoe gedraagt dit zich dan? of kan ik beter de 2x 512 eruit halen?

Videokaart: Omdat er een built-in GeForce 6150 in zit, vraag ik mij af of ik hier wel een ATi kaart in kan stoppen (prijzen en performance van ATi bevalt me beter dan nVidia). Ik heb mijn oog laten vallen op een ATi Radeon 4670 512MB DDR5.
http://www.informatique.nl/123330/asus-eah4670-di-512mb.html

Processor: heb al nagezocht, deze zou als het goed is moeten passen maar ik wil graag even jullie expertise inschakelen:
http://www.informatique.n...d-athlon-64-x2-5200+.html

Zou ik, semi-n00b op het gebied van hardware, van jullie hardware-goden hulp mogen verwachten bij deze twee miezerige vraagjes? Google gaf geen duidelijke antwoorden, dus gelieve die opmerkingen achterwege te laten (ik weet niet hoe het er hier aan toe gaat maar op andere fora wordt naar elke newbie de term "google" geslingerd).

thanks, in advance.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

FelixR1991 schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:56:
(...)

RAM: het moederbord kan t/m 800MHz aan. Ik heb 2x 512MB @ 667MHz. Als ik 2x 1GB @ 800MHz in gooi, hoe gedraagt dit zich dan? of kan ik beter de 2x 512 eruit halen?
De 800MHz-RAM gaat naar beneden klokken, dwz. je zal ze niet ten volle gebruiken. Zelf zou ik het, alleen al uit good practice, niet doen en de oude reepjes verkopen op de tweedehandsmarkt of zo.
Videokaart: Omdat er een built-in GeForce 6150 in zit, vraag ik mij af of ik hier wel een ATi kaart in kan stoppen (prijzen en performance van ATi bevalt me beter dan nVidia). Ik heb mijn oog laten vallen op een ATi Radeon 4670 512MB DDR5.
http://www.informatique.nl/123330/asus-eah4670-di-512mb.html
Geen probleem als je de onboard uitschakelt (maar ik ben al jaren geen ATI-fan meer).
Processor: heb al nagezocht, deze zou als het goed is moeten passen maar ik wil graag even jullie expertise inschakelen:
http://www.informatique.n...d-athlon-64-x2-5200+.html

(...)
Ook geen probleem - dat moet gewoon lukken. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Kijk ook eens tweedehands, want deze processor kan je waarschijnlijk nog een stuk goedkoper tweedehands op de kop tikken.

Edit:
FelixR1991 schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:22:
(...)

verder: is 3GB RAM @ 667MHz zoveel slechter dan 2GB @800MHz?

(...)
Daar zijn al fora over volgeschreven met wiskundige formules en spreek ik me niet over uit omdat er mensen zijn die een oplossing op die vraag dat veel beter kunnen beargumenteren dan mij. Zoals ik al zei vind ik het mengen gewoon geen good practice.

Wat processors betreft: ik dacht ook dat die delicaat waren tot de eerste dagen dat ik in de informatica rolde en beroepshalve pinnetjes met een bankkaart zat recht te duwen op een P4. Nee, processors zijn wat mij betreft het onderdeel dat net het minst snel stukgaat van allemaal.

[ Voor 30% gewijzigd door YellowOnline op 14-12-2009 22:26 ]

• FelixR1991
ik ga liever niet voor tweedehands, aangezien het, vooral wat processor betreft, hele delicate onderdelen zijn.

trouwens, ik ga ze denk ik niet verkopen, we (ik en mn huisgenoten) willen een PC in elkaar zetten voor in de woonkamer, zodat we daar films vanaf kunnen spelen op de TV. dan komen die twee reepjes goed van pas. voeding hebben we ook al, als ik een nieuwe processor heb dan stop ik ook daar mijn oude in.

bedankt trouwens voor je snelle reply :)

okee, nou, dat waren mijn vragen. Nu nog even wachten tot ik de benodigde 150€ heb en dan ga ik bestellen :)
(morgen pay-day! :D)

[ Voor 11% gewijzigd door FelixR1991 op 14-12-2009 22:35 . Reden: reactie op yellow ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FelixR1991 schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:22:
ik ga liever niet voor tweedehands, aangezien het, vooral wat processor betreft, hele delicate onderdelen zijn.
Juist de processor is iets wat nagenoeg nooit kapot gaat. Muv de 'naakte' Athlon's van 2000-2003 zijn CPUs vrijwel onverwoestbaar gebleken, tenzij je erg bot gaat zijn met statische electriciteit. Als een CPU van 3 jaar oud het nu nog doet is er geen enkele reden om aan te nemen dat het niet nog 3, 6 of 12 jaar zou meegaan. Ik heb zelfs 486-jes gevonden in de modder met verbogen pinnen die na een langdurige was- en pinnen-rechtzet-sessie (en goed drogen) gewoon werkten.

Los daarvan, een moederbord is *wel* erg delicaat. Maar die wil je wel "2e hands" houden? Dan is het erg inconsequent om de rest af te schrijven.
Hangt er totaal vanaf hoeveel je nodig hebt. Deze vraagt komt trouwens vaker voorbij:
PMG FAQ
trouwens, ik ga ze denk ik niet verkopen, we (ik en mn huisgenoten) willen een PC in elkaar zetten voor in de woonkamer, zodat we daar films vanaf kunnen spelen op de TV. dan komen die twee reepjes goed van pas. voeding hebben we ook al, als ik een nieuwe processor heb dan stop ik ook daar mijn oude in.
Dat is idd verstandig hergebruik :)

Oslik blyat! Oslik!

• FelixR1991
Hangt er totaal vanaf hoeveel je nodig hebt. Deze vraagt komt trouwens vaker voorbij:
PMG FAQ
hmm, sorry, wordt er niet bepaald wijzer van, kben niet goed in de technische kant. ik weet nog net welk stekkertje waar moet, maar daar houdt het ook echt op.

stel ik wil er een echte game pc (alhoewel, hoeft niet top of the notch te zijn, gewoon games als Fallout 3, The Witcher en Mass Effect) en ik draai XP (binnenkort W7 met die duo core), wat heb ik dan nodig? (ik draai 1680x1050 als resolutie)

sorry voor mijn onnozelheid, nogmaals.als niemand mij dit wil voorkauwen, so be it, dan neem ik de gok en koop ik er eventueel nog een GB 800MHz bij zodat ik toch nog 3GB heb, in 800MHz wel te verstaan :)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

FelixR1991 schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:56:
[...]

hmm, sorry, wordt er niet bepaald wijzer van, kben niet goed in de technische kant. ik weet nog net welk stekkertje waar moet, maar daar houdt het ook echt op.

stel ik wil er een echte game pc (alhoewel, hoeft niet top of the notch te zijn, gewoon games als Fallout 3, The Witcher en Mass Effect) en ik draai XP (binnenkort W7 met die duo core), wat heb ik dan nodig? (ik draai 1680x1050 als resolutie)

sorry voor mijn onnozelheid, nogmaals.als niemand mij dit wil voorkauwen, so be it, dan neem ik de gok en koop ik er eventueel nog een GB 800MHz bij zodat ik toch nog 3GB heb, in 800MHz wel te verstaan :)
Probeer gewoon 2x 1GB. Als de prestaties tegenvallen koop je nog eens 2x 1GB. Een enkel latje van 1GB zou ik er niet bijsteken aangezien DDR2 dat niet synchroon wordt gestoken zwaar prestatieverlies geeft. 2x 512MB kopen is dan weer niet de moeite en het prijsverschil met 2x 1GB is sowieso verwaarloosbaar. Ik denk dat je DDR2 800 trouwens niets snel in 512MB zal vinden. Vergeet tijdelijk dat een x86 OS de volle 4 GB niet kan attribueren: praktisch heeft dat niet zoveel belang (als je voor W7 gaat kan je trouwens beter meteen naar X64 gaan, x86 is zó 20e eeuws 8) .

Met andere woorden: doe gewoon wat in je startpost staat, recycleer je oude RAM in je woonkamercomputer en alles alles komt wel in orde.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowOnline op 15-12-2009 00:03 ]

• FelixR1991
okido :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FelixR1991 schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:56:
[...]

Dit is totaal geen technisch verhaal. Punt is simpelweg dat zodra je geheugen tekort komt, je performance volledig keldert. Meer geheugen dan nodig geeft daarentegen geen voordelen. Je moet dus zien te achterhalen hoevee je daadwerkelijk nodig hebt, en dat dan aanschaffen. Of dat nu 1GB, 2GB, 4GB of 8GB is, hangt volledig af van wat jij draait - en dat kunnen wij niet zeggen, dat moet je gewoon zelf uitlezen (Task Manager...)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1