"massieve condensatoren" in "Asus lanceert HD5770..."

Pagina: 1
Acties:

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dit is de zoveelste keer dat ik weer een halve vertaling zie van "solid caps". Even het hele verhaal erbij:

Gewoonlijk worden als bulk condensatoren (=condensatoren met 'heel grote' capaciteit) aluminium elektrolytische condensatoren gebruikt waarin een vloeibaar elektroliet zit. Sinds een jaar of tien geleden is een nieuwe bulktechnologie waarin het vloeibare elektroliet overbodig is geraakt door het gebruik van hetzelfde soort geleidende polymeren als in high-end potmeters (ipv aluminium sheet). Dit maakt het nog steeds een gelaagde elektrolytische condensator net als aluminium elektrolytische zooi. Deze techniek is lang helemaal niet zo geweldig geweest, met problemen bij hoge temperaturen en een hoge zelfontlading. Nippon Chemi Con (United Chemical Concern, japan) heeft op een gegeven moment iets geweldigs gedaan en conductive plastic condensatoren gemaakt die én beter zijn op elk elektrisch gebied én goedkoop genoeg én robuust genoeg. De fundamentele eigenschap van deze condensatoren is over het algemeen echter enkel dat ze een héle lage ESR hebben (op/ontlaadweerstand) en hoge dI/dt en dV/dt-tolerantie, verder kun je voor grote capaciteiten beter tantaal nemen (nog veel kleiner en robuuster, maar kan niet tegen hoge dV/dt) of high temperature aluminium elektrolytische condensatoren.

Daarbij komt dat 'solid caps' puur een marketingterm is. Ja, ze zijn van een vast materiaal gemaakt maar het is nog steeds een rolletje films wat erin zit. Bovendien, elk condensatortype is minstens 99,999% vaste stof, en bijna alle andere typen condensatoren die je als sterveling zult tegenkomen is 100% solid, sterker nog, velen zijn écht monolitisch. Om deze term te gebruiken is het herhalen van marketing en gaat voorbij aan het punt. Om te zeggen dat ze massief zijn is onzin, dat zijn ze niet, dat zijn wel bijvoorbeeld multilayer keramische condnesatoren. Solid wordt expres gebruikt als marketingterm vanwege de tweede betekenis die 'betrouwbaar' impliceert, om het onderbuikgevoel van de 'bad caps'-generatie aan te spreken. Bad caps (waar het elektroliet het begeeft) zijn echter helemaal geen inherente eigenschap van aluminium elektrolytische condensatoren, de meest betrouwbare bulk condensatoren zijn zowaar dit soort, maar een fabricagefout/bezuinigingsmaatregel (verkeerd elektroliet danwel spanningspieken buiten de toleranties).

Wat er zou moeten staan is 'conductive polymer condensatoren'. Als je al gaat uitlichten dat er betere condensatoren worden gebruikt en je wilt persé daar een naam aan geven (in plaats van zeggen dat er 'speciale hoge-kwaliteit condensatoren' oid op zitten), gebruik dan de naam van wat het echt is. Wanneer een merk 'EPU' gebruik bedoelen ze Intersil's nieuwste generatie dc/dc controllers, wanneer een merk 'Solid Caps' gebruikt, bedoelen ze Nippon Chemi-Con P-serie condensatoren, specifiek meestal PXK, PSE en PXF (datasheet).

Wat een gezeik he, maargoed, dit is tweakers. Dit is geloof ik nog niks vergeleken bij sommige W&L-uiteenzettingen :+.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Afbeeldingslocatie: http://www.makershed.com/v/vspfiles/photos/COF1-2.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
[irritante nerd-modus]hé, dat zijn Nippon Chemi-Con SME general purpose screw terminal condensatoren, maar in 470uF worden die niet meer gemaakt tegenwoordig[/irritante nerd-modus]

Hm, als je twee keer 'turbo' zegt vliegt mijn post in brand!

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_hBiBaUg_1rA/SN3wDL4AgOI/AAAAAAAAFMA/qA7JIOHDQPk/s400/capacitor-bikes+%282%29_thumb%5B3%5D.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 14-12-2009 13:59 ]

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Seriously, we hebben hier in februari ook al een hele discussie over gevoerd
Zullen we vaste-stofcondensator zeggen? Of we roepen voortaan gewoon 'solid caps' :)

edit: kudos voor je sportieve reactie trouwens :+

[ Voor 10% gewijzigd door willemdemoor op 14-12-2009 14:10 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
mijn punt is juist dat solid/vaste-stof condensator helemaal niks zegt over wat ze bedoelen. Er zijn zoveel soorten vaste-stof-condensatoren. Het is gemierenneuk natuurlijk, op het hoogste niveau, maar het stoort me gewoon. Correct is om te zeggen 'conductive polymer condensator'. Correct is ook om iets kwalitatiefs te zeggen, hoge kwaliteit condensatoren, of speciale condensatoren. Niet correct is om massieve of vastestofcondensator te zeggen. Marketinggeblaat is om 'Solid Cap' te zeggen.

Get my point? Eerder ging de discussie eerder de taalkundige kant op maar we hebben hier niet met taal te maken, maar gewoon met elektronica ;-) Taal moeilijk, elektronica natuurlijk en makkelijk, gaat helemaal vanzelf.

offtopic:
ik ging zoeken naar 'capacitor funny', eigenlijk om te zoeken waar de hell je dat plaatje vandaan had, en toen kwam ik dit tegen

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
In dit geval kan het geen kwaad, omdat het de strekking van het verhaal ondersteunt, maar om nou in elk nieuwberichtje over nieuwe producten consequent "Fabrikant x gebruikt voor zijn videokaart/moederbord/andere hardware hoogwaardige condensators" te schrijven gaat me ook te ver. Dat is pas marketinggedoe over nemen :)
Natuurlijk gebruikt die fabrikant fatsoenlijke componenten: pas als ze dat niet doen is het nieuws en zullen we dat melden: "fabrikant y heeft bespaard op de kosten en crappy, lekkende condensators tweedehands ingekocht".
Ergo, ik heb van de caps 'condensators van hoge kwaliteit' gemaakt (hoewel ik, afgaande op die foto's, vergelijkbare condensatortjes op 90% van de hardware hier in het lab gezien heb :P)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Woei, ik heb invloed gehad op een t.net-nieuwsbericht. Macht... MACHT!!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of je noemt het voortaan niet meer? Aangezien het eerder nieuws is als ze het niet hebben? Ik kom eigenlijk geen hardware meer tegen die dat niet heeft. Wel noemen ze het allemaal op de doos, maar dat maakt het niet meer nieuwswaardig natuurlijk. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ben ik trouwens blind of zie ik ook nergens in de aangehaalde bron "solid caps" staan?

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Hooglander1, da's toch wat ik net zei of niet? :)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 14 december 2009 @ 15:23:
Ben ik trouwens blind of zie ik ook nergens in de aangehaalde bron "solid caps" staan?
Ergo, ik heb van de caps 'condensators van hoge kwaliteit' gemaakt
;)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
"de aangehaalde bron", kortom, waar de Tweakers.net auteur weer zijn informatie vandaan heeft gehaald.

[ Voor 65% gewijzigd door Osiris op 14-12-2009 15:50 ]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Ik heb ook een email ontvangen van Asus met wat informatie over de videokaart. Gezien ssj3gohans relaas zullen we voortaan wat voorzichtiger omspringen met het benoemen van de condensatoren.
Pagina: 1